Logga in

Visa fullständig version : LUMPEN- göra eller inte göra.

D-man
2007-11-01, 02:16
Hejsan alla. Jag ska mönstra snart men har en oerhörd ångest över det, jag vet inte om jag ska satsa på att få göra lumpen eller bara försöka få frisedel.

Mitt problem är att jag egentligen väldigt gärna vill göra lumpen. Men jag oroar mig över om jag kommer få tid till styrketräning/kroppsbyggning under utbildningen. Jag menar jag har tränat på gym 2 år nu och har kämpat som ett djur för att kunna växa och lagt ut mycket pengar på kosttillskott, så det skulle ju inte vara särskilt kul om jag under min tid i lumpen inte får så mycket tid till gymning och förlorar en massa storlek och styrka.

Så vad tror ni? Kommer jag få tid till gymning :bpump: i lumpen, är det nån med erfarenhet som kan svara snälla?

Frida.B
2007-11-01, 02:18
Du kommer tappa massor med muskler. Hur ofta och mycket tror du att ni får äta? Ni sitter i skogen som små troll och häckar i flera dagar och käkar bark.

D-man
2007-11-01, 02:22
Du kommer tappa massor med muskler. Hur ofta och mycket tror du att ni får äta? Ni sitter i skogen som små troll och häckar i flera dagar och käkar bark.

menvaf*n jag kan nästan sätta kuken på att du inte vet vad du skriver om.

Frida.B
2007-11-01, 02:24
Jo jag är experrrten. Har aldrig sett någon hane gå igenom lumpen utan att klaga på minskad muskelmassa, och då talar jag självklart om killar som går in i lumpen med någon muskelmassa att tala om från början.

MojjMojj
2007-11-01, 02:25
Frida.B har till viss del rätt. Beror på vad du rycker in som. Själv gick jag ner 13 kg å 10 månader och förlorade väldigt mkt muskelmassa.

Ett exempel: Maxade 25 kg mindre i bänken ^^

tjabon
2007-11-01, 02:26
Det beror lite på vad du får för tjänst.

Många byggare som har en del massa, tappar vikt och muskler
under lumpen men detta går snabbt att få tillbaka.
Får du en tjänst med mycket fysisk aktivitet, så kommer din
allmänkondis bli mycket bättre om du inte redan är elittränad.

Men lumpen är så mycket meeeeeeeeeeer.
jag hade skitkul och fick en suverän utbildning.
tror du missar nåt om du inte ger det ett försök.
sen är det också en bra merit i arbetslivet.

D-man
2007-11-01, 02:30
Frida.B har till viss del rätt. Beror på vad du rycker in som. Själv gick jag ner 13 kg å 10 månader och förlorade väldigt mkt muskelmassa.

Då skiter jag i hela skiten, jag kommer ju inte hinna med mitt körkort heller kom jag på nu, alltså om jag ska göra lumpen nästa typ sommar vill säga.
Antar att man bara behöver göra dåligt ifrån sig på testen sen då så slipper man väl. Alternativt kanske fråga efter en mycket lätt utblidning så man hinner med träningen kanske.

men det är ju ändå tråkigt att gå miste om alla de roliga sakerna ju!

Frida.B
2007-11-01, 02:30
Jag skulle aldrig vilja göra lumpen. Behöva ta helt meningslösa order bara för att befälet skall visa sin status. Nej tacka vet jag eget tänkande. Halleluja

D-man
2007-11-01, 02:33
Jag skulle aldrig vilja göra lumpen. Behöva ta helt meningslösa order bara för att befälet skall visa sin status. Nej tacka vet jag eget tänkande. Halleluja

Men att få lära sig skjuta och att få en militärutbildning är ju kul, kan vara andvändbart också, man vet ju aldrig vad som kommer att hända, en fin merit är det ju med. Dessutom så kan man skryta inför kompisar.

stenis
2007-11-01, 02:35
Visst kommer du tappa en del på gymmet, du kommer att ha tid och träna om du vill MEN det är snarare så att du inte kommer orka träna efter att du haft övningar under dagen..

Men seriöst, det är knappa året du ska vara borta, du kommer ha skitkul under din lumpentid, träffa massor av nya vänner osv. Det du tappar på dessa 7-10 månader är inget som du inte kan träna upp igen, muskelminnet är inte att underskatta..

Mitt råd är att du ska göra lumpen för man har verkligen skitkul.. Men valet är ditt och vill du helt enkelt inte göra det så försök få frisedel då, ingen idé att rycka in med en inställning att det kommer bli skit..

MojjMojj
2007-11-01, 02:36
Frida.B. hehe, ja det är en av de stora negativa delarna, men det var värt det enligt mig. En bra utbildning och att lära känna sig själv, både fysisk och psykiskt, på en ny nivå.

D-man: Beror som sagt på vad du "blir". Jag bestämde mig att om jag skulle göra lumpen så skulle jag göra den "ordentligt" eller försöka skippa den. Ville inte precis bli bevakningssoldat eller en mesig skytte-fjolla eller stridsvagn-ploj :)

Clarkolofsson
2007-11-01, 03:09
Grabben tänk om! Lumpen är det absolut bästa jag gjort hittils i mitt liv. Gör lumpen nuff said.

Shakemynuts
2007-11-01, 03:43
Grabben, du pratar ju som om du slösar bort 50% av livet genom att göra lumpen eller inte. Du är inte ens 18 än. :Virro

Jorgen
2007-11-01, 05:41
Vill du göra lunpen så gör det. Jag tyckte att det var väldigt roligt och givande att göra lumpen.
Och om du nu skulle förlora lite muskler på kuppen så tar det inte lång tid innan dom är tillbaka efter muck. Och du är massor av erfarenheter rikare.

Jax
2007-11-01, 07:40
Vill du göra lunpen så gör det. Jag tyckte att det var väldigt roligt och givande att göra lumpen.
Och om du nu skulle förlora lite muskler på kuppen så tar det inte lång tid innan dom är tillbaka efter muck. Och du är massor av erfarenheter rikare.
What he said.

Dessutom är det ganska svårt att svara på hur mycket du kommer att tappa. Dels beror det på hur mycket du offrar dig för att gå och träna på kvällerna när dina polare sitter kvar på logementet och spelar tv-spel och dels beror det på vilken tjänst du har. En jägartjänst kommer exempelvis att innebära att du får plåga din kropp ganska mycket och du lär tappa några kilo muskler på det. Har du rätt inställning så kommer du dock att tjäna så mycket mer än ett par kilo muskler på det, både fysiskt och psykiskt.

tejpis
2007-11-01, 07:44
Jag vet fortfarande inte om det var värt att göra lumpen eller inte. Med facit i hand har jag inget svar. Då tänker jag inte på muskelmassa eller något sånt, framförallt var det ett helvete till år - som kanske var bortkastat.

z_bumbi
2007-11-01, 07:50
Jo jag är experrrten. Har aldrig sett någon hane gå igenom lumpen utan att klaga på minskad muskelmassa, och då talar jag självklart om killar som går in i lumpen med någon muskelmassa att tala om från början.

Det finns en hel del som ökat muskelmassa när de gjorde lumpen, är man 18-20 år så finns det oftast inte så mycket muskler från början och har de fått en tjänst som inte innebär att släpa sig runt i skogen hela tiden så är det inga problem att träna.

Jax
2007-11-01, 08:00
Det finns en hel del som ökat muskelmassa när de gjorde lumpen, är man 18-20 år så finns det oftast inte så mycket muskler från början och har de fått en tjänst som inte innebär att släpa sig runt i skogen hela tiden så är det inga problem att träna.
Någon sa en gång att de som väger mindre än 80 kg går upp i vikte och de som väger över 80 kg går ner. Även om det bara är en höftning så tycker jag ändå att det stämmer till viss del. Jag gick från mäktiga 67 kg till 70 kg. Det beskriver förvisso hur mycket muskler jag hade innan också.

sunkan
2007-11-01, 08:01
Gör lumpen, du har år ett till på dig att tänka på vad du vill göra med livet. Du kommer att träffa hur mycket roligt folk som helst och såhär i efterhand så kommer iaf jag bara ihåg allt det roliga, det tråkiga minns man men inget man tänker på.:thumbup:

Spawn
2007-11-01, 08:14
Jag tänkte precis som dig men insåg att 1 år det tar man igen. Jag har sett och pratat med kompisar som gått upp grymt i lumpen. De första veckorna var det tufft men sen fick det massor av fritid över och tränade och åt var allt de gjorde. Så det triggade mig till att göra lumpen. Jag rycker in 28 jan som jag tidigare skrivit här på kolo och jag ska upp till det jävligaste boden :)

Tufft? Bara inte känna efter!

blekfet2
2007-11-01, 08:45
den lilla mängd massa du antagligen bara kommer tappa får du tillbaka på några veckor. Jag tycker helt klart du ska göra lumpen för du kommer kunna blicka tillbaka på den tiden mångar år framöver.
DU får bara en chans i livet att testa på något sådant hära så sluta lyssna på att skitungar som sket i lumpen för att dom är för fjolliga för att visa sig naken i duschen med andra killar. :D

tejpis
2007-11-01, 08:46
Jag tänkte precis som dig men insåg att 1 år det tar man igen. Jag har sett och pratat med kompisar som gått upp grymt i lumpen. De första veckorna var det tufft men sen fick det massor av fritid över och tränade och åt var allt de gjorde. Så det triggade mig till att göra lumpen. Jag rycker in 28 jan som jag tidigare skrivit här på kolo och jag ska upp till det jävligaste boden :)

Tufft? Bara inte känna efter!

13kg gick jag upp i lumpen, inte mycket var fett heller. Dock hade jag spenderat föregående två år framför datorn, spelandes World of Warcraft 25 timmar om dygnet.

Och jag är ledsen, men boden har inte ett rykte för att vara hårt *whistle*

Bönne
2007-11-01, 08:50
Såhär nära ett halvår efter muck, så ångrar jag defintivt inte att jag gjorde lumpen.

Man får helt enkelt göra och uppleva "saker" man aldrig kan få göra på annat håll, en del tråkigt, men en hel del extremt och roligt också.

pragmatist
2007-11-01, 08:56
Se det så här:

Alternaitv 1: du missar lumpen i resten av livet, men har lite mer muskler i några sketna månader av ditt 80+ åriga liv.
Alternativ 2: du gör lumpen och får med dig erfarenheter du aldrig skulle fått annars, har lite mindre muskler några månader men jobbar tillbaka det du förlorat på mindre än ett halvår.

Rätt puckat att välja alternativ 1 om du frågar mig.

Baan
2007-11-01, 08:58
Skit i musklerna, lumpen är roligt.

pejo
2007-11-01, 09:11
Nu är det ju 15 år sedan jag gjorde lumpen, så det kankse inte är likadant nu (och så skiljer utbildningen sig åt på olika platser).

Min egen lumpentid anser jag var ett bortkastat år av mitt liv. Egentligen inte bara bortkastat utan karaktärsförstörande. Det verkade gå ut på att bryta ner människor med eget tänkande till en formbar massa med zombies.
Att springa omkring och leka krig hela dagen med övertygelsen om att ryssen stod bakom hörnet (inte för att de lyckades övertyga mig om detta) kändes väldigt meningslöst.

Men det är klart om man gillar förnedring, svält, sömnbrist, fysiska plågor såsom förfrysta lemmar, krigslek, och att riskera att bli skjuten, så är ju lumpen bra.

Om du förlorar lite muskler spelar väl ingen roll större roll.

Det enda positiva från min militärtjänst var att jag var väldigt motiverad till att studera vidare efteråt.

Ignatius72
2007-11-01, 09:28
Muskelargumentet är tämligen värdelöst. Det beror på vad du har med dig och vad du får för tjänst.
Däremot kan du hoppa över lumpen och göra något vettigt under ett år istället. Tex jobba och tjäna pengar. Har man pysslat med lite lagidrotter och dessutom varit i skogen förut så lär du inte missa mycket.

Barba-Tjock
2007-11-01, 09:34
Ligger inne som jägare nu och har gjort det i precis en månad idag. Du HINNER träna om du har viljan! Frågan är hur sugen man är på det efter man vårdat fram till 02.00 och reveljen kommer 05.00... Gymmet på jägarbataljonen i arvidsjaur är öppet dygnet runt så att köra ett pass mellan 02-03.00 är fullt möjligt.

Stumpis
2007-11-01, 10:24
Under gröntjänsten var det inte mycket man hann med, det var kvällstjänst var och varannan dag, men sen blev det lite lugnare. Låg vi inte ute i fält hade vi många lediga kvällar, och ett himla bra gym på regementet. Sen kunde man ju som nån annan skrev välja att sitta på luckan, käka pizza och kolla på tv, men det är ju upp till var och en.

Mitt råd är att du ska göra lumpen. Det sägs att killar blir män i lumpen. Det kan jag inte hålla med om, för f-n vad glyttiga alla var då (även jag, som tjej) men efteråt kom mognaden. Man lär verkligen känna sig själv och sina begränsningar. :thumbup:

Kräket
2007-11-01, 10:24
Lyssna på alla kloka personer som råder Dig till att göra lumpen nu. En jävla bra erfarenhet enligt min mening. Sällan träffar man så många olika människor med så mycket olika erfarenheter som när man gör lumpen. Just detta sammanhang är otroligt lärorikt när det kommer till en själv. Själv tänker jag alldeles för ofta tillbaka på mina 15 månader med en klump av nostalgi i magen.

Dessutom kan du mycket väl öka i massa under lumpen. Jag låg i flottan och där var problemet det motsatta. Folk gick upp i vikt så in åt helvete. När vi hamnade på båten var vi alla relativt vältränade efter gröntjänst, men sen plöfsa de flesta till sig snabbt! (80 kr för mat per dag per person när det handlar om stora kvantiteter blir myyyyycket mat!) :D

En av de bästa tiderna i mitt liv, helt klart...

Thewind
2007-11-01, 10:28

Det handlar ju trots allt om att förbereda de värnpliktiga på en krigssituation där de måste kunna ta en order, hur svår den än är och hur hopplöst läget än ser ut. Det är viktigt att man respekterar och litar på de officerare som man har över sig på fältet för att få ett bra samarbete. Befälet måste visa vem som bestämmer, annars brakar hela upplägget ihop.

Fat tony
2007-11-01, 10:31
jag ville mönstra. skrev i derras lämplighetes ansökan att jag tränade mycket var stark och hade bra kondition, bra hälsa. vilket stämmer men de nekade mig. där emot min kompis som inte ville göra lumpen skrev att han är svag och dålig kondis blev tagen. Man undrar om det har med mitt efternamn att gör bastards:furious: men skiter jag i de kan dra sig i röven

X-ecuter
2007-11-01, 11:30
hur mycket mat får man ? är det som i bamba där dem lastar på 8 kötbullar o 2 slevar mos?... det avgör jue en hel del med... Jag skall mönstra om 3-4 månader och kommer inte söka till en krävande tjänst vilket jag tror gör att jag får lite mer tid för tränandet, men träning utan mat är inte direkt bra...

King Grub
2007-11-01, 11:32
Jag är glad att jag inte gjorde lumpen. Slösa bort en massa månader.

Viktor_Balck
2007-11-01, 11:35

Är du fortfararande ihop med Natacha?

Granatgiraffen
2007-11-01, 11:38
Skit i lumpen. Astråkigt och rätt meningslöst. Dödsångest mest hela tiden för att man får göra massa tråkiga grejer. Hur kul är det att bli väckt mitt i natten för att packa om ett jävla tält till en annan plats när det är -15 grader.

Slartibartfast
2007-11-01, 11:39
Lumpen är så jävla värdelöst. Och ja, man tappar så in i helvete åtminstone den första tiden. Jag gick ner fyra kilo på fyra dagar. och så är man sjuk konstant för hela stället är en jävla virus- och bakteriehärd.

Börje H
2007-11-01, 11:44
Jag har tränat på gym 2 år nu och har kämpat som ett djur för att kunna växa och lagt ut mycket pengar på kosttillskott, så det skulle ju inte vara särskilt kul om jag under min tid i lumpen inte får så mycket tid till gymning och förlorar en massa storlek och styrka.

Helt allvarligt så kan jag inte komma på en person som var mindre vältränad när de lämnade militärtjänstgöringen (mindre fet är inte = mindre vältränad). Förutom de som hade vakttjänst iof... Flera fyspass/vecka med fältfys, hinderbana, löppas och innebandy. Efter gröntjänsten gott om tid att träna styrka på kvällstid. Vi var ett stort gäng som körde 3 pass/vecka och ett på helgen. I den åldern var det ju inga problem alls att öka rejält i de flesta övningarna. Käket har du ju sedan serverat. Tiderna frukostbuffé nästan varje morgon ffs :hbang:

Att man tränat på gym ett par gånger i veckan under 2-3 år och äter kosttillskott innebär inte att man helt plötslöigt är elitidrottare...

Ta chansen och gör något annorlunda under ett år!
Lumpen is D shit :thumbup:

130kg finsk sisu
2007-11-01, 11:47
Tänkte inte skriva i denna tråd men efter Slarti gjorde det, så är det alltid kul att skriva in en synpunkt som är totalt tvärtemot. Bara för att visa att det finns olikheter i världen och även i Finland.
Så:
Jag tycker ALLA borde göra lumpen, gjorde själv "lumpen" i finska armèn. Stolt över varenda dag av mina 362 dagar. Är fortfarande aktiv reservist, är på rep-övningar 2-3ggr i året. Stolt att vara en del av den finska armèn.:Virro

Torwald
2007-11-01, 12:15
Jag gjorde inte lumpen, och det är jag glad för. De flesta av mina vänner ångrar att de gjorde det. Alla trodde att de skulle uppskatta det i efterhand, men bara några få är glada att de genomförde sin tjänstgöring. De som är nöjda är de som hade tuffare tjänster. En vän var fjälljägare (om det nu heter det, jag är dålig på terminologin) och han fick ju göra smått fantastiska grejer. Han fick även tillfälle att träna och äta väldigt mycket, och han är väl den enda som kom hem med mer massa än när han åkte.

Baan
2007-11-01, 12:16
Helt allvarligt så kan jag inte komma på en person som var mindre vältränad när de lämnade militärtjänstgöringen (mindre fet är inte = mindre vältränad). Förutom de som hade vakttjänst iof... Flera fyspass/vecka med fältfys, hinderbana, löppas och innebandy. Efter gröntjänsten gott om tid att träna styrka på kvällstid. Vi var ett stort gäng som körde 3 pass/vecka och ett på helgen. I den åldern var det ju inga problem alls att öka rejält i de flesta övningarna. Käket har du ju sedan serverat. Tiderna frukostbuffé nästan varje morgon ffs :hbang:

Att man tränat på gym ett par gånger i veckan under 2-3 år och äter kosttillskott innebär inte att man helt plötslöigt är elitidrottare...

Ta chansen och gör något annorlunda under ett år!
Lumpen is D shit :thumbup:

Jag får säga tvärtom men ur ett byggarperspektiv. Själv tappade jag en del, även om jag hade ganska goda möjligheter att träna. Gymmet sög dock på P4:a och maten var inte opti heller. Man får inte heller förvara grejer i sitt skåp egentligen, men det sket jag i.

Allmänt vältränad och fysisk kapabel så kan jag hålla med dig när som helst.

bompa
2007-11-01, 13:02
Givande.. nej, roligt..nej. Beror på vad man har för tjänst såklart men ja tyckte det sög( låg inne som 7,5 månaders förare).

MojjMojj
2007-11-01, 13:08
Är du fortfararande ihop med Natacha?

OT: håller mig till att stalka henne nu för tiden, not *spy*

Clarkolofsson
2007-11-01, 13:10
Givande.. nej, roligt..nej. Beror på vad man har för tjänst såklart men ja tyckte det sög( låg inne som 7,5 månaders förare).

På vilket sätt kan det inte vara givande att ta ett nytt steg i livet, träffa nya människor, lära sig nyra grejor, uppträcka, lära sig ENORMT mycket om sig själv, lära sig sammarbeta osvosv.. Folk som inte uppskattar sin värnplikt är ett bortskämtda stureplansh*ror. Blir förbannad när folk heller sitter hemma o pimplar bärs i ett år än väljer att försvara det land vi faktiskt lever i.

130kg finsk sisu
2007-11-01, 13:15
På vilket sätt kan det inte vara givande att ta ett nytt steg i livet, träffa nya människor, lära sig nyra grejor, uppträcka, lära sig ENORMT mycket om sig själv, lära sig sammarbeta osvosv.. Folk som inte uppskattar sin värnplikt är ett bortskämtda stureplansh*ror. Blir förbannad när folk heller sitter hemma o pimplar bärs i ett år än väljer att försvara det land vi faktiskt lever i.

+1111111111111111111111111111111111111111111111111

Fat tony
2007-11-01, 13:19
OT: håller mig till att stalka henne nu för tiden, not *spy*

WTF har du bangat henne, I like sex...it´s nice*drool*

egge
2007-11-01, 13:27

Det där tyckte jag var lite roligt faktiskt. Gjorde du lumpen för att du vill försvara fosterlandet om det skulle bli krig eller för att du tyckte det var en nyttig och rolig erfarenhet? Ärligt?

Försvarsmakten ville inte ha mig, their loss.

130kg finsk sisu
2007-11-01, 13:34
Det där tyckte jag var lite roligt faktiskt. Gjorde du lumpen för att du vill försvara fosterlandet om det skulle bli krig eller för att du tyckte det var en nyttig och rolig erfarenhet? Ärligt?

Försvarsmakten ville inte ha mig, their loss.

Jag gjorde lumpen för att vara en del av det folkförsvar som Finland de facto har. Om du sedan vill ta fina ord i munnen som att "försvara fosterlandet" så är det din sak.

egge
2007-11-01, 13:42
Jag gjorde lumpen för att vara en del av det folkförsvar som Finland de facto har. Om du sedan vill ta fina ord i munnen som att "försvara fosterlandet" så är det din sak.

Att du gjorde det av den anledningen kunde jag ha listat ut med armbågen (;)) men jag tror det är väldigt få svenskar som tänker så.

Slartibartfast
2007-11-01, 13:45
Jag var i armén i drygt två månader sen gjorde jag civiltjänst i 11 månader.

Att ha en rekryt i armén kostar kring 200 € om dagen. En civiltjänstgörare är gratis arbetskraft i över ett år. Vad är mera lönsamt för samhället? Kan vara värt att ta med i beräkningen.

MasterChief
2007-11-01, 13:54
Så kul med lumpen! Ställde otroligt höga krav på samarbete och att kunna arbeta med 100% perfektion under extrema förhållanden. Det gav mig otroligt mycket (Pjäsgruppchef Norrlandsartilleriet).

http://www.soldf.com/images/s_fh77b2.jpg

L-Sami
2007-11-01, 14:14
Gör lumpen om du vill utvecklas som människa på ett annorlunda sätt som du inte kan utvecklas i andra områden i samhället. Skippa den om du inte tänker i de tankebanorna.
En rätt militärutbildning kan ge dig verktyg för resten av livet.

Jax
2007-11-01, 14:25
Spännande det här med vad folk tycker om värnpliktstiden. De som tycker att det sög verkar tro att majoriteten av deras vänner tyckte att lumpen sög. De som gillade det verkar tro att de flesta tycker om det.

coxie
2007-11-01, 14:29
Jag är glad att jag slapp göra lumpen då jag inte kan se vad det är som är bra med att lyda order i ett år med kasst betalt och kasst boende.

Jag tror jag lärde mig mer när jag reste runt i världen det år många av mina vänner gjorde lumpen.

JJ
2007-11-01, 14:32
Det var rätt kul att göra lumpen ändå, låg inne lite för länge iofs. I flottan gick man inte direkt ner i vikt..

amincissez
2007-11-01, 14:36
Hejsan alla. Jag ska mönstra snart men har en oerhörd ångest över det, jag vet inte om jag ska satsa på att få göra lumpen eller bara försöka få frisedel.

Mitt problem är att jag egentligen väldigt gärna vill göra lumpen. Men jag oroar mig över om jag kommer få tid till styrketräning/kroppsbyggning under utbildningen. Jag menar jag har tränat på gym 2 år nu och har kämpat som ett djur för att kunna växa och lagt ut mycket pengar på kosttillskott, så det skulle ju inte vara särskilt kul om jag under min tid i lumpen inte får så mycket tid till gymning och förlorar en massa storlek och styrka.

Så vad tror ni? Kommer jag få tid till gymning :bpump: i lumpen, är det nån med erfarenhet som kan svara snälla?

Muskler eller ej ,lumpen manar till krigiska tankar,,om alla snubbar sa nej,,över hela världen då blev de som jag vill lite fredligare möjligheter.

Hermes
2007-11-01, 15:06
Jag är glad att jag inte gjorde lumpen. Slösa bort en massa månader.

I agreegree

hangatyr
2007-11-01, 16:18
det är ju kul att spränga grejer i luften och skjuta och så,men om du inte gillar folk som beordrar dig att göra vansinnessaker utan orsak så är det fel ställe att vara på. avseende din ångest över att tappa muskler: suck alltså...

Trance
2007-11-01, 16:32
Jag är nyfiken och gjorde därför lumpen, man har ju en chans att pröva på något annorlunda i 7-15 månader. Det är ju inte lång tid direkt och inställningen är allt, de flesta kan nog få ut något av det om man har en positiv inställning. Det är coolt att veta hur det är att skjuta med automatvapen, kulspruta och hur det fungerar i det militära. Även att vara ute i skogen och arbeta fysiskt på det sättet gillade jag att få varit med om.

Sedan att folk som har problem med att ta order inte gillar lumpen är självklart, men de brukar väl oftast ha någon form att psykiska problem så då är nog inte lumpen för dem.

Jax
2007-11-01, 16:56
Sedan att folk som har problem med att ta order inte gillar lumpen är självklart, men de brukar väl oftast ha någon form att psykiska problem så då är nog inte lumpen för dem.
Kan bli tungjobbat att ha en chef på ett vanligt jobb om man ska sparka bakut så fort man får en order. Fördelen med order i försvaret är att det verkligen kallas order och oftast är klara. Nackdelen är att man speciellt under värnplikten får order man inte alltid ser meningen med.

Ignatius72
2007-11-01, 17:02
Kan bli tungjobbat att ha en chef på ett vanligt jobb om man ska sparka bakut så fort man får en order. Fördelen med order i försvaret är att det verkligen kallas order och oftast är klara. Nackdelen är att man speciellt under värnplikten får order man inte alltid ser meningen med.

En "liten" men ack så väsentlig del.

Menigar
2007-11-01, 17:13

+1

Sen förstår jag inte riktigt det här med vansinnesordrar osv? De befäl jag hade berättade alltid syftet med det vi skulle göra eller hade gjort.
Det är dessutom kul att springa hinderbana med ca 20kg extra på sig!

Lumpen suger riktigt, riktigt mycket när du sitter i skogen helt nergången, blöt och du har bara käkat royal thai(frystorkad maträtt) i snart 5 dagar till frukost, lunch och middag.
Det bästa jag lärde mig av lumpen var att uppskatta små saker i livet t.ex få sova inomhus, varm mat, mat i största allmänhet eller vara torr och varm, eller slippa gå upp mitt i natten för ett postpass på något av slotten.
Det här är iofs saker som man tappar snabbt, det går alldels för snabbt att bli vanlig människa igen. Men dom tankarna kan iaf jag plocka fram när saker känns tungt så går allt mycket lättare.

Jag tycker du ska göra lumpen, det jag tappade i styrka och massa tycker jag att jag fått igen genom att jag känner min kropp och mitt psyke bättre och kan pressa mig betydligt längre. Sen började jag gilla konditionsträning lite också, men bara lite.

pejo
2007-11-01, 17:19

Att lyda order blint utan att ifrågasätta är inget eftersträva i det riktiga livet. Det är bara dumhet och leder till att varken organisationen eller individen utvecklas. Företag med en kultur att chefen alltid har rätt och där man inte kan ifrågasätta dennes beslut leder ofta till sämre resultat och stämning. Detta betyder dock inte att det behöver råda konsensus i alla frågor. Ibland är det viktigare med ett beslut än inget alls.

sunkan
2007-11-01, 17:28
Jag tycker att det är fel att folk som inte ens fått/ville göra lumpen uttalar sig om det är bra eller dåligt. Det är som att säga att en viss maträtt är äcklig fastän man inte smakat.*grr*

Daniiiel
2007-11-01, 17:44
Såhär i efterhand tycker jag det är trist att jag inte fick göra lumpen. Jag försökte 100% på mönstringen men kom i utbildnings reservern ändå. Efteråt var jag glad över det men nu två år senare så hade det varit en spännande upplevelse.

Ignatius72
2007-11-01, 17:51
Jag tycker att det är fel att folk som inte ens fått/ville göra lumpen uttalar sig om det är bra eller dåligt. Det är som att säga att en viss maträtt är äcklig fastän man inte smakat.*grr*

Vissa grejer kan man veta utan att själv prova på. jag kommer tex inte att äta kattbajs för att kuna uttala mig om att jag tycker att det är en dålig idé till förrätt.

Hades
2007-11-01, 17:51

Ja, på samma sätt som när folk som gjort lumpen uttalar sig om hur mycket mer man utvecklas av att göra lumpen än att göra något annat i ett år. Självklart utvecklas man mer av lumpen än att ligga hemma på föräldrarnas soffa, men det är ju inte direkt så att det är de enda alternativen man har. Det viktigaste tycker jag är att man efter gymnasiet gör något som känns meningsfullt, sen om det är lumpen eller något annat är upp till var och en.

Jax
2007-11-01, 18:15
En "liten" men ack så väsentlig del.
Tycker man att det är hemskt jobbigt att någon gång då och då få göra skit som man tycker är onödigt, så visst, då kan det bli tungt ibland.

Kan väl i och för sig vara nyttigt för de personerna, som tycker att det är så förskräckligt, att lära sig att det inte alltid man håller med sina chefer i det civila livet heller. Men det behöver de inte lära sig i försvaret.
Att lyda order blint utan att ifrågasätta är inget eftersträva i det riktiga livet. Det är bara dumhet och leder till att varken organisationen eller individen utvecklas. Företag med en kultur att chefen alltid har rätt och där man inte kan ifrågasätta dennes beslut leder ofta till sämre resultat och stämning. Detta betyder dock inte att det behöver råda konsensus i alla frågor. Ibland är det viktigare med ett beslut än inget alls.
Tack, jag är ganska väl förtrogen med olika ledarskapsstilar. Både civilt och militärt, både teoretiskt (mest civil teori i och för sig) och praktiskt.

Sen bör man ha klart för sig att dina befäl i lumpen är dina lärare inte bara chefer. Det betyder inte att man inte kan ifrågasätta, men man behöver heller inte gnälla om absolut allt. Ibland skadar det inte att kunna bita ihop och bara fixa problemet. Det vågar jag påstå gäller både civilt och militärt.

Ignatius72
2007-11-01, 18:19
Tycker man att det är hemskt jobbigt att någon gång då och då få göra skit som man tycker är onödigt, så visst, då kan det bli tungt ibland.

Kan väl i och för sig vara nyttigt för de personerna, som tycker att det är så förskräckligt, att lära sig att det inte alltid man håller med sina chefer i det civila livet heller. Men det behöver de inte lära sig i försvaret.

.

Frågan är inte om man håller med eller ej. Frågan är om det är meningsfullt det man gör. Att leka krig är förövrigt något man gör när man är barn.

Trance
2007-11-01, 18:23
Frågan är inte om man håller med eller ej. Frågan är om det är meningsfullt det man gör. Att leka krig är förövrigt något man gör när man är barn.

Man leker inte krig i lumpen och hela livet är meningslöst.

Jax
2007-11-01, 18:24
Att leka krig är förövrigt något man gör när man är barn.
Tack då vet jag vilken nivå du tänker på.

sunkan
2007-11-01, 18:28
Vissa grejer kan man veta utan att själv prova på. jag kommer tex inte att äta kattbajs för att kuna uttala mig om att jag tycker att det är en dålig idé till förrätt.

skönt å se att inte världen är tom på trångsynta människor som jämför lumpen med kattbajs

Yankeee
2007-11-01, 18:32
Skönt att en livstrött medelålders man är inne och styr upp lumpen-tråden.

gibfel
2007-11-01, 18:36
Gör lumpen. Min bror ligger inne nu och har gått upp 4kg sedan han ryckte in. Gym finns tillgång till och en bit in i utbildningen finns det tid över på kvällarna.

Finns flera exempel på personer som klarat sig VÄLDIGT bra trots att dessa gjort lumpen. Tex Miro Zalar som låg som jägare uppe i norr. Gick upp mycket i muskler säger han till mig och kom tillbaka bättre än någonsin.
Zetterberg lå även han inne och enligt honom var det en rolig och givande tid så det finns många exempel på att du inte kommer förlora särskilt mycket träningsmässigt i det långa loppet.

reinholdsson
2007-11-01, 18:37
Gör det du känner för helt enkelt. Är du sugen på att göra lumpen så tycker jag du borde göra det, det är ju den enda chansen du får. Visst kanske du kommer förlora lite muskelmassa i och med att du inte hinner träna eller äta så mycket som du gör idag, men det tar du igen efter att du muckat!

sunkan
2007-11-01, 18:38
Gör lumpen. Min bror ligger inne nu och har gått upp 4kg sedan han ryckte in. Gym finns tillgång till och en bit in i utbildningen finns det tid över på kvällarna.

Finns flera exempel på personer som klarat sig VÄLDIGT bra trots att dessa gjort lumpen. Tex Miro Zalar som låg som jägare uppe i norr. Gick upp mycket i muskler säger han till mig och kom tillbaka bättre än någonsin.
Zetterberg lå även han inne och enligt honom var det en rolig och givande tid så det finns många exempel på att du inte kommer förlora särskilt mycket träningsmässigt i det långa loppet.

Låg på idrottspluton här i sollefteå och deras lumpen är inget man kan jämföra med nått annat

Rahf
2007-11-01, 18:43
Lumpen är fan kul.

Mson
2007-11-01, 18:48
Jag tror man känner på sig rätt bra om man kommer trivas i lumpen eller inte och om man kommer tycka att det är värt det.
Om du tror att du skulle trivas och om du ändå bara skulle gymma och inte göra nåt speciellt det året tycker jag absolut du ska göra lumpen.

jakop
2007-11-01, 21:11
Det har varit roligt att läsa era svenskars åsikt om militären och de flesta verkar ju ha en positiv inställning mot "lumpen".. Jag som finne har själv givetvis varit i "milin" som vi kallar det, för vi har ju allmän värnplikt för alla män om man inte har någon fysisk/psykisk eller religiös orsak som hindrar det.. Sedan finns det ju sådana som väljer civiltjänstgöring i finland också, men de måste då avtjäna civiltjänstgörinegn på ex. att jobba på en skola i 13 månader.. Oftast väljer dom civiltjänstgöring för dom klarar inte av att ta order och fungera som en enhet, och det tycker jag personligen är svagt, ett tecken på att man inte har någon karaktär.
Och totalvägrar man blir det att sitta i finkan en stund..

Men angående lumpen så tycker jag absolut att du skall "serve your country", helt klart. Att måsta ta skit från stampersonalen och att måsta formas till en massa zombies som någon skrev är bara hälsosamt. Man får karaktär av att ta lite skit (order) mellanåt och framförallt man lär sig att fungera i en grupp, i en enhet. I militären finns inte rum för individer som gör precis vad fan dom vill, gör någon det i en riktig situation så lider alla andra och någon annan kan t.om dö. Jag vet att jag dillar en massa konstigt nu men eftersom jag själv har min farfar som är krigsinvalid från vinterkriget så har jag starka känslor och respekt för vad våra far- och morföräldrar gjorde för vårt land för att kunna ge de kommande generationerna ett självständigt land, och vem vet kanske även för Sverige. För vem vet hur Sverige skulle ha sett ut om Finland skulle höra till Ryssarna.

Man bör ju inte heller glömma att även Svenskar var och hjälpte till Finland under alla våra krig! Detta gjorde de frivilligt, så det är en otrolig insats för ett främmande land. Hats off!!!!

Tillräckligt med det djupliga snacket nu. Min åsikt är i.a.f att du skall göra lumpen eftersom du lär dig en massa och du gör något nyttigt för ditt land. Minns dock att ha humor, man klarar det mesta med lite humor.

Lycka till i lumpen om du väljer den vägen.

Jesper
2007-11-01, 21:14
lol alla snackar om att lumpen är det bästa dom gjort osv, vad äre som är så jävla bra med lumpen? inte fan är det en "merit" som alla verkar ta till, Hur många jobb har ni fått tack vare eran lumpenutbildning? Är väl bättre att skaffa riktiga meriter på hemmaplan istället. Och ärligt, hur mycket har alla som fått "vänner för livet" umgåtts med dom efter muck?? Och vad äre för fel på de vänner man redan har? När folk gör lumpen så finns det ingen som tycker om det, men sen många år senare så verkar alla inbilla sig att det var så jävla kul och givande.

Jag ville själv göra lumpen, men när jag väl var där så insåg jag vilket larv det va och inte blev jag en mognare man full med nya meriter och erfarenheter för det, känns inte som jag har någon större nytta av att kunna baka barkbröd och käka pissmyror. Nae, ett bortkastat år är vad det är.

blekfet2
2007-11-01, 21:18
Jag tror man känner på sig rätt bra om man kommer trivas i lumpen eller inte och om man kommer tycka att det är värt det.
Om du tror att du skulle trivas och om du ändå bara skulle gymma och inte göra nåt speciellt det året tycker jag absolut du ska göra lumpen.

det tror inte jag, jag tror ingen liten jeppe vet vad deras befattningen kommer att innebära.

Ignatius72
2007-11-01, 21:22
skönt å se att inte världen är tom på trångsynta människor som jämför lumpen med kattbajs
Frågan var om man kan veta något om sånt man inte provat på. Läs först skriv sen.

Skönt att en livstrött medelålders man är inne och styr upp lumpen-tråden.
Livstrött? Tvärtom. En del saknar förmågan att tänka själv och då är det väl bra att andra talar om för en när man ska sova, äta, skita och byta kallingar. Perfekt att det finns ställen för dem.

sunkan
2007-11-01, 21:24
Frågan var om man kan veta något om sånt man inte provat på. Läs först skriv sen.

du jämförde lumpen med att äta kattskit till förrätt. skillnaden är att det finns folk som tycker att lumpen är hur bra som helst sen får du och dina vänner stå för kattbajset till förrätt

Mson
2007-11-01, 21:26
det tror inte jag, jag tror ingen liten jeppe vet vad deras befattningen kommer att innebära.

Nae, det är sant. Men om man känner sig själv bra så tror jag ändå att man har lite pejl på om lumpen är något för en.

Ignatius72
2007-11-01, 21:27
du jämförde lumpen med att äta kattskit till förrätt. skillnaden är att det finns folk som tycker att lumpen är hur bra som helst sen får du och dina vänner stå för kattbajset till förrätt

Gå tillbaka och läs igen, läs sakta och försök förstå vad som står där. Är det för svårt så PM:a så ska jag hjälpa dig.

reinholdsson
2007-11-01, 21:28
Nar, det är sant. Men om man känner sig själv bra så tror jag ändå att man har lite pejl på om lumpen är något för en.

Jag tror nog inte många har så bra uppfattning av hur det verkligen är att göra lumpen, men många tror att dom har det. Iallafall var det så för mig och flera av mina lumparkompisar.

Trance
2007-11-01, 21:28
Livstrött? Tvärtom. En del saknar förmågan att tänka själv och då är det väl bra att andra talar om för en när man ska sova, äta, skita och byta kallingar. Perfekt att det finns ställen för dem.

Det är inte så det är.

blekfet2
2007-11-01, 21:33
Det är inte så det är.

jo på vissa ställen och under vissa perioder under värnplikten.

sunkan
2007-11-01, 21:34
Gå tillbaka och läs igen, läs sakta och försök förstå vad som står där. Är det för svårt så PM:a så ska jag hjälpa dig.

Du anser inte att man ska behöva göra lumpen(äta bajs) för att uttala sig om det är bra eller dåligt?

egge
2007-11-01, 21:38
Du anser inte att man ska behöva göra lumpen(äta bajs) för att uttala sig om det är bra eller dåligt?

I think you're on to something there. *whistle*

Trance
2007-11-01, 21:39
jo på vissa ställen och under vissa perioder under värnplikten.

Kan det säkert vara men det beror också hur man tolkar det. I min erfarenhet så fick man ofta uppgifter att lösa och man löste dem tillsammans i en grupp. Sedan även om det förekommer direkta order så är det ju knappast så att en vanlig soldat inte kan kommentera hur tältet skall sättas upp om han visar sig kunna det bra. Det är ju sådant företag betalar dyra pengar för, team-övningar ;)

Allt blir vad man gör det till och har man en positiv inställning till det så kan nog det vara något som de flesta kan gilla. Jag gillar att använda hjärnan och blev inte direkt uttråkad av lumpen, då är ju ett vanligt knegarjobb värre.

blekfet2
2007-11-01, 21:42
Kan det säkert vara men det beror också hur man tolkar det. I min erfarenhet så fick man ofta uppgifter att lösa och man löste dem tillsammans i en grupp. Sedan även om det förekommer direkta order så är det ju knappast så att en vanlig soldat inte kan kommentera hur tältet skall sättas upp om han visar sig kunna det bra. Det är ju sådant företag betalar dyra pengar för, team-övningar ;)

Allt blir vad man gör det till och har man en positiv inställning till det så kan nog det vara något som de flesta kan gilla. Jag gillar att använda hjärnan och blev inte direkt uttråkad av lumpen, då är ju ett vanligt knegarjobb värre.

Så sant så.

747
2007-11-01, 22:00
hur mycket mat får man ? är det som i bamba där dem lastar på 8 kötbullar o 2 slevar mos?... det avgör jue en hel del med... Jag skall mönstra om 3-4 månader och kommer inte söka till en krävande tjänst vilket jag tror gör att jag får lite mer tid för tränandet, men träning utan mat är inte direkt bra...

Bamba betyder matsal va? Det borde jag veta som bor i göteborg. I vilket fall som helst så får du äta precis hur mycket du vill de gånger du äter i matsal. Kanske en av 11 månader är du ute i skogen och då bör du också få bra med mat om det fungerar som det ska med trossen. Skiljer sig så klart beroende på befattning men så var det för oss som sköt spränggranater 2 mil *flex* Hur som helst så slutade jag träna under mitt lumpenår och det var ju kanske dumt så här i efterhand, men trots ganska lugn tjänst så var jag inte speciellt sugen på att lyfta vikter vid dagens slut. Tappade mycket av det jag hade byggt upp åren innan, men kom tillbaka otroligt fort faktiskt.
Förövrigt så får man nu för tiden uttrycka sin åsikt och de flesta befäl uppskattar nog kreativa soldater, men man får liksom välja sina lägen.

sunkan
2007-11-01, 22:03
Maten då: under min lumpentid så fick vi frystorkad mat i dagsportioner om minst 3500kcal och som mest 5000kcal/dag. (När vi var i fält alltså). på kasernen så är det ju bara att äta hur mycket du vill.

Jax
2007-11-01, 22:08
Maten då: under min lumpentid så fick vi frystorkad mat i dagsportioner om minst 3500kcal och som mest 5000kcal/dag. (När vi var i fält alltså). på kasernen så är det ju bara att äta hur mycket du vill.
5000kcal socker kan få vilken förvirrad kolo-tonåring som helst att be till Grub och gråta sig till sömns.

sunkan
2007-11-01, 22:13
5000kcal socker kan få vilken förvirrad kolo-tonåring som helst att be till Grub och gråta sig till sömns.

ja shit vilka kolhydratsbomber man får:D

maaherra
2007-11-01, 23:43
GÖR EJ LUMPEN!

Ty militären är till för den enfaldige. Ordnade själv frisedel på min tinnitus.

Å andra sidan hade jag ej något intresse i att genomlida spektaklet heller.

Trance
2007-11-01, 23:48
GÖR EJ LUMPEN!

Ty militären är till för den enfaldige. Ordnade själv frisedel på min tinnitus.

Å andra sidan hade jag ej något intresse i att genomlida spektaklet heller.

Du verkar vilja framstå som smart rätt ofta, varför är det så viktigt för dig?

maaherra
2007-11-01, 23:56
Du verkar vilja framstå som smart rätt ofta, varför är det så viktigt för dig?

Har inget behov av det, uttryckte bara min syn på lumpen.

Ska jag gå ner i prosa nästa gång jag kritiserar något?

Trance
2007-11-01, 23:56
Har inget behov av det, uttryckte bara min syn på lumpen.

Ska jag gå ner i prosa nästa gång jag kritiserar något?

Andra året på universitetet? Medlem i studenkåren?

fat_joe
2007-11-01, 23:59
En kompis till mig gick lumpen... han blev störd, ingen gillade honom sen haha.

Men som sagts tidigare lumpen kan vara bra och anus, om du känner dig sugen testa och om du verkligen skulle avsky det så hitta på någon rolig sjukdom.

Jax
2007-11-01, 23:59
GÖR EJ LUMPEN!

Ty militären är till för den enfaldige.
Den enfaldige tror sig alltid ha svar.
Den enfaldige tror att det som den person inte gillar, per definition är dåligt och ogillas av alla.

maaherra
2007-11-02, 00:01

Nej, på båda frågorna.

Baan
2007-11-02, 00:02

Måste man vara för att skriva tentorna så räckte väl med första frågan methinks.

maaherra
2007-11-02, 00:10
Den enfaldige tror sig alltid ha svar.
Den enfaldige tror att det som den person inte gillar, per definition är dåligt och ogillas av alla.

Min åsikt och en generalisering. Tycker inte den svenska militären har något att tillföra. Undantagen bekräftar dock regeln.

Förövrigt blir ditt första påstående aningen självbiografiskt i ditt försök att definiera enfaldighet genom att härleda det till mig.

Jax
2007-11-02, 00:13
Min åsikt och en generalisering. Tycker inte den svenska militären har något att tillföra. Undantagen bekräftar dock regeln.

Förövrigt blir ditt första påstående aningen självbiografiskt i ditt försök att definiera enfaldighet genom att härleda det till mig.
Fniss. På båda påståenderna.

maaherra
2007-11-02, 00:17
Fniss. På båda påståenderna.

Hihi

Ignatius72
2007-11-02, 08:19

Precis, man kan veta om något är bra eller dåligt för en utan att nödvändigtvis prova på det. Det innebär inte att man måste veta allt i detalj.

Förövrigt kul att se att de flesta av stridsnissarna inte är så lättprovocerade:D

bompa
2007-11-02, 08:30
lol alla snackar om att lumpen är det bästa dom gjort osv, vad äre som är så jävla bra med lumpen? inte fan är det en "merit" som alla verkar ta till, Hur många jobb har ni fått tack vare eran lumpenutbildning? Är väl bättre att skaffa riktiga meriter på hemmaplan istället. Och ärligt, hur mycket har alla som fått "vänner för livet" umgåtts med dom efter muck?? Och vad äre för fel på de vänner man redan har? När folk gör lumpen så finns det ingen som tycker om det, men sen många år senare så verkar alla inbilla sig att det var så jävla kul och givande.

Jag ville själv göra lumpen, men när jag väl var där så insåg jag vilket larv det va och inte blev jag en mognare man full med nya meriter och erfarenheter för det, känns inte som jag har någon större nytta av att kunna baka barkbröd och käka pissmyror. Nae, ett bortkastat år är vad det är. Agree... Det enda posetiva jag kan komma på är att det e kul o snacka lumparminnen med andra som gjort lumpen. Samt att tänka på hur det va o ligga i fällt när man tycker man har det stressigt nu för tiden:D

sunkan
2007-11-02, 08:32
Precis, man kan veta om något är bra eller dåligt för en utan att nödvändigtvis prova på det. Det innebär inte att man måste veta allt i detalj.

Förövrigt kul att se att de flesta av stridsnissarna inte är så lättprovocerade:D

ja självklart kan man det men lumpen är ändå nått som många gillar så därför tycker jag det är fel att rata ner på lumpen när man inte har ena aning vad det handlar om. Du tycker att det är rättvist om jag säger att din din flick/pojkvän är ful som stryk? jag har ju trots allt inte sett henne/honom. Sen att jag reagerar tycker inte jag är så konstigt. Det är en helt vanlig diskution vi har, jag känner mig inte provocerad iaf. Sen vad skulle du säga om jag ratade ner på ditt jobb?

bompa
2007-11-02, 08:35

Beror väl som sagt på vilken tjänst man har men ja lärde inte spec mycket om mig själv.. Jag lärde mig dock hur man använder en DART, konstigt nog har ja inte fått så mycket nytta av det i det civila livet. Och btw så ja e så långt ifrån stureplansdrägg man kan komm. Fö är det väldigt kul o se hur uppretade folk kan bli för att nån dissar lumpen:Virro

Ignatius72
2007-11-02, 08:40
ja självklart kan man det men lumpen är ändå nått som många gillar så därför tycker jag det är fel att rata ner på lumpen när man inte har ena aning vad det handlar om. Du tycker att det är rättvist om jag säger att din din flick/pojkvän är ful som stryk? jag har ju trots allt inte sett henne/honom. Sen att jag reagerar tycker inte jag är så konstigt. Det är en helt vanlig diskution vi har, jag känner mig inte provocerad iaf. Sen vad skulle du säga om jag ratade ner på ditt jobb?

okej, jag trodde du var med i matchen, men ack så fel jag hade. Huruvida min fru är ful eller ej får du tycka precis vad du vill om. Rättvist? Det vet jag inte hur man får in i den här diskussionen.
Du får gärna rata ner på mitt jobb-men då bör du ha en aning om vad det går ut på. Annars blir det svårt att ta ditt uttalande på allvar. Det innebär inte att du måste ha mitt jobb i ett år utan lön. Men du bör åtminstone veta vad jag gör.
Om lumpen råder däremot inga större hemligheter. Vansinnigt många har gjort lumpen och berättat om det. Av det kan man dra vissa slutsatser. Uppenbarligen passar det för en del-de vill göra lumpen-ett beslut de tagit på samma sätt som de som inte vill göra den. De drar slutsatser efter allt de hört.

130kg finsk sisu
2007-11-02, 08:43
okej, jag trodde du var med i matchen, men ack så fel jag hade. Huruvida min fru är ful eller ej får du tycka precis vad du vill om. Rättvist? Det vet jag inte hur man får in i den här diskussionen.
Du får gärna rata ner på mitt jobb-men då bör du ha en aning om vad det går ut på. Annars blir det svårt att ta ditt uttalande på allvar. Det innebär inte att du måste ha mitt jobb i ett år utan lön. Men du bör åtminstone veta vad jag gör.
Om lumpen råder däremot inga större hemligheter. Vansinnigt många har gjort lumpen och berättat om det. Av det kan man dra vissa slutsatser. Uppenbarligen passar det för en del-de vill göra lumpen-ett beslut de tagit på samma sätt som de som inte vill göra den. De drar slutsatser efter allt de hört.
Jag finner det otroligt att du som skriver om "svensk-skydd" i din journal inte vill ha ett starkt försvar. Vad är ett "svensk-skydd" om inte något som skyddar landet mot yttre hot?

Ignatius72
2007-11-02, 08:57
Jag finner det otroligt att du som skriver om "svensk-skydd" i din journal inte vill ha ett starkt försvar. Vad är ett "svensk-skydd" om inte något som skyddar landet mot yttre hot?

Du är rolig, svenskskydd är en tävling för skyddshundar. Men det finns andra sätt att ha försvar än allmän värnplikt.

Jax
2007-11-02, 09:10
Uppenbarligen passar det för en del-de vill göra lumpen-ett beslut de tagit på samma sätt som de som inte vill göra den.
Det var det klokaste du har skrivit hittills.

Förstår inte vad det är som är så svårt att förstå att olika personer tycker olika. Förstår heller inte vad som är så svårt med att säga vad man själv tycker om en sak utan att framställa det som en absolut sanningen istället för vad det är: sin egna personliga uppfattning.

Däremot håller jag inte med dig om att alla har en bra uppfattning av vad lumpen är bara för att man har gjort det. Dels så skiljer sig olika tjänster åt enormt mycket. Utöver det har värnplikten förändrats på senare år. Jag kan inte påstå att jag har full koll på hur det går till längre. Ändå var det bara fem år sedan jag gjorde värnplikten och har jobbat för FM de senaste två åren.

För övrigt var svenskskydd ett roligt missförstånd.

blekfet2
2007-11-02, 09:27

Tur att det bara är din åsikt då den är totalt efterbliven.

Jägermeister
2007-11-02, 11:21
Tror det är extremt svårt att ha en uppfattning om hur man kommer gilla lumpen i förväg... Om man absolut inte tror att man kommer gilla det bör man kanske inte göra det, men annars handlar det ju faktiskt inte om så lång tid (ca 10 mån nuförtiden).

Sen om man gillar det är det ju bra, gör man det inte vet man ju iaf vad man inte vill göra.

Slutsats:
ryser du av tanken på vapen; skit i lumpen.
Tycker du det låter spännande; ge det ett försök, säg det till mönstringsförläggaren så kan nog han/hon hitta på något lämpligt utifrån din beskrivning av vad du vill göra (undvik dock fällorna som bevakning och sån om du inte absolut vill göra nått sånt).

Personligen motsvarade inte lumpen vad jag hade förväntat mig, MEN det är absolut inget jag vill ha ogjort och hade de jag vetat vad jag vet idag om det hade jag troligen ändå gjort. Kan vara bra att göra saker som man kanske själv inte vill ibland. Det ger ett annorlunda perspektiv, inte minst ledarskapsmässigt.

Dessutom är vi ganska bortskämda i västerlandet. Det är ju aldrig frågan om att göra något direkt farligt, du vet ju hela tiden att det finns ett slut.

INGEN jag har pratat med som gjort lumpen har sagt att de vill ha det ogjort. Visst säger väl vissa att det var ganska tråkigt ibland, jobbigt, kallt osv. Men det är det som är en bit av det hela.

Sen att säga att man lika gärna kan jobba o tjäna pengar o göra nått nyttigt tycker jag är dåliga arguyment. Du har 45 arbetsaktiva år kvar efter lumpen, jobba kan man lugnt göra då, passa på nu och gör något annorlunda istället.

maaherra
2007-11-02, 12:16
Tur att det bara är din åsikt då den är totalt efterbliven.

Du har en naturlig fallenhet för att uttrycka dig i ord märker jag.

130kg finsk sisu
2007-11-02, 12:50
*popcorn* :laugh: :laugh:
Detta missförstånd måste jag väl bjuda på nu då...
ber om ursäkt...:cool:

Ignatius72
2007-11-02, 13:10
*popcorn* :laugh: :laugh:
Detta missförstånd måste jag väl bjuda på nu då...
ber om ursäkt...:cool:

Jag trodde du hade lite koll på det här med skyddshundar. För det är väl en attackpudel på din avatar?

130kg finsk sisu
2007-11-02, 13:14
Är rädd för hundar, kör med får iställlet...*whistle*

Escaliz
2007-11-03, 21:32
Gör lumpen om du vill utvecklas som människa på ett annorlunda sätt som du inte kan utvecklas i andra områden i samhället. Skippa den om du inte tänker i de tankebanorna.
En rätt militärutbildning kan ge dig verktyg för resten av livet.

Det gjorde den för mig kan jag säga. Var Norrlandsjägare på K4 Arvidsjaur! Har blivit förändrad som bara den. Kämpar och gör allt in i det sista! Det pyskiska är minst lika viktigt som det psykiska när det gäller träning!

D-man
2007-11-09, 01:00
den lilla mängd massa du antagligen bara kommer tappa får du tillbaka på några veckor. Jag tycker helt klart du ska göra lumpen för du kommer kunna blicka tillbaka på den tiden mångar år framöver.
DU får bara en chans i livet att testa på något sådant hära så sluta lyssna på att skitungar som sket i lumpen för att dom är för fjolliga för att visa sig naken i duschen med andra killar. :D

Men tänk om man hamnar som nån jägare eller vad det hetter, ute i skogen på nåt ställe som inte har gym. Det finns ju inte gym på alla ställena. Såklart att man kan ta igen 1 år, särskilt när man bara är 19-20år, men samtidigt vet man inte om det kommer kännas som bortkastad tid. Dessutom så skulle jag inte gilla att leva med andra människor så tätt intill, särskilt inte under 1 helt år.

D-man
2007-11-09, 01:08
Ligger inne som jägare nu och har gjort det i precis en månad idag. Du HINNER träna om du har viljan! Frågan är hur sugen man är på det efter man vårdat fram till 02.00 och reveljen kommer 05.00... Gymmet på jägarbataljonen i arvidsjaur är öppet dygnet runt så att köra ett pass mellan 02-03.00 är fullt möjligt.

ja, och sova max 2 timmar sen, förutsett att du slänger dig i bädd, efter ett snabbt 1timmespass?
Det är total nedbrytning av kroppen, man riskerar att dö om man skulle hålla på så ett längre tag. Då jag antar att ni också kutat runt i skogen hela dagen.:krampus

747
2007-11-09, 01:24
Det finns andra alternativ än jägare och att inte göra lumpen alls. Om du har en någorlunda normal tjänst så kommer det garanterat finnas tid till att träna. Då pratar vi om kvällstjänst kanske 2 gånger i veckan och så åker du så klart hem på helgen. Kvällstjänsten slutar för övrigt normalt senast 21.30 så även dessa dagar finns tid att träna.

D-man
2007-11-09, 01:33
Men det stora problemet är att det är - allt eller inget. man kan ju inte pröva och hoppa av om man tycker det är tråkigt.

Föresten, vad skulle hända om man totalvägrade alla order även straff?

747
2007-11-09, 01:46
Nä men i dagens Sverige får man ju i princip välja om man vill göra lumpen så då tycker jag du ska välja att inte göra det.

TheGovernator
2009-02-27, 18:51
Tänkte inte skriva i denna tråd men efter Slarti gjorde det, så är det alltid kul att skriva in en synpunkt som är totalt tvärtemot. Bara för att visa att det finns olikheter i världen och även i Finland.
Så:
Jag tycker ALLA borde göra lumpen, gjorde själv "lumpen" i finska armèn. Stolt över varenda dag av mina 362 dagar. Är fortfarande aktiv reservist, är på rep-övningar 2-3ggr i året. Stolt att vara en del av den finska armèn.:Virro
Bump!

Allmän värnplikt är ett jädra skämt! Varför ska man tvingas till någonting man inte vill göra och detta dessutom utan att få någon ersättningen för det? Utöver detta riskera men för livet.

saab900
2009-02-27, 19:04
Kärring, alla borde få göra lumpen :hbang:

När jag bodde i korridor märktes det vilka som kom direkt hemifrån mamma och vilka som gjort lumpen när det gällde att städa, visa hänsyn och vara allmänt vuxen. Dessutom var det jävligt roligt, jag skulle aldrig vilja ha lumpen ogjord trots att den stal ett år.

Fatalist
2009-02-27, 19:08
Det är intressant att de som inte har gjort lumpen ofta talar illa om den, säger att det är slöseri med tid eller tycker det är fjantigt att springa runt med vapen. Medan 95% av alla som gjort lumpen verkar tycka det var ett av deras bästa val i livet.

Det märks, precis som någon ovan skrev, vilka som gjort och vilka som inte gjort lumpen i nästan alla sammanhang. Speciellt på dem som har haft en position med lite mer ansvar: snacka om gratisträning till ledaryrke utan att behöva slösa 3 års studier på högskola för att sedan märka att man suger på det...

Jag fick bäst betyg i min pluton, det var jävligt kul och jag lärde mig skitmycket om mig själv och (dessvärre) fick jag alla mina fördommar om "lasse i ledet"/"medelsvensson som inte gått natur" besannade. Maken till skitsnack, baktaleri och feghet har jag aldrig varit med om i hela mitt liv. Men det var en stooor lärdom.

Fatalist
2009-02-27, 19:12
Det är intressant att de som inte har gjort lumpen ofta talar illa om den, säger att det är slöseri med tid eller tycker det är fjantigt att springa runt med vapen. Medan 95% av alla som gjort lumpen verkar tycka det var ett av deras bästa val i livet.

Det märks, precis som någon ovan skrev, vilka som gjort och vilka som inte gjort lumpen i nästan alla sammanhang. Speciellt på dem som har haft en position med lite mer ansvar: snacka om gratisträning till ledaryrke utan att behöva slösa 3 års studier på högskola för att sedan märka att man suger på det...

Jag fick bäst betyg i min pluton, det var jävligt kul och jag lärde mig skitmycket om mig själv och (dessvärre) fick jag alla mina fördommar om "lasse i ledet"/"medelsvensson som inte gått natur" besannade. Maken till skitsnack, baktaleri och feghet har jag aldrig varit med om i hela mitt liv. Men det var en stooor lärdom.

Tillägg: Det är något fult att lyckas/vara bra på något om man är omgärdad av medelmåttor... Sorglig sanning som man får leva med.

saab900
2009-02-27, 19:15
Bump!

Allmän värnplikt är ett jädra skämt! Varför ska man tvingas till någonting man inte vill göra och detta dessutom utan att få någon ersättningen för det? Utöver detta riskera men för livet.

Edit-tid*mini

Riskerna är klart överdrivna. Jag hade befattningen pansarskyttegruppbefäl på strf 90 (pust), och vi hade ett par enstaka skador på "arbetstid" trots mycket tid i fält på vintern och skarpskjutningar eller vad du nu är rädd för för att inte tala om att studsa runt som en gummiboll uppe i stridsluckorna på vagnen. En axel ur led och någon stukad fot eller så. Fler gjorde sig illa på fyllan på ledig tid än under övningarna. Klart att en minimal chans finns att du blir vådaskjuten, men chansen att dö i en trafikolycka på vägen till regementet är nog betydligt större.

Du får ~2500/månad och 2003 runt 40 000 i utryckbidrag för 15 månader och 22 000 för 10. Klart att man kan tjäna mer på att jobba, men du får i alla fall lite pengar för att leka krig. Du har inte heller några omkostnader för mat, hyra, kläder etc. Har du lägenet kn du få hyran betald under tiden.

Clarkolofsson
2009-02-27, 19:16
Bump!

lol.

TheGovernator
2009-02-27, 19:18

När jag bodde i korridor märktes det vilka som kom direkt hemifrån mamma och vilka som gjort lumpen när det gällde att städa, visa hänsyn och vara allmänt vuxen. Dessutom var det jävligt roligt, jag skulle aldrig vilja ha lumpen ogjord trots att den stal ett år.

Ja, för det tar ju ett år att lära sig städa.
Varför ska man ha behövt ligga i 30 minus i en mörk skog för att vara vuxen och visa hänsyn?

TheGovernator
2009-02-27, 19:20
Edit-tid*mini

Du får ~2500/månad och 2003 runt 40 000 i utryckbidrag för 15 månader och 22 000 för 10. Klart att man kan tjäna mer på att jobba, men du får i alla fall lite pengar för att leka krig. Du har inte heller några omkostnader för mat, hyra, kläder etc. Har du lägenet kn du få hyran betald under tiden.

Nej det får jag inte

saab900
2009-02-27, 19:22
Ja, för det tar ju ett år att lära sig städa.
Varför ska man ha behövt ligga i 30 minus i en mörk skog för att vara vuxen och visa hänsyn?

Svårt att förklara för någon bortskämd valp, men de som gjort lumpen kan väl plusetta det här om de känner att det kan stämma så får du väl lita på mig/oss :)

Erik__
2009-02-27, 19:24
Jag gjorde lumpen och ångrar det inte en sekund, man får lite annan syn på endel saker efteråt.

Men det är ju fortfarande ett år, och visst på slutet ville man mest att det skulle ta slut, så jag har all förståelse för de som inte vill.

Men som sagt, skulle aldrig vilja ha det ogjort.

Dexterity
2009-02-27, 19:25

Jag bor i korridor, jag har kommit direkt hemifrån mamma, jag städar, visar hänsyn och förmodar att jag är allmänt vuxen.

Och nej, jag har inte gjort lumpen. Man behöver inte leka (med stark betoning på leka) soldat i skogen i ett år för att lära sig allmänt hyfs.

Fatalist
2009-02-27, 19:28
De som inte gjort lumpen känner sig allt som oftast väldigt hotade av de som har gjort lumpen av någon anledning. Kolla bara i denna tråden, vilka komiska inslag av ego-försvar. Se bara Dexterity här ovan! :)

TheGovernator
2009-02-27, 19:30
De som inte gjort lumpen känner sig allt som oftast väldigt hotade av de som har gjort lumpen av någon anledning. Kolla bara i denna tråden, vilka komiska inslag av ego-försvar. Se bara Dexterity här ovan! :)

Nja, men däremot verkar personer som gjort lumpen väldigt ofta se ner på personer som inte gjort

Fatalist
2009-02-27, 19:30
Nja, men däremot verkar personer som gjort lumpen väldigt ofta se ner på personer som inte gjort

Definitivt, det gör jag. Kan inte hjälpa det!

aggression
2009-02-27, 19:32
Vad spelar 1 år för roll när du ändå kommer jobba i 40-50 år efteråt... Önskar själv att jag kunde men pga tidigare händelser i livet tyckte inte psykologen att jag var lämplig, överklagan gick inte igenom heller. Ska försöka ansöka om att få göra en ny mönstring nästa år igen.

Dexterity
2009-02-27, 19:32

Varför skulle jag känna mig hotad? Jag har full respekt för dom som väljer att göra lumpen men att påstå att lumpen gör dig till en människa och dom som inte genomlevt denna upplevelse är lata och oansvariga som någon ovan påstod är rent av falskt. Därför tog jag åt mig, inte för att jag känner mig hotad.

coxie
2009-02-27, 19:33
Jo det har jag med märkt. Jag själv gjorde inte lumpen, jag valde att resa ett år runt i världen istället. Var det ett smart val? Jag vill tro det då jag inte ser mening med att leka ett år i skogen och ta order av folk som valt att leka krig istället för att skaffa sig ett riktigt jobb.

saab900
2009-02-27, 19:35
Jag bor i korridor, jag har kommit direkt hemifrån mamma, jag städar, visar hänsyn och förmodar att jag är allmänt vuxen.

Och nej, jag har inte gjort lumpen. Man behöver inte leka (med stark betoning på leka) soldat i skogen i ett år för att lära sig allmänt hyfs.

Så bra, det funkar nog så med, men inte för alla. Mina empiriska studier visar att av 20-åriga grabbar i korridor kan man lätt peka ut de som gjort lumpen redan efter ett par dagar.

Och ta inte det här på fel sätt nu, jag påstår inte att det är så med dig, men av de som var mindre hänsynstagande och inte städade upp sin skit efter sig var det ingen som gick med på att de städade mindre än andra, tvärtom, de städade naturligtvis mer 'än andra.

Det jag menar att man får ut av lumpen är att man blir mer socialt smidig och ja, lär sig ta hänsyn, vare sig det gäller att snäppa upp sig och plocka upp sin skit eller att inte bete sig störigt. Det funkar inte om 12 grabbar är nära tillsammans dygnet runt utan att ta hänsyn till varandra. Korridorlivet är inte helt annorlunda, förutom att man har varsitt rum. Det funkar inte att gå runt och störa sig på varandra, det blir dålig stämning som påverkar alla. Bara en så enkel sak som att ta kritik utan att balla ur och bli förbannad verkar sorligt nog frånvarande hos många.

Fatalist
2009-02-27, 19:44
Varför skulle jag känna mig hotad? Jag har full respekt för dom som väljer att göra lumpen men att påstå att lumpen gör dig till en människa och dom som inte genomlevt denna upplevelse är lata och oansvariga som någon ovan påstod är rent av falskt. Därför tog jag åt mig, inte för att jag känner mig hotad.

Okej. :)

Dexterity
2009-02-27, 19:46
Så bra, det funkar nog så med, men inte för alla. Mina empiriska studier visar att av 20-åriga grabbar i korridor kan man lätt peka ut de som gjort lumpen redan efter ett par dagar.

Och ta inte det här på fel sätt nu, jag påstår inte att det är så med dig, men av de som var mindre hänsynstagande och inte städade upp sin skit efter sig var det ingen som gick med på att de städade mindre än andra, tvärtom, de städade naturligtvis mer 'än andra.

Det jag menar att man får ut av lumpen är att man blir mer socialt smidig och ja, lär sig ta hänsyn, vare sig det gäller att snäppa upp sig och plocka upp sin skit eller att inte bete sig störigt. Det funkar inte om 12 grabbar är nära tillsammans dygnet runt utan att ta hänsyn till varandra. Korridorlivet är inte helt annorlunda, förutom att man har varsitt rum. Det funkar inte att gå runt och störa sig på varandra, det blir dålig stämning som påverkar alla. Bara en så enkel sak som att ta kritik utan att balla ur och bli förbannad verkar sorligt nog frånvarande hos många.

Och jag menar att man behöver inte nödvändigtvis ha gjort lumpen för att erhålla de egenskaper som du nämner. Vissa kanske behöver lumpen för att utveckla dessa egenskaper, men att påstå att ALLA måste genomleva lumpen för att bli anständiga människor är helt felaktigt. Och att generalisera och hävda att ALLA som inte gjort lumpen är slarviga och oansvariga är också helt felaktigt.

Edit: Nu lämnar jag diskussionen. Ska plugga.

young_george
2009-02-27, 19:47
Definitivt, det gör jag. Kan inte hjälpa det!

Låt mig gissa, du har precis gjort klart lumpen?

Frost
2009-02-27, 19:54
För de som inte gjort lumpen kan väl nämnas att det är mötena med "avskalade" människor som utgör utbytet och inte "krigsleken". I lumpen kan man inte välja att undvika människor, man tvingas (på gott och ont) att verkligen se deras sanna jag. I min pluton hade vi en kille som uppväxt i afrika, stureplan-brats och norrländningar som aldrig varit utanför kommungränsen tidigare. Vissa fördomar överlevde, andra dog ut. Hur som helst är det erfarenheter som är svåra att få utanför "busken". Vad man sedan gör med dem och hur högt man värderar dem är väl upp till var och en. Personligen värderar jag dem dock mycket högt.

saab900
2009-02-27, 20:01
Och jag menar att man behöver inte nödvändigtvis ha gjort lumpen för att erhålla de egenskaper som du nämner. Vissa kanske behöver lumpen för att utveckla dessa egenskaper, men att påstå att ALLA måste genomleva lumpen för att bli anständiga människor är helt felaktigt. Och att generalisera och hävda att ALLA som inte gjort lumpen är slarviga och oansvariga är också helt felaktigt.

Edit: Nu lämnar jag diskussionen. Ska plugga.

Nej, du har naturligtvis rätt i att man kan förvärva dessa egenskaper ändå, men dessa individer jag bott med verkar haft vissa besvär med det. Alla, jag menar verkligen alla som fullföljer sin värnplikt får detta med sig, och många hade inte det när de ryckte in, det var kul att se hur mycket vissa mognade.

Sitter också och pluggar (skulle mycket hellre vara ute i skogen och slå upp ett 12-mannatält just nu :( )

Fatalist
2009-02-27, 20:04
Låt mig gissa, du har precis gjort klart lumpen?

Du låter för trångsynt för att kunna ha rätt i tanken bakom din fråga.

Ja det har jag, och jag har aldrig lärt mig så mycket så snabbt. Återigen bevisades det för mig att rövslick och ett duktigt yttre ger mest. Återigen lärde jag mig att den största delen av människor är baktalande, fega och osäkra individer utan några som helst ambitioner i livet mer än att flyta med strömmen och gadda ihop sig och tillsammans se ner på dem som lyckas eller försöker lyckas. Återigen lärde jag mig att det inte fungerar att gå på soft och medlande - till slut kommer någon att försöka krossa dig om du inte krossar dem först.

Ja säg mig, låter det inte som sjukt bra lärdomar som jag kommer att dra nytta av resten av mitt liv? Speciellt den sista. Kläm dit idioterna innan de hinner få för sig att de kan bete sig hur de vill - vid första bästa chans. Med andra ord precis som hundar... Sjysst människosyn man har fått. ;)

Det låter negativt, men jag ser lumpen som något enormt positivt. Jag gick enormt stärkt därifrån.

young_george
2009-02-27, 20:07
Du låter för trångsynt för att kunna ha rätt i tanken bakom din fråga.

Intressant att någon som ser ner på sina medmänniskor för att dom gått lumpen kallar mig trångsynt. Särskilt efter att känt mig i ett en-rads-inlägg.

Jag skrev så eftersom det var väldigt vanligt bland mina polare när dom gjorde lumpen för ett antal år sedan, men "gick över" när dom aklimatiserade sig till "vanliga livet" igen.

young_george
2009-02-27, 20:13
Kan tillägga att jag inte menade något illa mot dig, läste mitt inlägg igen och det kanske lät så.

Om lumpen var bra för dig, så är jag glad för din skull.

MasterChief
2009-02-27, 20:23
Lumpentiden var oerhört givande för mig. Att slängas från mammas trygga "famn" (jag var rätt mesig och osocial innan) till att bli gruppchef för 10 killar och ansvara för ett av arméns brutalaste vapensystem (Haubits 77) i djupaste och kallaste Norrland var bland de mest extrema kontraster jag upplevt. Jag växte 16 meter på kuppen.

burre
2009-02-27, 21:29
Största anledningen att göra lumpen är väl att de flesta som har gjort det tycker att det var ett väldigt lyckat år.

Och ja jag har gjort lumpen.

JMRA
2009-02-27, 21:41
Tyckte själv det var rätt så meningslöst. Var på ett ställe som hade problem med befälen och första månaderna var väl lite väl då befälen slängde runt på oss längst med golven, tryckte upp oss mot väggarna samt tvingade vissa sova ute utan värmekläder mm.

Slängde vid ett visst tillfälle en hjälm i ryggen på ett befäl och jävlar vilken flygtur jag fick, lite roligt att tänka på nu i efterhand.

Det jag tycker var mest givande var dock att man fick känna på kyla som man aldrig annars hade fått göra.

ceejay
2009-02-27, 21:43
jmra, berätta mer om hjälm-incidenten :)

JMRA
2009-02-27, 21:53
jmra, berätta mer om hjälm-incidenten :)

Var beblandad med hästar som MP och en vinter red vi ute varpå det blev något tjaffs varvid ett befäl satte hästarna i trav på en istäckt cykelväg. Min häst halkade så jag mer eller mindre hamnade under den. Hade ont som fan och var arg så jag tog av mig hjälmen gick fram till befälet och slängde den i nacken på honom hehe. Resten är historia :D

MasterChief
2009-02-27, 22:03
Tyckte själv det var rätt så meningslöst. Var på ett ställe som hade problem med befälen och första månaderna var väl lite väl då befälen slängde runt på oss längst med golven, tryckte upp oss mot väggarna samt tvingade vissa sova ute utan värmekläder mm.

Slängde vid ett visst tillfälle en hjälm i ryggen på ett befäl och jävlar vilken flygtur jag fick, lite roligt att tänka på nu i efterhand.

Det jag tycker var mest givande var dock att man fick känna på kyla som man aldrig annars hade fått göra.

Sånt där trodde inte jag förekom längre. Varför satte ni inte dit dem? Ni kunde fått hela jävla packet kickade.

shadowfire
2009-02-27, 22:06

lol, om du tror att ledarskap man lär sig i lumpen är direkt applicerbart i det civila så är du ute o cyklar så det står härliga till... det är två helt skilda kulturer och två helt skilda världar. De ledare som har en militärisk bakgrund och som är framgångsrika civilt har fått genomgå en sjuhelvetes anpassning kan jag lova.

Sedan är ledarskap i o befalla eldstöt inte samma sak som ledarskap när det kommer till att säga upp personal på ett bra sätt.

Överlag är det så att folk i 20-årsåldern tycker lumpen är skitball, så det kvittar vilka argumenten är. Själv tycker jag det var otroligt mkt slöseri med tiden, av 11 månader så var 3 månader "nyttiga", resten var bara tramsigt.

+1

shadowfire
2009-02-27, 22:11
Ja säg mig, låter det inte som sjukt bra lärdomar som jag kommer att dra nytta av resten av mitt liv?
Jepp och om något år kommer du troligtvis ha reviderat din åsikt, men jag har full förståelse för att du har den nu. Det har de flesta 20-åringar efter lumpen, det är oftast första gången man får prova på livet utan mamma/pappa som håller handen.

Lumpentiden var oerhört givande för mig. Att slängas från mammas trygga "famn" (jag var rätt mesig och osocial innan) till att bli gruppchef för 10 killar och ansvara för ett av arméns brutalaste vapensystem (Haubits 77) i djupaste och kallaste Norrland var bland de mest extrema kontraster jag upplevt. Jag växte 16 meter på kuppen.
Jepp, den erfarenheten hade jag med. Lumpen blev inkörningsporten för ledarskap för min del. Jag hoppade dock av min utbildning i lumpen efter 10 månader (1 månad kvar till muck) då ett befäl avsiktligt bröt armen på en av mina meniga. Det resulterade i att pliktverket skickade mig på en ny utbildning och det blev civilplikt/brandman i ytterligare 12 mån.

Nu efter de två utbildningarna så har jag dödat 0 ryssar och jag har räddat livet på ett 10-tal människor, inklusive några barn. Disciplin, ordning och lära fanns i båda utbildningarna. Gissa vilken jag hyllar mest?

Sånt där trodde inte jag förekom längre. Varför satte ni inte dit dem? Ni kunde fått hela jävla packet kickade.
Been there, done that, vi var på TV rentav... en hel pluton försvann :D

JMRA
2009-02-27, 22:17

De omstrukturerade rejält bland befälen senare. Var en del tidningsskriverier mm. :)

Tog ju ett tag dock för första tiden vågade man ju inte säga emot ett skit, man bara tog emot och på något vis tyckte man väl att det var lite tufft också att bli behandlad som skit :confused:

MasterChief
2009-02-27, 22:18
Nu efter de två utbildningarna så har jag dödat 0 ryssar och jag har räddat livet på ett 10-tal människor, inklusive några barn. Disciplin, ordning och lära fanns i båda utbildningarna. Gissa vilken jag hyllar mest?

Den första såklart. KSP is teh shit.

Been there, done that, vi var på TV rentav... en hel pluton försvann :D

Våra befäl vågade nog inte mucka med en pluton av artillerister. Jag var 185cm och jag var en av de minsta. Pjäsmännen är i regel stora jävlar (eller var så åtminstone av gammal tradition...det har säkert ändrat på sig).

Allvarligt. Ska man lära ett gäng unga, trötta, hungriga killar att i nattens mörker gruppera 11 ton Haubits i en meter snö långt in i skogen och fyra av skarpa granater 1km framför infanteristerna (eller artilleriets egna eldledare) som ligger nedgrävda 15km bort måste de bygga upp ett jävligt bra gäng. Det går liksom inte att terrorisera då.

JMRA
2009-02-27, 22:21
En annan incident var när ett befäl tog mina laktostabletter innan vi skulle ut i fält. Sket av mig 9kg på 6 dagar. Aldrig mått så dåligt hehe.

Bones
2009-02-27, 22:23
Våra tidningsskriverier gick ut på att frågan ställdes om det var försvarbart att skattepengar skulle finansiera lumpares nöjesresor till casinon. Vi hade en egen bil med fri bensin på fem vpl och gott om tid till att använda den. Good times!

MasterChief
2009-02-27, 22:25
En annan incident var när ett befäl tog mina laktostabletter innan vi skulle ut i fält. Sket av mig 9kg på 6 dagar. Aldrig mått så dåligt hehe.

Var bland det sjukaste jag hört. Så skulle de ju inte ens bete sig i Främlingslegionen.

Det fanns ett svin hos befälen hos våra eldledare vill jag minnas man han försvann rätt fort (en ung stöddig löjtnant) eftersom plutonen tog tag i det direkt med kompanichefen.

martikainen
2009-02-27, 22:27

+1 på denna. Att få åka upp till skogarna i norr och handskas med en haubits är för att vara ärlig, en riktig jävla cool upplevelse som gav mig stå fräs varenda gång det kom en ERO.

Att man sen lärde sig att man faktiskt orkar jobba 16h/dygnet 5dar i veckan.
Eller kan gå utan sömn och minimalt med mat i ett par tre dygn.
Bära runt på sin kamrat på en bår i meter djup snö över en kilometer.
Pressa sig själv så hårt att man till slut spyr för kroppen inte orkar mer. (folk som inte hållit på med idrott på väldigt seriös nivå har nog aldrig nått till den punkten av fysisk ansträngning)

Min personlighet och självkänsla fick sig en härlig push framåt i livet och detta har färgat av sig i mitt dagliga liv utan tvekan.

Befälsutbildningen man får i lumpen nu består av 5poäng Ledarskap på universitet, första gången jag får stå inför 100+man och prata, innan hade jag problem att stå inför klassen på gymnasiet med 25pers som man kände hela bunten.
Nu skulle jag säkert kunna ställa mig inför en fullsatt Globen och hålla tal utan att fjärilarna tar över helt.

Summasummarum Jag tyckte lumpen var en riktigt intressant upplevelse som jag rekommenderar alla som vill ha en utmaning att göra!

Ni som tyvärr inte uppnådde kraven på mönstringen och nu är pissed över det och istället väljer att klanka ner på svenska försvaret. Väx upp?

ceejay
2009-02-27, 23:17
JMRA du verkar ha varit med om mkt :) Jag skulle förmodligen inte kunna ta skit(försök dock att skilja på sådant som man kan acceptera, så som svordomar och sådant) om befälhavarna inte hade befogenhet att göra det, rak höger dirr.

saab900
2009-02-28, 00:03
JMRA du verkar ha varit med om mkt :) Jag skulle förmodligen inte kunna ta skit(försök dock att skilja på sådant som man kan acceptera, så som svordomar och sådant) om befälhavarna inte hade befogenhet att göra det, rak höger dirr.

Retade man befälen så pass att dom svor då var man redan bra rädd, jag lovar :D

2m 110 kg kapten står och gormar för att man är 5 minuter sen till uppställning är inte kul. När jag berättade att jag var ut i skogen och sket skulle han helt plötsligt ge mig medalj om han hade haft någon (första fältveckan) :D

ceejay
2009-02-28, 00:11
Retade man befälen så pass att dom svor då var man redan bra rädd, jag lovar :D

2m 110 kg kapten står och gormar för att man är 5 minuter sen till uppställning är inte kul. När jag berättade att jag var ut i skogen och sket skulle han helt plötsligt ge mig medalj om han hade haft någon (första fältveckan) :D

hahaha :D medalj för o skita vore n1

jag skulle stirra ned honom, jag är 2m (mer med skor):) dock ligger jag lite efter i vikten :em:

Bönne
2009-02-28, 10:11
Såhär nära ett halvår efter muck, så ångrar jag defintivt inte att jag gjorde lumpen.

Man får helt enkelt göra och uppleva "saker" man aldrig kan få göra på annat håll, en del tråkigt, men en hel del extremt och roligt också.Inte långt från två år efter muck så vidhåller jag vid ovanstående.

Naturligtvis påverkar det mycket vilken befattning man har och vilket folk man har med att göra.

Kebab-Arne
2009-02-28, 10:37
För att återgå till diskussionen några sidor bak. Det jag stör mig på är att de som inte gjort lumpen använder benämningen "leka krig". Nog för det är kul som fan att skjuta ksp men om det nån gång blir på riktigt kommer nog jag skita i brallan och längta hem till mamma. Att jag sedan anser att Sverige behöver soldater kan det vara lämpligt att lära dem att kriga. Nu ska jag leka algebra.

CiCoro
2009-02-28, 11:11
Göra lumpen tycker jag ska kännas som att man gör en tjänst för ens land, att man försvarar det! Men att göra det i Sverige är bortkastad tid, mesigt land som fortfarande har kvar samma system bara för att..och snacket om att man växer som person är säkert sant men nej, alla utvecklas i sin takt, ska jag göra lumpen vill jag göra det för ett land man är stolt över, ett land man skulle vilja försvara. Sverige är inte Sverige längre, utan mer en blandning av något atm och något krig kommer det ändå inte ske här så..

Frost
2009-02-28, 11:59
Göra lumpen tycker jag ska kännas som att man gör en tjänst för ens land, att man försvarar det! Men att göra det i Sverige är bortkastad tid, mesigt land som fortfarande har kvar samma system bara för att..och snacket om att man växer som person är säkert sant men nej, alla utvecklas i sin takt, ska jag göra lumpen vill jag göra det för ett land man är stolt över, ett land man skulle vilja försvara. Sverige är inte Sverige längre, utan mer en blandning av något atm och något krig kommer det ändå inte ske här så..

Värnplikten av idag går även ut på att rekrytera lämpliga individer till utlandsstyrkan. De vänner jag har som kommit hem från Afganistan beskriver inte läget där som mesigt iaf.

CVN
2009-02-28, 13:00
Jag vill både och göra lumpen :/ Kan fan inte bestämma mig och ska på mönstring på tisdag, GAHHH!!!

Varför jag inte vill göra det är för att alla i min familj säger att det var skit (dem blev tvingade att göra) men jag skulle se det som en jävligt bra utmaning då jag gillar att träna. Men det som talar oerhört emot är att det tar 12 månader vilket känns jävligt drygt.

Har lite frågor som jag hoppas någon kan besvara;

1. Hur går mönstringen till? en kompis sa att han bara kom dit och fick sitta och svara på några frågor på ett papper :&

2. Vilket yrke inom lumpen är roligast? jag tror jag valde "Marin" eller "Dykare" men har egentligen ingen aning.

3. Hur ofta får man lov i lumpen eller ledighet?

saab900
2009-02-28, 13:00

Varför inte för att det är roligt och bra för en själv, både psykiskt och fysiskt? Det var skönt att ha ett år där man inte behövde tänka så mycket på någonting :)
Vardagstråkiag asaker känns inte lika jobbiga efter lumpen heller. Gå upp i mörkret och ge sig ut i -15 grader t ex. Istället tänker man att vafan, jag vaknade ju inte i ett tält, saknar möjlighet att duscha, får skita i en pappkartong och vara utomhes hela dagen i alla fall :)

Erik__
2009-02-28, 13:13
På tal om ingenting, bandvagnsutbildningen är typ top 3 roliga saker jag gjort i livet :D

http://www.army-technology.com/contractor_images/trelleborg/1.jpg

MasterChief
2009-02-28, 13:19
Jag vill både och göra lumpen :/ Kan fan inte bestämma mig och ska på mönstring på tisdag, GAHHH!!!

Varför jag inte vill göra det är för att alla i min familj säger att det var skit (dem blev tvingade att göra) men jag skulle se det som en jävligt bra utmaning då jag gillar att träna. Men det som talar oerhört emot är att det tar 12 månader vilket känns jävligt drygt.

Har lite frågor som jag hoppas någon kan besvara;

1. Hur går mönstringen till? en kompis sa att han bara kom dit och fick sitta och svara på några frågor på ett papper :&

2. Vilket yrke inom lumpen är roligast? jag tror jag valde "Marin" eller "Dykare" men har egentligen ingen aning.

3. Hur ofta får man lov i lumpen eller ledighet?

Här har du en länk för fråga 1:

http://www.pliktverket.se/sv/

De övriga två är väldigt olika från person till person och från tjänst till tjänst. Jag ville ut i skogen och definitivt inte ut på sjön.

slimbo
2009-03-04, 13:01

så om du får ta oförtjänt skit alternativt blir felaktigt beskylld att ha gjort något du inte har gjort, börjar du alltså slåss - sänker personen med en rak höger dirr?

då borde du fan inte ens få göra lumpen utan låsas in istället.

Exdiaq
2009-03-04, 13:06
Skulle väl tro att det är som med amerikansk fotboll på landslagsnivå: under tiden det håller på avskyr man till stor del skiten, men efteråt märker man hur mycket det gav en och hur roligt det egentlig var.

burre
2009-03-04, 13:44
Snabbmarsch snabbmarsch gör mig till en man
Lär mig veta vem jag är
Lär mig veta vad jag kan

Just do it.

lectris
2009-03-04, 14:20
Nu har jag själv ingen erfarenhet av lumpen.. men hört av många vänner som gjort lumpen att det är det bästa de gjort i livet. En egen iaktagelse verkar vara att de av mina polare som gort lumpen är över lag mer mogna och har lite mer självinsikt än de andra.... milt sagt :D tillfällighet? i dunno.

Gör'et.

Condemned
2009-03-04, 15:10
Klart bästa tiden i mitt liv iaf. Fick göra och uppleva saker som jag aldrig skulle ha fått göra i det civila livet. Klart att det är ett helvete till och från, ibland ville man bara skita i allt och åka hem, men ibland hade man sjukt kul också. Beror nog mycket på vilka man hamnar med också och såklart vilken befattning man får. :)

grondahl
2009-03-04, 15:44
Om lumpen är det bästa man har gjort i livet så måste verkligen resten av ens liv ha varit skit. Eller så är man typ 20 och påstående "det bästa jag gjort i mitt liv" är inte värt någonting.

Men visst, lumpen är nog nyttigt för många.

slimbo
2009-03-04, 16:01
Om lumpen är det bästa man har gjort i livet så måste verkligen resten av ens liv ha varit skit. Eller så är man typ 20 och påstående "det bästa jag gjort i mitt liv" är inte värt någonting.

Men visst, lumpen är nog nyttigt för många.

...och du gjorde lumpen som...bevakning?

grondahl
2009-03-04, 16:05
Öh, nej. Men jag kan ju lätt säga att jag personligen tyckte att både universitetsstudier och arbetsliv har tillfört ohyggligt mycket mer än lumpen.

...och du gjorde lumpen som...bevakning?

Modde
2009-03-04, 16:10
klart bästa tiden i mitt liv iaf. Fick göra och uppleva saker som jag aldrig skulle ha fått göra i det civila livet. Klart att det är ett helvete till och från, ibland ville man bara skita i allt och åka hem, men ibland hade man sjukt kul också. Beror nog mycket på vilka man hamnar med också och såklart vilken befattning man får. :)

k3?

Exdiaq
2009-03-04, 16:45
Öh, nej. Men jag kan ju lätt säga att jag personligen tyckte att både universitetsstudier och arbetsliv har tillfört ohyggligt mycket mer än lumpen.

Om att jobba och studera är det bästa man har gjort i livet så måste verkligen resten av ens liv ha varit skit. Eller så är man typ 35 och påstående "det bästa jag gjort i mitt liv" är inte värt någonting.

Men visst, att jobba och studera är nog nyttigt för många.

von huff
2009-03-04, 18:13
Jag får pga av sjukdom inte göra militärtjänst.Jag bryr mig inte så mycket om det , det blir ju 1 år som man kan studera eller jobba men tror nog att det skulle ha gjort nytta åt en:)Fat att människor skulle förä'ndra sig och sånt tro rjag inte mycket på

Condemned
2009-03-04, 18:32

Är 23, om det nu betyder att jag inte har någon talan enligt dig, så ja...fine, då riktar jag mig till dom som är lite öppnare än dig själv.

Kan väl utveckla det hela med att "det bästa jag har gjort i mitt liv", syftar mer till att det var en jävligt bra tid i mitt liv och det ledde till väldigt bra grejer och öppnade många nya dörrar för mig.

Condemned
2009-03-04, 18:34
k3?

Nej K4, eller ja I19 tillhör det ju nu men alla tänker på det som K4 iaf. Arméns Jägarbataljon.

Condemned
2009-03-04, 18:36
Fat att människor skulle förä'ndra sig och sånt tro rjag inte mycket på

Nej det är väl mer att man lär sig mycket om sig själv och hur man reagerar i vissa situationer och vad man klarar av. Men det kan man ju göra i det civila livet också. :thumbup:

rQx
2009-03-04, 20:59
En upplevelse jag aldrig skulle varit utan, nu var vi inte så mycket i skogen utan flöt mest runt i bussar och spelade, men fan, vill tillbaka nuuu! nu nu nu !

Clarkolofsson
2009-03-04, 21:13
Klart bästa jag gjort i mitt liv.

MojjMojj
2009-03-04, 21:24
Condemned: 05/06a? dvs på k4.a.

Thewind
2009-03-04, 21:26
lol, om du tror att ledarskap man lär sig i lumpen är direkt applicerbart i det civila så är du ute o cyklar så det står härliga till... det är två helt skilda kulturer och två helt skilda världar. De ledare som har en militärisk bakgrund och som är framgångsrika civilt har fått genomgå en sjuhelvetes anpassning kan jag lova.

Sedan är ledarskap i o befalla eldstöt inte samma sak som ledarskap när det kommer till att säga upp personal på ett bra sätt.

Jag håller med dig delvs. Visst är det en annan sak, men ändå inte. När min psykologilärare fick veta att jag skulle göra lumpen så berättade han att det var sent, typ slutet av nittiotalet som de första riktiga ledarskapsutbildningarna i det civila dök upp, innan hade det mesta tydligen varit militärt. Och duktiga ledare har det ju funnits ett tag.

Thewind
2009-03-04, 21:33
Jag gjorde lumpen som jägare på Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur. Det var hårt och tungt och svårt och jag hatade det större delen av tiden.

Men det ger så mycket tillbaka. Jag är en helt annan person nu, och klarar av betydligt mer motgångar, svårigheter och misär. Jag har en helt annan diciplin våd gäller jobb, studier eller ordning. Jag är lyckligare och mer positiv och självsäker. Jag är helt enkelt bättre och har lärt känna mig själv.

Satsa hårt, få en tung tjänst, gör ditt bästa trots att du bara vill hem, mucka och längta tillbaka resten av livet :D

Condemned
2009-03-04, 22:04
Condemned: 05/06a? dvs på k4.a.

04/05, låg du själv inne 05/06?

kjell33
2009-03-04, 22:07
Fick en ganska bra sjukvårdsutbildning som jag har haft nytta av senare i livet. Dessutom fick jag fysträna på arbetstid!!

MojjMojj
2009-03-04, 22:50
04/05, låg du själv inne 05/06?

Jo, exakt. Inte hittat ngn här som låg inne 05/06, trodde jag hittat en när du skrev att du var 23 :)

Three pigs
2009-03-04, 22:54
Jag får pga av sjukdom inte göra militärtjänst.Jag bryr mig inte så mycket om det , det blir ju 1 år som man kan studera eller jobba men tror nog att det skulle ha gjort nytta åt en:)Fat att människor skulle förä'ndra sig och sånt tro rjag inte mycket på

Same here.

Hade dock gärna mönstrat.

KlopFer
2009-03-04, 22:55
Skulle inte kunna ta order utan att störa mig på personen så hade väl klarat 1 vecka i lumpen :D