handdator

Visa fullständig version : Är linfrö beroendeframkallande?

Flos_Noctis
2007-10-25, 00:06
Hej!

I förrgår köpte jag ett paket hela linfrön, som jag i två dagar nu har druckit två matskedar av i ett glas vatten. Anledningen till detta är för att jag tycker toalettbesöken har gått som en dans efter att ha ätit t.ex. müsli eller bröd med linfrö i. :P

Nu har jag dock läst här och var på internet att somliga människor hävdar att linfrö har samma effekt som laxermedel, även som sådant att det vid regelbundet bruk gör att tarmen blir beroende av det för att ens fungera som den skall.

Är det så? Jag trodde bara linfrövatten gav "slemmiga fibrer". Finns det någon risk att jag råkar krascha min mage av att ta till mig detta, som jag trodde var en god vana? :S

Rahf
2007-10-25, 00:16
Måttlighet är nyckelordet vad gäller all mat. Sen innehöll linfrö en viss mängd av nåt ämne, med cyanid inblandad i namnet.

Eddie Vedder
2007-10-25, 06:47
Sen innehöll linfrö en viss mängd av nåt ämne, med cyanid inblandad i namnet.

Olika former av cyanogena glykosider som kan bilda cyanid. Men det tros inte vara något problem med hela linfrön iom att dom inte digereras utan bara åker igenom systemet oförstörda.

1-2 matskedar om dagen är SLV:s rekommendation som man inte bör överstiga, krossade linfrön rekomenderas att inte äta alls.

amincissez
2007-10-25, 14:29
Hej!

I förrgår köpte jag ett paket hela linfrön, som jag i två dagar nu har druckit två matskedar av i ett glas vatten. Anledningen till detta är för att jag tycker toalettbesöken har gått som en dans efter att ha ätit t.ex. müsli eller bröd med linfrö i. :P

Nu har jag dock läst här och var på internet att somliga människor hävdar att linfrö har samma effekt som laxermedel, även som sådant att det vid regelbundet bruk gör att tarmen blir beroende av det för att ens fungera som den skall.

Är det så? Jag trodde bara linfrövatten gav "slemmiga fibrer". Finns det någon risk att jag råkar krascha min mage av att ta till mig detta, som jag trodde var en god vana? :S
Göteborgskex tillverkar ett bröd som heter hälsobröd,,den e väldigt bra för magen ,inneh fina kostfibrer,,o man e mätt länge.Jag blandar veetabex ,hälsobröd ,allbran flingor till frukost .Linfrö är inte beroendeframkallande för tarmen,,men ät allt i lagom doser o variera .

Ignatius72
2007-10-25, 19:41
Olika former av cyanogena glykosider som kan bilda cyanid. Men det tros inte vara något problem med hela linfrön iom att dom inte digereras utan bara åker igenom systemet oförstörda.

1-2 matskedar om dagen är SLV:s rekommendation som man inte bör överstiga, krossade linfrön rekomenderas att inte äta alls.

jasså, vad är motiveringen till det? Att de kan bilda cyanid? Låter ju isåfall helt otroligt att man får sälja sånt isåfall.

Eddie Vedder
2007-10-25, 19:43
jasså, vad är motiveringen till det? Att de kan bilda cyanid? Låter ju isåfall helt otroligt att man får sälja sånt isåfall.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Hur nödvändigt det är att avråda ifrån kan man fråga sig. Jag har dålig koll, faktum kvarstår att dom ger det rådet iaf.

Det är ju inte direkt det enda livsmedlet som kan vara giftigt heller. Att äta otillagad cassava är ju inget att rekommendera heller direkt.;)

Ignatius72
2007-10-25, 20:10

Hur nödvändigt det är att avråda ifrån kan man fråga sig. Jag har dålig koll, faktum kvarstår att dom ger det rådet iaf.

Det är ju inte direkt det enda livsmedlet som kan vara giftigt heller. Att äta otillagad cassava är ju inget att rekommendera heller direkt.;)

Märkligt. Nåja, jag kör både hela och krossade. Det senare mest för att få lite substans i havregrynsgröten.

Robbelibob
2007-11-02, 20:00

Hmm, vad göra. För det är väl i princip omöjligt att få i sig omega fett annat än från krossat linfrö om man är vegetarian? :/

Eddie Vedder
2007-11-02, 20:02
Hmm, vad göra. För det är väl i princip omöjligt att få i sig omega fett annat än från krossat linfrö om man är vegetarian? :/

Varför inte linfröolja? Är det fettet du vill åt är det väl bättre med fettet i sin rena form än från fröna?

Sverker
2007-11-02, 20:15

Bittermandel !

Robbelibob
2007-11-02, 20:22
Varför inte linfröolja? Är det fettet du vill åt är det väl bättre med fettet i sin rena form än från fröna?

Jo, det förstås. Tänkte inte på det:em: Får bli hela då kanske bara till gröten.

Eddie Vedder
2007-11-02, 20:27
Får bli hela då kanske bara till gröten.

Ja fast dom passerar ju rakt igenom, hela linfrön har man ju i regel i maten av den anledningen att det sätter fart på magen just p.g.a. att det passerar oförstört genom mag-tarmkanalen.

Vill du få i dig fettet från linfrön är linfröolja såklart det bästa alternativet.:)

Robbelibob
2007-11-02, 20:52
Ja fast dom passerar ju rakt igenom, hela linfrön har man ju i regel i maten av den anledningen att det sätter fart på magen just p.g.a. att det passerar oförstört genom mag-tarmkanalen.

Vill du få i dig fettet från linfrön är linfröolja såklart det bästa alternativet.:)

Jo. Tack för tipset.

Fat tony
2007-11-02, 23:10

kan inte kroppen bryta ner hela frön? jag tugar till en viss del men de som komer ner hela går de också ut hela?

Eddie Vedder
2007-11-02, 23:12
kan inte kroppen bryta ner hela frön? jag tugar till en viss del men de som komer ner hela går de också ut hela?

Har du tuggat sönder dom är dom givetvis inte hela längre.

Fat tony
2007-11-02, 23:35
Har du tuggat sönder dom är dom givetvis inte hela längre.

men de som alltså går ner hela kommer ut hela? varför, kan inte kroppen bryta ner dem

Eddie Vedder
2007-11-02, 23:42
men de som alltså går ner hela kommer ut hela? varför, kan inte kroppen bryta ner dem

Gelbildande fibrer till vilka vi inte har rätt enzymer för att kunna hydrolysera. Det är anledningen till att vissa typer av kolhydrater är digererbara och vissa inte.

T.ex. är amylos digererbara kolhydrater och cellulosa är icke digererbara kolhydrater. Båda är kedjor bestående av en massa glukosmolekyler, skillnaden är bara den att bindningarna i amylosmolekylen är alfa(1-4) bindningar och i cellulosa är det beta(1-4) bindningar. Den första sortens bindning (alfabindningen) kan vi hydrolysera men inte den andra, så trots att dom består av exakt samma ämne kan vi bara uppta den ena men inte den andra.

Mental
2007-11-02, 23:56
Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

Jag använder krossat linfrö i mitt matbröd. både för vätskehållande egenskaper och fettsyresammansättning, hmm, nu hör jag visserligen inte till riskgruppen men jag ska nog minska lite på intagetl

Sverker
2007-11-03, 08:08
alfa(1-4) bindningar och i cellulosa är det beta(1-4) bindningar

Alfabindningen ger en kedja som vrider sig som en telefonsladd och går lätt att knyckla ihop till ett nystan = stärkelsekorn.

Betabindningen ger en kedja som är helt rak. Går att tvinna ihop i hårda trådar och vidare lägga som ett starkt fackverk / nätverk kring växtcellen = hård och stabil form på växtcellen.

Alltid lika spännande med små skillnader på mikronivå som ger stora skillnader på makronivå:em:

Fat tony
2007-11-03, 11:17
märker att jag måste bli mer påläst