Visa fullständig version : Bakmaskin
Ljungkvist
2007-11-01, 19:25
När jag flyttade in i min nya studentkorridor upptäckte jag snart att det fanns diverse apparater i köket, bl a en bakmaskin. Eftersom jag gärna bakar men aldrig har använt en maskin så blev jag förstås nyfiken på hur fanskapet funkar. Den är vad jag förstår komplett, men eftersom det inte finns någon instruktionsbok och ingen av mina grannar förstår sig på den vänder jag mig till er. Det är en Salco som har diverse olika programmöjligheter (se bild).
Är det nån som har någon nån erfarenhet av bakmaskiner som vet hur dom i allmänhet och min i synnerhet fungerar?
Ljungkvist
2007-11-19, 07:08
Eftersom jag inte fick nån respons här *grr* så tog jag helt enkelt saken i egna händer. Har nu två gånger framgångsrikt bakat med apparaten!
Det bästa är att man kan bestämma själv när brödet ska bli klart. Igår kväll la jag dom nödvändiga ingredienserna (brödmix och vatten) i maskinen, ställde in den och gick och la mig. Nu på morgonen har jag färskt bröd!
Jag använde en fullkornsbröd-mix och resultatet syns nedan!
Alfred Nobel
2007-11-19, 08:43
Det ser lovande ut :)
Så man kan fortfarande köpa brödmix? En kompis ville köpa en bakmaskin, men trodde brödmixarna utgått ur sortimentet.
machine gun
2007-11-19, 11:49
Så man kan fortfarande köpa brödmix? En kompis ville köpa en bakmaskin, men trodde brödmixarna utgått ur sortimentet.
Jodå, det finns ett helt gäng olika mixar fortfarande. Man kan ju använda dem även till vanlig manuell bakning utan bakmaskin.
Länk till bakmaskinrecept: home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm#fadd.
Om du inte har något emot amerikanska mått så är denna brödlänk användbar också: breadnet.net/#ABM.
Ljungkvist
2007-11-19, 19:59
Det ser lovande ut :)
jovisst, bortsett från formen på brödet som är helt fucked up. gott och smidigt hur som helst!
3.1415926535
2007-11-19, 22:55
Behövs väl ingen bakmix, jag kör på mjöl, vatten, torrjäst och olja i min bakmaskin.
Men jag använder den mest till att knoda deg, jättesmidigt, och man behöver inte värma upp vattnet till 37 grader heller, den sker automatiskt vid jäsningen i maskinen. Sen är det bara att ta ut degen och forma en limpa, eller en pizza eller vad man vill göra.
Ljungkvist
2007-11-20, 07:06
Behövs väl ingen bakmix, jag kör på mjöl, vatten, torrjäst och olja i min bakmaskin.
Men jag använder den mest till att knoda deg, jättesmidigt, och man behöver inte värma upp vattnet till 37 grader heller, den sker automatiskt vid jäsningen i maskinen. Sen är det bara att ta ut degen och forma en limpa, eller en pizza eller vad man vill göra.
ok, bra att veta! ska jag testa nästa gång.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.