Visa fullständig version : Legalisera tårgas för kvinnor?
Dumleman
2007-10-30, 22:09
En moderat politiker i Gävle kämpar hårt för att legalisera tårgas endast för kvinnor med motiveringar som att de är bättre än nycklar för med nycklar kan man faktiskt skada sig själv till skillnad mot med, enligt honom, den säkra tårgasen. Jag har exponerats för tårgas och jag tar hellre några skrubbsår i handen av nycklar kan jag meddela!
Nåja ingen kan väl förståss räkna ut var jag står i frågan men är det ok med en legalisering av tårgas för endast kvinnor?
http://www.vk.se/Article.jsp?article=147167
Tårgas? Sheesus, pepparspray kan jag tänka mig, men tårgas, vafan tänker folk med?
Tricklev
2007-10-30, 22:12
Han kan inte vara seriös, han försöker väll bara få lite uppmärksamhet utgår jag ifrån.
Jag är nog för en total legalisering av tårgas, vilket oftast är pepparspray av något slag ändå.
Det skulle bara missbrukas så nej.
Lelle Pelle
2007-10-30, 22:16
Jag är nog för en total legalisering av tårgas, vilket oftast är pepparspray av något slag ändå.
Är pepparspray lagligt?
Är pepparspray lagligt?
ja, är det väl?
Får man ha pepparspray?
Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet. Tillståndsgivningen är dock mycket restriktiv.
http://www.polisen.se/inter/nodeid=19762&pageversion=1.jsp
Vapen används ofta mot den ursprungliga bäraren, så att invagga tjejer i någon slags falsk trygghet genom att uppmana dem att beväpna sig är korkat. Förbjud hellre uppblåsta hetsrubriker om våldtäkter i kvällspressen.
snartspensligvegan
2007-10-30, 22:22
Varför bara för kvinnor?
Vapen används ofta mot den ursprungliga bäraren, så att invagga tjejer i någon slags falsk trygghet genom att uppmana dem att beväpna sig är korkat.
+10000000000000.
Fick en tårgas av en kille en gång, fy i helvetes jävla skit vad ont den gjorde.
hahavaffan
2007-10-30, 23:01
Fick en tårgas av en kille en gång, fy i helvetes jävla skit vad ont den gjorde.Raggade du för hårt? :(
Kanske till kvinnor som lever i skyddat boende på hemlig ort eller under större hot. Dessutom borde det vara krav att gå en kurs. Tårgas kanske är att ta i pepparsprey duger bra om man ska skjuta och springa sin väg.
Jag tror inte det hade hjälpt faktiskt.
Clarkolofsson
2007-10-30, 23:09
Jag gillar den "dödliga" dosen tårgas man utsätts för i lumpen :D Utslagen i 15min !
De gånger jag har blivit utsatt för tårgas var det främst för att skingra större massor, och då inget krav på att träffa något specifikt mål eftersom det spreds i en så stor utsträckning.. men jag vet inte.
Känns som att pepparsprej vore bättre isåfall, eftersom det borde ge mer precision.
Animalistic
2007-10-30, 23:26
Legalisera!! död åt elaka killar, go get em girls !
Jag gillar den "dödliga" dosen tårgas man utsätts för i lumpen :D Utslagen i 15min !
Dåligt tillpassad skyddsmask? Vi behövde inte exponera oss oskyddat för tårgas när jag gjorde lumpen i alla fall, men visst var det någon som inte ställt in masken ordentligt eller tyckte att ett tjockt skägg var en smart idé
Tips till skydsmaskanvändare med skägg, täta med vasselin om ni inte vill andas tårgas :D
De gånger jag har blivit utsatt för tårgas var det främst för att skingra större massor, och då inget krav på att träffa något specifikt mål eftersom det spreds i en så stor utsträckning.. men jag vet inte.
Känns som att pepparsprej vore bättre isåfall, eftersom det borde ge mer precision.
Det kan ju omöjligt vara tårgasfacklor han syftar på, för då är han fanemig dummare än tåget.
Det kan ju omöjligt vara tårgasfacklor han syftar på, för då är han fanemig dummare än tåget.
Nä, det är jag som är lokförarn i det här fallet. Läste inte artikeln. *whistle*
Kan tänka mig hur det skulle se ut på Tårgasbolaget. Skyltar med texten "Glöm inte visa leg om du ser manlig ut!" på trettio olika språk. Informationsbroschyrer om faran med att langa tårgas till män osv :)
Om tårgas och pepparspray skulle legaliseras helt, för båda kön, så vet jag mycket väl vad jag skulle göra med mina burkar här hemma. "Plucke såg ut som en våldtäktsman", skulle jag säga. För övrigt har jag fått ett stycke tårgassprut i fejan, och istället för att få ont i ögonen så spydde jag :Virro
Låt tjejerna hålla på, på sin höjd blir väl någon som inte riktigt var lika slemmig som hon trott utsatt för smärta i några minuter. Big Deal
Låt tjejerna hålla på, på sin höjd blir väl någon som inte riktigt var lika slemmig som hon trott utsatt för smärta i några minuter. Big Deal
Jag vill också... jag vill också...
MojjMojj
2007-10-31, 00:54
Hahaha, så jävla kul det var! :laugh:
Spydde mannagrynsgröt, dreggla som ett monster och var blind i ngra minuter. Men vilken upplevelse :D:hbang:
"Hej tomtegubbar står i gasen och låt oss lustiga vara!"
Clarkolofsson
2007-10-31, 01:00
Dåligt tillpassad skyddsmask? Vi behövde inte exponera oss oskyddat för tårgas när jag gjorde lumpen i alla fall, men visst var det någon som inte ställt in masken ordentligt eller tyckte att ett tjockt skägg var en smart idé
Tips till skydsmaskanvändare med skägg, täta med vasselin om ni inte vill andas tårgas :D
Hehe var man "hård" så gick man in i huset utan mask i 2-3 sek. Men kul var det :D
Det skall bli lagligt så att det är lagligt att bära det på sig och använda i självförsvar men då skall det gälla även för killar
Nej, däremot borde även andra (än polisen) som har förstärkt rättskydd få använda sig av pepparsprej.
Tårgasspray och dyl är skit och fungerar inte när de behövs, någon som har hört talas om en attack som avbrutits pga försvarsprej? Kommer bara att missbrukas.
Det är okej, men då på villkoret att vi män får klippa oss billigare igen!
:D
någon som har hört talas om en attack som avbrutits pga försvarsprej?
Spruta och spring funkade bra men jag tror att den personen har lite större beredskap för att använda sprejen än valfri tjej på väg hem från krogen.
Polisen använder pepparsprej med lite mixat resultat men de är å andra sidan inte ute efter att bara avvärja/hejda och sen springa därifrån.
Nitrometan
2007-10-31, 08:40
Vapen används ofta mot den ursprungliga bäraren, så att invagga tjejer i någon slags falsk trygghet genom att uppmana dem att beväpna sig är korkat. Förbjud hellre uppblåsta hetsrubriker om våldtäkter i kvällspressen.
Precis. Jag såg en uppföljning de hade gjort i England efter att ha tillåtit tårgas/pepparspray bl.a. för kvinnor. Och de användes i 80% av fallen på innehavaren själv.
Vilket bl.a. skulle kunna bero på att de inte har tränat på att använda den utan tror att det räcker med att ha den med sig.
Nej, så lite vapen som möjligt ute på gatorna.
++
Jag håller me Laijza.
Det kommer att missbrukas, det finns pepparspray, sirener mm.
Sen ett vapen/gas/spray kan man ifråntas och få det riktat emot sig själv.
Självklart borde både tårgas och pepparsprej vara lagligt för alla att använda i självförsvarssyfte, speciellt kvinnor. Visst kan det användas i motsatt syfte också, men vilken man som helst kan fortfarande övermanna i princip vilken kvinna som helst så även utan tårgas/pepparsprat har mannen redan ett stort övertag, att förbjuda folk att använda sådant i självförsvar tar bara ifrån laglydiga människor rätten att agera på samma nivå som de icke-laglydiga.
Det är inte som att personer som har tänkt att gå ut för att våldta någon kommer tänka "Nu ska jag gå ut och våldta någon, synd att jag inte kan använda pepparspray bara, det är ju olagligt" när det huvudsakliga brottet är så mycket grövre.
machine gun
2007-10-31, 12:44
+1
Det är inte som att personer som har tänkt att gå ut för att våldta någon kommer tänka "Nu ska jag gå ut och våldta någon, synd att jag inte kan använda pepparspray bara, det är ju olagligt" när det huvudsakliga brottet är så mycket grövre.
Nej, men om de förväntar sig att offret har pepparspray så tar de med sig något värre alternativt använder mer våld för att offret inte skall hinna använda sin pepparspray.
Är lite lost, hur stor är skillnaden mellan tårgas och pepparspray?
Det skulle bara missbrukas så nej.
+1
mini och JJ säger kloka ord, så jag väljer att hålla med dem.
Daniiiel
2007-10-31, 18:01
Är lite lost, hur stor är skillnaden mellan tårgas och pepparspray?
Skillnaden mellan tårgas och pepparspray är att tårgas räknas som en irritant medan pepparspray verkar inflammatoriskt på nervändarna samt är kraftigare och dess effekter sitter i längre. De påminner om varandra men fungerar lite olika. De sprutas antingen från handhållna behållare eller via gaspatroner som skjuts in i folkmassor.
Daniiiel
2007-10-31, 18:05
För tjejer som känner att de ändå vill ha något i väskan så finns det någon liknande spray på Bodyguard.nu som är godkänd i sverige.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.