handdator

Visa fullständig version : Varför får jag denna rännskita?

Alfred Nobel
2007-10-31, 16:59
Min mage och speciellt bajset har betett sig annorlunda efter dagens kycklingkebab. Det är sällan jag äter ute och om det sker undviker jag oftast snabbmatsresturangerna. Men idag kunde jag inte hålla mig för en lockande kebab med bröd. Men för att testa något "nytt" fick de bli kycklingkebab.

Jag har, med den lilla beståndsdel av hjärna som faktiskt fungerar, konstaterat att jag blivit magsjuk, eller fått i mig något kroppen reagerat negativt på.

Men vad är det egentligen som sker inom mig? Varför reagerar kroppen som den gör?

När jag äter skärpmat/snabbmat/utländsk kultur, som kebab och kina-mat (De två matställen jag har varit på under senaste tiden) har jag fått spendera extra, onödig och kämpig tid på dasset efteråt. Inte förns nu har jag lärt mig en läxa och framöver tänker jag undvika, i alla fall denna resturang som låg i Hötorgshallarna(för er sthlms-bor), att äta ute och spara mig till gröten som finns här hemma :)

dessbee
2007-10-31, 22:09
Bakterier bildar enterotoxiner som stimulerar adenyl- och guanylcyklas. Detta ger ökade intracellulära cAMP/cGMP nivåer,vilket resulterar i aktivt utflöde av Na+ och passivt utflöde av Cl-/HCO3- och H20 in i tunntarmslumen.
Enterotoxiner skadar även tarmens mikrovilli och på så sätt minskar vätskeabsorptionen.

Racso
2007-10-31, 22:18
Just kyckling brukar jag ta det lugnt med om jag äter ute, speciellt kycklingslamsor som är påklistrade på en "kött-stock".

Mson
2007-10-31, 23:23
Bakterier bildar enterotoxiner som stimulerar adenyl- och guanylcyklas. Detta ger ökade intracellulära cAMP/cGMP nivåer,vilket resulterar i aktivt utflöde av Na+ och passivt utflöde av Cl-/HCO3- och H20 in i tunntarmslumen.
Enterotoxiner skadar även tarmens mikrovilli och på så sätt minskar vätskeabsorptionen.

Ska det inte vara passivt?

dessbee
2007-10-31, 23:31
Ska det inte vara passivt?

Tror inte det, eftersom natriumpumpen kräver energi från cAMP.

Rahf
2007-11-01, 00:04
Skräpmat är även förbannat rik på fett som smörjer upp skiten riktigt rejält. Det är i varje fall vad jag intalar mig ;).

Mson
2007-11-01, 01:48
Tror inte det, eftersom natriumpumpen kräver energi från cAMP.

Läste på lite om ämnet. cAMP leder till ökat utflöde av Cl- till lumen som då skapar en elektrokemisk gradient. Na+ följer passivt denna gradient till lumen och vatten följer efter. Väldigt förenklat.
Var rätt trött när jag läste så kan mycket möjligt fattat fel :)

Tog det härifrån, rätt intressant: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=152597

Slimfit
2007-11-01, 08:40
Skräpmat är även förbannat rik på fett som smörjer upp skiten riktigt rejält. Det är i varje fall vad jag intalar mig ;).

+1

Jag får spendera överdrivet lång tid på muggen när jag äter måltider som innehåller mycket fett. För mycket olja/olivolja går bort medan jag däremot kan äta en hel prinsesstårta utan att bli dålig?

dessbee
2007-11-01, 22:05
Läste på lite om ämnet. cAMP leder till ökat utflöde av Cl- till lumen som då skapar en elektrokemisk gradient. Na+ följer passivt denna gradient till lumen och vatten följer efter. Väldigt förenklat.
Var rätt trött när jag läste så kan mycket möjligt fattat fel :)

Tog det härifrån, rätt intressant: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=152597

Det verkar stämma... aktivt utföde av Cl- och passivt utflöde av Na+ :)

Alexx
2007-11-01, 22:19
Får man bättre självförtroende av att använda termer som vanligt folk inte förstår?

Vore trevligt om ngn vänlig själ kunde förklara detta så man fattar ngt :)

Tolkia
2007-11-01, 22:25
Får man bättre självförtroende av att använda termer som vanligt folk inte förstår?

Vore trevligt om ngn vänlig själ kunde förklara detta så man fattar ngt :)
Det är föreslaget att skräpmaten innehåller bakterier, som bildar ämnen som via ett antal mekanismer påverkar tarmslemhinnan så att vattenupptaget försämras -> avföringen innehåller mer vatten och blir lös. Därefter diskussion om exakt hur denna påverkan sker.

Alexx
2007-11-01, 22:32
Det är föreslaget att skräpmaten innehåller bakterier, som bildar ämnen som via ett antal mekanismer påverkar tarmslemhinnan så att vattenupptaget försämras -> avföringen innehåller mer vatten och blir lös. Därefter diskussion om exakt hur denna påverkan sker.

Man tackar!

Dessa bakterier, hur uppkommer de? Är det tillagningen eller förvaringen av maten eller ngt annat som påverkar?

Tolkia
2007-11-01, 22:45
Dessa bakterier, hur uppkommer de? Är det tillagningen eller förvaringen av maten eller ngt annat som påverkar?
De flesta finns runt omkring oss hela tiden (aaarrrghhh!!!), exakt var man hittar dem beror lite på bakteriesort. Nu är det länge sedan jag läste det där, men jag har för mig att man skiljer på tre typer av matförgiftning:

1. Bakterierna lever i maten och bildar giftiga ämnen som biprodukt av sin ämnesomsättning. När maten tillagas/värms upp dör bakterierna, men de giftiga ämnena finns kvar, och gör den som äter maten sjuk.

2. Bakterierna lever i maten, överlever tillagningen (p.g.a. otillräcklig upphettning) och hamnar i tarmen på den som äter maten. Medan de befinner sig i mag-tarmkanalen på den som ätit maten utsönsdrar de giftiga ämnen där, vilket gör den som ätit upp dem sjuk.

3. Bakterierna lever i maten, överlever tillagningen, hamnar mag-tarmkanalen och angriper den organism som ätit dem direkt.

Äh, jag känner att jag har kass koll på det här, någon av dietisterna eller veterinären eller någon kanske kan komma in och rätta?

Absolut vanligast är att det slarvas med upphettning och/eller varmhållning av maten, så att alla bakterier inte dör, eller att man slarvar med hygien så att man kontaminerar mat där bakterierna har dött om igen. Det sista gäller inte bara handtvättning, utan även redskap.

Edit: Det här var alltså om matförgiftning rent allmänt, och inte om vad jag tror eller inte tror finns i kycklingkebab, innan jag blir dräpt av någon kebabförsäljare.

Scratch89
2007-11-01, 23:07
De flesta finns runt omkring oss hela tiden (aaarrrghhh!!!), exakt var man hittar dem beror lite på bakteriesort. Nu är det länge sedan jag läste det där, men jag har för mig att man skiljer på tre typer av matförgiftning:

1. Bakterierna lever i maten och bildar giftiga ämnen som biprodukt av sin ämnesomsättning. När maten tillagas/värms upp dör bakterierna, men de giftiga ämnena finns kvar, och gör den som äter maten sjuk.

2. Bakterierna lever i maten, överlever tillagningen (p.g.a. otillräcklig upphettning) och hamnar i tarmen på den som äter maten. Medan de befinner sig i mag-tarmkanalen på den som ätit maten utsönsdrar de giftiga ämnen där, vilket gör den som ätit upp dem sjuk.

3. Bakterierna lever i maten, överlever tillagningen, hamnar mag-tarmkanalen och angriper den organism som ätit dem direkt.

Äh, jag känner att jag har kass koll på det här, någon av dietisterna eller veterinären eller någon kanske kan komma in och rätta?

Absolut vanligast är att det slarvas med upphettning och/eller varmhållning av maten, så att alla bakterier inte dör, eller att man slarvar med hygien så att man kontaminerar mat där bakterierna har dött om igen. Det sista gäller inte bara handtvättning, utan även redskap.

Edit: Det här var alltså om matförgiftning rent allmänt, och inte om vad jag tror eller inte tror finns i kycklingkebab, innan jag blir dräpt av någon kebabförsäljare.

Det finns ingen anledning att komplettera ditt inlägg, det var klockrent. :)

Klein
2007-11-02, 00:38
Äter man saker man är ovan vid så tenderar man att bli dålig i magen och det har inget med bakterier att göra.

Rahf
2007-11-02, 12:20
Äter man saker man är ovan vid så tenderar man att bli dålig i magen och det har inget med bakterier att göra.

Vad har det med att göra då?

amincissez
2007-11-02, 12:41
För mig är det så att jag äter nyttigt o rätt 6 dagar,sen den 7,de köper jag hem pizza o likn,,,för min flicka vill ha det på lördagar...o då sitter jag på the looooo,,dagen efter eller på kvällen,,,för att fettet smörjer den inre apparaten= tarmen.

Tolkia
2007-11-02, 12:54
Fett är ett bra laxermedel, ja. Jag har faktiskt svårt att tro att det skall bero på bakterier/regelrätt matförgiftning om man upprepat blir lös i magen efter att ha ätit "skräpmat" ute. En restaurang med så dålig mat skulle inte gå runt särskilt länge.

Rahf
2007-11-02, 14:39
Kan tillägga att pizzan efter träningen igår var inte nådig mot tarmarna.

dessbee
2007-11-03, 17:53
Fett är ett bra laxermedel, ja. Jag har faktiskt svårt att tro att det skall bero på bakterier/regelrätt matförgiftning om man upprepat blir lös i magen efter att ha ätit "skräpmat" ute. En restaurang med så dålig mat skulle inte gå runt särskilt länge.

Fett är inget laxermedel och om det blir det beror det på malabsorption, dvs steatorré