handdator

Visa fullständig version : Trött som fan

DjiinZ
2007-10-25, 20:23
Jag behöver checka lite vad som är fel med mig just nu, denna vecka har jag mått pyton. Jag vet inte varför det kan va så men jag har tappat lite aptiten för mat o jag e skit trött varje dag o har massa träningsverk i dagar :smash: Jag käkar 5 - 6 måltider om dagen såhär då : Frukost =gröt mm. Mellanmål = 2 bananer elle äpplen. Lunch = Det skolan erbjuder eller mysli. Mellanmål = 2 Frukter igen.
Middag: Ägg,pasta,fisk,fil o nåt. Kvällsmat = Pasta,fisk,ris.
Jag dricker vatten regelbundet o mjölk ganska mkt oxå. Men jag tränar 7 gånger under en vecka o jag börjar o undra ifall det e därför? Mon = springa/slappa Tis = Gym senare på kvällen basket. Ons = Gym o senare bad/spring. Tor = Basket. Fre = Gym. sen slappar jag.

Jag behöver verkligen tips hjälp vad som hälst, jag pallar knappas o anstränga mig något o ifall jag gör det så e det som att kroppen bara tar i 35%.

Sniggel
2007-10-25, 20:30
Du tränar på tok för mycket, halvera mängden träning till att börja med och se om du blir piggare, alternativt ta en hel vilovecka och börja lugnare (färre dagars träning) efter den veckan.
Du verkar ha typiska för-mycket-träning-och-för-lite-återhämtnings-symptom

Fjällbrynt
2007-10-25, 20:44
Alltså övertränad, paus från träningen i kanske 4 dagar, dra igånmg igen lugnt i början och stegra sedan

DjiinZ
2007-10-25, 22:08
jag har hållt på såhär 1 o ett halv år men ja fattar inte varför de kom just nu o inte innan?

Commando1980
2007-10-25, 22:39
Jag behöver checka lite vad som är fel med mig just nu, denna vecka har jag mått pyton. Jag vet inte varför det kan va så men jag har tappat lite aptiten för mat o jag e skit trött varje dag o har massa träningsverk i dagar :smash: Jag käkar 5 - 6 måltider om dagen såhär då : Frukost =gröt mm. Mellanmål = 2 bananer elle äpplen. Lunch = Det skolan erbjuder eller mysli. Mellanmål = 2 Frukter igen.
Middag: Ägg,pasta,fisk,fil o nåt. Kvällsmat = Pasta,fisk,ris.
Jag dricker vatten regelbundet o mjölk ganska mkt oxå. Men jag tränar 7 gånger under en vecka o jag börjar o undra ifall det e därför? Mon = springa/slappa Tis = Gym senare på kvällen basket. Ons = Gym o senare bad/spring. Tor = Basket. Fre = Gym. sen slappar jag.

Jag behöver verkligen tips hjälp vad som hälst, jag pallar knappas o anstränga mig något o ifall jag gör det så e det som att kroppen bara tar i 35%.

ta en vilovecka eller två. träna mindre. Tror inte du äter för lite (om du inte äter pytte portioner). tänk på annat än träning.

Rahf
2007-10-26, 00:09
jag har hållt på såhär 1 o ett halv år men ja fattar inte varför de kom just nu o inte innan?

Ja då var det ett och ett halvt år som krävdes innan kroppen sa ifrån på riktigt. Det kan vara temporärt också om du har mycket i huvudet som du stressar upp dig på. Mååånga faktorer spelar in men jag håller med de andra att du bör dra ner en aning på träningen.

DjiinZ
2007-10-26, 05:14
ta en vilovecka eller två. träna mindre. Tror inte du äter för lite (om du inte äter pytte portioner). tänk på annat än träning.

Okej tror jag ska ta de lungt nu, nu e de ju lov oxå så nu kan ja slappa som bara den o tänka igen passen. pytte portioner? jag äter tills jag känner mig belåten, då menar jag tills de känns bra inte tills magen spricker eller orkar äta mer.

Eddie Vedder
2007-10-26, 07:14
pytte portioner? jag äter tills jag känner mig belåten, då menar jag tills de känns bra inte tills magen spricker eller orkar äta mer.

Att man äter tills man känner att man nästan spricker säger inte ett dugg, mättnad och aptit är väldigt väldigt individuellt samtidigt som energiförbrukningen är väldigt individuell.
Du äter mycket frukt, pasta, fisk gröt o.s.v. Sånt kan många uppleva sig vara proppmätta av trots att energiintaget inte behöver motsvara utgifterna.

Går du upp i vikt?

Jag påstår inte att du äter för lite, du kan mycket väl äta tillräckligt. Iom att du troligtvis är övertränad lär inte kosten räcka för att du ska återhämta dig. Kvalitativ vila är en ovärdelig faktor även det.
Men det jag menar är att upplevd mättnad och "belåtenhet" inte måste vara samma sak som tillgodosett energibehov.

DjiinZ
2007-10-26, 16:42
Att man äter tills man känner att man nästan spricker säger inte ett dugg, mättnad och aptit är väldigt väldigt individuellt samtidigt som energiförbrukningen är väldigt individuell.
Du äter mycket frukt, pasta, fisk gröt o.s.v. Sånt kan många uppleva sig vara proppmätta av trots att energiintaget inte behöver motsvara utgifterna.

Går du upp i vikt?

Jag påstår inte att du äter för lite, du kan mycket väl äta tillräckligt. Iom att du troligtvis är övertränad lär inte kosten räcka för att du ska återhämta dig. Kvalitativ vila är en ovärdelig faktor även det.
Men det jag menar är att upplevd mättnad och "belåtenhet" inte måste vara samma sak som tillgodosett energibehov.

går upp i vikt? Damn jag går ALDRIG upp i vikt jag har haft samma vikt nu i 2 år vägen 65.

Men vadå menar du att jag ska äta mer energisk mat o mindre mättande pga av att kroppen då kan förbruka de lilla extra (tillskott av mat)

Eddie Vedder
2007-10-26, 16:47
går upp i vikt? Damn jag går ALDRIG upp i vikt jag har haft samma vikt nu i 2 år vägen 65.

Men vadå menar du att jag ska äta mer energisk mat o mindre mättande pga av att kroppen då kan förbruka de lilla extra (tillskott av mat)

Det jag menade var bara att mättnad inte behöver betyda tillgodosett energibehov per automatik. Man kan äta sig mätt utan att få i sig så mycket kcal som kroppen förbrukar.
Har du varit viktstabil i två år så är ju det dock ett tecken på energibalans, ligger man inte i energibalans så går ju vikten neråt eller uppåt.

Vill du fortsätta vara viktstabil så äter du på samma sätt helt enkelt, troligtvis har träningen varit för påfrestande för kroppen.
Men en period av att äta lite extra är nog ingen dum idé, ge kroppen bra förutsättningar för återhämtning helt enkelt.

Om du vill äta mer av samma mat eller mer energirik mat avgör ju du, om du inte vill öka energiintaget alls så skippa det. Du avgör förstås, men det känns ganska uppenbart att din kropp behöver återhämta sig en period iaf.

Sniggel
2007-10-26, 18:32

Hur gammal är du?
Tänk på att du bör ha en naturlig tillväxt om du inte är vuxen ännu.
Edit: aha du är 16, det verkar kanske lite oroväckande om du inte gått upp nåt i vikt på 2 år, det kanske kommer iofs.

Spader
2007-10-26, 20:47
man brukar bli tröttare när det blir mörkare ute.. jag sover dubbelt så mycket på hösten/vintern än på våren/sommaren

Alexton
2007-10-26, 21:04
Håller med Sniggel om att en vilo vecka eller två kan vara på sin plats. Det kan verkligen göra under för ens träning, låta nervsystemet vila lite och kroppen återhämta sig. Det är inte roligt att gå in i väggen...

ChrisDEFC
2007-10-26, 22:23
Jag tycker det Eddie Vedder skrev låter mycker tänkvärt och har själv haft samma problem. tränar du så mycket i kombination med åldern så är min högst personliga åsikt att du bör gå upp i vikt, känns som en viktstabilitet då du fortfarande växer kan ju vara tecken på att du tappar muskler el fett men håller dig stabil pga att du fortfarande växer på längd osv. Kan tänka mig att du inte riktigt får dom resultat du vill av träningen åxå stämmer det? Lägg in minst en vecka med vila nu med en gång. Prova att äta mer och kanske byta ut äpple mot mackor tex, sen vet jag inte om du behöver eller om du redan tar gainers efter träning men har du problem med att få i dig det du behöver kan det va ett tips men det går självklart lika bra att äta rätt mängd mat!

Som sagt läs igenom det Eddie skrev igen, tror det kan va en stor anledning och som sagt jag har själv tränat hårt och ätit för lite i många år och känner igen mig. jag trodde själv att jag åt tillräckligt men det gjorde jag inte i förhållande till hur mycket jag tränade. jag blev dessutom sjuk väldigt lätt = inge vidare effektivt om man vill bli större.

jojjep91
2007-10-26, 22:52
ChrisDEFC +1

Jag har också varit i den sistsen, när jag lirade fotboll och började stryketräna. Låg kvar på samma vikt rätt länge, vägde 62 +- 1kg.

Innan sommaren vägde jag 62, blev sen medlem på denna sidan, och lärde mej lite :) PANG POFF! nu väger jag 74,5 kg! mkt mer muskler och fortfarande grymt deffad. Men märker att snart är rutorna påväg att flytta, för när jag sitter ner så försvinner mina små guld duvor :( men ta en vilo vecka och ät lite mer så blir de kanonens :thumbup:!

DjiinZ
2007-11-01, 19:35
Asså grabbar jag har käkat nu skit mycket denna vecka så min mage sprängs nästan sprängs o de ända jag har tränat är basket. MEN FAN, alvarligt jag behöver allt tips jag kan få sedan måndagaen till torsdagen (asså idag) har jag mått pyton som fan, jag har ont i musklerna i sklettet jag e helt seriös. Varje morggon jag vaknar så har jag massa huvudverk + jag har börjat tappa vikt :O Jag vet inte vad jag ska göra mer med det känns som att kroppen håller på och bryta ihop...

Rahf
2007-11-01, 20:37
Låter som nån form av infektion. Uppsök läkare om du är oroad.

Fat tony
2007-11-02, 11:03
vila en hel helg. känner nu att jag behöver det. Note jag tränar mer än dig(TS)