handdator

Visa fullständig version : Färska dadlar

Fd_Megatuttarna
2007-10-28, 00:21
Hur bra är dessa ur näringssynpunkt? Brukar käka några för att dämpa sockersuget och goda är de.

Sadde
2007-10-28, 00:27
tyvärr så har jag för mig att de är ganska kaloririka, äter själv dadlar för att dämpa sockersuget men jag får nog ta och hitta något annat för det.

Fd_Megatuttarna
2007-10-28, 00:43
tyvärr så har jag för mig att de är ganska kaloririka, äter själv dadlar för att dämpa sockersuget men jag får nog ta och hitta något annat för det.

Att de är kaloririka är ingen fara. Det är bara att justera intaget. Det jag undrar är om de innehåller bra saker. Att de är bättre än godis är ganska givet.

Eddie Vedder
2007-10-28, 07:49
Fiberrikt, hyfsat rikt på zink, magnesium, kalium, ja sånt som torkad frukt brukar innehålla mycket av. Det blir ju helt enkelt mer koncentrerad mängd än i den otorkade varianten.
Så både mer näringstätt och kaloritätt.

Innehåller en viss mängd karotenoider och E-vitamin också, dom är ju dock fettlösliga så om du äter mellan måltiderna för att dämpa sockersuget kanske den absorbtionen blir ganska dålig (om du nu inte har fett i mag-tarmkanalen som håller på att absorberas från senaste måltiden och dadeln "hinner dit" i tid;D)

MyungChul
2007-10-28, 12:11
Borde det inte vara högre koncentration i de torkade än de otorkade?

Eddie Vedder
2007-10-28, 12:35
Borde det inte vara högre koncentration i de torkade än de otorkade?

Jo det skrev jag ju också.

"Det blir ju helt enkelt mer koncentrerad mängd än i den otorkade varianten.
Så både mer näringstätt och kaloritätt."

MyungChul
2007-10-28, 19:18
Oj, får skylla på att jag va nyvaken vid tillfället.