handdator

Visa fullständig version : Har du blivit GRUND-lurad på internet?

Chaan
2007-10-31, 02:41
Läste en artikel om phishing idag där någon svensk bosatt i amerika (?) hade gjort en undersökning om att många amerikanska facebook-användare klickar på länkarna i sk phishingmail - där avsändaren alltså vill fiska åt sig lösenord - som sedan ska testas mot bankerna. Exakt hur det fungerar i USA hajade jag inte eftersom åtminstone min e-bank kräver engångskoder, men det stod det i alla fall att 'phiskarna' testar lösenordet "överallt" för att se om det går att komma åt något.

Det troligen mest kända phishingen i Sverige är Nordea-breven som går ut på att man ska trycka in sin personliga kod samt några engångskoder så att fiskaren kan plocka ut innehållet på kontot, på något vänster.

Någon som blivit grundlurad på internet? Inte i stilen "han ba lura mig till andra änden av stan för vi skulle träna och garvade sedan på msn" eller "blev lurad att det skulle vara massa brudar på en fest så jag körde 10 mil" utan i storleksklassen "blev avlurad min motorcykel/mitt träningskort/blev rånad" och alltså gällande skojare som stämt träff via internet - eller vad man nu kan tänka sig. Om man fått kontot länsat tex. Bilskojare gills inte eftersom internet bara är ett nytt media i det fallet där själva skojeriet är precis detsamma som det alltid varit - när det gäller ANNONS-skojeri så är det alltså inte vad jag i första hand är ute efter i frågeställningen. Däremot internetchatter och mailkonversationer medför att det blir så mycket lättare att utge sig för att vara någon annan - än tex via telefon. Själv får jag varje månad mail via myspace från någon "kvinna som har förlorat båda sina föräldrar i en flygkrasch och är ensam på sjukhus i Västafrika" och behöver pengar, eller förresten har de här mailen utvecklats sista halvåret tror jag. Nu är det bara "jag kommer från USA men är tillfälligt i Västafrika för jag gör affärer där" - med några modellbilder som kan vara snodda var som helst - och så väntar man på bilolyckan istället. Oh vad hjärtlös jag är som inte skickar "dem" (afrikanska män till ungefär 100%) några pengar! :devil: Jag börjar känna igen sättet de skriver på. De skriver alltså liknande historier skrivna på liknande engelsk "brytning". Fast faktum är att jag hade en mailkonversation under åtminstone en månad med en påstådd tjej i Västafrika med en liknande "bakgrund" men tydligen kände de att jag inte sände ut några jagvillblilurad-vibbar så det (uppvaktningen) upphörde. Det var alltså innan det var allmänt känt att de gamla Nigeria-breven fått efterträdare i form av snubbar som sitter på internet-cafeer och så har de en syster eller kompis till hjälp med telefonsamtalen. Åtminstone hade det inte varit så mycket artiklar om det i stora svenskar medier vid den tiden, åtminstone inte som jag då sett. Det var ca ett år sedan. Det var nog inte nära att lyckas lura mig på något viktigt men kan ju inte säga att jag genomskådade det heller. Jag fick nya bilder på henne då och då (sedliga, i det fallet). Ska ju inte säga till 100% att hon inte existerar, det lär jag aldrig få veta. Faktiskt var det en något annorlunda historia hon hade mot de senare - då hon var halv-afrikan själv. En grej som gjorde att jag gick på det var att hon var så himla gullig (vad annars?) - hon såg inte ut som en typisk modell utan snarare normal, trevlig, lagom snygg, och just gullig- och jag försökte flera gånger hjälpa henne att installera ett chattprogram så vi skulle chatta, det var väl merparten av den historien...

Tråkigt ämne, så det e såklart meningen att pollen ska vara anonym.

snartspensligvegan
2007-10-31, 02:58
Inte vad jag vet om, frågan är ju hur många som vet om att de blir lurade..

Chaan
2007-10-31, 03:09
Inte vad jag vet om, frågan är ju hur många som vet om att de blir lurade..

Om du har blivit GRUND-lurad så vet du nog det.

snartspensligvegan
2007-10-31, 03:14
Jag skulle känna mig rätt grundlurad om någon hade snott/handlat för 10.000kr, även om jag inte hade märkt av det.

Chaan
2007-10-31, 03:24
Jag skulle känna mig rätt grundlurad om någon hade snott/handlat för 10.000kr, även om jag inte hade märkt av det.

Grundlurad innebär tillräckligt lurad för att märka det.