handdator

Visa fullständig version : Träna med psyket

Larsson85
2007-11-01, 23:29
Jag har hört lite prat om att man har gjort psykologiska tester där man har låtit folk sitta och mentalt gå igenom ett träningspass i huvudet. Dvs sitta och tänka igenom varje övning och repetition och försöka verkligen leva sig in i det. Sen har man mätt proteinsyntes och liknande och sett att man faktiskt kan mäta att det händer något.

Någon som har hört talas om dessa tester och har någon abstracts eller lite fina grafer att dela med sig av? :thumbup:

zeusden1
2007-11-01, 23:51
Låter konstigt. Haha! Måste ju vara minimala om inte helt uteblivna resultat? Fatta hur lätt att dra en 10a på 650kg i bänken..

Degpekka
2007-11-01, 23:55
Mental träning fungerar väldigt bra... varför skulle det inte funka inom styrketräning? :)

Solve
2007-11-01, 23:57
jag tror iaf att de är något som kan hjälpatill den vanliga träningen... fast för o få de mer teoretiskt får vi nog fråga king_krub

zeusden1
2007-11-01, 23:58
Låter konstigt. Haha! Måste ju vara minimala om inte helt uteblivna resultat? Fatta hur lätt att dra en 10a på 650kg i bänken..

Vilket jag redan klarar

*bs*

Doctor Snuggles
2007-11-02, 00:06
Har också läst det, men lyckas inte hitta några abstracts, tyvärr.
Det jag läste handlade om att ena gruppen föreställde sig att de kontraherade fingret eller handen mot ett motstånd, och den andra gruppen faktiskt gjorde det. Den gruppen som bara föreställde sig träning, ökade efter perioden faktiskt i styrka, inte lika mycket som den tränande gruppen, men ändå.
Vet inte vad för orsak de kom fram till, men eftersom studien antagligen var gjord på otränade personer, så kunde det varit så "enkelt" som att neuromuskulära faktorer förbättrades, trots att man inte aktivt använde musklerna. D.v.s antagligen skulle inte samma effekt uppmätas på tränade individer. Men vem vet, t.ex. placebo funkar ju förvånansvärt bra på en hel del människor.

Ironwoman
2007-11-02, 08:29
Orkar inte leta på några studier åt er, men det kallas visualisering på idrottspsykologispråk. Jag ägnar mig själv åt det till de 1-2 viktigaste tävlingarna varje år och ägnar resten av året att fokusera på att just pressa mig väldigt hårt på dem och det verkar funkar för att jag tar ut mig på ett sätt på dem som jag inte klarar på andra tävlingar.

Doctor Snuggles
2007-11-02, 16:26
Orkar inte leta på några studier åt er, men det kallas visualisering på idrottspsykologispråk. Jag ägnar mig själv åt det till de 1-2 viktigaste tävlingarna varje år och ägnar resten av året att fokusera på att just pressa mig väldigt hårt på dem och det verkar funkar för att jag tar ut mig på ett sätt på dem som jag inte klarar på andra tävlingar.

Nej, detta handlade inte om visualisering exakt, det är en annan grej. Här handlade det om direkta uppmätbara prestationsförändringar man fick genom att bara tänka på att göra en viss rörelse t.ex.

Deceiver85
2007-11-02, 16:34
Jag brukar tänka igenom det kommande passet när jag försöker somna. Det är förvånansvärt rogivande att gå igenom passet övning för övning, set för set, reps för reps...zzz...zzzz..