Logga in

Visa fullständig version : rodd vs cykling vs trappmaskin

Turbo
2003-04-25, 10:37
frågan är vilket som bränner mest? rodd vs cykling vs trappmaskin? jag brukar köra antingen rodd eller trappmaskin men cyklar inte.

Jag tycker enligt värdena man får på maskinerna att trappmaskinen bränner mest kalorier. men det är bara trappmaskinen som man kan skriva in sin vikt. Så den borde väll ge rätt värde :MrT: men man vet aldrig....

Munter
2003-04-25, 10:44
Det som är jobbigast bränner mest.

King Grub
2003-04-25, 10:49
Antagligen rodd, om du lyckas komma upp i tillräckligt hög pulsnivå, eftersom du använder hela kroppen.

Trappmaskinen bränner mer än cykeln, men det är inga dramatiska skillnader.

Och man skall aldrig lita på siffrorna. Enligt trappmaskinen jag kör på förbrukar jag 1600-2000 kcal i timmen, och det är vad en elitskidåkare förbrukar i tävlingstempo. :rolleyes: Nog för att det är jobbigt, men någon måtta får det vara.

Turbo
2003-04-25, 10:53
den trappmaskinen som e på min träning står det att jag förbrukar runt 800-1100 / tim det tycker jag kan stämma rätt bra.

rodd kan man inte ställa in ett skit(tex. kroppsvikt) så hur vet man att det stämmer? vad är den inställd på från början vet ngn deT? typ kanske 75 kg....

Droog
2003-04-25, 10:54
Är du ute efter att bli av med fett och spara muskler så är aktiviteter som involverar hela kroppen bäst och där du samtidigt jobbar mot ett motstånd. Det finns undersökningar som bevisar detta. Vid lägre intensitet förbrukar du mest kcal med dessa aktiviteter samtidigt som du sparar musklerna. Är du ute efter att bara bränna så spelar det ingen större roll så länge du håller ditt maxtempo.

Rodd, längdskidor och simning är bra helkroppsmotion. Trappmaskin och cykel är väl hyfsat medan apostlahästarna nog är sämst, tyvärr.

Turbo
2003-04-25, 10:56
är fett jag är ute efter...

King Grub
2003-04-25, 11:00
Originally posted by Turbo
rodd kan man inte ställa in ett skit(tex. kroppsvikt) så hur vet man att det stämmer? vad är den inställd på från början vet ngn deT? typ kanske 75 kg....

Antagligen genomsnittmannen. Runt 70-75 låter troligt.

Turbo
2003-04-25, 11:02
Originally posted by King Grub

Antagligen genomsnittmannen. Runt 70-75 låter troligt.

då var det som jag trodde! (eller som vi tror :))

TV-shopparen
2003-04-25, 11:54
den trappmaskinen som e på min träning står det att jag förbrukar runt 800-1100 / tim det tycker jag kan stämma rätt bra.

nah det är mycket mindre än så tyvärr, kanske max 500 :(

Turbo
2003-04-25, 12:04
inte jag...

King Grub
2003-04-25, 12:54
Inte jag heller. Intensiv konditionsträning, vad den än består av, förbrukar garanterat mer än 500 kcal per timme, om man inte väger 38 kilo.

Turbo
2003-04-25, 13:13
stod i 40 min på trappmaskinen och då brände jag 602 kalorier

Peter
2003-04-25, 13:39

Jag sitter här och klurar på om ens kroppsvikt har någon större betydlese i exempelvis roddmaskin. När man går eller cyklar (på riktig cykel alltså) spelar givetvis vikten roll eftersom det är jobbigare att flytta runt en stor kropp än en liten.

När det gäller roddmaskinen borde den kraft och tid man håller på vara helt avgörande. De kan man ju ränka ut med hjälp av watt-newton-joule. Däremot kan ju en stor stark person dra hårdare i varje drag och därför bränna mer energi per minut än någon liten klen. Jag struntar i att ta hänsyn till friktionen i sitsen nu.

Möjligt att jag är ute och cyklar nu (eller möjligtvis ute och ror).

TV-shopparen
2003-04-25, 13:57
Inte jag heller. Intensiv konditionsträning, vad den än består av, förbrukar garanterat mer än 500 kcal per timme, om man inte väger 38 kilo.

Trodde ni snacka om förbränningsträning?

King Grub
2003-04-25, 14:14
Intensiv konditionsträning förbrukar både mer fett och kolhydrater än lågintensiv, även om den procentuella energiförbrukningen är högre under lågintensiv.

TV-shopparen
2003-04-25, 14:44
tjaa om man vill slita häcken av sig för att bränna lite mer fett är det väl way to go men jag föredrar mina morgonpromenader och HIIT pass. Tror knappast Turbo kör särskilt intensivt för den delen heller, såfall skulle de stå mer än 1000 kcal på en timma. Mitt gyms trappmaskiner visar 800 kcal efter mitt ynkliga 16 min HIIT pass.

Jeff Willet bränner ungefär 1000 kcal i timmen när han kör HIIT.

http://www.*******.se/jeff_willet/RoadTo2003/vecka31/Journal_traning_vecka31.asp

(längst ned)

Jag vet inte turbo kanske kör lika intensivt som han dock :)

Vänskap
2003-04-25, 15:14
En sak som inte tagits upp är motionsformens så att säga motivationsförmåga.
Trappmaskinen är då bäst eftersom man kan inte sänka tempot, eller man märker iallafall när man tappar tempo - då slår man i botten.
Vid cykling och rodd är det lätt att man sackar lite efterhand, det kommer smygande så man märker inget. Visserligen kan man ha hastighetsmätare men den ger inte lika bra motivation som att slå i botten tycker jag.

Turbo
2003-04-25, 17:15
Originally posted by TV-shopparen
tjaa om man vill slita häcken av sig för att bränna lite mer fett är det väl way to go men jag föredrar mina morgonpromenader och HIIT pass. Tror knappast Turbo kör särskilt intensivt för den delen heller, såfall skulle de stå mer än 1000 kcal på en timma. Mitt gyms trappmaskiner visar 800 kcal efter mitt ynkliga 16 min HIIT pass.

Jeff Willet bränner ungefär 1000 kcal i timmen när han kör HIIT.

http://www.*******.se/jeff_willet/RoadTo2003/vecka31/Journal_traning_vecka31.asp

(längst ned)

Jag vet inte turbo kanske kör lika intensivt som han dock :)

jag kör så att jag orkar hålla samma tempo hela tiden som jag står och trampar. varierar i mellan åt så att jag kör snabbt som f*n (gasen i botten) sedan tillbaka till "normal" tempot. Jag ska köra fettförbränning jag vet inte vilket som är bäst??

mangemani
2003-04-25, 18:06
kan nån förklara detta,har inte fått förståelse om detta än:om dagen får man ju i sej 2000-2800 kcal när man deffar,men om man står på en trappmaskin tex så förlorar man 500-600 kcal i timmen som ni sa,men hur kan man då gå ner?dom där 2200 andra kcal,vad händer med dom?

King Grub
2003-04-25, 18:13
Originally posted by mangemani
kan nån förklara detta,har inte fått förståelse om detta än:om dagen får man ju i sej 2000-2800 kcal när man deffar,men om man står på en trappmaskin tex så förlorar man 500-600 kcal i timmen som ni sa,men hur kan man då gå ner?dom där 2200 andra kcal,vad händer med dom?

Du tror väl inte att du bara förbrukar kalorier när du står på trappmaskinen? Du har en grundförbränning också. Bara genom att leva förbrukar du massor av energi per dag. Även om du bara ligger i sängen utan att röra en fena 24 timmar om dygnet går det åt minst 1500 kcal, och så fort du rör dig det allra minsta bränner du mer.

TV-shopparen
2003-04-25, 18:28

jag kör så att jag orkar hålla samma tempo hela tiden som jag står och trampar. varierar i mellan åt så att jag kör snabbt som f*n (gasen i botten) sedan tillbaka till "normal" tempot. Jag ska köra fettförbränning jag vet inte vilket som är bäst??

Kör som du vill men väldigt länge bara :thumbup:

Om du orkar kan du ju köra på morgonen innan frukost, då tvingar du kroppen att ta nästan all energi från kroppsfettet eftersom de andra energikällorna är tömda.

mangemani
2003-04-25, 18:40

Du tror väl inte att du bara förbrukar kalorier när du står på trappmaskinen? Du har en grundförbränning också. Bara genom att leva förbrukar du massor av energi per dag. Även om du bara ligger i sängen utan att röra en fena 24 timmar om dygnet går det åt minst 1500 kcal, och så fort du rör dig det allra minsta bränner du mer.

ok,då vet jag.

hmm,nu börjar min deff gå jäkligt SEGT!!har fan stått still på 100 kilo strecket nu i en hel vecka=(,vad kan detta bero på?jag äter inte för mycket så det är det inte,kanske rör på mej lite segare nu när jag är ute och går pga knäskada,kan det vara det?

Turbo
2003-04-25, 18:56
Originally posted by TV-shopparen

Kör som du vill men väldigt länge bara :thumbup:

Om du orkar kan du ju köra på morgonen innan frukost, då tvingar du kroppen att ta nästan all energi från kroppsfettet eftersom de andra energikällorna är tömda.

hur länge då?

TV-shopparen
2003-04-26, 10:52

ok,då vet jag.

hmm,nu börjar min deff gå jäkligt SEGT!!har fan stått still på 100 kilo strecket nu i en hel vecka=(,vad kan detta bero på?jag äter inte för mycket så det är det inte,kanske rör på mej lite segare nu när jag är ute och går pga knäskada,kan det vara det?

kan väl bero på en massa saker. Men väger du dig flera ggr i veckan? Måste väl vänta åtminstone 2 veckor emellan för att se säkra skillnader. Dagsvikten kan ju variera nåt kilo beroende på en del saker.

mangemani
2003-04-26, 12:27
jag väger mej i slutet av varje vecka.man ska ju gå ner som minst 0,5 kilo i veckan,men nu har jag pendlat mellan 100- 99,5 kilo i 1 vecka.

King Grub
2003-04-26, 12:28
jag väger mej i slutet av varje vecka.man ska ju gå ner som minst 0,5 kilo i veckan,men nu har jag pendlat mellan 100- 99,5 kilo i 1 vecka.

Som minst 0.5 kilo? Snarare som mest, om du vill att det skall vara rent fett.