handdator

Visa fullständig version : Hur länge är maten i tarmarna?

Tintomara
2007-10-27, 17:27
Ungefär hur länge är maten i tarmarna? Alltså från det att magsäcken är klar fram tills dess att man bajsar ut resterna. Någon som vet? (Jag har blivit av med sammanlagt 75% av tunntarmen och 50% av tjocktarmen och det KÄNNS som om maten rusar fram nu jämfört med tidigare. Vet inte om det är en missuppfattning. Jag är i alla fall tvungen att gå mycket oftare på dass.)

Sverker
2007-10-27, 17:47
Knappt ett dygn...har jag för mig. Kan säkert vara kortare period.

Det där måste ju slå hårt på näringsupptaget:( Upptaget av B12 måste vara minimalt, samma sak med fett som absorberas längre ned i tarmpacketet.

Tintomara
2007-10-27, 21:33
Det där måste ju slå hårt på näringsupptaget:( Upptaget av B12 måste vara minimalt, samma sak med fett som absorberas längre ned i tarmpacketet.
Usch, då... Hoppas B12 går att kolla med blodprov? Jag vet i alla fall att jag brukar vara låg på kalium (käkar Kalium Retard). Natrium och magnesium är visst inte heller riktigt som de ska. Vad som egentligen kommer ut bak vet jag inte, men både färgen och konsistensen är i alla fall som ärtsoppa. Jag har ingenting emot om viktminskningen underlättas (och en viss liten roll tror jag nog att tarmkapningen spelar, fastän viktminskningen sker allt långsammare och trots att kirurgen sa att tarmkapningen inte skulle göra just någon skillnad för energiupptaget eftersom "det är början och slutet av tunntarmen som är de väsentliga delarna"). Däremot vill jag så klart inte få en massa tokiga bristsymptom när det gäller vitaminer och mineraler.

Sverker
2007-10-28, 07:14
B12 mäter man på antalet röda blodkroppar. Lätt att göra. Vid brist får man sprutor med B12.

Du har alltså kvar den övre delen av tunntarmen direkt efter tolvfingertarmen. Där sker det snabba upptaget av kolhydrater och protein. Mittenpartiet är borta ( det har jag också:( ) men nederdelen av tunntarmen där upptaget av B12 är kvar.

Halva tjocktarmen är borta. Där sker största delen av vattenupptaget och upptaget av natrium/kalium. så det är inte konstigt att avföringen är lös.

Tabbe
2007-10-28, 07:49
Vad gör så att man måste ta bort delar av tarmarna?
Infektioner eller?

Sverker
2007-10-28, 09:29
Vad gör så att man måste ta bort delar av tarmarna?
Infektioner eller?

Chrons sjukdom i allvarliga fall. Aganglionos där delar av tarmen saknar nervceller för att fungera, cancer, tarmvred osv...

I samtliga fall påverkas ju näringsupptaget och kosten kan behöva ändras.