handdator

Visa fullständig version : Min kost (stor utredning)

AciDBL00D
2003-04-25, 18:33
Hejsan, när jag började träna så ökade jag massor i vikt åt mer än vanligt men inte super mycket. Jag vägde 67kg på 185cm när jag började men nu så väger jag 78kg. Altså elva kg jag gått upp. Ligger på 9.5%bf vilket jag fortfarande tycker är lågt.

Mina armar var inte mycket att hurra för innan men de växte rejält i början. Gick väl från 30cm till 34 (35 med pump) på några månader. Men nu ligger jag fortfarnade på samma mått även om jag ökat i styrka ordentligt.

Jag ökat bra övrigt men ökar inte mycket i vikt längre står väl mer eller mindre still. Jag har liten mage svårt få ner mycket mat i den men såhär ser en vanlig dag ut ungefär:

Frukost:
3 fullkornmackor med en burk makrill på
Stor portion havregrynsgröt (enligt förpack. två porttioner)
0.5l minimjölk

Mellanmål:
Eiselt wonderbar + äpple/banan
Ibland grov bulle med smör och ost

Lunch:
Skolmat försöker äta mycket
0.6l lättmjölk
keso om det finns

Mellanmål:
120g tonfisk, wonderbar, bulle eller liknande.

Kvällsmat:
0.6l minimjölk
Husmanskost

Mellanmål:
Banan, pasta, tonfisk, mjölk eller något liknande

Kvällsmål:
Tonfisk, kesela, mjölk eller prottedrink

Efter träning:
35g protte
100g russin

Så ser det hela ut... Jag har svårt äta ordentligt i skolan har ont om raster att äta på. Börjat ta med lite mat men blir inte varje dag. Jag har svårt att komma över 3000kcal per dag faktiskt. Det är ju inte mycket tycker ni men inte lätt för mig.

Har träningsdagbok här om ni vill läsa den:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7670

Så, vad gör jag nu fel hur skall jag förbättra maten?

King Grub
2003-04-25, 19:46
Det är inte så mycket att anmärka på, egentligen. Om du vill gå upp mer i vikt måste du helt enkelt äta mer. Så enkelt är det. Öka på portionerna. Mer kolhydrater. Häll på olja över maten. Kort sagt, öka kaloriintaget. Och se till att ta med dig mat till skolan. Strunta i att kompisarna tittar snett på dig. Din mat som sådan är helt okej, men om du inte går upp i vikt gör du av med all energi du stoppar i dig.

AciDBL00D
2003-04-25, 19:56
Jag skulle behöva lite kolhydrater vid mellanmålen. Får i mig lite lite av det och massor av protte. Samtidigt vill jag inte lägga på mig en mage till sommaren...

Allan
2003-04-26, 14:54
Originally posted by AciDBL00D
Samtidigt vill jag inte lägga på mig en mage till sommaren...

Du får faktiskt bestämma dig. Om du verkligen vill lägga på dig muskelmassa bara måste du käka mer. Vräk i dig - kolla in superätartrådarna. Om du samtidigt håller ett vakande öga på våg och spegel (skit i fettmätaren - ska du tävla?) kan du reglera det då, för riktigt så snabbt växer inte skrinet.
185 cm 78 kg - pja, du närmar dig antagligen den kroppsvikt du naturligt skulle ha, så dra inte för stora växlar på dina resultat i början. Din kropp gör antagligen vikthopp, vilket är normalt när man är under tjugi - men det säger ingenting om dina framsteg.

Efter ett tag hamnar man i det läget att ätandet tar mer tid av ens liv än träningen. Det fordrar disciplin och försakelse - och större mage.

allan

AciDBL00D
2003-04-26, 15:40
Ätandet tar redan mer tid än träningen... Tack för svaret allan skall tänka på det där. Jag skall försöka trycka i mig massor av mat nu.

Inga planer att tävla de närmaste åren åtminstone. Fortfarande liten och klen =)

AciDBL00D
2003-04-26, 16:44
Förresten finns det några bra trixs för att göra magsäcken större?

Om man har riktigt stor magsäck och kan trycka ner stora måltider kan man klara sig på 5-6 måltider på en dag då?

Snapphanen
2003-04-26, 16:51
snygg rumpa har du iaf!:thumbup:

z_bumbi
2003-04-26, 16:51
Originally posted by AciDBL00D
Förresten finns det några bra trixs för att göra magsäcken större?

Äta mer mat... ju mer du äter desto större blir den.

woods
2003-04-27, 19:30
bara att äta så mycket du bara kan få i dig (och helst lite mer) per måltid. Magsäcken blir då bara tvungen att "bli större". Den vänjer sig helt enkelt.
:eating:

AciDBL00D
2003-04-27, 19:32
Originally posted by woods
bara att äta så mycket du bara kan få i dig (och helst lite mer) per måltid. Magsäcken blir då bara tvungen att "bli större". Den vänjer sig helt enkelt.
:eating:

Hur lång tid tar det egentligen?

mange_
2003-04-28, 17:30
jag har for mig attt om man okar kcal intaget med 100 kcal fran foregande maltid sa kommer kagsacken att vidga sig 5 mm i diameter vilet borde leda till att du nasta maltid kan fa ner 200 kcal mer utan problem vilket i sin tur............................................... ........................................

King Grub
2003-04-28, 17:40
Originally posted by mange_
jag har for mig attt om man okar kcal intaget med 100 kcal fran foregande maltid sa kommer kagsacken att vidga sig 5 mm i diameter vilet borde leda till att du nasta maltid kan fa ner 200 kcal mer utan problem vilket i sin tur............................................... ........................................

Det låter som årets skröna. Det är väl en viss storleksskillnad på 100 kcal broccoli och 100 kcal olivolja, t ex?

Spud
2003-04-28, 17:43
det låter minst sagt väldigt konstigt om magsäcken skulle anpassa sig efter hur många kcal den har i sig (som om den kan läsa av det), istället för att tänjas efter hur "full" den blir.

nilzon
2003-04-28, 19:17
Han var väl ironisk, eller?