handdator

Visa fullständig version : en fråga om axlar

Mr A
2007-10-31, 21:43
Jag brukar köra 1 övning för framsida axlar, oftast militärpress, 1 övn för mellersta axlar, sidolyft med hantlar, och en övning för baksida axlar, framåtlutande sidolyft med hantlar. Är detta för många övningar för axlar med tanke på att axlar används en del när man tränar andra övningar för andra muskelgrupper? och kan man ta bort en övning för att vara tidseffektiv? och i såfall vilken? Militärpress eller sidolyft med hantlar? har för mig att man inte behöver köra så mycket framsida axlar eftersom dessa involveras mycket i andra övningar som tex bänkpress etc...?

Tackar på förhand!

pragmatist
2007-11-01, 00:02
Det är väl ganska logiskt att ha tre övningar för axlarna. Vill man ta bort någon så är det förmodligen hantellyft åt sidan, eftersom militärpress tränar mediala huvudet också (i viss utsträckning).

Man hör ofta folk säga att man inte behöver träna främre delen av axlarna om man kör tung bänkpress etc, men det är inte alls min erfarenhet. Möjligen gäller det för folk som har naturligt kraftiga och lättränade axlar, vi vanliga dödliga får nog finna oss i att träna dem precis lika hårt som andra muskelgrupper om vi vill få någon fason på dem.

Oktay
2007-11-01, 00:33
ah, orkar inte göra en ny tråd...
men om man har baksida axlar som inte är lika väl utvecklade som framsida/utsida axlar, räcker det då med så som jag har det?

övningar där baksida axlar kanske används
må, kabelrodd brett grepp
ons, skivstångsrodd
fre, marklyft(används dom här?) & vanlig övning för baksida axlar

kör då på ett helkroppsupplägg baserat på pragmatist's tips o så..
lr ska man kunna prioritera baksida axlar på ett visst sätt?

Rahf
2007-11-01, 00:44
Baksida axlar i den bemärkelsen bakre delts aktiveras väl bäst i omvända flyes och kanske lite höga hantelroddar?

Hantelrodd är för övrigt en grym övning har jag lärt mig :D ROM är så mycket större än stångrodd

Kardiluss
2007-11-01, 03:05
Jag brukar köra 1 övning för framsida axlar, oftast militärpress, 1 övn för mellersta axlar, sidolyft med hantlar, och en övning för baksida axlar, framåtlutande sidolyft med hantlar. Är detta för många övningar för axlar med tanke på att axlar används en del när man tränar andra övningar för andra muskelgrupper?

Hur ser ditt träningprogram ut?? Kör du helkropp eller splittat??

Känns som att desto fler pass du delar upp kroppen på desto större anledning finns ju att lägga till flera övn. för varje muskelgrupp.

Kör du tillexempel helkropp eller 2-split skulle jag tipsa dig om att hålla dig till 2 övningar.