Visa fullständig version : Philips wake-up light?
Fredriiik
2007-10-27, 22:32
1. ja har sett att de finns en annan tråd, men den har inga bra recensioner.
denna grej verkar helt klockren för min del :)
alla ni som köpt den är ni nöjda med den?
har ni den med radio eller utan?
alla som har den ös in med åssikter :)
Fettecke
2007-10-27, 22:57
jag köpte min på pixmania för någon dag sen, den kommer in i lagret i slutet av månaden så jag får snällt vänta tills dess :)
Vill ha... nyss!
jag dumpar åsikt när jag sovit med den en vecka eller 2....
Fredriiik
2007-10-27, 23:11
jag köpte min på pixmania för någon dag sen, den kommer in i lagret i slutet av månaden så jag får snällt vänta tills dess :)
Vill ha... nyss!
jag dumpar åsikt när jag sovit med den en vecka eller 2....
okej nice, va kosta den där?
Fettecke
2007-10-27, 23:16
okej nice, va kosta den där?
605 + frakt
den kostar 1099:- i butik på Onoff... undra vart man köper den? :)
http://www.pixmania.com/se/se/462017/art/philips/gryningssimulator-ljusvac.html
NiXPhoenix
2007-10-27, 23:29
Hmm, lockande, jag har tittat både på armbandsur som mäter sömnen och den där..
Hur tror ni det funkar om man har den precis bredvid huvudkudden, antar att man ska ha den nära men för mig kommer det bli extremt nära, bara en bit under sängen så att säga. Inte under sängen alltså. :D
Men jag har en subwoofer ståendes precis bredvid huvudkudden där den kan stå.
600kr är ju inte mycket heller, bra mycket billigare än en avancerad armbandsklocka för 1-2000 som man inte riktigt vet hur bra den kommer funka för en.
Hmm, lockande, jag har tittat både på armbandsur som mäter sömnen och den där..
Hur tror ni det funkar om man har den precis bredvid huvudkudden, antar att man ska ha den nära men för mig kommer det bli extremt nära, bara en bit under sängen så att säga. Inte under sängen alltså. :D
Men jag har en subwoofer ståendes precis bredvid huvudkudden där den kan stå.
600kr är ju inte mycket heller, bra mycket billigare än en avancerad armbandsklocka för 1-2000 som man inte riktigt vet hur bra den kommer funka för en.
Jag tänker lite som du.
Men det känns som om armbandsgrejen borde ge bättre effekt.
Frågan man bör ställa sig är nog om man vaknar mer utvilad en sommarmorgon när solen lyser in i rummet än en vintermorgon när man vaknar i mörker. Är svaret nej, så lär ju inte wake up-lighten hjälpa.
NiXPhoenix
2007-10-28, 01:34
Jag tänker lite som du.
Men det känns som om armbandsgrejen borde ge bättre effekt.
Frågan man bör ställa sig är nog om man vaknar mer utvilad en sommarmorgon när solen lyser in i rummet än en vintermorgon när man vaknar i mörker. Är svaret nej, så lär ju inte wake up-lighten hjälpa.
Det ligger nog en del i det du säger, men det viktigaste borde ju ändå vara att man sover tillräckligt lång tid, sen den här väckningspunkten är mer finlir - var i sista cyklerna vaknar jag. Lär vara bättre att sova säg 5 hela cykler och vakna mitt i ett stadie av djup sömn än att sova 4 och vakna när man sover lätt. Själva uppvaknandefasen lär vara rejält mycket svårare i det första fallet men i det långa loppet så har kroppen ändå fått längre sömn då.
Men hur som helst tror jag faktiskt att jag ofta kunde vakna riktigt utvilad under sommarlovet när solen lyste in genom persiennerna, det är så vackert och trevligt också. Känns som det var evigheter sen nu...
panzerpig
2007-10-28, 03:01
armbandsgrejen, är det sleeptracker ni menar?
Har läst lite recensioner som inte var så nöjda med den, för lågt ljud verkar vara största missen..
tex:
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6294
känner ni någon som testat?
Jag brukar bli klarvaken är det ringer på dörren och jag tror det är radiogubben utanför, när jag väl öppna i kalsonger så är det jehovas vittne. :D
Jag brukar bli klarvaken är det ringer på dörren och jag tror det är radiogubben utanför, när jag väl öppna i kalsonger så är det jehovas vittne. :D
Brukar? Händer det ofta?
Varje vardag jämna veckor är de hos Prankie. Reste av tidne är de hos mig. Vi har delat vårdnad. :D
1. ja har sett att de finns en annan tråd, men den har inga bra recensioner.
denna grej verkar helt klockren för min del :)
alla ni som köpt den är ni nöjda med den?
har ni den med radio eller utan?
alla som har den ös in med åssikter :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86418
Jag har haft den snart ett år och jag skulle aldrig byta den mot något annat. Den fungerar för mig och jag vaknar lättare, lugnare och mer utvilad än jag någonsin gjort med en vanlig bröl-klocka.
Jag älskar den helt enkelt *cupid*
shadowfire
2007-10-28, 12:19
Lätt bättre än klockradio eller mobiltfn iaf... däremot lite strulig då man har sambo som inte ska upp samma tid... men så är det väl oavsett väckning kanske.
Lätt bättre än klockradio eller mobiltfn iaf... däremot lite strulig då man har sambo som inte ska upp samma tid... men så är det väl oavsett väckning kanske.
Värd pengarna om man bortser från sambo grejen?
Funderar på att investera i den här eller den där dyrare från axbo (?)
Om denna fungerar skulle det ju vara suveränt, har enorma problem med att stiga ur sängen på mornarna.
Värd pengarna om man bortser från sambo grejen?
Funderar på att investera i den här eller den där dyrare från axbo (?)
Om denna fungerar skulle det ju vara suveränt, har enorma problem med att stiga ur sängen på mornarna.
Jag har också bara positiva saker att säga om lampan.
Det är också en perfekt läslampa, bättre än så blir det inte :)
Sover ni på samma sida i sängen kan det bli problem men min sambo, som är mycket mer lättväckt än mig, störs inte av ljuset från min klocka eftersom det inte når honom. Den väcker bara mig, ljuset når inte hur långt som helst. Bara en sängbredd ungefär.
Sover ni på samma sida i sängen kan det bli problem men min sambo, som är mycket mer lättväckt än mig, störs inte av ljuset från min klocka eftersom det inte når honom. Den väcker bara mig, ljuset når inte hur långt som helst. Bara en sängbredd ungefär.
Måste man ha lampan ståendes precis intill huvudet?
Om man ligger 1m bort med huvudet vänt inåt väggen är det kört eller?
Måste man ha lampan ståendes precis intill huvudet?
Om man ligger 1m bort med huvudet vänt inåt väggen är det kört eller?
Jag har min stående på nattduksbordet (vet inte exakt hur brett det är, ett standard-nattduksbord kan väl inte vara så brett), sen ska katten ha sin kudde (annars snor hon min) och därefter kommer min kudde och dit når ljuset, vilket blir ungefär mitten av dubbelsängen. Sambon ligger kanske någon decimeter bort, men han har iaf aldrig vaknat av den klockan. Kvittret kan väcka honom eftersom han är så lättväckt men det kan bero på att jag har hög volym också...
Jag brukar reagera på ljuset ganska snabbt nu för tiden, tidigare tog det några minuters kvitter från klockan (larmet gick) innan jag vaknade men nu verkar kroppen ha lärt sig så nu vaknar jag av ljuset innan klockan larmar på riktigt. Oavsett åt vilket håll jag har huvudet på kudden.
Vet inte om det blev klarare, men så fungerar det hemma hos mig på mornarna. :)
Det ligger nog en del i det du säger, men det viktigaste borde ju ändå vara att man sover tillräckligt lång tid, sen den här väckningspunkten är mer finlir - var i sista cyklerna vaknar jag. Lär vara bättre att sova säg 5 hela cykler och vakna mitt i ett stadie av djup sömn än att sova 4 och vakna när man sover lätt. Själva uppvaknandefasen lär vara rejält mycket svårare i det första fallet men i det långa loppet så har kroppen ändå fått längre sömn då.
Men hur som helst tror jag faktiskt att jag ofta kunde vakna riktigt utvilad under sommarlovet när solen lyste in genom persiennerna, det är så vackert och trevligt också. Känns som det var evigheter sen nu...
Ja, det är väl säkert bäst att sova längre. Men nu handlar det ju om att optimera uppvaknandet, så att man inte behöver sova så länge :D
Men ja.. jag funderar nog på en wake-up light. Även om man inte vaknar mer utvilad så kan det ju vara trevligare med ett mjukare uppvaknande. Jag menar, är vi (läs: jag) inte ganska korkade som väljer att vakna av ett öronbedövande "MÖÖP MÖÖÖP MÖÖÖP MÖÖP"? Wake up lighten var ju inte så dyr ändå, och man får visst en läslampa på köpet (=
armbandsgrejen, är det sleeptracker ni menar?
Har läst lite recensioner som inte var så nöjda med den, för lågt ljud verkar vara största missen..
tex:
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6294
känner ni någon som testat?
Man ska nog satsa på en Axbo i så fall, den är dyrare men har fått fina recensioner och verkar fungera för många.
machine gun
2007-10-28, 16:21
Går den att hänga upp på nåt sätt? För oss som inte har nattduksbord. Iofs är jag aningen tveksam till om jag skulle vakna av en sån, jag vaknar knappt ens om nån tänder taklampan mitt i natten.
bear.flowertwig
2007-10-28, 23:26
Ska definitivt köpa den här. Det allra bästa hade ju varit en kombination av ljus + "sleep tracker" men den senare funktionen verkar ju vara lite så där...
Går den att hänga upp på nåt sätt? För oss som inte har nattduksbord. Iofs är jag aningen tveksam till om jag skulle vakna av en sån, jag vaknar knappt ens om nån tänder taklampan mitt i natten.
Nja, då får du nog rigga något eget för den har ingen egen upphängningsanordning och den är ganska stor. Den har en 75W glödlampa bakom lampskärmen, fast skärmen är lite special så man kan se rakt på den utan att bli bländad. Minns inte säkert nu men jag har för mig att glödlampan var någon form av dagsljuslampa, en sån där dyr liten fan som man inte kan köpa vart som helst (fast med vanlig fet sockel) så det kanske är därför.
Doctor Snuggles
2007-10-29, 02:28
Kan sådana där lampor fungera som allmän rumsbelysning också? Typ för att härma soljus/lysa upp höstmörkret. Tycker inte vanliga varken glödlampor eller lysrör/energisparande gör jobbet speciellt bra.
Fettecke
2007-11-01, 16:58
Nu finns den i lager på pixmania.... 605 pengar för den som vill äga en
NiXPhoenix
2007-11-01, 21:27
Nu finns den i lager på pixmania.... 605 pengar för den som vill äga en
Jag köpte därifrån, bestämde mig redan efter helgen för att köpa en, sen har jag dessutom sett reklam för den både på bussen och tåget (SL). Men mitt köpbeslut kom innan jag såg reklamen, hehe. I måndags hade jag satt mig precis bakom chauffören på bussen och så när jag tittar upp lite ser jag att det var reklam för den här. :)
Men Pixmania känns inte så seriösa, hoppas man får en helt fungerande vara, annars är man nog illa ute. 5/10 har de i betyg på Prisjakt.
Fettecke
2007-11-08, 09:08
Jag köpte därifrån, bestämde mig redan efter helgen för att köpa en, sen har jag dessutom sett reklam för den både på bussen och tåget (SL). Men mitt köpbeslut kom innan jag såg reklamen, hehe. I måndags hade jag satt mig precis bakom chauffören på bussen och så när jag tittar upp lite ser jag att det var reklam för den här. :)
Men Pixmania känns inte så seriösa, hoppas man får en helt fungerande vara, annars är man nog illa ute. 5/10 har de i betyg på Prisjakt.
jag köpte lite mer skit från dom, en våg för 77:- tex... den va ju sönder, men orka bråka om 77:- igentligen, totalt sett "sparade" jag en jävla massa pengar genom att handla från dom.
Men grejjerna du får verkar bara vara från frankrike...
Fettecke
2007-11-08, 09:18
fick min lampa igår och pluggade in den, den var nog relativt stor för att vara en veckarklocka men snygg...
Personligen tycker jag den känns förjävla plastig, Så den dagen "petter" är lite väl morgontrött så känns det som att den lätt kan gå sönder.
En annan sak som jag inte tyckte var så specielt bra var att snooze knappen ligger lite väl nära den knapp som stänger av larmet tills nästa dag den ska ringa, dom ligger kloss-i-kloss nämligen, även där kan "petter" lyckas försova sig om man inte är lite träffsäker på morgonen.
Men å andra sidan så är snooze-knappen ganska stor så den borde bli svår att missa.
Men självklart finns det en jäkla massa bra grejjer i den där vita lampan, kanske man ska kräva för 600kr+. ljudet i den där överaskade mig ganska bra faktiskt, det låter ju som om det är fåglar straxt bredvid huvudet. fränt. samt att ljudet höjs eftersom också. bra skit
knapparna är välformade och relativt strategiskt placerade på fronten.
Den är lätt att förstå sig på och gör det den ska. det fanns visst något extrabatteri inbyggt i den så den klarar ett kort strömavbrott.
qyC17RiTBb4
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.