Visa fullständig version : Kyckling
Jag antar att till lagad kyckling e mycket bättre än köpt grillad kyckling:)
Men frågan lyder! har en köpt grillad kyckling på ett ungefär samma näringsinteckning(pro,kolh,fett) som en vanlig kyckling man måste köpa och tillaga själv?
om den är grillad är den säkert grillad i olja. så skinnet åtminstone borde innehålla mer fett
Ta bort skinnet så borde det vara lugnt..... o lite olja använder du väl när du tillagar kycklingen själv??
Sverker skrev i en annan tråd att man med massor av fina nålar sprutar in marinaden i köttet, i de kycklingar som sedan säljs färdiga.
Det kan alltså finnas massor av fett av värsta sort i dem!
Originally posted by Örjan
Sverker skrev i en annan tråd att man med massor av fina nålar sprutar in marinaden i köttet, i de kycklingar som sedan säljs färdiga.
Det kan alltså finnas massor av fett av värsta sort i dem!
..njaa... det är salt och vatten man sprutar in i köttet när man rimmar köttet.
Marinaden penslar man ju på skinnet.
Jag har läst att vissa färdiggrillade kycklingar som säljs ligger i marinad upp till 24 timmar innan dom grillas så det borde vara mer fett i dom.
GhostFace
2003-04-26, 10:26
Originally posted by Danne
Jag har läst att vissa färdiggrillade kycklingar som säljs ligger i marinad upp till 24 timmar innan dom grillas så det borde vara mer fett i dom.
Var då?
Hassans Gatugrill med garanterad salmonellaeffekt?
Kyckling i 24-timmars marinad...
ivandrago
2003-04-26, 11:50
under min "deff" har jag käkat i snitt 4 grillade kycklingar i veckan (kostar bara 25spänn) och jag tappar fett utan problem. Dock käkar jag dem utan kolhydrater till eftersom jag doppar köttet i marinaden som runnit av kycklingen :eating:
Originally posted by Sverker
..njaa... det är salt och vatten man sprutar in i köttet när man rimmar köttet.
Marinaden penslar man ju på skinnet.
Du skrev så här i en annan post. Där nämns iofs inget om fett:
"Marinaden görs med kryddor som oftast innehåller höga halter bakterier och socker som är mums för bakterierna. För att göra det ytterligare värre så sprutar man oftast in marinaden i köttet med ett stort antal fina nålar.
Halterna socker i den fördiga köttet blir kanske någon %.
Vad som händer i köttet då är att bakterierna börjar äta upp sockret och gör kötter surt."
Här är tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8253&highlight=n%E5lar)
Originally posted by ivandrago
under min "deff" har jag käkat i snitt 4 grillade kycklingar i veckan (kostar bara 25spänn) och jag tappar fett utan problem. Dock käkar jag dem utan kolhydrater till eftersom jag doppar köttet i marinaden som runnit av kycklingen :eating:
:cryout: Jag vill också äta nyttiga och goda kycklingar, men jag vågar inte just pga marinaden som eventuellt finns insprutad i kycklingen i hemliga mängder. Frågade en tös i affären men hon visste inte. Skinnet vill jag inte ens ha för det är bara slabbigt och segt. Hoppas jag missförstått det hela så att det är fritt fram.
Örjan !
Man får skilja på två saker här.
För att undvika att köttet på kycklingen blir torrt och svårt att tugga så injicerar man vatten och salt i köttet.
De som grillar kött tänker sig att konsumenten äter upp skinnet också. Skinnet är den del av kycklinge som är fet och det är där som det är lämpligast att pensla ut olja/kryddor salt. Detta fett når inte in i köttet.
Vad händer när man grillar kycklingen ?
-Proteinet stelnar ( denatureras ) och släpper vatten och fett som då rinner av köttet. Genom att tillsätta salt i köttet ( +vatten ) behåller proteinet sin förmåga att hålla kvar vatten.
Tydligast blir denna effekt när man ställer in en julskinka i ugnen och jämnför den med en kottletrad som inte är rimmad. Skinkan blir saftigare att tugga på.
Varför är vatten viktigt ?
Vattnet smörjer munnen och vid varje tugga pressas lite vatten ut. Är köttet torrt så känns det bra i munnen två sekunder för att därefter bli som att tugga på en sko.
Det som smörjer bäst i munnen är givetvis fett samtidigt som fettet stimulerar saliven.
Hygien.
Kött är sterilt från början. Så fort man börjar skära i det eller injicera vatten är inte köttet sterilt längre utan bakterier sprids i köttet. I större skala kan smittan spridas från kyckling till kyckling. I köket sprids bakterierna från kycklingen till grönsakerna till såsen osv.
Hur undviker man detta ?
- Genom att alltid äta genomstekt kött. De matförgiftande bakterierna klarar inte högre temperaturer så de dör vid 65°.
Redan vid 60° så slutar de att växa så kolla termometern, som skall sitta fullt synligt vid skåpet som värmehåller den grillade kycklingen. Den skall hålla > 60°C.
ivandrago
2003-04-27, 14:28
örjan: köp en grillad kyckling, dra ut en bit av bröstet och smaka. Du borde ju känna om det är ren kyckling eller om det finns marinad insprutat.
Oki, Sverker, då är jag med.
Drago: Jag åt rätt mycket kyckling tills jag missförstod Sverkers post i den gamla tråden. Kan inte säga att köttet smakade fett, och det var det tydligen inte heller. Det var goda nyheter! Nu blir det mycket kyckling framöver.
ivandrago
2003-04-27, 20:23
Originally posted by Örjan
Oki, Sverker, då är jag med.
Drago: Jag åt rätt mycket kyckling tills jag missförstod Sverkers post i den gamla tråden. Kan inte säga att köttet smakade fett, och det var det tydligen inte heller. Det var goda nyheter! Nu blir det mycket kyckling framöver.
:thumbup:
nån som vet vad näringsvärdet är på en grillad kyckling?
liq: Utan skinn: Ungefär samma som vilken kyckling som helst utan skinn
Med skinn: Mer fett antagligen än normal kyckling med skinn men å andra sidan är det ju många som penslar sin kyckling med fett hemma också..
d va nån ovan som sa att man sprutar in vatten o salt i kycklingar... detta stämmer till visso.... men d gör man bara på såna kycklingar som fryses o säljs frysna asså...o marinaden penslar man på... man sprutar in vatten o salt i kycklingen för att den ska väga mer ta ut me pengar på den asså o för att den ska hålla sig längre o bättre..:bpump:
Originally posted by the OnE
d va nån ovan som sa att man sprutar in vatten o salt i kycklingar... detta stämmer till visso.... men d gör man bara på såna kycklingar som fryses o säljs frysna asså...o marinaden penslar man på... man sprutar in vatten o salt i kycklingen för att den ska väga mer ta ut me pengar på den asså o för att den ska hålla sig längre o bättre..:bpump:
Bara att läsa på förpackningen så köper man den som inte har vatten marinerat i kycklingen.
Många tillför också socker och proteiner från andra djur....
Kronfågels kycklingfilé e bra... ska hämta 12kg på söndag.. :eating:
stefan82
2003-05-17, 12:15
jo men eftersom det inte är mättat fett i marinaden så e det inte så farligt, fast ifall skinnet e kvar bör man inte äta det....även fast det är godast så är det självklart mest fett i det
köttaren
2003-05-17, 16:49
Som sagts förr i denna tråd.. tag bort skinnet så är du safe (om du inte går på stenhård tävlingdiet)...
köttaren
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.