Visa fullständig version : Högskoleprovet, normeringstabeller
Var hittar man det från t.ex i våras?
Hur gick det för er?
http://www.umu.se/edmeas/hprov/hprov/
Där borde allt finnas.
Förrutom att jag missade tiden på svenska och somnade på matten så gick det skitbra, körde på känsla. Ehmmn..
In before "omg, jag sumpa typ hela provet på orddelen".
Förrutom att jag missade tiden på svenska och somnade på matten så gick det skitbra, körde på känsla. Ehmmn..
Svårt att tagga till i 8 timmar trots att det mycket väl kan avgöra ditt framtida liv?
Svårt att tagga till i 8 timmar trots att det mycket väl kan avgöra ditt framtida liv?
Allas liv står eller faller inte på ett högskoleprov.
Det tror ja inte att det gör direkt...
Men nu har jag rättat, jag hade alla rätt på läsdelen iallfall, då har jag något att fira ikväll!
Vaffan, nog för att jag är dålig på LÄS men 9 fel. :(
Nu vill jag knappt fortsätta med rättningen ju.
Mescreant
2007-10-27, 16:04
Någon som vet när hela provet läggs upp? Saknar 5 uppgifter på min lilla gula lapp (Sista 5 på elf-delen) och har panik. Vet inte om jag glömde göra dem överhuvudtaget eller bara glömde fylla i min lapp.
Varför göra det om det inte har någon betydelse? Om det har betydelse, varför inte tagga till?
2.0 :thumbup:
Du med? *popcorn*
Varför göra det om det inte har någon betydelse? Om det har betydelse, varför inte tagga till?
För jag har redan ett bra resultat på det sedan innan och jag vill mest se om jag kunde få ett ännu bättre...stör det dig att jag blev lite trött den sista timmen?
Jag känner mig smutsig, sämre på alla delar förutom ORD. snyft.
För jag har redan ett bra resultat på det sedan innan och jag vill mest se om jag kunde få ett ännu bättre...stör det dig att jag blev lite trött den sista timmen?
Ja, lite faktiskt. Det verkar lite vekt att betala 350 eller vad det är, offra en lördag och sen bara släppa efter sista timmen. Alla är nog ganska trötta vid det laget, men de flesta taggar till lite extra då.
Fast det som stör mig mest är att jag hör just den där typen av beskrivningar från många. Man hoppas ju på att det är mest bortförklaringar för att det gick dåligt.
Googleskillzen är grymma, njet? (https://www.studera.nu/hogskoleprovet/forberedelserochtips/gamlaprovochfacit.340.html) ;)
edit: Jag somnade också...så måste det ha varit ja *nickar instämmande*
The_RobRoy
2007-10-27, 16:18
Vaffan, nog för att jag är dålig på LÄS men 9 fel. :(
Nu vill jag knappt fortsätta med rättningen ju.
Jag tror jag hade 8 eller 9 rätt, när jag gjorde det i gymnasiet, fick 1.1 totalt. *mini*
Ja, lite faktiskt. Det verkar lite vekt att betala 350 eller vad det är, offra en lördag och sen bara släppa efter sista timmen. Alla är nog ganska trötta vid det laget, men de flesta taggar till lite extra då.
Fast det som stör mig mest är att jag hör just den där typen av beskrivningar från många. Man hoppas ju på att det är mest bortförklaringar för att det gick dåligt.
icke, de gick ju jättebra...
Mescreant
2007-10-27, 16:25
Ah där fanns ju hela provet. Jag hade fyllt i + hade rätt på de sista 5@ELF. Puh.
Fler fel på ord-delen än alla de andra delarna gemensamt, standard.
Men alla har ju olika sätt att tagga till. Det är inte alla som väljer att skrika "yepp, yepp, lightweight baby" och med uppspärrade ögon greppa pennan med en sån kraft att den nästan går av. Jag tog själv en vilopaus under just mattedelen när jag skrev mitt prov. Inte för att jag sket i resultatet, utan för att det helt enkelt fanns tid för det. Andra personer hade säkert använt den tiden för att trippekolla sina svar och mentalt förbereda sig inför nästa provdel genom att knäcka tankenötter i hjärnan. Men arbetar man bäst i ett avslappat tillstånd så känns det ju dumt att gå in med något annat än just en avslappnad inställning.
The_RobRoy
2007-10-27, 16:27
Jag tror jag hade 8 eller 9 rätt, när jag gjorde det i gymnasiet, fick 1.1 totalt. *mini*
Sorry missuppfattade delarna, det va ORD delen jag fick 9 av 40 på. Alla andra delar gick riktigt bra.
Mescreant
2007-10-27, 16:33
Bara jag som presterar sämst under första delen och bäst under sista? Efter 8h har man ju vaknat till. :)
Bara jag som presterar sämst under första delen och bäst under sista? Efter 8h har man ju vaknat till. :)
Allra första är värst, sen kommer den sista, då vill man bara där ifrån.
snyft.
olander08
2007-10-27, 19:28
Lite OT, men i det andra ELF provet var det en text om en mygga, varav den första frågan handlade om vad den första paragrafen handlade om. Vad var svaret? Någon som kommer ihåg?
Lite OT, men i det andra ELF provet var det en text om en mygga, varav den första frågan handlade om vad den första paragrafen handlade om. Vad var svaret? Någon som kommer ihåg?
Om en mygga? :confused: Wtf. Missade jag det totalt? Eller va det olika på det andra om det nu var "testet"?
mygga?
Fick 1.4 . Eller skulle fått det med förra årets normeringstabell, årets finns inte än va?
mygga?
Fick 1.4 . Eller skulle fått det med förra årets normeringstabell, årets finns inte än va?
Nopp, finns inte än.
Jag hade inte två ELF-delar utan två NOG-delar. Tyvärr hade jag nog bättre på den som inte räknades.
Jag hade två DKT delar och va helt säker att den sista va en "ny"...så var det inte det, craaaap
Jag vet vilken mygga du snackar om. Svaret på din fråga är: myggan är en välkänd blodsugare.
Även jag hade 2 NOG prov, och jag klappade igenom isen totalt på den riktiga, matte i slutet på en lång dag är inget för mig, 11 rätt på den delen är hmm, inte bra.
hahavaffan
2007-10-28, 15:35
Första svensk-skiten gick åt helvetet, den andra "falska" delen kändes såklart svinbra. Engelskan kändes asdåligt, men gick hyfsat. Matten och diagramhelvetet var pisslätt men nog fan lyckades jag klanta till det.
Med förra årets normeringstabell skrev jag 1.1. Igen.
NiXPhoenix
2007-10-28, 15:38
Första svensk-skiten gick åt helvetet, den andra "falska" delen kändes såklart svinbra. Engelskan kändes asdåligt, men gick hyfsat. Matten och diagramhelvetet var pisslätt men nog fan lyckades jag klanta till det.
Med förra årets normeringstabell skrev jag 1.1. Igen.
Du kan vända det till du är stabil, presterar jämnt m.m. :thumbup:
Använd de orden i en arbetsansökan, hihi.
Efter att ha skrivit prov en hel dag blev man ganska less då det kom en till NOG-del på slutet... Svenskan gick käpprätt söderut. Oväntat, men sugigt. Men enligt tidigare tabeller så får jag nog 1,8. Kommer nog göra provet igen i vår.
Att det ska vara så svårt att bli läkare.*mini*
Efter att ha skrivit prov en hel dag blev man ganska less då det kom en till NOG-del på slutet... Svenskan gick käpprätt söderut. Oväntat, men sugigt. Men enligt tidigare tabeller så får jag nog 1,8. Kommer nog göra provet igen i vår.
Att det ska vara så svårt att bli läkare.*mini*
Haha jag blev riktig glad att det var en till NOG-del faktiskt, hade det blivit en till LÄS hade jag börjat gråta. Nu gick det iofs ganska dåligt på NOG men den är betydligt roligare än LÄS.
De är dryga på olika sätt. Man måste använda hjärnan ganska mycket på NOG, men LÄS är nog det tråkigaste jag gjort på väääldigt länge. Hade det blivit en till svenskadel hade jag somnat.
Jag får alltid tidsnöd på DTK,n jag läser tittar, mäter och är allt för noga, har minst 2 uppgifter kvar när 5min varningen kommer.
Vi FICK en till LÄS. Jag svor högt.
LÄS är helt klart min favorit men så (måste säga det igen) jag ju också alla rätt på den!!!!
LÄS är helt klart min favorit men så (måste säga det igen) jag ju också alla rätt på den!!!!
Jag är helt klart imponerad. Hur många rätt fick du allt som allt?
Jag är helt klart imponerad. Hur många rätt fick du allt som allt?
På dom andra fick jag väl runt hälften, lite mer på ORD och kasst på NOG, hamnar väl runt 1,0-1,1 eller något.
Någon som har en välgrundad teori om åt vilket håll normeringen kan förskjutas jämfört med i våras/förra hösten? Om jag inte räknat/skrivit fel så ska jag nämligen ha 109 poäng vilket var precis över 2.0 ht06 och vt07... Jävligt nöjd eftersom det var första gången dock. Får jag inte 2.0 nu så får jag väl göra om det och öva lite.
hahavaffan
2007-10-28, 21:44
Vi FICK en till LÄS. Jag svor högt.Haha, ja jag svor högt faktiskt. Sen svor jag ännu högre när tantrackan berättade vilken av dom som var för utvärdering.
Någon som har en välgrundad teori om åt vilket håll normeringen kan förskjutas jämfört med i våras/förra hösten? Om jag inte räknat/skrivit fel så ska jag nämligen ha 109 poäng vilket var precis över 2.0 ht06 och vt07... Jävligt nöjd eftersom det var första gången dock. Får jag inte 2.0 nu så får jag väl göra om det och öva lite.
Läskigt bra att skriva 2,0 första gången!
Läskigt bra att skriva 2,0 första gången!
Om jag nu fick det *gah!*
I vilket fall så öppnades lite nya möjligheter nu som jag inte hade tidigare. Man kanske skulle bli läkare?
Har kollat runt lite och det verkar som om höstterminen ska ge lite gynnsammare normeringar med tanke på alla förstagångsprovdeltagare. Dessutom har de gamla tabellerna jag sett indikerat en resultatsänkning över de senaste åren.
Grattis alla andra som gjorde resultat över förväntan!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.