Logga in

Visa fullständig version : Nyheter om GI?

Snakebite
2007-10-29, 17:50
Är det någon som har koll på senaste nytt om GI? Jag fick möjlighet att fråga mr GI Fredrik Paulun förra veckan hur han såg på endel nya studier som hävdar att blodsockersvar, insulinkänslighet och mättnad har att göra med antal kalorier och inte snabbheten i kolisarna. Han svarade då ganska flyktigt och menade på att det fanns andra studier som visar på motsatsen osv. Inte så övertygande. Vad säger senaste forskningen?

King Grub
2007-10-29, 18:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270

goggen
2007-10-29, 18:28
Är det någon som har koll på senaste nytt om GI? Jag fick möjlighet att fråga mr GI Fredrik Paulun förra veckan hur han såg på endel nya studier som hävdar att blodsockersvar, insulinkänslighet och mättnad har att göra med antal kalorier och inte snabbheten i kolisarna. Han svarade då ganska flyktigt och menade på att det fanns andra studier som visar på motsatsen osv. Inte så övertygande. Vad säger senaste forskningen?

gi er bare tull og forhollde seg til for friske individer*whistle*. i sommer har jeg spist 2, maks 3 måltider om dagen uten å tenke på hverken gi eller fettinnhold, det eneste jeg har tenkt på er å trene bra. har gått ned 5 uønskede kilo, føler meg i toppform.*flex*

Fat tony
2007-10-30, 07:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270

fan vad man skulle vilja se dig knäcka honom med all din kunskap. fråga mig inte vad jag pratar om men allt paulun bryr sig om är sin egen plånbok. han har ju eget tillskot nu:furious:

Snakebite
2007-10-30, 07:57
Rubriken till din länk Grubb säger "GI håller på att falla ytterligare". Vad menar du med ytterligare utöver den studien du hänvisade till? Finns det bara en studie känns det ju ganska fattigt. Speciellt om det bara var 39 pers som följdes under 8 dagar i det senare exemplet.

King Grub
2007-10-30, 07:58
Här har vi läst mycket av tråden, ser jag.

Snakebite
2007-10-30, 08:04
fan vad man skulle vilja se dig knäcka honom med all din kunskap. fråga mig inte vad jag pratar om men allt paulun bryr sig om är sin egen plånbok. han har ju eget tillskot nu:furious:

Jag kan inte bara hålla med om det. Visst Paulun skrattar hela vägen till banken men även om det skulle vissa sig att hans GI inte har några fördelar på isnulinnivåer etc, så är det fortfarande i regel bättre mat. Råkar någon stackare "gå på" hans snack och köpa hans müsli och bröd kommer det fortfarande vara jäkligt mycket bättre ur näringssynpunkt än frallor och kalas puffar. Missförstå mig inte, jag är ingen Paulun-dyrkare men har man lyssnat på hans föreläsning så inser man att mellan GI-snacket vill han att folk ska få i sig näringsriktig mat. Det känns enligt mig väldigt harmlöst.

Snakebite
2007-10-30, 08:10
Här har vi läst mycket av tråden, ser jag.

Jag orkar inte läsa för mycket av allas åsikter eftersom tyvärr mång är "förstå-sig-påare". Visst, kul att folk ventilerar sina synpunkter men jag läste studien vilket jag tycker är mest relevant. 1/3 av den tycker jag är gjord på för få människor under för kort tid för att kunna dementera någonting.

King Grub
2007-10-30, 08:12
Läs tråden. Det är inte en studie som presenteras i den. Det är nära nog alla som gjorts dom senaste två åren. Precis vad du efterfrågade. "Orkar" du inte, kan du inte argumentera.

Snakebite
2007-10-30, 08:15
Läs tråden. Det är inte en studie som presenteras i den. Det är nära nog alla som gjorts dom senaste två åren. Precis vad du efterfrågade. "Orkar" du inte, kan du inte argumentera.

Haha...oj då:em: Fanns det fler studier ska jag läsa dem! Förmodade att tråden baserades på 1st studie. :smash:

King Grub
2007-10-30, 08:24
Bara i första inlägget presenteras tre stycken! Dom kom ungefär samtidigt, när GI-konceptet på allvar börade ifrågasättas som revolutionerande metod. I dag är den som sådan mer eller mindre överspelat, förutom hos kvällpressen, som nyss upptäckt dem, och hos diverse gurus, som inte vill förlora sin kassako.

Inget fel på GI, om den får folk att välja vettigare livsmedel och äta mindre (vilket nästan alla dieter som sätter upp restriktioner får). Det är att själva konceptet med glykemiskt index skulle vara något speciellt som det framställs som ibland som ifrågasätts. Hur många studier som visar på det finns det? Inte många. Och dom som finns är ofta tagna helt ur kontext när dom presenteras, t ex slutsatser dragna från blodsockersvaret över en timme hos diabetiker, som sedan hyllas som lösningen potentiell viktnedgång och fettförlust för överviktiga icke-diabetiker, när populärpressen sent omsider presenterar slutsatsen.

Morty
2007-10-30, 14:03
Vad tror ni om min nya metod som ska ersätta GI-metoden; Gram-metoden! Desto mindre ett livsmedel väger desto bättre!

Storhet som bantningskur for the win >_>

Japp, jag lackar på att man ska använda en storhet som mått på hur "bra" ett livsmedel är....

Knabb
2007-10-30, 14:28
Vad tror ni om min nya metod som ska ersätta GI-metoden; Gram-metoden! Desto mindre ett livsmedel väger desto bättre!

Storhet som bantningskur for the win >_>

Japp, jag lackar på att man ska använda en storhet som mått på hur "bra" ett livsmedel är....

Håller med.

Får man dricka vatten i din nya metod:confused: Det är ganska tungt :confused:

Ronja
2007-10-30, 16:05
Bara en fråga: Varför hackar så många på t.ex. fredrik paulun Anna skipper m.fl, bara för att de försöker få folk att äta naturligare och bättre mat?
avund av disciplin lr? :D

Ronja
2007-10-30, 16:06
är för egen del absolut ingen dyrkande idol, men de har en hel del bra saker de argumenterar för.

Eddie Vedder
2007-10-30, 16:08
Bara en fråga: Varför hackar så många på t.ex. fredrik paulun Anna skipper m.fl, bara för att de försöker få folk att äta naturligare och bättre mat?
avund av disciplin lr? :D

Paulún och Skipper borde inte ens nämnas i samma mening. Jag har personligen inget emot Paulún alls, han är utbildad näringsfysiolog och oerhört kunnig. Att han sen målat in sig i ett hörn med GI-konceptet är en annan sak, men jag tycker klagandet på Paulún ganska ofta är obefogat.

Att han har ett företag och vill tjäna pengar borde ju inte ses som fel i sig, kunnig är han fortfarande även om han gärna vinklar fakta lite väl mycket till sin fördel ibland.

Anna Skipper är ju helt enkelt en kvacksalvare, mer behöver man ju inte säga.

Ronja
2007-10-30, 16:15
Anna Skipper är ju helt enkelt en kvacksalvare, mer behöver man ju inte säga.

Haha okej. inget sagt inget hört(eller var det så talesättet var? :) )
är cathrine schuck, renee voltaire, klara desser mfl osså kvackisar?

Eddie Vedder
2007-10-30, 16:17

Aldrig någonsin hört talas om.:confused:

Får googla lite efter löprundan.;)

Ronja
2007-10-30, 16:20
Aldrig någonsin hört talas om.:confused:

Får googla lite efter löprundan.;)

Gör så, snubbla inte över nån sten eller så bara! :D

tntballe
2007-10-30, 17:53

http://www.schuck.se/om/fragor-svar/
Kollade upp hennes sida "frågor & svar". Borde inte en sådan sida vara fri från fel. Ta bara första svaret.

King Grub
2007-10-30, 18:10
Cathrine Schuck är en duktig kock, men har inte mycket att komma med inom näringslära.

Pez
2007-10-30, 21:08

Det dom har gemensamt är väl att dom har lite olika "koncept", ideér och/eller myter om och runt mat/näringslära som affärsidé...
Lägg till bristen på utbildning/kunskap inom området i stort (FYI - att vara inläst på en metod för att gå ner i vikt är inte att vara kompetent inom nutrition).. så - ja. Det ger rätt klara "kvackis"-vibbar hos mig.

mats-
2007-10-30, 21:16
Kollade upp hennes sida "frågor & svar". Borde inte en sådan sida vara fri från fel. Ta bara första svaret.

Jösses vilka priser hon tar.
Kostrådgivning, 60 minuter: 600:-
Kostrådgivning, 6 x 60 minuter: 3200:-
Kostrådgivning per telefon, 60 minuter: 600:-

Ronja
2007-10-31, 07:38

Det har du rätt i!! Idiotiskt svar, klart överdrivet, även om det stämmer en liten gnutta ....

z_bumbi
2007-10-31, 07:46
Jösses vilka priser hon tar.
Kostrådgivning, 60 minuter: 600:-
Kostrådgivning, 6 x 60 minuter: 3200:-
Kostrådgivning per telefon, 60 minuter: 600:-

Räkna bort arbetsgivaravgifter, vinst till företaget och skatt på lönen så får hon inte ut så mycket. Det blir dessutom troligen en hel del spilltid iom att hon kör på 60 min perioder så hon ska kanske täcka 70 min per besök plus administrativa kostnader på de pengarna.

Morty
2007-10-31, 22:22
Räkna bort arbetsgivaravgifter, vinst till företaget och skatt på lönen så får hon inte ut så mycket. Det blir dessutom troligen en hel del spilltid iom att hon kör på 60 min perioder så hon ska kanske täcka 70 min per besök plus administrativa kostnader på de pengarna.

Min frisör har också ett eget företag. 300 kronor i timman tar hon.

z_bumbi
2007-11-01, 06:54
Min frisör har också ett eget företag. 300 kronor i timman tar hon.

Ja vill hon inte tjäna några pengar så...