handdator

Visa fullständig version : Bregott mellan vs. Majonäs

hulk h
2007-11-01, 22:59
Har inte käkat smör på mackan på flera år, använder allt för ofta majonäs istället *drool* Har på senare smakat på lillgrabbens limpmackor med bregott mellan på o det är faktiskt gott. Så vad är att rekomendera att ha som klet på mina skinkknäckisar, majo eller bregott? (har inte gämnfört innehållsförteckningarna)

maRRtin
2007-11-01, 23:01
Ta den som är godast, eller varför inte variera lite?

Eddie Vedder
2007-11-01, 23:01
Självfallet det som smakar bäst, båda är nyttiga alternativ.

hulk h
2007-11-01, 23:03
de va snabba svar.. det är alltså dött lopp? samma kcal i båda, ca??

dessbee
2007-11-01, 23:07
Har inte käkat smör på mackan på flera år, använder allt för ofta majonäs istället *drool* Har på senare smakat på lillgrabbens limpmackor med bregott mellan på o det är faktiskt gott. Så vad är att rekomendera att ha som klet på mina skinkknäckisar, majo eller bregott? (har inte gämnfört innehållsförteckningarna)

Så länge du inte får i dig för mycket kalorier spelar det ingen större roll.
Nackdelen med bregott är dom mättade fettsyrorna... fördelen med majonäs hänger på oljans kvalité. Tyvärr används ofta olja med hög andel omega6, vilket gör bregott till ett bättre val.

Martin Löwgren
2007-11-01, 23:11
Självfallet det som smakar bäst, båda är nyttiga alternativ.

Har jag missat nåt eller?

Skulle framförallt majonäs (även bregott) vara ett nyttigt alternativ på mackan?

Inte innehåller väl majonäs bra fetter?

Kan inte söka på www.slv.se av någon konstig anledning....

Eddie Vedder
2007-11-01, 23:12

Skulle framförallt majonäs (även bregott) vara ett nyttigt alternativ på mackan?

Vaddå missat? När har Bregott och majonnäs inte varit bra livsmedel?

Scratch89
2007-11-01, 23:14

Inte innehåller väl majonäs bra fetter?

Kan inte söka på www.slv.se av någon konstig anledning....

Majonäs är gjort på rapsolja. Bättre fett till mackan kan du nog inte hitta.

hulk h
2007-11-01, 23:17
Majonäs är gjort på rapsolja. Bättre fett till mackan kan du nog inte hitta.

Så har jag oxå uppfattat saken. Någon som vet om findus/kavli är gjorda på raps (har för mig att kavli är det)

Eddie Vedder
2007-11-01, 23:21
Så har jag oxå uppfattat saken. Någon som vet om findus/kavli är gjorda på raps (har för mig att kavli är det)

All majonnäs är vad jag vet baserad på rapsolja, har du inte köpt den än så är det ju inget problem direkt. Bara att läsa i affären.

Jag skulle rekommendera den fetaste varianten dom har, ska du ha ett matfett finns i mina ögon ingen anledning att leta fettsålare alternativ där dom sänker fetthalten och tillsätter en massa socker. Smaken är inte alls densamma och majonnäsen mindre nyttig.
Fortfarande tycker jag dock inte att du ens ska fundera över vilken du ska välja om en av dom smakar bättre. Bregott är ett suveränt matfett, att bara sträva efter så omättat som möjligt i alla fettkällor är verkligen inte alltid det bästa det heller.

hulk h
2007-11-01, 23:23
Tack för snabba svar, skönt att slippa välja. Ska nog fira med en husman med BÅDE majo o bregott på, men bara idag :cool:

Martin Löwgren
2007-11-01, 23:28
Vaddå missat? När har Bregott och majonnäs inte varit bra livsmedel?

Visste ej att de va rapsbaserat, my bad.

Dock föredrar jag ett livsmedel på mackan som inte innehåller 100% rent fett men alla är vi olika.

Eddie Vedder
2007-11-01, 23:31
Visste ej att de va rapsbaserat, my bad.

Dock föredrar jag ett livsmedel på mackan som inte innehåller 100% rent fett men alla är vi olika.

Varken Bregott eller majonnäs är 100% fett, ligger runt 75-80% på dom fetaste varianterna. Även Bregott är för övrigt delvis baserat på rapsolja, en fettblandning av mjölk och rapsolja.

Och vill man inte ha mycket fett är det ju bara att ta lite majonnäs eller smör.

hulk h
2007-11-01, 23:32

Ska försöka att lägga på mig ett par kg nu de närmsta månaderna, är kanske inte helt lätt alla dagar att nå upp i önskat kcal intag, då tycker jag att det kan vara ett bra alt. med smör eller majo på mackan + att det gott.

Rätt eller fel??

hulk h
2007-11-01, 23:34
Kavli

Ingredienser: Veg. olja (raps), äggula (9%), vatten, ättika, socker, senap, konserveringsmedel (E202, E211), kryddor, stabiliseringsmedel (E415, E412), färgämne (E160a). Fetthalt 77%.

Näringsvärde / 100 g:
Energivärde 2915 kJ (700 kcal)
Protein 1 g
Kolhydrat 3 g
Fett 77 g

Solve
2007-11-01, 23:36
räkost råkar inte vara lika hälsosamt? :) min favorit inte käkat de på flera månader nu

Martin Löwgren
2007-11-01, 23:40
Ska försöka att lägga på mig ett par kg nu de närmsta månaderna, är kanske inte helt lätt alla dagar att nå upp i önskat kcal intag, då tycker jag att det kan vara ett bra alt. med smör eller majo på mackan + att det gott.

Rätt eller fel??
Jag ska också upp lite i vikt och efter denna tråd ska jag nog testa majonäs i lite mer av min matlagning.

hulk h
2007-11-01, 23:40
räkost råkar inte vara lika hälsosamt? Usch, går ju inte att äta en smörja som innehåller djur med svart ögon som sitter utan på skallen o långa antenner i pannan ;)

Eddie Vedder
2007-11-01, 23:41

Rätt eller fel??

Om du tidigare ätit mackor utan matfett och nu komer tillsätta matfett och utöver det inte äter mindre kommer det ju innebära mer energi. Så på så sätt är det ju rätt.

Men fett är aldrig varken fel eller rätt. Oavsett vad en person råkar ha för mål så finns ju ett fysiologiskt behov av fett, en fettfri kost skulle man må dåligt av på sikt och är rejält hälsovådligt.
Om man föredrar fettet på mackan, fettet som sås i maten, en extra matsked, som del i livsmedel (fet fisk, fet ost, fett kött o.s.v.) är ju upp till var och en. Fettbehovet finns där iaf, oavsett om man vill upp eller ner i vikt.

EDIT: Jag vill dessutom pusha för aioli när vi ändå diskuterar goda såser baserade på rapsolja.*drool*

hulk h
2007-11-01, 23:42
Jag ska också upp lite i vikt och efter denna tråd ska jag nog testa majonäs i lite mer av min matlagning.

:thumbup:
Testa wasa husman med majo, skinka o skivad gurka, i den ordningen, men akta dig det beroende framkallande

Solve
2007-11-01, 23:44
Usch, går ju inte att äta en smörja som innehåller djur med svart ögon som sitter utan på skallen o långa antenner i pannan ;)

haha de är just därför jag äter de på tub ;)

maRRtin
2007-11-01, 23:45
räkost råkar inte vara lika hälsosamt? :) min favorit inte käkat de på flera månader nu
Absolut inget fel med det.

Solve
2007-11-01, 23:56
Absolut inget fel med det.

Men kalorimässigt är det som smör då? jag har sånnahär småpaket lätt o lagom oliv

maRRtin
2007-11-02, 00:01
Men kalorimässigt är det som smör då? jag har sånnahär småpaket lätt o lagom oliv
Lätt och Lagom är inte smör ;)

Kalorimängden står på paketen, bara att läsa.
Alternativt:
http://www.arla.se
http://www.kavli.se

Solve
2007-11-02, 00:09
haha inte kunnat kolla mina paket... vart portionspaket taget från skolan (inga kommentaret tack)
Men då är ju räkost mer kalorifattigt än lätt o lagom oliv... 100kalorier mindre per 100gram, de var otippat

maRRtin
2007-11-02, 00:17
Men då är ju räkost mer kalorifattigt än lätt o lagom oliv...
Ja men man kan ju inte dra likhetstecken mellan kalorifattigt och nyttigt. Bara för att något är kalorifattigt behöver det inte vara nyttigt, och vice versa.

machine gun
2007-11-02, 12:30
Om man gör egen majonnäs brukar det stå i receptet:

"Vill du göra den mer fettsnål, tillsätt vispgrädde" :D

Martin Löwgren
2007-11-02, 13:34
:thumbup:
Testa wasa husman med majo, skinka o skivad gurka, i den ordningen, men akta dig det beroende framkallande

De e taget.