Visa fullständig version : Hjälp med argument (lönefråga)
Ignatius72
2007-10-26, 11:35
När jag började mitt nya jobb för ett år sedan så förhandlade jag lönen direkt med VD:n. Nu vid lönesamtalet så vill mina närmaste chefer endast höja min lön med 1%. Det finns ingenting de önskar att jag skulle göra annorlunda, mer eller mindre av, de är kort sagt extremt nöjda med min insats.
Jag finner naturligtvis löne"höjningen" anmärkningsvärd eftersom det i princip är en reallönesänkning. Den enda motiveringen är att jag lyckats bra i min förhandling med VD:n, men att det överskrider en lönetrappa (som finns nu men som inte praktiserades för ett år sedan).
Tankar om detta?
Det där låter riktigt bajsigt.
Vad säger dom när du säger att 1% är mindre än inflationen?
Eller jaha du kom in på en högre lön än alla andra och därför får du bara 1% nu?
Det låter lite kommunism om jag tolkat det rätt (alltså som snäfu) men förmodligen inte alls ovanligt, vet att Ericsson praktiserar något liknande
Det låter lite kommunism om jag tolkat det rätt (alltså som snäfu) men förmodligen inte alls ovanligt, vet att Ericsson praktiserar något liknande
Första gången jag läste det där tyckte jag du sade jag var kommunism va :(
Ignatius72
2007-10-26, 11:40
Det där låter riktigt bajsigt.
Vad säger dom när du säger att 1% är mindre än inflationen?
Bara att jag lyckats bra i min förhandling. Jag har förklarat för dem att det är ett ytterst märkligt förfarande att jag ska bli straffad i efterhand. Särskilt när det inte finns något att anmärka på i mitt jobb. Tvärtom öser de beröm, vilket ju blir lite svårbegripligt i sammanhanget. Ska ha mentorssamtal i kommande vecka men sen tar jag nog kontakt med VD:n direkt och hör vad han säger.
Hmmm, ovanlig situation. Att fråga VDn kanske inte ses med blida ögon av dina chefer, det kanske straffar sig i längden att göra det.
Det verkar som att dina chefer har en tight budget, annars hade dom nog inte varit så hårda i förhandlingarna. Jag tror inte att någon vettig chef skulle vilja erbjuda en bra kollega en förhöjning med 1%.
Det är lite svårt kämpa mot företagspolicy om dom anser att dom som gör samma sak ska ungefär ha samma lön, eller att det diffar med några få procent. Gå till högre chef behöver inte vara så farligt, särskilt om man har bra kontakt med den chefen. Lite svårt göra något annat om ens vanliga chef vägrar diskutera det.
Hmmm, ovanlig situation. Att fråga VDn kanske inte ses med blida ögon av dina chefer, det kanske straffar sig i längden att göra det.
True dat.
Skulle jag gå VD skulle först han skratta, sedan min chef gråta, och sist skulle mellanchefen straffa. Mig.
Ignatius72
2007-10-26, 11:51
Det verkar som att dina chefer har en tight budget, annars hade dom nog inte varit så hårda i förhandlingarna. Jag tror inte att någon vettig chef skulle vilja erbjuda en bra kollega en förhöjning med 1%.
Sant, jag kommer naturligtvis att vara tydlig med vad jag gör och varför. Dvs att det var VD:n jag förhandlade med från början. Men jag ska fundera på det. Jag kan ju fråga cheferna om vad de tycker, ja därifrån så är det ju grönt.
Budgeten är inte särskilt tight då vi gått med vinst från dag 1, då vi startade upp en ny enhet. Att jämföra med tex en annan enhet som gått med förlust i flera år.
MasterChief
2007-10-26, 11:54
Att få höjd lön sker bara om man är "pain in the ass". Det är därför killar har lättare att få löneförhöjning än tjejer. Vi har lättare att kräva saker.
De kommer ju inte sparka dig för att du frågar. Eller du ska inte fråga, du ska kräva.
Så brukar jag agera åtminstone. Det har funkat.
Så du har förhandlat din lön av din VD men dina närmaste chefer säger en annan siffra? Den retoriska frågan blir: Vem har veto och sista ordet i frågan?
Ta upp din första förhandling med dina närmaste chefer, de kanske inte är fullt medvetna om den.
True dat.
Skulle jag gå VD skulle först han skratta, sedan min chef gråta, och sist skulle mellanchefen straffa. Mig.
:D
Så du har förhandlat din lön av din VD men dina närmaste chefer säger en annan siffra? Den retoriska frågan blir: Vem har veto och sista ordet i frågan?
Ta upp din första förhandling med dina närmaste chefer, de kanske inte är fullt medvetna om den.
När han började för ett år sen förhandlade han ingångslönen med VDn. NU förhandlar han med sina andra chefer om årlig löneökning som jag förstår det.
Ignatius72
2007-10-26, 12:00
När han började för ett år sen förhandlade han ingångslönen med VDn. NU förhandlar han med sina andra chefer om årlig löneökning som jag förstår det.
exakt
Och de vägrar blankt ge dig högre?
Ignatius72: har du familj att försörja, lån etc? Hur hårt kan du gå fram i löneförhandlingen?
Jag har kört med den här en gång: "jag har ett annat företag som vill ge mig 50k per om året". Det funkade den gången men hade ju lika gärna kunnat gå käpprätt åt helvete. Nu låg jag jävligt bra till på många sätt och vis också, och att hitta en replacement hade varit mer jobb och kostat mer än att ge mig ökningen, så det kanske inte är att rekommendera om du har mkt att förlora.
ps jag hade iofs ett företag som ville ge mig högre lön också.
Ignatius72
2007-10-26, 12:20
Och de vägrar blankt ge dig högre?
Så är det.
Ignatius72: har du familj att försörja, lån etc? Hur hårt kan du gå fram i löneförhandlingen?
Har två kids och en tredje på väg så det är ju inte läge att köra ultimatum. + att jag trivs bra med allt utom den icke existerande löneförhöjningen. Den är helt ologisk på alla plan.
Ett sätt att komma runt dödläget är att förhandla fram en extra löneförhandling om t.ex. ett halvår eller prata om andra eventuella förmåner. Det har fungerat för mig då vi har en pott att fördela och då är min närmsta chef lite låst. De andra skulle nämligen bli sura om hon gav allt till mig säger hon.
Ignatius72
2007-10-26, 12:39
Ett sätt att komma runt dödläget är att förhandla fram en extra löneförhandling om t.ex. ett halvår eller prata om andra eventuella förmåner. Det har fungerat för mig då vi har en pott att fördela och då är min närmsta chef lite låst. De andra skulle nämligen bli sura om hon gav allt till mig säger hon.
Jag har funderat lite i de banorna, med förmåner alltså. Har du några tips så kör i vind.
shut teh face
2007-10-26, 12:41
Begär samma tjänstebil som VD:n, en merca 500, du tror nämligen på jämnställdhet.
Om han säger nej drar du fram finska piskan och säger "sefen ska kanske passa sej va"
Ignatius72
2007-10-26, 12:44
Begär samma tjänstebil som VD:n, en merca 500, du tror nämligen på jämnställdhet.
Om han säger nej drar du fram finska piskan och säger "sefen ska kanske passa sej va"
Menar du att merca 500 är bättre än Citroen C5, fan då har jag blivit lurad:D
jag ska omgående leta upp piskan och öva på citatet...
Jag har funderat lite i de banorna, med förmåner alltså. Har du några tips så kör i vind.
Har väl inga unika tips: tjänstbil, mer semester, bärbar dator, gratis internet, en % till om ett halvår. Använd fantasin, men det måste ju vara kopplat till jobbet för att de skall kunna motivera det. Kanske förhandla fram att du jobbar hemma 2 timmar i veckan. Vad vet jag, svårt att säga när jag inte vet vad du jobbar med.
Sprid lite inlägg på facebook om att du planerar att söka ett nytt jobb då du inte är nöjd med lönen på ditt nuvarande.
"Hota" med jobb-byte. Då brukar de alltid helt plötsligt bli väldigt generösa...
Fd_Megatuttarna
2007-10-26, 13:36
Hota varken med jobbyte eller direkt samtal med VD:n. Oftast måste man vara riktigt jävla oumbärlig för att hota med jobbyte. Du som har ungar vill inte ta några sådana risker. Att prata med VD direkt kommer garanterat att få dina chefer att känna sig överkörda. Tala därför med dina chefer först och nämn sedan till dem att du tänker höra hos VD om denne kan höja din lön. Därefter går du till VD. VD:n verkar ju mer flexibel än dina chefer då du kunnat löneförhandla med honom tidigare.
Ignatius72
2007-10-26, 13:44
Hota varken med jobbyte eller direkt samtal med VD:n. Oftast måste man vara riktigt jävla oumbärlig för att hota med jobbyte. Du som har ungar vill inte ta några sådana risker. Att prata med VD direkt kommer garanterat att få dina chefer att känna sig överkörda. Tala därför med dina chefer först och nämn sedan till dem att du tänker höra hos VD om denne kan höja din lön. Därefter går du till VD. VD:n verkar ju mer flexibel än dina chefer då du kunnat löneförhandla med honom tidigare.
Det var det som var tanken. Det är principiellt märkligt förfarande som jag ser det med att erbjuda en reallönesänkning till en anställd som man är mycket nöjd med.
Semiramis
2007-10-26, 13:49
Hota med jobbyte om du inte menar det är som sagt ingen bra ide men ibland kan man ge ett intryck av att ha andra alternativ utan att direkt säga något, det kan funka. Min bästa löneförhöjning fick jag när min chef gick till en konkurrent t ex. Kan du få några extra pensionsförmåner eller bonus eller något liknande som inte "räknas" som löneförhöjning men ändå har ett liknande värde? Att ha i åtanke när det gäller alla förmåner är dock att de ju aldrig kommer att räknas in i den lön som du förhandlar om, d v s de innefattas inte i en framtida procentuell löneförhöjning. Lycka till och glöm inte att berätta hur det har gått för dig.
Min bästa löneförhöjning fick jag när min chef gick till en konkurrent t ex.
.
Nu hängde jag inte med i resonemanget riktigt, förklara. :devil:
En fråga kom jag på. Är du bättre än de andra, som lyder under den lönetrappa du nämnde?
Det skulle ju kunna vara så att de anser att du sprungit ifrån de andra i lön trorts att de också gör ett utmärkt jobb. Taktiken kan ju vara att helt enkelt låta inflationen äta upp denna skillnad.
By the way: jobbar du för ett privat företag eller i offentlig sektor? Kan det ha något att göra med att dina kollegor du jämförs med också är kvinnor? (om vi gör det bombastiska antagandet att dom även tjänar mindre än dig eller att just jämlikheten är viktig för företaget trots individuell lönesättning etc).
Dvs, du kämpar kanske inte bara för dina pengar, utan även emot företagets vilja att hålla ...könsperspektivet framför ögonen. Då kan det ju bli svårt.
Semiramis
2007-10-26, 14:06
Nu hängde jag inte med i resonemanget riktigt, förklara. :devil:Företaget jag jobbade för blev skraja att jag skulle följa efter chefen och därför erbjöd de mig högre lön :)
Företaget jag jobbade för blev skraja att jag skulle följa efter chefen och därför erbjöd de mig högre lön :)
Nice nice!
Ignatius72
2007-10-26, 15:12
En fråga kom jag på. Är du bättre än de andra, som lyder under den lönetrappa du nämnde?
Det skulle ju kunna vara så att de anser att du sprungit ifrån de andra i lön trorts att de också gör ett utmärkt jobb. Taktiken kan ju vara att helt enkelt låta inflationen äta upp denna skillnad.
Bättre? kanske skulle säga att jag inte är så lätt att ersätta. Det är möjligt att det är en tanke. Men den är märklig, för A, det går ju bara att göra så här en gång (vilket de är medvetna om) och B, det skulle ta tid, C det är är ovanligt sätt att motivera sina medarbetare.
By the way: jobbar du för ett privat företag eller i offentlig sektor? Kan det ha något att göra med att dina kollegor du jämförs med också är kvinnor? (om vi gör det bombastiska antagandet att dom även tjänar mindre än dig eller att just jämlikheten är viktig för företaget trots individuell lönesättning etc).
Dvs, du kämpar kanske inte bara för dina pengar, utan även emot företagets vilja att hålla ...könsperspektivet framför ögonen. Då kan det ju bli svårt.
Privat företag, men nej, några sådana perspektiv kan jag inte skönja.
Bättre? kanske skulle säga att jag inte är så lätt att ersätta. Det är möjligt att det är en tanke. Men den är märklig, för A, det går ju bara att göra så här en gång (vilket de är medvetna om) och B, det skulle ta tid, C det är är ovanligt sätt att motivera sina medarbetare.
Så det kanske inte var en så bra teori. Men det går ju med fördel att göra flera gånger, givet att du inte säger upp dig såklart. Har en medarbetare, eller på makronivå en löntagargrupp, fått för mycket i lön i förhållande till andra så fryser man helt enkelt den nominella och låter inflationen äta upp reallönen. Det är hart när omöjligt att sänka din lön, varför man inte som arbetsgivare gillar en inflation nära noll.
Mats Loefstroem
2007-10-26, 15:25
Om de tänker spela svåra, och det verkar ju så, så måste du antingen gilla läget och bita i kudden eller också skaffa dig en fuck-off-option. Det vill säga ha ett annat jobb på gång som du kan gå till.
Att förhandla hårt och bli tvungen att backa hela vägen hem är inte bra, vare sig för dina framtida förhandlingar eller när du ska se dig själv i spegeln.
Lycka till!
Ignatius72
2007-10-26, 15:28
Så det kanske inte var en så bra teori. Men det går ju med fördel att göra flera gånger, givet att du inte säger upp dig såklart. Har en medarbetare, eller på makronivå en löntagargrupp, fått för mycket i lön i förhållande till andra så fryser man helt enkelt den nominella och låter inflationen äta upp reallönen. Det är hart när omöjligt att sänka din lön, varför man inte som arbetsgivare gillar en inflation nära noll.
Det är ju det jag har sagt också till dem att i praktiken så får jag en lönesänkning trots oklanderlig insats, det senare bekräftat av dem själva.
Det är ju det jag har sagt också till dem att i praktiken så får jag en lönesänkning trots oklanderlig insats, det senare bekräftat av dem själva.
Det finns ingen du kan ligga med då? Sex säljer, eller vad man nu säger.
Mats Loefstroem
2007-10-26, 15:31
Det finns ingen du kan ligga med då? Sex säljer, eller vad man nu säger.
+6
"inte för att jag är bög eller prostituerad eller lätt på foten men jag skulle nog kunna suga av dig om jag får en lönehöjning. Frugan förstår hon vill till mallis."
Ignatius72
2007-10-26, 15:33
Om de tänker spela svåra, och det verkar ju så, så måste du antingen gilla läget och bita i kudden eller också skaffa dig en fuck-off-option. Det vill säga ha ett annat jobb på gång som du kan gå till.
Att förhandla hårt och bli tvungen att backa hela vägen hem är inte bra, vare sig för dina framtida förhandlingar eller när du ska se dig själv i spegeln.
Lycka till!
I praktiken så har jag med två ungar och en till på väg inga större planer på att bege mig iväg i detta läget. Det är onödigt risky, Men dyker det upp något så kommer jag ju lätt att ta mig en funderare iaf. Tanken på att helt sonika säga upp mig är trots allt lockande även om jag trivs.
Om jag uttrycker mig milt så kan jag väl säga att motivationen att göra det där "extra" inte är så där jättehög förnärvarande.
"inte för att jag är bög eller prostituerad eller lätt på foten men jag skulle nog kunna suga av dig om jag får en lönehöjning. Frugan förstår hon vill till mallis."
Den som påstår att den inte funderat på hur mycket löneförhöjning som skulle krävas för att man skulle bistå med några enstaka sexuella tjänster ljuger.
I mitt fall insåg jag att det tyvärr inte alls var så mycket. Är riktigt slampig. Några rikskuponger typ.
Ignatius72
2007-10-26, 15:39
Jag är alltför lösaktig för att det skulle rendera någon löneförhöjning. De är nog alla alltför medvetna om att jag skulle göra det gratis.
the_PL_man
2007-10-26, 15:43
Vad säger din fackrepresentant ?
/the_PL_man
I praktiken så har jag med två ungar och en till på väg inga större planer på att bege mig iväg i detta läget. Det är onödigt risky, Men dyker det upp något så kommer jag ju lätt att ta mig en funderare iaf. Tanken på att helt sonika säga upp mig är trots allt lockande även om jag trivs.
Om jag uttrycker mig milt så kan jag väl säga att motivationen att göra det där "extra" inte är så där jättehög förnärvarande.
Ignatius72
2007-10-26, 15:45
Vad säger din fackrepresentant ?
/the_PL_man
Är inte med i facket, och företaget är inte kollektivanslutet. Så jag tror inte de säger någonting. Men tanken har slagit mig att man kanske skulle gå med. Alltså tanken slog mig idag:D
Är inte med i facket, och företaget är inte kollektivanslutet. Så jag tror inte de säger någonting. Men tanken har slagit mig att man kanske skulle gå med. Alltså tanken slog mig idag:D
Jag är med i facket och jag hade absolut haft högre lön om jag inte varit med. Varför jag inte går ur? Inkomstförsäkringen.
Mats Loefstroem
2007-10-26, 15:50
Två barn och ett tredje på väg... Eventuellt är det här dödläget precis vad du behöver.
Sortera dina prioriteringar. Vad är det egentligen du bäst behöver det kommande året? Ett jobb som knökar på, som inte kräver allt ditt fokus, och som du slipper ha dåligt samvete om du vabbar ifrån? Eller ett jobb som du lovat din själ åt och som kommer att innebära att du får deala livet ur dig själv, din partner och ur de söta små glinen?
Sitt lugn i båten och leta nytt kneg i lugn och ro istället.
Du kan ju nämna att du tänkte vara hemma med ditt tredje barn i 2-3 år med så kass lön.
Facket ja.
Senast det hände något med min lön i form av ett projekttillägg under det kommande halvåret så hade facket invändningar mot det hela. Efter lite förhandlingar nöjde de sig med en varning: "man ska inte basera sin privatekonomi på ett tillfälligt lönepåslag". Jag replikerade att anledningen till att ordet privat föregick ekonomi i det fallet var just för att det är mitt bekymmer och inte deras.
Jag föraktar verkligen facket ibland. Ofta.
Facket ja.
Senast det hände något med min lön i form av ett projekttillägg under det kommande halvåret så hade facket invändningar mot det hela. Efter lite förhandlingar nöjde de sig med en varning: "man ska inte basera sin privatekonomi på ett tillfälligt lönepåslag". Jag replikerade att anledningen till att ordet privat föregick ekonomi i det fallet var just för att det är mitt bekymmer och inte deras.
Jag föraktar verkligen facket ibland. Ofta.
De förhandlade fram en fet 4% lönepott för oss plus ett bonussystem som i bästa fall ger mig 7500 kr innan skatt. Och förhandlade bort ledigheten i mellandagarna. En ettårig kattunge hade fått en bättre deal i dessa tider när jag kan byta firma på typ 30 sekunder. Och de fattar inte att jag är kritisk. Min chef bara skakade på huvudet. Och detta precis när de gått ut och sagt att de skulle ta ett eventuellt bonussystem vid sidan av. Sjukast av allt är att det finns en "garanterad del". 1000 kr innan skatt:laugh:
Är du säker på att du är värd mer då? Ur företagets synvinkel? Vad jobbar du med?
Ignatius72
2007-10-26, 19:19
Två barn och ett tredje på väg... Eventuellt är det här dödläget precis vad du behöver.
Sortera dina prioriteringar. Vad är det egentligen du bäst behöver det kommande året? Ett jobb som knökar på, som inte kräver allt ditt fokus, och som du slipper ha dåligt samvete om du vabbar ifrån? Eller ett jobb som du lovat din själ åt och som kommer att innebära att du får deala livet ur dig själv, din partner och ur de söta små glinen?
Sitt lugn i båten och leta nytt kneg i lugn och ro istället.
Ur den synvinkeln så sitter jag helt säkert och behöver inte ens leta nytt jobb. Det är bara att utnyttja varenda paragraf som finns runt föräldraledighet.
Är du säker på att du är värd mer då? Ur företagets synvinkel? Vad jobbar du med?
Jag är säker på att jag är värd mer. Men oavsett det så anser cheferna att jag gör ett utomordentligt jobb men vill inte höja lönen pga av att de anser att jag fått för bra lön från början. En reallönesänkning i det läget är helt enkelt konstigt.
Jag hade lagt upp förhandlingen något i stil med att...
Arbetsgivaren ger dubbla budskap. De är jättenöjda med din insats men när det kommer till lönen är den tydligen inte värd något. Hur förväntar de sig att du ska ta det? Bör en bra arbetsinsats resultera i en reallönesänkning?
Ett argument från arbetsgivarens sida tycks vara att din ingångslön varit hög. Anledningen till det borde rimligtvis vara att de haft höga förväntningar på dig från början. Hur tycker arbetsgivaren att du levt upp till förväntningarna? Om det inte finns några brister från din sida på den punkten är det ju helt oacceptabelt med en lönesänkning.
Nu kanske arbetsgivaren invänder att visst har du varit duktig och levt upp till förväntningarna, men det finns ju andra som ska ha av potten också.
Det är inget problem(lär dig för övrigt säga de orden ofta och mycket, det brukar funka väldigt avväpnande). Säg något i stil att ni, arbetsgivaren, har förmodligen inte räknat med så höga kostnader i budgeten, men som ni ser är mina krav skäliga - bra arbetskraft kostar ju, och är inte så lätt att hitta. Det går säkert att se över fördelningen lite.
Om inte det leder någon vart kan du förklara att du inte vill vara oresonlig, utan ni kan väl försöka arbeta er fram till en lösning. Där kan du t.ex. ta upp saker som nämts i tråden; en extra löneförhandling lite längre fram, samt olika förmåner.
Just framtiden inom företaget kan ju också vara intressant att diskutera. Hur kommer det se ut om x antal år och vad förväntar de sig från din sida?
En fallgrop som jag ser det är om diskussionen går in för mycket på vad de andra får. Det blir ju liksom inte bra om du slutligen sitter och förklarar att Bengt-Johnny på Avdelning 2 porrsurfar på arbetstid, så du kan väl ta lite av hans lön. Därav argumentet jag tog upp lite tidigare, att du hänvisar till budgeten och att det säkert finns utrymme om de ser över siffrorna lite.
Ungefär så hade jag försökt lägga upp det i varje fall. Sen är det föstås lättare att lägga upp det såhär i skrift än när man sitter där runt förhandlingsbordet. Att komma in väl förberedd är kanske den viktigaste "detaljen".
Grattis till det tredje barnet.
Jag tycker du ska fråga dom vad du ska prestera för att få en högre löneförhöjning. Vad krävs för insats. Om dom inte har ngt argument skulle jag fråga vad dom tänker göra för att motivera dig till att göra ett bättre arbete? Trots allt så är lönen det trubbiga verktyg som finns för att "belöna".
Men om du bestämmer dig för att vara kvar så måste du acceptera situationen och gå vidare. Det är inge bra för vare sig dig eller företaget att du stannar kvar och är bitter eller arg över er förhandling. För då kommer det inte bli ett bra förhållande och du kommer inte göra ngt bra arbete.
Ignatius72
2007-10-26, 20:18
Jag hade lagt upp förhandlingen något i stil med att...
Arbetsgivaren ger dubbla budskap. De är jättenöjda med din insats men när det kommer till lönen är den tydligen inte värd något. Hur förväntar de sig att du ska ta det? Bör en bra arbetsinsats resultera i en reallönesänkning?
Präxis, och även i övrigt kloka tankar.
Grattis till det tredje barnet.
Jag tycker du ska fråga dom vad du ska prestera för att få en högre löneförhöjning. Vad krävs för insats. Om dom inte har ngt argument skulle jag fråga vad dom tänker göra för att motivera dig till att göra ett bättre arbete? Trots allt så är lönen det trubbiga verktyg som finns för att "belöna".
Men om du bestämmer dig för att vara kvar så måste du acceptera situationen och gå vidare. Det är inge bra för vare sig dig eller företaget att du stannar kvar och är bitter eller arg över er förhandling. För då kommer det inte bli ett bra förhållande och du kommer inte göra ngt bra arbete.
Vi har varit inne lite på det. De tog själva upp det (utan att precisera sig), men jag valde att ignorera det ett tag. Det kommer upp igen.
Som Löfström var inne på så hägrar långa pappaledigheter (tack förresten) och annat. Så jag kan nog stå ut med att göra precis det som krävs. Men jag är nog inte så bitter och arg, egentligen mest förvånad över, som Yes skriver, det dubbla budskapet.
Då tycker jag du ska fråga dom om det dubbla budskapet och säga att du har svårt att förstå det och vad dom menar.
Låt dom förklara och motivera sig.
Ignatius72
2007-10-26, 20:46
Då tycker jag du ska fråga dom om det dubbla budskapet och säga att du har svårt att förstå det och vad dom menar.
Låt dom förklara och motivera sig.
Det ska jag.
Det ska jag.
bra
men du?
ska man inte ta sitt samhällsansvar
var det verkligen er plats att skaffa ytterligare en pojkvasker?
Mats Loefstroem
2007-10-26, 21:13
Som Löfström var inne på så hägrar långa pappaledigheter (tack förresten) och annat. Så jag kan nog stå ut med att göra precis det som krävs. Men jag är nog inte så bitter och arg, egentligen mest förvånad över, som Yes skriver, det dubbla budskapet.
Lite bitter får du vara, men du måste vara smart också!
Hämnd ska nämligen avnjutas kall, så precis när de tror att du inte kommer att bråka dammar du först till med att vara maximalt föräldraledig och sedan (när timingen passar dig, ingen annan...) drar du glatt iväg till ett annat och mer lönande jobb.
Ignatius72
2007-10-26, 21:30
bra
men du?
ska man inte ta sitt samhällsansvar
var det verkligen er plats att skaffa ytterligare en pojkvasker?
det är ju det jag gör, med så ypperligt avelsmateriel så fanns det egentligen inget annat val.:D
Lite bitter får du vara, men du måste vara smart också!
Hämnd ska nämligen avnjutas kall, så precis när de tror att du inte kommer att bråka dammar du först till med att vara maximalt föräldraledig och sedan (när timingen passar dig, ingen annan...) drar du glatt iväg till ett annat och mer lönande jobb.
Dessförinnan kan man jobba 25% på för arbetsgivaren extremt opassande tider och anmäla till diskrimineringsombudmannen om man halkar efter lönemässigt för att man varit hemma med barn. :D
Ignatius72
2007-11-10, 21:16
Så här ser det ut just nu. Snackade med chefen och fick som väntat klart för att snacka med VD. Denne höll med mig i sak men kunde (av naturliga skäl inte köra över sina underordnade). Det som bestämdes var att jag skulle ha ytterligare ett lönesamtal med ytterst konktreta mål för vad jag ska göra för att ha en reell löneökning vid nästa revision. Dvs det som jag efterfrågat hela tiden, alltså både löneökningen och det konkreta målen. Som det är nu så verkar det tämligen godtyckligt och det känns som om omdömet baseras på de senaste två veckorna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.