handdator

Visa fullständig version : Supermus med dubbelt så många mitochondrier

snartspensligvegan
2007-11-03, 01:28
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7074831.stm

Mycket uthålligare, men uppenbarligen lever de längre och förökar sig en längre tid också, vilket jag trodde var motsatt till vad man borde göra med fler sådana?

snartspensligvegan
2007-11-03, 01:30
Amen, nu hade jag läst den för tidigt på dagen och postade inlägget försent.

10 ggr fler var det visst, och de använder mest fett som energikälla när de springer (inte så konstigt med tanke på hur mycket uthålligare de är.)

"The mice over-express a gene responsible for the enzyme phosphoenolypyruvate carboxykinases (PEPCK-C). Normal expression is in the liver, in the production of glucose.

The scientists found their new mice would eat twice as much as normal mice - but weigh half as much."

BEEEFFCAKE!

snartspensligvegan
2007-11-03, 01:33
Om gendoping:
"Right now, this is impossible to do - putting a gene into muscle. It's unethical. And I don't think you'd want to do this. These animals are rather aggressive, we've noticed."

Ohja, då lär det ju aldrig hända! Om det är oetiskt!!

Fatalist
2007-11-03, 01:36
Mkt mkt mkt mkt mkt mkt coolt. Jag är så sjukt jävla lycklig över att det är just detta jag ska studera i åtminstonde 5 år på högskola. :)

Ps. mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt coolt. Ds.

Trance
2007-11-03, 01:42
Mkt mkt mkt mkt mkt mkt coolt. Jag är så sjukt jävla lycklig över att det är just detta jag ska studera i åtminstonde 5 år på högskola. :)

y c e

Sparrisen
2007-11-03, 01:53

Att du ska läsa om genmoddade möss i 5 år tvivlar jag ju på iof... ;) btw vad ska du läsa?

Doctor Snuggles
2007-11-03, 02:21
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7074831.stm

Mycket uthålligare, men uppenbarligen lever de längre och förökar sig en längre tid också, vilket jag trodde var motsatt till vad man borde göra med fler sådana?

Var står det att de lever längre?

EDIT: Haha, jaha, längst uppe.... läser för snabbt. Men det står inget om hur mycket längre. Får leta vidare.

Raggis
2007-11-03, 02:22
Var står det att de lever längre?

EDIT: Haha, jaha, längst uppe.... läser för snabbt. Men det står inget om hur mycket längre. Får leta vidare.

Andra meningen:

It also lives longer, and breeds later in life compared with its standard laboratory cousin.

Edit: du hitta :)

nboi
2007-11-03, 02:42
Möss is da shit!!

Ordagrant ....måste stå ut med mycket!.

Honken
2007-11-03, 02:42
Att du ska läsa om genmoddade möss i 5 år tvivlar jag ju på iof... ;) btw vad ska du läsa?

Om han verkligen menar det han skrev så är det antagligen biologi, inriktning genetik.

Sparrisen
2007-11-03, 11:37
Om han verkligen menar det han skrev så är det antagligen biologi, inriktning genetik.

Jo, men det lär fortfarabde bara handla om någon enstaka kurs. ;)

Racso
2007-11-03, 12:41
Jag vill ha! GE MIG!!! :krampus

Om jag jag ska vara allvarlig, fett som fan! Nyckeln till längre liv?

Btw, kan man dra nån förhastad slutsats gällande antalet mitokondrier och det "jag ska leva längre genom att svälta mig hela livet"-människorna propagerar för?

Absinteh
2007-11-03, 12:57
Hur fasen bidrar fler mitokondrier till att nästan bara fett används för att bilda ATP?

Sniggel
2007-11-03, 14:57
Nu är jag inte någon expert men brukar det inte bli oxidativ stress när syre används (vilket borde ske mycket i dessa möss). Oxidativ stress brukar ju sägas vara en av anledningarna till åldrande men här levde ju mössen till och med längre.
Antar att det är mer invecklat än så eller så har jag missuppfattat det här med oxidativ stress.
Iofs så anses konditionsträning innebära chans till långt friskt liv och det får nog mössen gott om om de är så pass aktiva.

Eddie Vedder
2007-11-03, 16:25
Hur fasen bidrar fler mitokondrier till att nästan bara fett används för att bilda ATP?

Beta-oxidationen äger ju rum i mitokondrierna. Så utan att veta gissar jag på att det är så simpelt som att mer mitokondrier desto effektivare beta-oxidation och således används FFA som energisubstrat i större procentuell andel i förhållande till glukos hos en person med fler mitokondrier.

Det här kan vara rent skitsnack också för jag förstod inte riktigt allt när jag läste om det nyss.

snartspensligvegan
2007-11-03, 16:35
Jag vill ha! GE MIG!!! :krampus

Om jag jag ska vara allvarlig, fett som fan! Nyckeln till längre liv?

Btw, kan man dra nån förhastad slutsats gällande antalet mitokondrier och det "jag ska leva längre genom att svälta mig hela livet"-människorna propagerar för?Nej för så vitt jag vet borde det vara tvärtom. De bildas väl fria radikaler i/av dem och om du äter mindre oxiderar du ju mindre mat och färre fria radikaler bildas. Om det nu inte är så att de i sig har begränsad livslängd på något vis och att fler ledde till lägre belastning för respektive.

snartspensligvegan
2007-11-03, 16:36
Hur fasen bidrar fler mitokondrier till att nästan bara fett används för att bilda ATP?Stod det något om atp? Används atp vid allt muskelarbete? Det är ju lågintensiva grejer vi snackar om.

Mago
2007-11-03, 16:44
Stod det något om atp? Används atp vid allt muskelarbete? Det är ju lågintensiva grejer vi snackar om.

Så äre.

Sniggel
2007-11-03, 17:01
ATP är basenergin i (princip?) alla processer i kroppen, alla energisystem bildar ATP i slutändan, där det aeroba (lågintensiva om man vill kalla det så) är effektivast när det gäller mängden energi.

Mago
2007-11-03, 17:08
ATP är basenergin i (princip?) alla processer i kroppen, alla energisystem bildar ATP i slutändan, där det aeroba (lågintensiva om man vill kalla det så) är effektivast när det gäller mängden energi.

Förtydling: Mer energieffektivt, inte mängden energi över tid.

gymrat
2007-11-03, 17:49
Video på supermusen på löpbandet - vansinnig uthållighet i jämförelse med normal mus: http://www.breitbart.tv/?p=7502

Eddie Vedder
2007-11-03, 17:51
Förtydling: Mer energieffektivt, inte mängden energi över tid.

Såg du aldrig mitt svar eller var det bara raktigenom värdelöst?

Racso
2007-11-03, 18:04
Video på supermusen på löpbandet - vansinnig uthållighet i jämförelse med normal mus: http://www.breitbart.tv/?p=7502

:hbang:

Seriös fråga: måste man "födas manipulerad" eller kan man bli det i efterhand?

snartspensligvegan
2007-11-03, 18:11
Går väl att använda ett virus går in i cellerna och lägger till dnan med, tror jag?

Racso
2007-11-03, 18:15
Hej då doping, hej genmanipulation...

Mago
2007-11-03, 22:00
Såg du aldrig mitt svar eller var det bara raktigenom värdelöst?

Såg väl ut att vara spot on. :)

Doctor Snuggles
2007-11-03, 22:16
Nu är jag inte någon expert men brukar det inte bli oxidativ stress när syre används (vilket borde ske mycket i dessa möss). Oxidativ stress brukar ju sägas vara en av anledningarna till åldrande men här levde ju mössen till och med längre.
Antar att det är mer invecklat än så eller så har jag missuppfattat det här med oxidativ stress.
Iofs så anses konditionsträning innebära chans till långt friskt liv och det får nog mössen gott om om de är så pass aktiva.

Det är antagligen en drös faktorer som påverkar åldrande, varav mutationer o dyl i mitochondrier är en. Kanske något annat blivit påverkat som gör dem mer robusta, svårt att säga. Kanske blir effektivare metabolisering av syre.

Sparrisen
2007-11-03, 22:47
Går väl att använda ett virus går in i cellerna och lägger till dnan med, tror jag?

Jo, det är en möjlig metod. Viruset är då ett retrovirus, dvs av samma slag som HIV, och verkar naturligt genom att införliva sin RNA-arvsmassa i värdcellens DNA och på så sätt utnyttja dennes egenskap att uttrycka genen. Man kan då alltså i teorin (och delvis i praktiken) införliva tex en modifierad promotorregion till kritiska gener associerade med mitokondrierna och därmed påverka tex uttrycksfrekvensen.

Empe
2007-11-03, 23:29
Och på riktig svenska betyder allt det här ni skriver?

Sniggel
2007-11-03, 23:35
Och på riktig svenska betyder allt det här ni skriver?

Det finns en chans att det kommer att slås nya otroliga världsrekordtider i vissa uthållighetssporter i framtiden.

Empe
2007-11-04, 01:39
Det finns en chans att det kommer att slås nya otroliga världsrekordtider i vissa uthållighetssporter i framtiden.

Aa snubben i filmen sa det. Men jag menade mer själva processen innan världsrekorden sätts. Vad är det som gör vad med kroppen?

snartspensligvegan
2007-11-04, 02:03
Aa snubben i filmen sa det. Men jag menade mer själva processen innan världsrekorden sätts. Vad är det som gör vad med kroppen?Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men mitokondrierna är ju typ kraftverken i cellerna så med många fler kan de väl fixa fram mycket mer energi.