Visa fullständig version : Hardgainer
Hur definierar ni en sådan?
En person med dåliga anlag för att gå upp i vikt (?).
Okej, inte öka styrka eller volym alltså?
Antagligen kommer en del ge mig skit för det här..men - en "hardgainer" verkar för mig oftast vara en person som tror att han/hon sköter sin kost och äter som en häst men i realiteten äter för lite, för dåligt och för sällan.
/pez
Originally posted by Pez
Antagligen kommer en del ge mig skit för det här..men - en "hardgainer" verkar för mig oftast vara en person som tror att han/hon sköter sin kost och äter som en häst men i realiteten äter för lite, för dåligt och för sällan.
/pez
fan, hittade ingen :withstupid smiley, jaja, jag håller med pez jag då
En person som försöker skylla ifrån sig och tror att alla andra har det mycket lättare än demsjälva.
Slartibartfast
2003-04-24, 07:38
En bitter människa, typ Stuart McRobert. (Han skriver bra böcker men han borde verkligen sluta grina och tjata att världen är emot honom och tracka ner på alla som inte gör som han).
Det verkar som hardgainers framför allt har svårt att lägga på sig massa. Styrkan verkar komma ganska lätt. McRobert säger ju i princip att man är en sopa om man inte böjer 20 reps på 136 kg inom 5-10 år efter att man börjat träna. Undrar hur många av alla som tränar på gym klarar det. Jag har då inte sett någon. 10 på 150 har jag sett.
Tror jag anmärkt på det förut men 20 reps på 136 kg böj anser jag man minst ska klara efter 5-10 års (ben)träning såvida man inte har återkommande problem med rygg, knän eller dyl. Fast det är en annan diskussion.
http://www.justlinux.com/forum/images/smilies/smile.gif
För det första är det ju en jävla skillnad på 5 och 10 års träningen, men att säga att man ska klara 20 reps på 136kg känns som ett otroligt korkat uttalande.:smash:
Vet inte vem denna Stuart är, skriver han böcker angående bodybuilding eller styrkelyft eller vad?
Alla har naturligtvis inte lika lätt att lägga på sig massa och många har ett dåligt utgångsläge när det gäller styrka (typ jag) och en sån person kan man väl om man vill kalla för hardgainer. En hardgainer kan öka rejält i både massa och styrka, det finns mindre marginaler för att göra fel anser jag, men inga ursäkter. Alla har olika utgångslägen och man skall utgå från dessa när man bedömer någons resultat.
Det finns så jävla många som gnäller om att de ska vara Hardgainers, alla jag känner (utom Dwagen då :D ) tycker att just de har svårare än alla andra att lägga på sig massa och bli starka.
Skitsnack! Alla vi medelsvenssons har ungefär samma förutsättningar, sen finns det ju alltid några sådana där förbannade :insane: genetiska freaks som växer av "felaktig" träning och "felaktig" kost (Softgainers? :D )
Det är bara att acceptera! Livet är inte rättvist!
Nä, jag är inte ett dugg avundsjuk :em:
Slartibartfast
2003-04-24, 08:39
Originally posted by nilzon
För det första är det ju en jävla skillnad på 5 och 10 års träningen, men att säga att man ska klara 20 reps på 136kg känns som ett otroligt korkat uttalande.:smash:
Varför då? Han tar det som ett riktmärke. 300 lbs (=136,4 kg) kanske låter bättre. Han skriver att om man sköter sig så borde man klara det efter 3-5 års träning. Han skriver inget om en övre gräns, men han snackar skit om folk som inte kan göra 20 böj med rejält över sin egen kroppsvikt efter 10 år. Jag har då inte sett nån som fixar det efter 3 års träning (ok, jag känner en som maxar på 300 kg). Oftast står de bara och juckar på med en 80 kg på tio reps.
Munter---> jag minns att du påstod det, och om man har ben på över 70 cm så är det ju underligt om man inte börjar ligga vid de vikterna. Å andra sidan hävdar ju McRobert även att en riktig hardgainer sällan får ben över 60 cm, så du borde väl ta en 170*20. ;)
Man ska inte lipa över sina genetiska förutsättningar. Då blir pappa och mamma ledsna.
Alla har olika förutsättningar för att bygga styrka. Att sätta 20 reps på 136 kg som en undre gräns för vad man SKA klara efter 5 års träning tycker jag är fel (om vi pratar byggning). Då styrkan inte är det primära i byggning och alla har olika förutsättningar tycker jag att man inte kan dra några generella gränser för vad man ska klara efter x års träning.
Men va fan, det är ju inte jag som är träningsgurun
Jo, alla har väl olika förutsättningar förstås men jag sätter det i mitt eget perspektiv. Har två "hardgainer" vänner som kört seriösa böjjar det senaste året eller två, dom är redan uppe i 180-190kg 1RM och har 55-60cm ben med en vikt kring 80kg. Själv har jag bara kört riktiga böjjar ett år eller två och är på den vikten ungefär, men jag går inte under titeln hardgainer antar jag hehe. Tror det är vana, teknik och motivation som spelar in, inte så himla mycket om personliga förutsättningar. I alla fall inte då man snackar om böjjar på 130kg.
Har tyvärr inte läst den där boken, men min gissning är att han ger det som ett riktmärke. Och som ett sådant är det inte alls så tokigt.
Har han fler exempel såsom bänkpress eller marklyft eller vad som helst?
Slartibartfast
2003-04-24, 09:13
Här är några andra riktlinjer en hardgainer kan ha som mål, enligt McRobert:
Bänk: 300 lbs (136 kg) *1
Knäböj: 400 lbs (181 kg) *1
Marklyft: 500 lbs (227 kg) *1
Och lite kroppsmått med kroppsfett på ca 10% om man har en handled på ca 18 cm:
bröst 117 cm
midja 82 cm
överarm 42 cm
vad 40 cm
lår 62 cm
kroppsvikt på ca 90 kg.
Han räknar även upp en massa specifika vikter som man bör klarar av i olika övningar innan man rimligtvis kan ha en överarm på 40 cm. Det tycker jag går för långt. Man kan nog inte vara så precis. Jag har gått förbi måtten men har långt kvar till att klara av de uppsatta vikterna (men då har jag ju knappast 10% kroppsfett heller :em: )
Slartibartfast
2003-04-24, 09:20
Originally posted by nilzon
Har han fler exempel såsom bänkpress eller marklyft eller vad som helst?
Ok, här är hela listan:
knäböj 20*136 (1*181)
marklyft 175*15 (1*227)
stela mark 136*10
bänk 118*6 (1*136)
dips kroppsvikt + 45 kg *6
overhead press 80 * 6
pulldown 109*6
chins kroppsvikt + 14 kg*6
hantelrodd 50*6
stångcurl 55*6
enbenta vadresningar 20 reps med 27 kg hantel
Survivor
2003-04-24, 09:45
Originally posted by Slartibartfast
Här är några andra riktlinjer en hardgainer kan ha som mål, enligt McRobert:
Bänk: 300 lbs (136 kg) *1
Knäböj: 400 lbs (181 kg) *1
Marklyft: 500 lbs (227 kg) *1
Och lite kroppsmått med kroppsfett på ca 10% om man har en handled på ca 18 cm:
bröst 117 cm
midja 82 cm
överarm 42 cm
vad 40 cm
lår 62 cm
kroppsvikt på ca 90 kg.
Han räknar även upp en massa specifika vikter som man bör klarar av i olika övningar innan man rimligtvis kan ha en överarm på 40 cm. Det tycker jag går för långt. Man kan nog inte vara så precis. Jag har gått förbi måtten men har långt kvar till att klara av de uppsatta vikterna (men då har jag ju knappast 10% kroppsfett heller :em: )
Hmmm, med det låga kroppsfettet och dem måtten så borde man väl klara av dem vikterna, men men, det beror väl mycket på hur ens träning ser ut.
Så som jag tolkade det när jag läst hans böcker ar det iofs mål för att uppmuntra de som tycker sig vara hardgainers att man visst kan nå respektabla vikter och vikterna också är högst ungefärliga som siffrorna 300,400,500 också antyder.
Nils
Ok, här är hela listan:
knäböj 20*136 (1*181)
marklyft 175*15 (1*227)
stela mark 136*10
bänk 118*6 (1*136)
overhead press 80 * 6
pulldown 109*6
hantelrodd 50*6
stångcurl 55*6
enbenta vadresningar 20 reps med 27 kg
Intressant, inga dåliga vikter efter 5 års träning får jag säga:hbang:
Tja det får väl folk att ta i lite istället för att mesträna.
Slartibartfast
2003-04-24, 12:57
Då vi ändå är inne på McRobert så tänkte jag jag kan skriva ner ett av programmen som framställs i Beyond Braw, så får ni säga vad ni tycker.
Måndag:
Knäböj
Bänkpress eller dips
pulldown eller rodd
vadresningar
Övning för korsryggen, typ back extensions
chrunces
greppträning
Torsdag:
Sumo- eller stelbenta marklyft
overhead press
curl
side bends
träning för nacke
L-fly
Man gör 2-3 set per övning. Man kan även dela upp övningarna i en dag för överkroppen och en dag för benen.
Han rekomenderar även superkorta och intensiva scheman för superhardgainers, som:
dag 1
Knäböj
Bänkpress eller dip
overhead press
Dag 2
Stelbenta marklyft
pulldowns eller chins.
McRobert har gjort 20 reps med 182 kg i marklyft, så han är ingen vekling direkt, men jag har aldrig sett någon bild av honom. Jag vet bara att han är/var ca 86 kg och omkring 175 cm lång.
Originally posted by Munter
Har tyvärr inte läst den där boken.
Har du inte hört talas om Bamses Bibiliotek? :angel:
Originally posted by Slartibartfast
Ok, här är hela listan:
knäböj 20*136 (1*181)
marklyft 175*15 (1*227)
stela mark 136*10
bänk 118*6 (1*136)
overhead press 80 * 6
pulldown 109*6
hantelrodd 50*6
stångcurl 55*6
enbenta vadresningar 20 reps med 27 kg hantel
Tycker att det inte var så märkvärdiga vikter.. det är ju vikter som de flesta borde klara av 3-4 års någolunda seriös träning..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.