handdator

Visa fullständig version : Kliar i munnen är jag äter kiwi. Allergi?

tejpis
2007-11-01, 10:38
Det kliar halvbehaligt i gommen när jag äter kiwi och stora mängder tomat. Jag får inga andra besvär. Är det allergi? Jag trodde att alla upplevde detta...

Nimille
2007-11-01, 11:04
Samma sak när jag äter äpple.
Vill också veta, är det allergi?

Laijza
2007-11-01, 11:13
så vart det för mig förut när jag åt minst två kiwisar.
Men nu måste jag äta många fler innan kliandet kommer.. konstigt... jag trodde att de va ngt alla fick stå ut med

Halldin
2007-11-01, 11:13
http://allergi.nu/fragor/6055_Kiwi_och_apelsinallergi

http://iq.spray.se/qa/show/1334/Varf%C3%B6r+kliar+det+i+munnen+n%C3%A4r+jag+%C3%A4 ter+kiwi%3F/

X-ecuter
2007-11-01, 11:20
jag fick diagnosen korsallergiker... vilket betyder att du kan vara allergis mot mkt... Jag kan knappt äta några grönsaker/frukt förutom majs o eventuellt morot utan att det kliar i munnen,gommen, halsen och ibland läpparna... korsallergi kunde man utveckla eller ha om man tex var pollenallergiker som jag är/var mot björk o gräs i mitt fall...

Mvh// X

Mental
2007-11-01, 11:37
Kiwi har ett enzym som bryter ned protein (actinidin) villket gör att man kan få små sår i mun och mungipor om man är känslig, man kan känna en brännande och svidande känsla. Jag blir sårig i käften efter ett par kiwisar :D

Lägg inte färst kiwi på en tårta med gelatin på, för den bryter ned gelatinet :)
Kokas eller värmebehandlas kiwi så inaktiveras enzymet

tejpis
2007-11-01, 11:53
Kiwi har ett enzym som bryter ned protein (actinidin) villket gör att man kan få små sår i mun och mungipor om man är känslig, man kan känna en brännande och svidande känsla. Jag blir sårig i käften efter ett par kiwisar :D

Lägg inte färst kiwi på en tårta med gelatin på, för den bryter ned gelatinet :)
Kokas eller värmebehandlas kiwi så inaktiveras enzymet

Coolt.

Ps. Jag hade visst tappat ett utbetalningskort ute på gatan men en granne lämnade det i min brevlåda, i ett kuvert med smiley-klistemärken samt en lapp inuti med blommor på. Goa grannar *cupid*

objet trouvé
2007-11-03, 18:53
lånar din tråd litegrann för jag har en liknande fråga fast om annanas. (färsk inte konserverad) efter ett tag känns det konstigt i munnen, framförallt på tungan, har det också mågonting med enzymer att göra?

dessbee
2007-11-03, 19:00
lånar din tråd litegrann för jag har en liknande fråga fast om annanas. (färsk inte konserverad) efter ett tag känns det konstigt i munnen, framförallt på tungan, har det också mågonting med enzymer att göra?

Ananas innehåller ett liknande enzym, som kallas bromelain.

objet trouvé
2007-11-03, 19:04
tack :)
och det bryter ner protein på samma sätt som med kiwin?

dessbee
2007-11-03, 19:16
tack :)
och det bryter ner protein på samma sätt som med kiwin?

Ja, båda är proteolytiska enzymer