Visa fullständig version : Benträning
Har hört ibland att om man styrketränar framsida lår, baksida lår, vader så "bygger" man även övriga kroppen till viss del bättre pga utav att träning av underkroppen utsöndrar mer tillväxthormon mot att inte träna underkroppen. Stämmer detta?
major Pectoralis
2007-10-29, 22:59
Har hört ibland att om man styrketränar framsida lår, baksida lår, vader så "bygger" man även övriga kroppen till viss del bättre pga utav att träning av underkroppen utsöndrar mer tillväxthormon mot att inte träna underkroppen. Stämmer detta?
Nja. Att träna underkoppen kostar energi. Det kan även få en negativ effekt på överkroppsträningen. Hormonutsöndringen skall man inte dra några stora växlar på; anabola hormoner utsöndras även vid konditionsträning etc.
Okej, ytterligare en tränings myt då antar jag. Men har läst att det varit så ett antal gånger här på kolozzeum och på halso.info.
Danny Devito
2007-10-31, 08:42
Överkroppsträning frisätter också anabola hormoner.
Tillväxthormon är lurigt då det främst behåller muskelmassa på vuxna människor och en del av den funktionen är att få kroppen att släppa ut mer energi i blodet vid stress/ansträngning. Om du tränar stora övningar så utsöndrar du mer tillväxthormon eftersom belastningen på kroppen blir större. Mark, böj, benpress, bänkpress, skivstångsrodd etc "utsöndrar" alltså mer än benspark, kickbacks och flye etc, om det sen är positivt eller negativt för träningen beror på energistatus och återhämtning.
De som har testat att hålla upp med benträningen av någon anledning har nog iofs märkt samma sak som jag gjorde dvs att resten av träningen går sämre så att träna benen gör skillnaden men exakt vad det beror på är en annan fråga.
Fat tony
2007-10-31, 13:56
but hold up one sec. är det inte så att gälland andra muskler att man måste träna kring muskler i biceps för att biceps ska kunna växa. borde det inte vara samma sak med över/under kropp i en viss grad eller är det så att de e helt av skilda?
but hold up one sec. är det inte så att gälland andra muskler att man måste träna kring muskler i biceps för att biceps ska kunna växa. borde det inte vara samma sak med över/under kropp i en viss grad eller är det så att de e helt av skilda?
Det krävs förmodligen en rejäl assymmetri innan biceps slutar växa p.g.a. utesluten träning av andra delar, om det ens är möjligt.
Överkroppsträning frisätter också anabola hormoner.
Jo det är självklart :) Det jag undrade om var det extra man skulle få ut av att träna underkropp kontra att inte träna underkropp.
Damien Thorne
2007-10-31, 23:51
Okej, ytterligare en tränings myt då antar jag. Men har läst att det varit så ett antal gånger här på kolozzeum och på halso.info.
Jag har också läst det många gånger här på Kolozzeum. Funderade om det är sant eller om det bara är en myt.
Jo det är självklart :) Det jag undrade om var det extra man skulle få ut av att träna underkropp kontra att inte träna underkropp.
Mer kroppslig styrka och stabilitet, ej att förglömma symmetrin heller. Nu är det ett känsligt och även subjektivt ämne men personligen tycker jag det ser förjävligt ut med en stor överkropp och minimal stjärt + ben.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.