handdator

Visa fullständig version : Mountainbike mot tävlingssäsongen!

Sidor : [1] 2 3

Olsson
2007-10-24, 21:54
Okej då ska jag göra ett försök till träningsjournal för att dela med mig lite om den här härliga sporten.

Ålder: 25 år
Vikt: 166
Vikt: 64 för tillfället men har tänkt att tappa några kilon.

Jag har cyklat landsväg i 3 år och mountainbike i 2 år. Intresset för mtb är klart större än landsväg, men jag får mycket bra träning på landsvägen med vänner, och visst har vi jäkligt skoj där i bland när vi snackar i klungan.

Den här säsongen har jag kört knappt 10 tävlingar varav några i sportklass och några i elitklass. I sportklassen är jag bland de bästa och har till och med vunnit en tävling. I elitklassen däremot ligger jag på den nedre halvan, men det är de jag vill på ändra på nu!

Tävlingssäsongen nästa år börjar 20e april och målet för är att ligga på övre halvan även på lite större tävlingar. Konkurrensen är stenhård och jag får fightas med grabbar som går på cykelgymnasium och knappt har gjort något annat än cyklat sedan de var 10. Jag däremot håller på att avsluta mina högskolestudier med examensarbete och söker jobb. Att få till alla träningstimmar som behövs är ett problem, men jag kan bara göra det bästa av situationen.

Tävlingsdiciplinerna är:
XC:60-75 min tävlingstid. Körs på en varvbana med 3-5km / varv. Banan går huvudsaklingen på smala stigar och består av mycket branta backar och skarpa svängar. Tekniskt svårpasserade partier med sten och rötter förekommer. Redan från starten är tempot max för att placera sig bra innan man går in på de smala stigarna där det blir svårt att köra om.

Marathon/Långlopp: 2,5-4h tävlingstid. Körs på en ända lång bana. Här är det långa partier med grusvägar och överlag mer lättkört. Långa branta backar med 150-300 höjdmeter och gärna mer än en sådan är nästan standard. Även här är tempot väldigt högt direkt från start, men lugnar sig efter några minuter.

Olsson
2007-10-24, 22:14
Nu under oktober månad när tävlingssäsongen är slut och man har en lång period med grundträing framför sig så gör man klokt i att koppla bort allt som har med prestera att göra. Träna lite mindre och bara se till att köra för skojs skull så man är laddad för all tung träning man har framför sig.

Igår körde jag igång med styrketräningen igen efter flera månaders uppehåll. Fokus ligger på benstyrka, men även rygg och mage. Resten kör jag lite lätt bara för sakens skull. Under uppvärmningen på motionscyklen på gymmet notera jag en fräck sak. Jag hade petat i nivå 15 vilket är tyngsta motståndet och jag höll ca 90 i kadens (pedalvarv / minut). Pulsen låg uppskattningsvis på 65% och när jag tittade på displayen stod det att jag höll 59km/h och prestera 266W. Tänk så nöjd jag hade varit om det hade varit verklighet.

Hur som helst! Idag var jag ute och latjade med ett par motionärer i skogen i knappt 2 timmar. En halvtimme gick säkert åt till en massa stopp där vi diskutera allt ifrån cykelprylar och fester till bortförklaringar om varför man blev sist upp för backen.

Bifogar en bild på simon från idag:
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1415/1415_Blog_200710241838_UF4T.jpg

Olsson
2007-10-25, 23:58
Blev vila och god mat idag och tänker köra på samma koncept imorgon med.

I helgen däremot ska jag köra tävling i cyclocross (CX) både lördag och söndag. Det är ett trevligt inslag på hösten.

CX är en slags blandning mellan landsvägscykling och mountainbike. Tävlingarna är väldigt fartfylla och underlaget ska vara varierat, asfalt, grus, gräs, sand, lera, stigar och kanske snö... På banan finns det hinder där man måste hoppa av cykeln och springa över. Det kan vara allt ifrån små plank att hoppa över till trappor att springa upp för. Cyklarna ser ut precis som vanliga landsvägscyklar men man använder lite grövre däck bland annat.

Titta på den här videon för att förstå.http://www.youtube.com/watch?v=pkOhzvv-4vA

Hämtar ett citat där ifrån:
“Why do people choose to do something like that in the middle of winter…that sort of pain, and those sort of conditions? Because. that’s why you do it you wouldn’t want to do it if it was really nice weather or idyllic circuits or these easy courses or not much competition its because its hard its because it sucks the most.”

Själv har jag ingen cykelcross än så jag kör på min mtb precis som många andra. Till nästa år så kanske....

skaparn
2007-10-26, 07:12
Själv har jag ingen cykelcross än så jag kör på min mtb precis som många andra. Till nästa år så kanske....

Då köper du min Trek så jag kan köpa Colnago C50 Cross.

Perfa!

wintersnowdrift
2007-10-26, 07:47
Oh så trevligt, här ska jag hämta inspiration (och förnedringsmaterial att känna mig utklassad av).

Lycka till på tävlingen!

//Kristin

Olsson
2007-10-26, 22:12
Då köper du min Trek så jag kan köpa Colnago C50 Cross.

Perfa!

Haha! Kom ner med din Trek och cykla istället!

Oh så trevligt, här ska jag hämta inspiration (och förnedringsmaterial att känna mig utklassad av).

Lycka till på tävlingen!
//Kristin

Man tackar för förtroendet :) Kom precis hem från en påtvingad idolkväll. Till det åt vi tacos och jag överskattade nog min förmåga när 4 redan låg i magen och 5e omgången påbörjades.

Eftermaten blev det kanelfläta och där var man inte sen att hänga på! Nu mår jag lite smått illa, men de kan bli ett jäkla tryck i pedalerna i morgon ;)

mats-
2007-10-26, 22:23
Ja jävlar vad sugen jag blev på mountainbike nu..

Olsson
2007-10-27, 20:57
En liten rapport från cyclocross-tävlingen idag. Det var en toppenfin höstdag och många laddade cyklister. Vi var ca 30 startande i sportklassen.

Jag kom iväg fint i starten och gick ut tvåa ur första svängen. 30 sekunder senare kom första hindret där man skulle hoppa av och 50 meter efter det kom en brant tung backe där man var tvuungen att hoppa av och springa upp med cyklen. På toppen av backen läste jag av pulsen 187 och lägre än så kom den knapp under tävlingen (personlig maxpuls 200).

Det krigades mycket första 1-2 varven och jag skifta mellan 2a och 5 plats men sedan stabiliserade det sig på en 3e plats som jag höll hela vägen in i mål. Helt klart nöjd med loppet och riktigt trött!

Nu hoppas jag att benen är pigga imorgon igen för då kör vi i Lund.

Efter vi gått i mål stannade vi kvar och tittade på när elitklassen körde. Det var kul att se killar som Johan Landström, från toppen av landsvägseliten, få storstryk :)

Har massor med bilder från dagen men lägger ut ett par på mig själv.

Nöjd 3a på pallen
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/071027/11.jpg

Matar på för fullt genom svängen
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/071027/12.jpg

Hoppar över ett utav hindrena på banan.
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/071027/13.jpg

Oskar_NIN
2007-10-27, 21:48
Hur många mil uppskattar du att du sitter på cykeln varje år? Mest nyfiken för det borde vara så sjukt jävla många mil?

Olsson
2007-10-27, 22:02
Hur många mil uppskattar du att du sitter på cykeln varje år? Mest nyfiken för det borde vara så sjukt jävla många mil?

Hittills i år har jag 440 mil. Var dock skadad i nästan 3 månader där det blev väldigt lite cykling. Då distansträningen på landsväg drar igång nu så hinner jag nog få i hop 600 mil i år i alla fall. Nästa år räknar jag minst 1000 mil.

Oskar_NIN
2007-10-27, 22:58
Hittills i år har jag 440 mil. Var dock skadad i nästan 3 månader där det blev väldigt lite cykling. Då distansträningen på landsväg drar igång nu så hinner jag nog få i hop 600 mil i år i alla fall. Nästa år räknar jag minst 1000 mil.

Fan bra jobbat!
Mina föräldrar cyklade tills för ett år sen fram och tillbaka till deras jobb (2½ mil hemifrån) fram och tillbaka, varje dag från april-november. Rätt bra jobbat för två personer som är 50+.

wintersnowdrift
2007-10-28, 17:00
Coooolt att få stå på prispall. Hoppas det gått bra idag också!

//Kristin

Olsson
2007-10-28, 18:42
Är ganska sleten efter helgen så jag orkar inte skriva så mycket nu.

Det gick bra idag oxå! Jag hamnade i 2a startled på någon konstig vänster och hade svårt att komma fram när starten gick, men högersidan blev det fritt och jag avancera till en 5e plats innan vi gick in i första svängen. Direkt därefter kom en lite lerig backe där jag avancerade till en 3e plats. 1an och 2an hade redan hunnit få en liten lucka då som jag försökte jaga i kapp men utan resultat. Istället låg jag kvar på en 3e platsen hela loppet ända in i mål. Så nöjd och trött fick jag gå upp på prispallen även idag :) Fan va skoj CX är alltså!

Får se om det dyker upp några bilder senare i kväll eller imorgon.

Olsson
2007-10-29, 21:49
Idag har jag haft träningsvärk på insidan av höger lår. Tänk hur häcklöparna sveper med ena benet över hindret. Samma sak gjorde jag, fast i lite mindre omfattning. Mina ben verkade inte riktigt vana vid det i alla fall. Har varit rätt sliten både igårkväll och idag. Mycket beroende på avsaknad av bra mat och utfyllnad av godis.

Jag fick två stora choklad av min syster igår och som alla vet så blir man tjockare ju längre tid man blir exponerad utav godsaker. Därför gäller det att göra av med de så snabbt som möjligt :D

Dagens träning:
Gym 45 minuter. Kör typ en övning / muskelgrupp förutom ben där jag kör 3 övning. Jag börjar varje övning med ett lätt 10 rep set och kör sedan ett tyngre med 6rep.

Jag provade även på chins idag för att se hur många jag klarade och jag fixade 9 st i tävlingsutförande. Det kändes bra då det var drygt ett halvår sedan jag styrketränade.

Benövningarna jag kör är benpress, benspark och lår curl. Ska kolla upp lite bättre vad som är opti för cykling. En kille jag har gjort laktattest hos är väldigt villig att hjälpa till med det mesta som handlar om att optimera sin cykelträning.

Olsson
2007-11-02, 18:38
Har vilat från cykling mån-torsdag men idag blev det en liten runda i närskogen med naturliga intervaller i 80min. Sen började det skymma och jag fick rulla hem.

I helgen blir det fest och på måndag ska jag dra igång med träningen seriöst igen. De senaste veckornas "ta det lugnt och inte tänka på mat och träning" har resulterat i nästan 2kg fläsk och opigga ben. De där jäkla Ben & Jerrys är farliga ;)

Igår kväll beställde jag en trainer (Tacx Satori) som bör komma i mitten av nästa vecka och då lär det bli enklare att få till cykelträning. Sen ska jag fixa lite bra belysning så jag kan cykla utomhus oxå när det är mörkt.

Olsson
2007-11-07, 22:51
Jag har dragit igång vinterträningen så smått nu. Idag arbetade jag hemma ensam med exjobbet vilket gjorde att jag kunde sticka ut och cykla en liten sväng på eftermiddagen. Har varit sugen på att prova en kompis cykel så jag ringde honom och fick ta den på en provtur. En heldämpad Cannondale rush. Väldigt olik min cykel. Med denna kunde man bara sitta ner o trampa för fullt över stenar och rötter. Däremot försvann massa kraft när man tog i uppför backar eller accelerera ur kurvor.

När jag kom hem såg jag att min trainer hade kommit idag. Hämta ut den på posten och skruva ihop. Sen var jag ju tvungen att prova den med lite.

Dagens träning blev alltså
70 min Mountainbike, hårt naturliga intervaller.
120 min trainer, lugnt jämnt distanstempo

På söndag ska vi köra en heldagstur runt bjärehalvön på mountainbike. Då lär det bli 6-7 timmar på sadlen och en otroligt härlig cykelupplevelse.

skaparn
2007-11-08, 08:53
Jag har dragit igång vinterträningen så smått nu. Idag arbetade jag hemma ensam med exjobbet vilket gjorde att jag kunde sticka ut och cykla en liten sväng på eftermiddagen. Har varit sugen på att prova en kompis cykel så jag ringde honom och fick ta den på en provtur. En heldämpad Cannondale rush. Väldigt olik min cykel. Med denna kunde man bara sitta ner o trampa för fullt över stenar och rötter. Däremot försvann massa kraft när man tog i uppför backar eller accelerera ur kurvor.

När jag kom hem såg jag att min trainer hade kommit idag. Hämta ut den på posten och skruva ihop. Sen var jag ju tvungen att prova den med lite.

Dagens träning blev alltså
70 min Mountainbike, hårt naturliga intervaller.
120 min trainer, lugnt jämnt distanstempo

På söndag ska vi köra en heldagstur runt bjärehalvön på mountainbike. Då lär det bli 6-7 timmar på sadlen och en otroligt härlig cykelupplevelse.

Satt du 120 minuter på trainer? Bra skalle.

Olsson
2007-11-08, 22:17
Satt du 120 minuter på trainer? Bra skalle.

Skallen behöver sin träning den med. Det ryktas om en klubbkamrat som körde 6h pass ensam, stirrande på en betongvägg i klubblokalen när han hade brutit armen. Jag har åtminstonde en 24" ws skärm med valfri filmvisning framför mig.

Men visst är det roligare att cykla ute. Jag ska rusta upp en vintercykel så snart jag får tid, sen blir det utepass så mycket jag kan.

Dagens träning
110 min trainer, lugnt distanstempo.

Snart så får jag jobba upp mig på 3-4h pass i alla fall. Skalle++;

Olsson
2007-11-12, 11:27
Igår var det heldagstur på mountainbiken. Det är en årlig tur vi gör, där vi kör runt bjärehalvön. Runan bjuder på härliga klättingar och utförslöpor på den fina hallandsåsen, samt utsikt över hela skälderviken.

Vi startade 8:30 på morgonen och var tillbaka strax innan 17. 3 riktiga fikastopp hann vi med. Egenergi behöver man ju få i sig på en sådan tur :)

Effektiv cykeltid blev 6,5 timme

Backen upp mot första fikastoppet
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/bjare/1.jpg

Vid grevie backar. Jag som syns på toppen
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/bjare/2.jpg

På väg ner mot Hovs hallar
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/bjare/3.jpg

Olsson
2007-11-13, 21:10
Idag blev det intervallträning på trainern.

5 min Uppvärmning.
12 min 80% av maxpuls
2 minuter aktiv vila.
6 min 70-20 intervaller på 85% av maxpuls. (4 st).
2 minuter aktiv vila.
6 min 60-30 intervaller på 85% av maxpuls (4st).
2 minuter aktiv vila.
12 min 80% av maxpuls
2 minuter aktiv vila.
6 min 70-20 intervaller på 85% av maxpuls. (4 st).
2 minuter aktiv vila.
6 min 60-30 intervaller på 85% av maxpuls (4st).
5 min nedvarvning.

Kändes bra i kroppen och knoppen hade återhämtat sig från cyklingen och de alldeles för få timmarna med sömn i söndags. Imorgon tänkte jag köra lite styrketräning. Men om vädret är fint och jag kan komma ut och cykla på dagen så blir det nog distanscykling istället och styrketräning på torsdag.

Olsson
2007-11-14, 22:34
Det blev styrketräning idag... helt själv dessutom då ingen ville hänga med o träna idag.

Jag värmde upp med 5 min lätt löpning och 2minuter i concept2 roddmaskinen.

Sen provade jag några chins men gav upp på 7st. Kände mig helt kraftlös..
Kommer inte ihåg vikterna från hela passet men jag gjorde en 8 på 60kg i bänkpress utan pass. Så där hade jag ju mer o ge, men starka bröst blir man inte snabb av :)

Lallade mest runt lite och lyfte lite random saker sen tills jag kört hela överkroppen.

Gick över till benträning och körde på riktigt hårt och bra där. Gick hem och drog i mig ett stort glas oboy innan jag laga middag.

Imorgon ska de bli minusgrader här nere i skåneland *grr* men jag tänkte ge mig ut o köra distans ändå på dagen. Ska bara komma ihåg att fetta in läpparna, annars blir de torra som papper ;)

Olsson
2007-11-15, 17:53
Idag blev det 3h distans utomhus som lovat. Jag tog med mp3spelaren med plugg i höger öra och med mountainbiken gav jag mig ut för att leta grusvägar. Det visade sig finnas en hel del som jag inte kände till tidigare, så det blev mkt cruiseande på bilfria vägar. Det var kallt idag, klockan visade 1 plusgrad men alla vattenpölar o småsjöar var frusna. Brrr, det var gott att komma hem till värmen igen :)

Jag sätter pulszonerna på 60-70% på dessa passen och försöker låta bli att äta någonting under träningen. Vatten dricker jag givetvis. Jag har alltid med mig en energikaka eller någonting i ryggfickan för säkerhets skull, om man skulle gå in i väggen. Men idag gick det bra! 3h utan engergi i november, det låter som fettförbränningen fungerar som den ska, och bättre ska de bli!

Olsson
2007-11-17, 00:43
Mitt vänstra knä som jag skadade i februari blev aldrig 100% bra och nu har det börjat bråka lite mer igen. Det ömmar lite efter träningarna så jag hoppade över träningen idag då jag tyckte de kändes för mycket. Hoppas kunna träna lördag och söndag ändå, så ringer jag en sjukgymnast på måndag.

Imorgon (lördag) åker jag upp till Jönköping för att besöka en stor cykelmässa på Elmia under Svenska Cykeldagarna.

Olsson
2007-11-19, 19:26
Igår körde jag typ kortdistans 140 min. Sen blev de mörkt och jag fick cykla hem.

Idag körde jag tröskelintervaller 7 x 8 min med 2 min vila i mellan. Håller pulsen mellan (trösklen - 10) och upp till trösklen fast oftast på eller precis under. Kör på värdena jag fick på mitt laktattest i början på juli. Då var jag inte i så bra form efter att ha varit skadad mycket månaderna innan. Skulle kunna tänka mig att min mjölksyratröskel ligger ett par slag högre nu. Därför ska jag försöka boka in tid för ett nytt test, så man har färska värden att träna efter.

Knäet känns bättre igen förresten. Jag identifiera landsvägspedalerna som problemet så jag sålde dem och satt på mina mtbpedaler och nu funkar det bra.

Olsson
2007-11-20, 20:20
Jag tog ledigt på dagen idag och körde distans drygt 3 timmar ute. Det var kallt, rått, grått och blåsigt. Märks att jag är ovan vid distansträningen. Den tar hårt på kroppen trots att jag kör riktigt lugnt och fortfarande inte så långa pass. Men jag ger den nån vecka till sen tror jag kroppen är redo för 4 timmarspass.

Imorgon blir det styrketräning!

Är det någon som läser min journal förresten eller är det bara jag? :)

LadyInsane
2007-11-20, 20:33
Jag har läst lite..dock inte skrivit mycket. :D

Imponeras av dina långa pass. (Även de du kalla kortdistans!). Tycker själv mycket om cykling och hade gärna sysslat med det mer, om det inte vore för diverse skador plus astma..

Iaf, får väl skriva lite mer peppande saker i fortsättningen så du inte tror att du är helt ensam..:D

Jondahl
2007-11-20, 21:03
Jag läser också, med intresse. Kan nog inte ge dig några direkta tips, du verkar ha bra koll på vad du vill med träningen och hur du ska ta dig dit. Däremot läser jag och försöker lära mig något, försöker ju själv bli bättre cyklist. Bilderna inspirerar.

Olsson
2007-11-21, 22:24
Kul o se att jag har lite läsare :) Ska försöka o få in lite bilder från turerna i fortsättningen oxå.

Dagens träning
Styrketräning: 45 min
Körde helkroppspass som vanligt. Eftersom jag inte är så stark och har vidare intressanta styrketräningspass så skriver jag inte så mkt om det hela :)

Fixade 10 chins idag ganska enkelt i alla fall. Chins känns som ett bra riktmärke för hur formen är tycker jag.

Mycket intressantare är att jag har bokat in tid för ett nytt laktattest! Sen får jag se om testvärdena är tillräckligt bra för att jag ska våga visa de.

skaparn
2007-11-22, 12:02
Ja, bilder är hur kul som helst att se. Önskar att jag var lika duktig på att dokumentera, föär det är kul att se i efterhand och minnas tillbaka. Jag får hålla tillgodo med dina istället, så posta på.

wintersnowdrift
2007-11-22, 22:33
Jag tog ledigt på dagen idag och körde distans drygt 3 timmar ute. Det var kallt, rått, grått och blåsigt. Märks att jag är ovan vid distansträningen. Den tar hårt på kroppen trots att jag kör riktigt lugnt och fortfarande inte så långa pass. Men jag ger den nån vecka till sen tror jag kroppen är redo för 4 timmarspass.

Imorgon blir det styrketräning!

Är det någon som läser min journal förresten eller är det bara jag? :)

Jag läser (såklart!) men skrivandet blir sporadiskt. Hinner ju inte ens med min egen journal :P. Kör du distans på landsväg, grusväg eller i skogen? (Eller allt? :))

//Kristin

Olsson
2007-11-22, 23:29
Ja, bilder är hur kul som helst att se. Önskar att jag var lika duktig på att dokumentera, föär det är kul att se i efterhand och minnas tillbaka. Jag får hålla tillgodo med dina istället, så posta på.

Ja jag ska njuta när jag tittar tillbaka och ser hur usel jag har varit!

Jag läser (såklart!) men skrivandet blir sporadiskt. Hinner ju inte ens med min egen journal :P. Kör du distans på landsväg, grusväg eller i skogen? (Eller allt? :))

//Kristin

I skogen blir det alldeles för ojämnt tempo för att köra distans. Oftast blir det landsväg, speciellt när jag kör med andra. Men när jag cyklar själv brukar jag försöka hitta små grusvägar. Då sänks tempot lite så man får mindre fartvind på sig och ofta finns det mer träd som skyddar från vind. Vind är kall på vintern! Sist men inte minst slipper man alla galna bilister på grusvägarna.

Olsson
2007-11-22, 23:36
Dagens träning
7 x 8 min intervaller med 2 minuters vila mellan. Håller mig vid tröskelpuls och ett par slag ner där ifrån. Meningen med dessa passen är att höja min mjölksyratröskel.

Styrketräningen igår satt i lite i benen faktiskt. På första intervallen kändes det riktigt mört och kraftlöst, men när jag väl fått lite blodgenomströmmning så kvickna benen till.

Efteråt fyllde jag på med en god kvällsmat bestående av:
1 tallrik havregrynsgröt med hallon/björnbärssylt
2 mackor (pågen äntligen) med ost & skinka
1 ägg
1 stort glas brämshults apelsinjuice
1 äpple i klyftor med kanel på
1 liten bit kycklingfilé som blev över från middagen.

Olsson
2007-11-24, 15:14
Då var man nyss hemkommen från en härlig runda. På helgen kan man lätt få sällskap på distanspassen. Idag var vi 6 st som samlades kl 10 för att rocka runt lite på landsvägarna. Det var 1 plusgrad ute och solen lös som om det vore vår. Efter 1,5 timme fick Fredrik cykla hem efter ett viktigt telefonsamtal. Därefter försvann solen bakom en massa tråkiga moln och det blev mest grått resten av rundan. Vid 2:45 var vi i utkanten av stan och de andra skulle bara rulla hem men jag svängde av och tog mig 1 timme extra när man nu ändå var ute och sluta på drygt 4 timmar.

Dagens träning
Distans 4h

http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071124/1.jpg

http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071124/2.jpg

Olsson
2007-11-27, 00:00
Ja då har man gjort ett nytt laktattest. Resultatet var sådär. En markant förbättring i laktat på låg belastning vilket teoretiskt höjer min mjölksyratröskel, men den hade faktiskt sänkts. Sen höjde jag min maximala effekt i spurttesterna med 72W vilket inte är helt tokigt!

Detta beror mycket på att jag senaste tiden kört en del styrketräning och i princip ingen träning för att höja syreupptagningsförmågan. Vilket har lett till sänkt syreupptagningsförmåga och sänkt mjölksyratröskel. Jag ska ändå fortsätta med styrketräning och distansträning, dessutom ska jag köra mycket 4minutersintervaller med 1minuts vila. Så kommer programmet se ut fram till februari.

Har en massa papper med diagram osv över effekt och laktat, men har ingen scanner och ingen bra kamera. Så det ända jag kan bjuda på är ett diagram från min pulsklocka.

Klicka för att förstora
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071126/laktattest_tum.gif (http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071126/laktattest.gif)

skaparn
2007-11-27, 07:23
Jäklar vad snygg kurva, åtminstone om man har en böjelse för mönster. Får man fråga hur mycket pengar ett sådant test kostade? Det vore ju ett sätt att ta sin träning till nya nivåer.

Olsson
2007-11-27, 12:46
Jäklar vad snygg kurva, åtminstone om man har en böjelse för mönster. Får man fråga hur mycket pengar ett sådant test kostade? Det vore ju ett sätt att ta sin träning till nya nivåer.

Jag betalar 450kr på Fit For Fight (www.fitforfight.se) vilket känns som en ganska liten slant om man tänker på vad man lägger ut annars för att lätta cykeln några gram, och hur mkt den vikten gör en snabbare så :)

Där uppe i Stockholm är det väl Bosön som gäller? Skulle tro att det är dyrare där.

Olsson
2007-11-29, 21:58
De senaste två dagarna har båda innehållit ca 14 timmar rapportskrivande. Men nu är rapporten i examensarbetet inlämnad *phew*. Ingen träning har det blivit där alltså, men efter ett maxpulstest är det inte fel med två dagars vila.

Idag tog jag tag i det igen i alla fall. 4min x 10 tog jag tag i och körde precis som min testare sa jag skulle göra. Jag ligger på trösklen eller ett par slag över på intervallerna så de bränner riktigt skönt i benen :)

Imorgon blir det styrketräning, sen hoppas jag på bra väder i helgen så man kan få lite timmar i benen utan att plågas allt för mycket.

Olsson
2007-12-01, 19:08
Igår körde jag hård benträning på gymmet så idag stod det distans på schemat. Några intervaller var inte att tänka efter torsdagens och fredagens träning.

Klockan 10 idag var det samling, men när klockan ringde halv 9 i morse och jag trodde fönstret skulle gå sönder av alla regndroppar kröp jag ner under täcket och gosa ett par timmar till. När jag vakna senare var vädret fortfarande lika illa så jag ställde in uteträningen idag.

För att få tränat idag ändå så körde jag lite trainer men efter 2 timmar trodde jag att jag skulle dö av uttråkning så jag la av och åt kexchoklad istället.

Imorgon gör jag ett nytt försök att köra distans ute.

Olsson
2007-12-02, 15:26
Idag hade jag tänkt mig 4 timmar distans ute. Vädret var helt ok så jag mötte upp vid samlingsplatsen kl 9, men det var bara två till som nappade idag. De hade tänkt att köra 3 timmar så jag hängde på och tänkte att jag kunde ta en extrasväng sen bara.

Det snackades mycket idag om vilka cyklar man skulle sitta på under nästa säsong. Det är dags att börja planera nu om man ska göra nyköp. Annars gjordes en intressant anmärkning när vi cykla förbi en gård med en speciell lukt. Vasse tyckte det lukta söndagsstek och jag tyckte det lukta kalaspuffar. När man är hungrig kan man verkligen får en doft till vad som helst :)

När vi rulla in mot stan igen efter 3h så var jag riktigt SKITnödig, så jag rulla hem jag oxå :) Skamligt faktiskt. Nu måste jag börja få mer längd på distanspassen.

Här mina vingar från idag! Vasse och Andreas
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071202/3.jpg

Nu på vintern får man leva utlopp för alla i vanliga fall big NO NO! Bakom Andreas väska döljer sig en tuta som kan skrämma slag på vem som helst.
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071202/2.jpg

Och här syns även jag med en ful grimas
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071202/1.jpg

Olsson
2007-12-03, 18:31
Idag kändes det motigt att sätta sig på cykeln faktiskt. Men står det träning i schemat så är det bara att göra vad som ska göras!

Jag skulle köra 10 * 4 min idag. Redan på första intervallen släppte segheten och jag piggna till fint. Efter träningen mår man som en kung med sina härligt möra ben. Nästa vecka tänkte jag öka dessa passen till 11 eller 12 intervaller istället för 10.

Imorgon ska jag till en naprapat och kolla upp mitt knä. Så vi får väl se om jag blir dödsdömd eller om jag kan träna vidare som jag vill.

maRRtin
2007-12-03, 18:37
Efter träningen mår man som en kung med sina härligt möra ben.
Det är ju just det man få ha i åtanken när man sitter och jämrar sig över väder och dyl.

Bra journal med cykelbilder också, blir genast roligare att läsa.

Olsson
2007-12-04, 22:46
Bra dag idag!

Besöket hos naprapaten var mycket positivt. Allt var bra med knäet och jag fick några tips och övningar för att bli av med mina känningar.

Ikväll var jag på gymet och körde styrketräning. Även det gick bra.

Jag värmde upp lite lätt med några reps på 50kg i knäböj. Sen gick jag över till benpressen för att köra lite hårt. Efter några reps på 150kg skulle jag prova med PB och slängde på 210kg. (förra gången gjorde jag PB med 3 reps på 200kg). Idag satte jag 4 reps på 210kg och det kändes så bra så jag provade 220kg därefter och då satte jag en 2a på det :hbang:

Körde lite utfall och några tunga lårcurls oxå som även dem gick riktigt bra.

wintersnowdrift
2007-12-04, 23:20
Bra dag idag!

Besöket hos naprapaten var mycket positivt. Allt var bra med knäet och jag fick några tips och övningar för att bli av med mina känningar.

Ikväll var jag på gymet och körde styrketräning. Även det gick bra.

Jag värmde upp lite lätt med några reps på 50kg i knäböj. Sen gick jag över till benpressen för att köra lite hårt. Efter några reps på 150kg skulle jag prova med PB och slängde på 210kg. (förra gången gjorde jag PB med 3 reps på 200kg). Idag satte jag 4 reps på 210kg och det kändes så bra så jag provade 220kg därefter och då satte jag en 2a på det :hbang:

Körde lite utfall och några tunga lårcurls oxå som även dem gick riktigt bra.

Trevligt med positiva besked!
Och du cyklar längre distanspass än vad jag gör iaf... :em:

//Kristin

Olsson
2007-12-06, 17:10
Idag blev det verkligen en plåga att träna!

Det börja redan i morse när jag skulle ur sängen. Stel som en sten kravla jag mig ur och fick hålla i vasken när jag skulle sätta mig och resa mig från toaletten haha.

Väl på cyklen hade jag enorm träningsvärk på framsida av lår vilket gjorde att jag nästan föll om kull när jag ställe mig upp i backarna. Men inte nog med det. I början av passet hade jag kramp i rumpan! i båda skinkorna hehe. Jag antog att de skulle släppa så jag försökte köra vidare. Mycket riktigt släppte det efter 15 minuter.

Jag sega mig söder ut i motvinden och efter 1,5h när jag var som längst borta började det ösregna. Lyckligtvis såg jag att det var klarare åt nordväst så jag körde ditåt och slapp regnet efter ett tag. Det började mörkna så jag körde hem och tog sista 40 minutrarna i trainern. Hade tänkt o köra lite mer men jag blev så sugen på pasta carbonara :)

3h och 15 min Distans idag

Olsson
2007-12-07, 18:19
Idag körde jag 11 x 4 min. Alltså en intervall mer än innan, och jag överlevde det här med. Varför då nöja sig med mindre?

Har insett att journalen inte handlar så mycket om mountainbike nu under grundträningen utan mer om konditionsträning på cykel i allmänhet. Tänkte därför slänga in ett par bilder från Finnmarksturen som jag körde 25e augusti. Det är 112km långt mtb-lopp med massor av höjdmeter!

Här jagar jag uppför i en av de tuffaste backarna. 4km lång och drygt 150 höjdmeter och hela vägen på steniga stigar.
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071207/jakt.jpg

Utför precis efter depån i Grängesberg. Där stod de och delade ut varm korv med bröd. Jag skrek "med ketchup!" när jag rulla in och sen grabba jag en i korv med bröd i farten :) Detta fotto är tagit några sekunder efter jag tryckt i mig det sista.
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071207/fmt.jpg

Återhämtningen är ju viktig när man har haft en snittpuls på 163bpm i drygt 5 timmar! Så fort alla i bilen hade kommit i mål körde vi till pizzerian och fyllde på depåerna. Det satt fint kan jag lova!
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071207/pizza.jpg

skaparn
2007-12-07, 18:28
Återhämtningen är ju viktig när man har haft en snittpuls på 163bpm i drygt 5 timmar! Så fort alla i bilen hade kommit i mål körde vi till pizzerian och fyllde på depåerna. Det satt fint kan jag lova!
http://www.student.lu.se/~ihm04aol/cykling/071207/pizza.jpg

Den där sista bilden gjorde mig mer sugen än de övriga. Jag fick skrubbsår på smalbenen bara av att tänka på att köra över rötter, så länge sen var det jag skogade ordentligt.

Hur ser planen ut 2008, vilken blir första starten?

Olsson
2007-12-07, 19:31
Den där sista bilden gjorde mig mer sugen än de övriga. Jag fick skrubbsår på smalbenen bara av att tänka på att köra över rötter, så länge sen var det jag skogade ordentligt.

Hur ser planen ut 2008, vilken blir första starten?

Haha! Saknar du inte det? Jag tycker det är härligt att växla mycket mellan mtb och lvg. Kör jag bara det ena hela tiden så tröttnar jag lätt.

Säsongstarten kommer att se ut så här är det tänkt.
19-20 april Kattegattouren XC i Varberg
26-27 april Hilleshögsloppet och Hilleshögstempot LVG Linje och Tempo i Landskrona. Får se om jag kör dessa.
1 maj Förstamajloppet XC i Kvänum.

Eddie Vedder
2007-12-07, 19:47
Fantastiskt kul journal att läsa igenom!:thumbup:

Självklart är det självplågeri eftersom jag alltid inser att jag tränar väldigt lite när jag läser sånt här men likväl är det kul. Särskilt med tanke på att jag inte kan något om din idrott och får lära mig lite nytt.:)

Dessutom får fotbollsspelaren i mig tillbaka lusten för lagidrott när jag ser bilderna på dig och dina träningspartners, jag måste börja löpa för en klubb!

Lycka till framöver, jag kommer fortsätta läsa även om jag inte kan komma med något konstruktivt för din träning tyvärr.:)

maRRtin
2007-12-07, 20:31
Till skillnad från tunnisen skaparn så blev jag väldigt sugen på att kasta mig ut på närmaste stig och skaka omkring efter de där bilderna, pizzan är inte kattskit den heller. Kort sammanfattat, en bra post är det.

wintersnowdrift
2007-12-07, 21:55
Roligt

Finnmarksturen och dess backar har jag hört rykten om :). Man blir ju nååågot sugen; fast 11 mil på mtb... :P. Får se om jag hinner skaffa benmuskler till nästa sommar.

//Kristin

Olsson
2007-12-08, 16:48
Fantastiskt kul journal att läsa igenom!:thumbup:

Självklart är det självplågeri eftersom jag alltid inser att jag tränar väldigt lite när jag läser sånt här men likväl är det kul. Särskilt med tanke på att jag inte kan något om din idrott och får lära mig lite nytt.:)

Dessutom får fotbollsspelaren i mig tillbaka lusten för lagidrott när jag ser bilderna på dig och dina träningspartners, jag måste börja löpa för en klubb!

Lycka till framöver, jag kommer fortsätta läsa även om jag inte kan komma med något konstruktivt för din träning tyvärr.:)

Kul att höra! Träningspartners är suveränt för att göra träningen roligare. Dessutom pressar man sig ofta mer på de hårda passen om man gör de tillsammans med någon annan.

Finnmarksturen och dess backar har jag hört rykten om :). Man blir ju nååågot sugen; fast 11 mil på mtb... :P. Får se om jag hinner skaffa benmuskler till nästa sommar.

//Kristin

Det är lite mytomspunnet med Finnmarksturen. Plockar ut ett par rader som en kille på happymtb använde för att beskriva banan.

Backar så långa så man inte trodde fanns
Backar som aldrig tar slut
Backar som man tror tar slut men som sedan fortsätter
Efter halva loppet är man så slut så man bara vill kliva av och gå hem

Visst var det jobbigt, men det var ju meningen :) Efter allt man läst och hört om Finnmarksturen så hade jag nog ändå väntat mig lite hårdare än vad det faktiskt var. Är man bara van vid att träna regelbundet så är det inga problem att fixa det med lite antikramptabletter och tjurskallighet.

Olsson
2007-12-08, 16:59
Idag blev det ett bra träningspass!

Målet idag var att cykla till den lilla orten Mölle som ligger uppe vid kullahalvön. En riktig pärla på sommarhalvåret, men idag var där meterhöga vågor och folktomt. Vi var i alla fall 8 cyklister som samlades i morse. Ganska blandade förmågor. 1 utlandsproffs, 1 stabil elitkille, jag (vad jag nu kan räknas som), ett någon fartglad motionär och någon kille som syssla mest med korpen idrott.

I Mölle skulle vi bli bjudna på dunderfika med lussebullar och glögg. Då vädret var 12-13 m/s, blött på marken och regnet hängande i luften så gjorde vi ett ganska kort fikastopp. Hit hade vi 2h med lite omväg och raka vägen hem skulle ta ca 1,5h. Vi snackade runt lite och jag, Fredrik och Stefan var sugna på minst 4h idag. När vi närmaste oss stan så drog vi ut på en extra liten tur och sammanlagt blev det 4,5 timme. Bäst av allt var att jag kände mig inte trött på något sätt idag. Inte ens lite krispig i benen på slutet.

Dagens träning: 4,5h Distans

Jag och Stefan på vår slutrunda. Pissepaus..
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/28/28_Blog_200712081437_8F6O.jpg

Fikaställe! Ca 20 cyklister samlade. Några hade kört bil dit och några cyklat.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1450/1450_Blog_200712081416_1EX6.jpg

Eddie Vedder
2007-12-08, 20:41
Trevliga bilder, blev lite chockad när du skrev "Mölle" för det är ett badställe vid min hemort Degerfors och den ligger nog sådär 60 mil från Helsingborg.:D

4.5 timmar är inte illa alltså. Hur långa distanser blir det på en sådan tid? Kul att du fortsätter lägga upp bilder, inspirerad av alla dina naturbilder gav jag mig ut på ett rejält fint terrängpass förut. Tack för det!:thumbup:

Olsson
2007-12-10, 23:56
Trevliga bilder, blev lite chockad när du skrev "Mölle" för det är ett badställe vid min hemort Degerfors och den ligger nog sådär 60 mil från Helsingborg.:D

4.5 timmar är inte illa alltså. Hur långa distanser blir det på en sådan tid? Kul att du fortsätter lägga upp bilder, inspirerad av alla dina naturbilder gav jag mig ut på ett rejält fint terrängpass förut. Tack för det!:thumbup:

Hehe nä några 120mila pass blir de inte denna vintern ;) Den där turen körde vi 107km på.

Kul att man kan inspirera!

Olsson
2007-12-10, 23:58
Kompisarna körde distans i mörkret ikväll men jag var fast på skolan med att förbereda redovisning av exjobbet. Hann dock med ett intervallpass på 11 x 4 min ikväll på trainern ganska sent. Tur man har förstående grannar :)

Olsson
2007-12-14, 19:38
Får uppdatera lite här så ni inte tror jag har slutat träna :)

Blev faktiskt några "vilodagar" i början på veckan då jag satt och plugga 20 timmar/dygn inför redovisning av examensarbetet. Men jag har tagit tillbaka mina sömntimmar och börjat träna igen.

Idag körde jag 3h distans på mountainbiken. Blev lite blandat med asfalt, grusvägar och stigar. Tråkigt att köra själv. Men imorgon är det gemensam träning så då hoppas jag på ett längre och roligare träningspass!

Olsson
2007-12-16, 21:49
Det har varit en lite kass träningsvecka. Största boven har varit sömnbrist pga diverse orsaker. I lördags fick jag till 4 timmar och 20 minuter distansträning och idag somnade jag på sängen istället för att köra mina intervaller. När jag vaknade kändes kroppen som en påse sand typ.

Veckan som helhet blev drygt 10 timmar träning varav 2 distanspass och 2 intervallpass.

Passar på att dra nytta av vilan idag och använda denna veckan som en lugnare träningsvecka för att förbereda mig för ett par kommande hårdare veckor.

Lägger in en bild från träningen i lördags. Sån här skit får man va med om på sin racer när man inte får klar sin vintercykel i tid ;)
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/2305/2305_Blog_200712151805_ER9Y.jpg

Olsson
2007-12-21, 19:26
Det har hänt en del sen senast. Har hunnit med 9 timmars träning sen förra helgen. På måndag är det 4 veckor sedan jag gjorde mitt laktattest och det känns som jag har förbättrat mig en del. Jag inbillar mig att pulsen har sänkts med ett par slag och kroppen klagar inte trots flera timmar på sadlen.

Sen senaste uppdateringen.

Måndag: 2h innebandy som avslutades med 3 set idioten.
Tisdag: 3h distans
Onsdag: 1h intervaller 12 x 4 min.
Torsdag: vila
Fredag: 3h distans

Imorgon blir det nog till att hänga med lördagsgänget för 4-5h distans men jag är inte så jättesugen faktiskt. Ett annat gäng ska till en xc-tävlingsbana och köra. Det låter betydligt roligare men inte riktigt den träningen jag behöver under denna årstiden.

Eddie Vedder
2007-12-21, 19:42
Måndag: 2h innebandy som avslutades med 3 set idioten.
Tisdag: 3h distans
Onsdag: 1h intervaller 12 x 4 min.
Torsdag: vila
Fredag: 3h distans

Fyfan idioten!*spy* That takes me back om man säger så.;)

Men en riktigt fin träningsvecka där, jag blir verkligen sjukt impad av vilka långa pass du kör. Jag avundas såna där långa cykelpass faktiskt, måste vara en frihetskänsla att transportera sig såna grymma sträckor "för egen maskin" så att säga.

Hur kommer julhelgen se ut träningsmässigt?

maRRtin
2007-12-21, 22:05
Mycket bra träningsvecka Olsson, man kan ju få dåligt samvete för mindre.

Olsson
2007-12-22, 00:00
Fyfan idioten!*spy* That takes me back om man säger så.;)

Men en riktigt fin träningsvecka där, jag blir verkligen sjukt impad av vilka långa pass du kör. Jag avundas såna där långa cykelpass faktiskt, måste vara en frihetskänsla att transportera sig såna grymma sträckor "för egen maskin" så att säga.

Hur kommer julhelgen se ut träningsmässigt?

Jo visst har de sin charm med de långa distanspassen där man får se mkt längs vägarna. Men jag tycker egentligen de korta hårdare passen i skogen är roligare. Distanspassen är mest en pina att lida igenom för att de måste göras ;) I alla fall när man kör själv. Har man sällskap kan de var riktigt roligt ibland.

Det blir nog fullt upp med träning under julhelgen med. Är ju alltid trevligt om man kan äta lite extra vid julbordet =)

Imorgon dissar jag distansen och ska köra MTB på en trevlig tävlingsbana. Det blir förmodligen det samma på julaftons förmiddag.

Olsson
2007-12-26, 16:39
Dax för lite uppdatering!

I lördags och måndags körde jag MTB. Som vanligt i skogen så blir det hård körning. Det är nästan oundvikligt.

Igår när jag skulle köra mina intervaller så passa jag på att göra de springandes. Tänkte att de va länge sen jag sprang och de skulle vara skönt. Mycket riktigt var det så. Jag körde 12 x 4 min och for sen hem till föräldrarna för att fylla på med julmat. Distansträningen bör man köra sportspecifikt för att träna in rätt rörelsemönster, vänja sig vid sittställningar och stärka huden på utsatta ställen. Men intervaller är perfekt att köra på andra sätt. Springa, inlines, skidor eller vad man nu vill. Kan vara skönt att variera sig när man tränar nästan varje dag.

Idag blev det 4 timmar distansträning i alla fall. Blåsigt och jävligt precis som vanligt här längs den skånska kusten.

Jag suktar efter en ny ram. Är sugen på heldämpat istället. En sån här ska jag försöka få råd till :)
http://picture.yatego.com/images/41a34b6aa03e10.5/spark_ltd.jpg

Bild på Mattias från i lördags när han mesar över spången.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1571/1571_Blog_200712230018_8J7F.jpg

En bild på Måndagsgänget med
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/909/909_Blog_200712252047_QPJS.jpg

Olsson
2007-12-27, 16:10
Jag hade tänkt o köra distans idag igen. Men det blev inte riktigt så. Mötte upp några cykelkompisar kl 9. Där var även Petter med som var ca 15e på SM i somras. Att köra distans med Petter är hur lugnt som helst men idag ville han ha inslag av backintervaller och fartintervaller. I början försökte jag ligga o mala i mitt låga tempo när han försvann iväg men sen när de andra försökte hänga på så gav jag oxå upp mitt lugna tempo och var sist att släppa i samtliga intervaller sen tror jag. Det blev några riktigt tuffa körningar idag.

3 timmar drygt fick vi ihop i alla fall.

skaparn
2007-12-27, 16:17
Bild på Mattias från i lördags när han mesar över spången.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1571/1571_Blog_200712230018_8J7F.jpg

Kör du med Vertex-folk? Eller så är det en Caisse d'Epargne-Illes Balears-tröja. (ja, jag tror jag fick stavningen rätt).

Olsson
2007-12-27, 17:27
Kör du med Vertex-folk? Eller så är det en Caisse d'Epargne-Illes Balears-tröja. (ja, jag tror jag fick stavningen rätt).

Det är en Illes Balears-tröja. Men ingen Illes Balears-cyklist i den... så klart :)

Olsson
2007-12-30, 16:55
Då var ännu en vecka avklarad och våren närmar sig med stormsteg :) Det börjar redan bli ljusare och ljusare för var dag som går. Imorgon är det nyårsafton och sen tänkte jag inleda det nya året med en liten viktnedgång fram mot våren. Skriver in startvikt och sen är tanken att rapportera lite då och då. Rapporterar jag inte så har jag förmodligen inte gått ner i vikt. Det är då ni ska skriva och skälla på mig så jag känner pressen :)

Veckan som har gått har varit en bra träningsvecka
Måndag: 45 min - MTB 3-10 min intervaller i nästan tävlingsfart.
Tisdag: 1h 8min - Löpning 12 x 4 min intervaller
Onsdag: 4h 8min - Distans
Torsdag: 3h 7min - Distans med inslag av hårda intervaller
Fredag: Vila.. zzz
Lördag: 3h 55min - Distans
Söndag: 1h 15min - Trainer 13 x 4 min

Totalt: 14timmar och 20 minuter

På nyårsafton ska jag på middag med en massa vänner. Inget större fylleslag är planerat så jag ska försöka hålla min träning som planerad både nyårsafton och nyårsdagen, men kanske lägger träningen på eftermiddagen på nyårsdagen ;)

Olsson
2007-12-31, 14:16
Jävla skit krumbulleträning! Tänkte köra 3-4h lugn distans idag och hängde på Jens och Stefan ut. Jag tog inte med någon mat för 3-4h i lugnt tempo klarar man sig utan. Efter att jag hade legat kring mjölksyratrösklen i 45 min tackade jag för mig idag och körde hem själv. 45 minuter till och jag hade gått in i väggen.

Jag hade dagen till ära tagit ut min vintercykel (ett par månader för sent) med grova dubbade däck, en broms som låg emot, nya hjul med för mkt fett i lagerbanerna som rullar trögt och många andra bortförklaringar. Tillsammans med en Jens som gillar att köra ganska fort på distansträningarna blev detta en plåga.

Jag körde raka vägen hem i lite lugnare tempo men passade på att köra styrkeintervaller på högsta växlen i uppförsbackarna för att ändå få ut lite av detta kortare 95 min passet.

Lite smått sur nu så skiter jag i träningen imorgon och lägger till en karatefylla ikväll istället.

Eddie Vedder
2007-12-31, 14:25
Lite smått sur nu så skiter jag i träningen imorgon och lägger till en karatefylla ikväll istället.

Elitsatsning ftw!:hbang: :D

Skämt åsido är det förstås ett helvete när det går sådär, särskilt när du körde ihop med dina polare kan jag tro. Kanske var därför du vände hem istället för att fortsätta men i lägre tempo?

Intressant för en helt okunnig att läsa vad mycket det kan spela in med olika material o.s.v. för resultaten.

För övrigt börjar jag mer och mer sondera terrängen efter en racer för hyfsat pris som räcker för mina låga mål. Vore kul som bara den att åtminstone ha en cykel som man kan ta sig 6-7 mil med utan att dö. Hur tror du en cykel för 5-6000 står sig för en total nybörjare som mest vill komplettera övrig konditionsträning?

Olsson
2007-12-31, 15:58
Elitsatsning ftw!:hbang: :D

Skämt åsido är det förstås ett helvete när det går sådär, särskilt när du körde ihop med dina polare kan jag tro. Kanske var därför du vände hem istället för att fortsätta men i lägre tempo?

Intressant för en helt okunnig att läsa vad mycket det kan spela in med olika material o.s.v. för resultaten.

För övrigt börjar jag mer och mer sondera terrängen efter en racer för hyfsat pris som räcker för mina låga mål. Vore kul som bara den att åtminstone ha en cykel som man kan ta sig 6-7 mil med utan att dö. Hur tror du en cykel för 5-6000 står sig för en total nybörjare som mest vill komplettera övrig konditionsträning?

Hehe ja va ska man säga.. det är ju ändå nyår.

Det var många faktorer idag som gjorde att de blev för tungt. Det blev ett bra träningspass ändå ju tillslut, men inte alls vad jag hade tänkt att köra. Med två hårda pass dagarna efter varandra så gör jag nog rätt i att vila imorgon oavsett alkoholintag.

För 5-6000 kan du få en helt ok racer begagnat som man kör lika snabbt på som en som kostar 5 gånger så mycket. Den största skillnaden ligger i hur cykeln känns. Nytt så finns det nog inte ens någon racer under 7-8000 kr. Finns lite hybirds osv kanske men jag tycker helt klart du ska satsa på en begagnad racer. Framåt våren brukar det komma ut massor på blocket.

Eddie Vedder
2007-12-31, 19:34
För 5-6000 kan du få en helt ok racer begagnat som man kör lika snabbt på som en som kostar 5 gånger så mycket. Den största skillnaden ligger i hur cykeln känns. Nytt så finns det nog inte ens någon racer under 7-8000 kr. Finns lite hybirds osv kanske men jag tycker helt klart du ska satsa på en begagnad racer. Framåt våren brukar det komma ut massor på blocket.

Okej tack för tipsen.:thumbup:

Kollade blocket igår men hittade inte säskilt mycket. Kan vara klokt att ha lite tålamod, just i dagsläget har jag ju precis börjat tycka om spinning och det kan säkert vara bra att ha lite tålamod för att se hur intresset utvecklar sig. Oavsett om jag hittar en bra cykel till bra pris så är det ju onekligen en stor utgift för mig så lite tålamod är antagligen på sin plats.:)

Ha så kul ikväll och gott nytt år!:cheers:

Olsson
2008-01-01, 14:04
Ja då har man vaknat och inlett det nya året. Det blev ganska städat igår faktiskt. Så jag mår hur bra som helst idag! Det är till och med så jag funderar på att köra en kvällsträning.

Startvikt på deffen är 65 kg

Olsson
2008-01-02, 21:47
Idag har jag skrivit CV, Personligt brev och allt möjligt annat man kan göra när man söker jobb. Nu får man hålla tummarna för att man får något roligt napp.

Jag funderade på att sticka ut o köra distans själv men var ooootroligt osugen. Till slut drog jag fram trainern och piska på med 13 x 4 min. Jag fick verkligen slita mig igenom varje intervall men jag genomförde passet precis som det skulle genomföras så jag är nöjd ändå!

Har lyckats hålla mig ifrån godis, glass och annat gott på min första deffdag dessutom. Normalt sätt äter jag något sådant gott varje dag så den störta förändringen nu blir att skära ner på det och en del onödigt fet mat. Jag kommer äta både godis, glass och annat gott, men jag ska göra det med måtta nån gång ibland. Inte 2 Liter glass med chokladsås under en filmkväll som det annars lätt kan bli ;)

wintersnowdrift
2008-01-02, 21:58
Jäklar vad du cyklar! Din journal får mig att inse att jag aldrig kommer bli något annat än en glad motionär. I hur många år har du satsat så här?

//Kristin

Olsson
2008-01-03, 00:42
Jäklar vad du cyklar! Din journal får mig att inse att jag aldrig kommer bli något annat än en glad motionär. I hur många år har du satsat så här?

//Kristin

Det var väl ungefär vad jag oxå insåg här om dagen när jag tittade runt lite i några svenska elit-mtb-cyklisters bloggar. Exempelvis Alexander Wetterhall tränade 27 timmar förra veckan när jag tyckte jag gjorde en bra vecka med 14 timmar. Men nu är ju tack och lov inte mitt mål att köra i toppen.

Det är nog faktiskt första året nu jag tränar för att verkligen försöka åstadkomma något med min träning. Förra vintern tränade jag på nästan lika bra, men jag skadade mig i februari och kunde knappt cykla förrän det var i slutet på maj. Därför blev hela säsongen väldigt lidande. Före det hade jag bara motionscyklat i 2 år. Med andra ord är jag inte så snabb som man skulle kunna tro ;)

Jag hoppas att kunna höja mig ett eller två snäpp fram till våren. Att bli duktig tar ju lång tid, så jag får se hur kul jag tycker det är sen att köra på "elitnivå". Det avgör om jag kommer satsa ännu hårdare i fortsättningen eller om jag inser att jag inte är elitmatrial och istället nöjer mig med att motionscykla och ha skoj på hoj :)

Tidigare har jag ju orienterat på rätt hög nivå oxå så jag har en viss vana vid hård träning.

Olsson
2008-01-03, 21:01
Dagens träning: Distans (kort) 2,5 timme

Höll mig till min uppmätta pulszon för distansträning 136-152 bpm. Då gick det i 12-15km/h på vägen ut och 35-40km/h på vägen hem. Tror ni det blåste? :D

Det var faktiskt ingen höjdare att träna ute idag. Det var -3 grader, jäääkligt blåsigt, mörkt och snöade en del. När jag närmade mig stan efter den snabba hemfärden var jag inte så sugen på att ta någon extra runda...

Jax
2008-01-03, 21:28
Du måste ha känt dig jättemotiverad i början av passet. :D

I övrigt stämmer jag in i Kristins hyllningskör efter att ha läst vecksammanfattningen.

Olsson
2008-01-05, 00:50
Du måste ha känt dig jättemotiverad i början av passet. :D

I övrigt stämmer jag in i Kristins hyllningskör efter att ha läst vecksammanfattningen.

Haha jo motivationen har varit högre. Men brukar ändå va trevligare att ha de avklarat på vägen ut och sväva i medvinden hem.

Olsson
2008-01-05, 01:07
Idag (fredag) fick jag äntligen mitt efterlängtade löppass! Har tänkt att köra ett utav intervallpassen varje vecka som löpning.

Idag var det 13 x 4 min som gällde med 1 min gångvila mellan intervallerna. Det var 2 minusgrader, rejält blåsigt och ruggit väder. Här vid kusten är luftfuktigheten så hög så kylan biter sig ända in i benmärgen.

Efter 2 intervaller var jag rätt varm men det kylde ändå rätt bra när man kom ut på öppna partier och fick vinden på sig. Efter 8 intervaller började jag få lite känningar i ena smalbenet. Ville inte ge upp så här tidigt så jag provade att strecha framsidan av vaden lite i vilan och de hjälpte faktiskt så jag kunde fullfölja hela passet!

Att genomföra dessa intervallerna med löpning känns nästan som en barnlek jämfört med att göra de på cykel. När jag cyklar så får jag grymt med mjölksyra i låren, men känns inget alls i benen när jag springer och då ligger jag ändå ett par pulsslag högre i löpningen.

73 min inkl kort uppvärmning och nedvarvning. 12,5km på klockan men sensorn verkade ha missat en massa samples så de bör vara en bit längre än så. Man kanske skulle ta o skaffa sig en garmin? :D

Står nog över träningen imorgon, vill inte ut o köra distans i den här kylan och blåsten...

Bild från innan löpningen
http://www.kol14.se/cyklar/1.jpg

skaparn
2008-01-05, 08:03
Idag (fredag) fick jag äntligen mitt efterlängtade löppass! Har tänkt att köra ett utav intervallpassen varje vecka som löpning.

Idag var det 13 x 4 min som gällde med 1 min gångvila mellan intervallerna. Det var 2 minusgrader, rejält blåsigt och ruggit väder. Här vid kusten är luftfuktigheten så hög så kylan biter sig ända in i benmärgen.

Efter 2 intervaller var jag rätt varm men det kylde ändå rätt bra när man kom ut på öppna partier och fick vinden på sig. Efter 8 intervaller började jag få lite känningar i ena smalbenet. Ville inte ge upp så här tidigt så jag provade att strecha framsidan av vaden lite i vilan och de hjälpte faktiskt så jag kunde fullfölja hela passet!

Att genomföra dessa intervallerna med löpning känns nästan som en barnlek jämfört med att göra de på cykel. När jag cyklar så får jag grymt med mjölksyra i låren, men känns inget alls i benen när jag springer och då ligger jag ändå ett par pulsslag högre i löpningen.

Bild från innan löpningen
[.IMG]http://www.kille-som-ser-kall-ut[/IMG]

Visst är det så. Man kan ha en helt annan puls vid löpning, men då är det ju istället så att man kan komma upp i den där pulsen som det känns som om den nästan stryper en vid intervallerna. Mycket ångestframkallande.

Men gott att du löpte, inte långt kvar till LL08 nu.

Jax
2008-01-05, 09:57
Men gott att du löpte, inte långt kvar till LL08 nu.
Menar du att jag ska bli förnedrad av ytterligare en cyklist. Kör i vind. I år äter jag gratis pizza!

Olsson
2008-01-05, 14:45
Hehe vi får väl se om de blir något LL i år. Jag har velat springa de flera år men har aldrig kunnat.

Mina kära cykelvänner var ute och träna utan mig idag. Här är en film från deras tripp. Petter står o lagar sin andra punka för dagen och är lite småsur :) Har ni volymen på så hör ni hur mkt de blåser, och förstår förhoppningsvis varför jag hellre sitter här i värmen.
1Q67ZH3V2Uc

Eddie Vedder
2008-01-05, 14:48
Då har man fått höra din dialekt då, kolos bästa cyklister talar bred skånska och bred norrländska.:D

Kul film, jag avundas att ni slipper den vidriga snön vi har här men blåsten klarar jag mig utan.

Det vore onekligen kul om det blev LL för dig (vilket det förhoppningsvis blir för mig även i år):thumbup:

machine gun
2008-01-05, 16:01
Kul film, jag avundas att ni slipper den vidriga snön vi har här men blåsten klarar jag mig utan.

Sluta klaga på snön! Vill man inte ha snö, ska man inte bo i norra Europa.

Olsson: Ja, vad kan man säga? Imponerande träningsmängd. Jag kan inte så mycket om cykling, men det är kul att titta in och läsa lite om hur någon som satsar på den sporten tränar.

Olsson
2008-01-06, 19:09
Sluta klaga på snön! Vill man inte ha snö, ska man inte bo i norra Europa.

Olsson: Ja, vad kan man säga? Imponerande träningsmängd. Jag kan inte så mycket om cykling, men det är kul att titta in och läsa lite om hur någon som satsar på den sporten tränar.

Du ska väl snart vigas in i cykelsporten du med? :D

Jag tänkte vara latis idag med och vila *whistle* Det har trots allt blivit 3 tuffa intervallpass i veckan, så även om vila är farligt tror jag inte större skada är skedd! Med två vilodagar i rad så kan jag nog hoppa över den planerade "lugna" träningsveckan nästa vecka och istället köra på hårt och fortsätta öka antalet intervaller.

Olsson
2008-01-07, 18:51
Hade tänkt att cykla distans ute idag med en kompis men det regnar rätt ordentligt så vi tänkte att vi kan lika bra spara det till imorgon. Men träna skulle de göras idag efter två vilodagar så jag körde ett intervallpass på trainern. I sammband med två vilodagar i rad passar jag på att ta en lugnare vecka och kortar därför ner antalet intervaller till 11 istället för 13 som jag var uppe på i förra veckan.

Dagens träning: 11 x 4 min på trainern

Olsson
2008-01-08, 23:28
Snabb uppdatering. Jag kan kort och gott säga att idag blev jag
ÄGD

Hade snackat med Stefan om distansträning ikväll. Då jag blev lite sen hann jag inte äta innan träningen så senaste målet var kl 14:30 och sen drog jag ut o cykla mellan 17:30 och 20:30 utan att ha ätit något, men med en banan och en paket seamkakor i ryggfickan skulle det gå bra eftersom vi skulle köra distans. MEN det var fler sugna cyklister vid sammlingspunkten ikväll och som vanligt när man cyklar med andra så får man sällan som man vill när man vill köra lugnt.

Istället blev det ruggigt hård körning. Efter 30 min stoppa jag i mig min banan och efter knappt 2 timmar kom hammaren och jag släppte i en backe helt tom på energi! Efter pilla upp en liten paket sesamkakor ur ryggfickan och efter några minuter kunde jag cykla normalt i alla fall. Jag gav mina två vänner tillåtelse att köra vidare hemåt själv men de satte upp fin fart och lät mig ligga på rulle och njuta i lä bakom deras ryggar.

maRRtin
2008-01-09, 18:56
Det låter faktiskt lite roligt när du skriver att du efter knappt 2 timmar gick in i väggen trots att du pillat i dig en hel banan. :D

Olsson
2008-01-09, 23:02
Det verkar som jag underskattar in energiförbrukning. Idag blev det distansträning inom rätt pulszon men lik väl förbannat gick jag in i väggen efter 3 timmar. Ingen mer mat med mig och sista biten hem gick grymt sakta på lätta väggarväxlar. Kanske var jag lite tom i kroppen efter gårdagens utladdning? Men jag smällde i mig nästan 200g kolhydrat igårkväll efter träningen och jag fick i mig nästan lika mkt till idag både innan och efter träningen. Allt gott jag har stoppat i mig förr har tydligen gett bra med kraft till träningarna för nu utan allt godis, pizza och glass så går de inte så bra längre :D

3 timmar och 45 min blev det i alla fall idag. Var helt skakig och svimfärdig när jag stapla in i lägenheten. Imorgon vägrar jag sätta mig på en cykel!

Det låter faktiskt lite roligt när du skriver att du efter knappt 2 timmar gick in i väggen trots att du pillat i dig en hel banan. :D

Heh jo det var väl lite väntat med så lite energi. Nu ska jag framöver ha med mig en 100g energigel som reserv utöver det jag har tänkt att äta under cyklingen.

skaparn
2008-01-09, 23:14
men med en banan och en paket seamkakor i ryggfickan skulle det gå bra eftersom vi skulle köra distans. MEN det var fler sugna cyklister vid sammlingspunkten ikväll och som vanligt när man cyklar med andra så får man sällan som man vill när man vill köra lugnt.

Vilket jag faktiskt kan finna så irriterande att ibland kör jag hellre själv än att hetsas av någon som inte cyklat på fem dagar och ändå ska vila dagen efter. Så i hear ya bro, ingen skam att bli tappad då.

wintersnowdrift
2008-01-09, 23:36
MEN det var fler sugna cyklister vid sammlingspunkten ikväll och som vanligt när man cyklar med andra så får man sällan som man vill när man vill köra lugnt.

Vilket jag faktiskt kan finna så irriterande att ibland kör jag hellre själv än att hetsas av någon som inte cyklat på fem dagar och ändå ska vila dagen efter. Så i hear ya bro, ingen skam att bli tappad då.

I'll be there for you as bromskloss *kissass*.

//Kristin

Olsson
2008-01-11, 23:35
Åh halleluja vad härligt det är att springa! Jag gjorde idag en liten avstickare från träningsplaneringen jag fått från mitt testinstitut :) Men de skriver jag om i nästa inlägg.

Jag tänkte faktiskt bjuda på en del smaskig fakta om min fysik från testet jag gjorde 26 november. Detta var efter ca 1 månads lugnare träning efter höstvilan och därför blev inte resultatet så himla bra. Jag tänkte att det var kul att jämföra med sen till våren i alla fall. Ni som kan sånt här märker säkert nu att jag inte är så snabb. Jag är heller ingen expert inom träningslära så jag kan mycket väl ha fel i saker jag skriver här.

Maxpuls: 198 (på testcykel)
Mjölksyratröskel: 166

Från mina testresultat spotta maskinen ut sig några pulszoner som jag själv har namngett:
zon 1: 121 - 136 Återhämtningsträning
zon 2: 136 - 153 Distansträning LSD
zon 3: 153 - 163 Snabbdistans
zon 4: 163 - 172 Tröskelträning
zon 5: 172 - 198 Syreupptagningsförmåga / tävlingsförberedande

Testet gick ut på att jag först mätte koncentrationen mjölksyra i blodet (laktat) vid vila. Sen börja jag köra på lätt belastning i 4 min, därefter mätte vi på nytt laktat. Motståndet höjdes med 30 watt och jag körde i 4 min till varefter vi mätte laktat och så här fortsatte det till jag inte längre klarade cykla. 330 watt stannade jag på. Det hela blev ett sånt här snyggt diagram.

http://www.kol14.se/cyklar/laktattest_liten.jpg (http://www.kol14.se/cyklar/laktattest_stor.jpg)

Testexperten tyckte att mitt laktat steg lite tidigt redan vid 150 watt och menade att de berodde på lite distansträning. Ej existerande skulle jag kunna sagt, men de gjorde jag inte =) Mjölksyratrösklen var även lite låg. Detta berodde delvis på att laktatet gick upp tidigt. Med mer distansträning skulle jag kunna förskjuta stegringen i laktat en bit och där med höja min tröskel.

Fram till februari - mars blev ordinerad distansträing 3-5 ggr/vecka i zon 1 och tröskelträning 2 ggr/ vecka i zon 4. Tröskeltränigen föreslog han att jag skulle köra som 4 minuters intervaller med 1 min vila (ja ni har nog sätt). Jag skulle börja på 10 repetitioner och stegra varje vecka men efter 3-4 veckor skulle jag ta en lugnare vecka där jag gick ner till 11-12 igen och öka upp i 3-4 veckor igen osv.

Han mena på att syreupptagningsförmågan gick så fort att träna upp så det var onödigt att ligga och träna det hela vintern. Nu har jag delvis tröttnat på distansträningen för jag tycker det är den minst roliga delen av cyklingen så jag ändrar lite i upplägget. På mountainbike är syreupptagningsförmågan viktigare än vid landsvägscykling. Därför börjar jag tidigare med denna träningen. Jag kommer dock fortsätta med distansträning i liknande grad som tidigare 2 månader till.

Olsson
2008-01-11, 23:50
Dagens träning blev löpning 4 x 4 min med 3 min vila. Denna träningen genomfördes i zon 5 och inte i zon 4 som jag alltså tidigare har kört mina 4 min intervaller i. Norska forskare kom ju fram till att dessa 4x4 min intervallerna skulle vara riktigt effektiva syreupptagningshöjare. Dessutom skulle de inte slita så mkt vilket innebar att man kan köra många kvalitetspass varje vecka.

Det var riktigt skönt att få springa på fort faktiskt! Men jag var klumpig som en elefant. Jag har haft problem med mina smalben i 6-7 år och har bara kunnat köra lugn löpning tidigare. Men nu äntligen verkar det fungera igen. Kör dock max 1 gång / vecka nu och ett bra tag framöver.

Det kändes som löpsteget blev bättre och bättre under träningspasset faktiskt :) Jag kom upp i högre och högre puls med, men det inget konstigt med det.

Notera att det gula i detta diagram motsvarar det röda i förra diagrammet och det röda här motsvarar det gråa i förra diagrammet.
http://www.kol14.se/cyklar/4x4_liten.gif (http://www.kol14.se/cyklar/4x4_stor.gif)

Olsson
2008-01-12, 10:37
Nu ska jag ut o cykla med Micke! :)

Eddie Vedder
2008-01-12, 10:48
Riktigt kul läsning Olsson, den där typen av tester har jag frågat om det pågår några där dom vill ha försökspersoner här i Uppsala men läraren kände inte till några för tillfället.

Att din laktattröskel skulle vara lägre p.g.a. att du tränar för lite distansträning känns ju lite konstigt kanske, men jag har säkert fel där. Posta gärna mer sånt där iaf!:thumbup:

Nu ska jag ut o cykla med Micke! :)

Lycka till!:)

skaparn
2008-01-12, 11:21
Dagens träning blev löpning 4 x 4 min med 3 min vila. Denna träningen genomfördes i zon 5 och inte i zon 4 som jag alltså tidigare har kört mina 4 min intervaller i. Norska forskare kom ju fram till att dessa 4x4 min intervallerna skulle vara riktigt effektiva syreupptagningshöjare. Dessutom skulle de inte slita så mkt vilket innebar att man kan köra många kvalitetspass varje vecka.

Det var riktigt skönt att få springa på fort faktiskt! Men jag var klumpig som en elefant. Jag har haft problem med mina smalben i 6-7 år och har bara kunnat köra lugn löpning tidigare. Men nu äntligen verkar det fungera igen. Kör dock max 1 gång / vecka nu och ett bra tag framöver.

Det kändes som löpsteget blev bättre och bättre under träningspasset faktiskt :) Jag kom upp i högre och högre puls med, men det inget konstigt med det.

Notera att det gula i detta diagram motsvarar det röda i förra diagrammet och det röda här motsvarar det gråa i förra diagrammet.
http://www.kol14.se/cyklar/4x4_liten.gif (http://www.kol14.se/cyklar/4x4_stor.gif)

Förlåt mig om detta står att läsa tidigare i tråden, men hur mycket motsvarar de 190 bpm jag tycker mig se i kurvan i procent?

Jag har för övrigt också hört folk prata om de där 4x4-passen. Jag brukar köra något liknande när jag ska träna tempo på trainer, fast då 5 st 5+5 min. Problemet är ju att det är så jävla jobbigt. Men att det skulle slita mindre har jag inte reflekterat över, nå, känner du dig fräsch idag trots löpintervallerna?

Jax
2008-01-12, 11:46
Vad gör du de 3 minuterna då du vilar? Inget eller lätt trampande? Hur som helst så sjunker pulsen förbaskat snabbt. Imponerande!

Olsson
2008-01-12, 15:50
Riktigt kul läsning Olsson, den där typen av tester har jag frågat om det pågår några där dom vill ha försökspersoner här i Uppsala men läraren kände inte till några för tillfället.

Att din laktattröskel skulle vara lägre p.g.a. att du tränar för lite distansträning känns ju lite konstigt kanske, men jag har säkert fel där. Posta gärna mer sånt där iaf!:thumbup:

Det är rätt givande test faktiskt!

Han menade att med distansträningen skulle jag sänka mina laktatvärden över hela registret och därmed kunna pressa ut fler watt oxå, så även vid trösklen. Så det var väl egentligen inte specifikt ang trösklen. Men jag minns inte så bra faktiskt.

Förlåt mig om detta står att läsa tidigare i tråden, men hur mycket motsvarar de 190 bpm jag tycker mig se i kurvan i procent?

Jag har för övrigt också hört folk prata om de där 4x4-passen. Jag brukar köra något liknande när jag ska träna tempo på trainer, fast då 5 st 5+5 min. Problemet är ju att det är så jävla jobbigt. Men att det skulle slita mindre har jag inte reflekterat över, nå, känner du dig fräsch idag trots löpintervallerna?

Jag testade upp 198 som maxpuls på testet med trainer, men vid löpning som jag gjorde dessa intervaller har nog maxpulsen 5-6 slag högre i alla fall så ca 93%. Jag ska prova köra intervallerna på cykel sen oxå men förväntar mig att det kommer bli jävligt jobbigt.

Idag kände jag mig faktiskt rätt fräsch så helt tokigt är de nog inte.

Vad gör du de 3 minuterna då du vilar? Inget eller lätt trampande? Hur som helst så sjunker pulsen förbaskat snabbt. Imponerande!

Nu var det ju ett löparpass :) Men när klockan pep så slog jag av på tempot och jogga lätt ca 30 sek. Sen gick jag ungefär lika långt och därefter stannade jag och stod stilla till det var 20 sek kvar ungefär. Då börja jag jogga lätt lätt. Jag kör samma upplägg på cykel oxå.

Vill ju röra mig lite för att inte stumma i benen men andra sidan sätt vill jag ha bra vila oxå så jag orkar köra nästa intervall hård, så det blir lite av varje typ.

Olsson
2008-01-12, 15:52
3 timmar cykling idag! Vi drog runt på lite stigar och grusvägar halva tiden ungefär och resten höll vi oss på asfalten. Vinden i ryggen på vägen hem så det var bara att fälla upp seglen och njuta :D

skaparn
2008-01-12, 16:16
Inte för att vara den som är den, men kommer du inte över 93% på dina löpintervaller finns det nog lite grann kvar att ta av. Bit ihop.

Jax
2008-01-12, 16:33
Ta det inte personligt Olsson, han gör alltid så här.

Nä men ärligt så tycker jag att det är svårt att komma upp mycket högre på bara fyra intervaller. Det är ju inte mer än 16 minuters ordentlig löpning och han är nere på 110 och vänder.

Olsson
2008-01-12, 16:58
Inte för att vara den som är den, men kommer du inte över 93% på dina löpintervaller finns det nog lite grann kvar att ta av. Bit ihop.

Ta det inte personligt Olsson, han gör alltid så här.

Nä men ärligt så tycker jag att det är svårt att komma upp mycket högre på bara fyra intervaller. Det är ju inte mer än 16 minuters ordentlig löpning och han är nere på 110 och vänder.

Haha! Jo men jag ska nog faktiskt kunna komma ut en liten bit till. Jag är dock väldigt ovan vid löpning nu så jag är för klumpig för att springa snabbare ;) Det kommer!

machine gun
2008-01-12, 17:09

Det brukar vara ganska dyrt och folk betalar frivilligt, så det är inte så ofta forskare behöver leta försökspersoner. Men hör av dig till GIH, de genomför olika typer av fystester hela tiden och söker nog försökskaniner med jämna mellanrum.

Det vore kul att göra ett liknande test. Noterade att jag har rabatt på laktattester via triklubben. Borde utnyttja det vid tillfälle. Vore kul att veta mer exakt hur man ligger.

Väldigt fin pulskurva från intervallträningen där!

Olsson
2008-01-13, 13:34
Det vore kul att göra ett liknande test. Noterade att jag har rabatt på laktattester via triklubben. Borde utnyttja det vid tillfälle. Vore kul att veta mer exakt hur man ligger.

Väldigt fin pulskurva från intervallträningen där!

Man tackar!

Ta tillfället när chans kommer! Men det är egentligen när man gör upprepande tester det blir riktigt intressant. Då kan man se hur träningen verkligen har påverkat ens prestationer

Olsson
2008-01-13, 13:45
Jag kommer nog göra ganska stora förändringar i träningen nu. Slut på en massa distanslarv :) Våren börjar ju närma sig och jag måste få upp syreupptaget.

Igår satt jag och läste massor om Hoff & Helgerud, två norska forskare som förkastar all distansträning och menar på att ens prestation påverkas av 3 faktorer. Syreupptagningsförmåga, Muskelsyrka och arbetsekonomi.

För att träna syreupptaget så effektivt som möjligt ska man köra 4 x 4 min på 90-95% med 3 min aktiv vila på 70%. För att träna styrka ska man köra tung styrketräning med 4 reps i 4 set. Klarar man mer än 4 reps ska man höja vikten.

Jag kommer inte köra deras upplägg fullt ut men jag kommer dra mig lite åt de hållet. Mycket syreupptag ska jag träna och mer benstyrka än vad jag gjort tidigare. Det kommer nog bli en del riktig MTB-träning i skogen nu med.

skaparn
2008-01-13, 13:56
Jag kommer nog göra ganska stora förändringar i träningen nu. Slut på en massa distanslarv :) Våren börjar ju närma sig och jag måste få upp syreupptaget.

Igår satt jag och läste massor om Hoff & Helgerud, två norska forskare som förkastar all distansträning och menar på att ens prestation påverkas av 3 faktorer. Syreupptagningsförmåga, Muskelsyrka och arbetsekonomi.

För att träna syreupptaget så effektivt som möjligt ska man köra 4 x 4 min på 90-95% med 3 min aktiv vila på 70%. För att träna styrka ska man köra tung styrketräning med 4 reps i 4 set. Klarar man mer än 4 reps ska man höja vikten.

Jag kommer inte köra deras upplägg fullt ut men jag kommer dra mig lite åt de hållet. Mycket syreupptag ska jag träna och mer benstyrka än vad jag gjort tidigare. Det kommer nog bli en del riktig MTB-träning i skogen nu med.

Jag är rädd att du har nog slagit huvudet på spiken där. Att jag skriver rädd är för att jag blivit bekväm i att köra ganska lite högintensiv träning och och mer volym, som inte alls gör ont annat än då man bränner sig på trainern efteråt. I synnerhet som du kör MTB vilket som jag förstått det inte innehåller några som helst vilomoment som en LVG-tävling kan göra när man ligger fint inbäddad i klungan ett par mil på en transportsträcka. Ni kör lite kortare och mycket intensivare hela tiden.

Olsson
2008-01-13, 16:41
Japp då provade jag idag på trainern. Det är bara att konstatera att jag är klen och kass!

4 x 4 min på 90-95% med 3 min aktiv vila på 70% var planerat.

Jag fick slita som fan bara för att komma över 90% på första. Andra och tredje gick det bättre även om jag nog inte prestera så många watt längre :D Var jävligt mosig efter tredje intervallen och tänkte att jag har många veckor kvar att bli bra så jag är klok och inte kör slut mig vid första försöket. Nu i efterhand ångrar jag mig lite givetvis...

Det känns att man har tränat nu i alla fall!

Jax
2008-01-13, 17:07
Var jävligt mosig efter tredje intervallen och tänkte att jag har många veckor kvar att bli bra så jag är klok och inte kör slut mig vid första försöket. Nu i efterhand ångrar jag mig lite givetvis...
Jag inväntar skaparn för en gemensam huvudskakning och besviken blick.

skaparn
2008-01-13, 17:17
Nja, jag kan bara lugnt konstatera att du inte fick optimal konditionsträning, och jag kan slappa en dag till...

Olsson
2008-01-15, 21:50
Jag tog hårt åt mig av era kommentarer så nu var jag ju tvungen att bevisa min hårdhet! :cool:

Var ute och snurrade i 3,5 timme i mörker, regn och blåsigt väder. Jag och Stefan körde längs kusten (där det blåser som mest!) till Kullaberg och sen tog vi den fina backen med 12% lutning upp till fyren. I början av passet körde jag styrkeintervaller för maxstyrka. De gick ut på att jag accelerera i låg fart på högsta växlen i 5 sekunder följt av minst 5 min vanligt distanstempo som vila i mellan. Gjorde 5 st sånna och det kändes rätt bra i benen.

Hårda som vi är tog vi medvinden på vägen ut, vilket betydde nästan 2 timmar hård motvind och regn på vägen hem! Jag passade på att köra hårt i backarna för att samla lite tid i området 90-95% av maxpuls där man har optimal förbättring av syreupptaget.

Olsson
2008-01-15, 21:56
De gick ut på att jag accelerera i låg fart på högsta växlen

"De gick ut på att jag accelerera FRÅN låg fart på högsta växlen" ska de ju givetvis stå. Accelerationen fullt tryck i pedalerna sittandes i sadlen.

Jax
2008-01-15, 22:14
Du är härmed förlåten. Bra pass!

Olsson
2008-01-15, 22:24
Du är härmed förlåten. Bra pass!

De där värmde i cykelhjärtat! Tack!

skaparn
2008-01-15, 22:39
Ja, det var en klar förbättring. Det är bra att du ser till att sporra oss andra att träna hårdare. Man får ju inte träna mindre än någon annan, så imorgon blir det balkongen.

machine gun
2008-01-15, 23:34
Ta tillfället när chans kommer! Men det är egentligen när man gör upprepande tester det blir riktigt intressant. Då kan man se hur träningen verkligen har påverkat ens prestationer

2 ggr/år borde vara bra, ett test i början av- och ett i slutet av säsongen.

Olsson
2008-01-16, 17:22
Ännu ett träningpass är avklarat!

Jag snörade på mig löparskorna och sprang 4 x 4 min med 3 min joggvila. Hårt och gött. Det är faktiskt riktigt kul att få träna riktigt intensivt igen :) Nästa vecka kommer dock bli en lite lättare vecka med chans för återhämtning.

Jax
2008-01-16, 18:01
Man får ju inte träna mindre än någon annan, så imorgon blir det balkongen.
Låter som ett straff dina föräldrar skolade dig med.

"Nu var du dum, det blir balkongen!"

Olsson
2008-01-16, 20:22
Låter som ett straff dina föräldrar skolade dig med.

"Nu var du dum, det blir balkongen!"

Kanske trainern stod där på den tiden med... inte konstigt grabben har blivit grym :)

Olsson
2008-01-18, 13:30
Hade inget internet igår men jag körde 2x15 min tröskelträning. Höll mig från trösklen och 5 slag upp. Jobbigt och bra!

Olsson
2008-01-20, 23:42
Uppdateringslatmasken har fått övertaget :)

Idag var vi ute och cykla i skogen i alla fall! Så jäkla skoj och jag längtar mer och mer efter våren för varje dag som går. 1,5 timme blev det i blandat tempo.

Jag i blå jacka
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1817/1817_Blog_200801201654_6EJC.jpg

I blå jacka längst fram till höger
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1817/1817_Blog_200801201655_QVBF.jpg

Olsson
2008-01-21, 17:42
Var idag ute och sprang 4x4 min intervaller. Det börjar bli bättre fart på benen nu men det är långt kvar innan de går så fort som jag vill.

Sitter o suktar lite efter ny cykel till säsongen ;) Men förmodligen får jag fortsätta o köra på min nuvarande.

Olsson
2008-01-23, 14:36
Okej nu är det dax att köra på lite hårt igen efter ett par dagars återhämtning med lugnare/mindre träning.

Ska dra av ett 4x4 min pass på trainern snart och då ska jag inte han några dåliga ursäkter om att spara mig osv.

Som jag nämnde för någon vecka sen så skulle jag gå ner en del i vikt ju. Detta rullar på i ganska lugn takt. Ska skärpa mig lite nu för att öka takten.

Diagram på snittvikt över de senaste 7 dagarna.
http://www.kol14.se/cyklar/vikt.gif

Olsson
2008-01-23, 17:31
Hah! Där satt den minsann! Träningspasset som skickar ut Skaparn på balkongen!

4x4 min på trainern avverkades utan större problem. Jag tror faktiskt syreupptaget redan har börjat förbättras och sen var jag utvilad i kroppen nu oxå efter några lugna dagar.

Olsson
2008-01-24, 21:42
Idag blev det styrketräning på gymmet.

Var rätt länge sedan jag var där nu så de blev lätta vikter för att slippa vara förlamad en vecka framöver.

Värmde upp några minuter på en motionscykel först

chins 7, 7
knäböj 10 @ 20kg, 10@40kg, 10@40kg
utfall 8@ 20kg, 8@30kg
liggande bencurl 10@50kg, 10@50kg

jag sen minns jag inte så mkt mer :) körde några en settare på de andra muskelgrupperna.

Eddie Vedder
2008-01-24, 21:58
chins 7, 7
knäböj 10 @ 20kg, 10@40kg, 10@40kg
utfall 8@ 20kg, 8@30kg
liggande bencurl 10@50kg, 10@50kg

jag sen minns jag inte så mkt mer :) körde några en settare på de andra muskelgrupperna.

Så sammanfattar en konditionsnörd ett styrketräningspass.:D

8:or på 30kg i utfall är för övrigt bra jobbat tycker jag, men det är ju troligtvis cykelmuskler också skulle jag gissa.

Annars är det som vanligt bra jobbat, skulle du kunna tänka dig att ge ännu en förklaring på dina 4x4-intervaller tror du? Har inte helt 100%-igt greppat dom.:em:

Olsson
2008-01-25, 00:02
Så sammanfattar en konditionsnörd ett styrketräningspass.:D

8:or på 30kg i utfall är för övrigt bra jobbat tycker jag, men det är ju troligtvis cykelmuskler också skulle jag gissa.

Annars är det som vanligt bra jobbat, skulle du kunna tänka dig att ge ännu en förklaring på dina 4x4-intervaller tror du? Har inte helt 100%-igt greppat dom.:em:

De kändes lätt med 30kg utfall, men jag har bara kört övningen en gång innan så jag vet inte hur mkt jag kan träna egentligen :D

4x4-intervallernas syfte är att öka syreupptagningsförmågan så mycket som möjligt utan att man blir sliten för träning dagen efter. Syreupptaget tränas när man har hög slagvolym på hjärtat. Slagvolymen ökar ända upp till 95% av maxpuls och det är i princip tiden man spenderar i intervallet 90-95% av maxpuls som förbättrar syreupptaget.

Utföradet är 4 minuter i 90-95% följt av 3 minuter i 70% och detta repeteras 4 gånger. Detta brukar generera ca 15 minuter över 90% och ändå är jag pigg för träning dagen efter. Hårda snabbdistanspass osv är svåra att få mer än ett par minuter över 90% och då brukar man ändå vara mer sliten efteråt.

Det är två norska forskare Hoff & Helgerud som forskat fram det här om effektiva träningsmetoder. De förkastar i princip all distansträning och menar på att ens prestation påverkas av 3 faktorer:

* Din maximala syreupptagningsförmåga MAX VO2
* Din styrka i muskler som är viktiga i den idrott du utövar
* Din arbetsekonomi eller verkningsgrad i den rörelse du utför eller din förmåga att kombinera 1 och 2 på ett så ekonomiskt sätt som möjligt.

Jag har bara läst lite sammanfattningar på internet lite här och där. Det är flera duktiga skidåkare som har fått riktigt bra resultat av denna träning och ja även cyklister... :)

De flesta som köper denna filosofin är ändå för att man måste driva en viss mängd distansträning ändå för att bland annat förbättra sin arbetsekonomi och bli van vid att hålla i gång en längre tid. Men många menar på att anledningen till att distansträningen har fått så stort fäste är för man förr trodde att full slagvolym på hjärtat uppfylldes redan vid 70-75% och därför fanns det ingen anledning att gå högre i puls.

Det sägs ju oxå att distansträningen ökar syretillförslen i benen med fler mitokodrier osv men det finns ny forskning som hävdar att en moderat tränad muskel kan ta upp två-tre gånger mer blod och syre än vad hjärtat kan leverera.

Tyvärr har jag inga källor på allt de här jag skriver men du kan prova o googla på Hoff Helgerud. I ett nummer av skidtidningen Glid finns det en stor artikel om detta. Jag ska få låna den av en kompis så fort vi ses.

Det blev långt det här :) Hoppas du åtminstone fick svar på din fråga.

Eddie Vedder
2008-01-25, 04:33
Hoppas du åtminstone fick svar på din fråga.

Japp, nu har det klarnat.:thumbup: Blir det genast lättare att hänga med i dina rapporter.
Helt klart att jag ska testa just den där principen, om än på lite lägre nivå och kanske fler än fyra. även om just jättefå och jätteintensivt är hela poängen klarar jag inte av det helt enkelt. Men att t.ex. köra 6x6 och lite lägre intensitet tror jag mycket väl kan vara effektivt även det.:)

machine gun
2008-01-25, 08:32
Japp, nu har det klarnat.:thumbup: Blir det genast lättare att hänga med i dina rapporter.
Helt klart att jag ska testa just den där principen, om än på lite lägre nivå och kanske fler än fyra. även om just jättefå och jätteintensivt är hela poängen klarar jag inte av det helt enkelt. Men att t.ex. köra 6x6 och lite lägre intensitet tror jag mycket väl kan vara effektivt även det.:)

Är det för att du är rädd att passet blir för kort? Eftersom vilan är aktiv, så blir själva passet trots allt 25 min och 4 min på >90 % av max är inte direkt nåt man sover sig igenom. Inkludera uppvärmning och nedvarvning, så har du ett pass på en timme eller mer. Men det kan nog vara bra att ha en pulsklocka för att kunna avgöra intensiteten.

Olsson
2008-01-28, 13:24
Tjoooo de har varit lika dåligt med träning den gångna veckan som det har varit med uppdateringar här. Jag lämnade in en hemtenta i morse som jag har suttit med nonstop de senaste dagarna. I lördags försökte jag klämma in ett kort trainerpass men kroppen protestera totalt och jag kom knappt över tröskelpuls så jag fick avbryta det passet. Misstänkte att en förkylning var på gång och på söndagen var jag lite snuvig och lika dant idag men ingenting har brutit ut.

Hoppas de inte blir någon sjukdomsperiod för nu vill jag börja träna mer och hårdare än vad gjort innan!

Eddie Vedder
2008-01-28, 13:27
Är det för att du är rädd att passet blir för kort?

Nejdå, men jag klarar inte av den intensiteten som sagt. Och måste jag sänka lite intensitet får jag öka lite "volym".

Jag tror inte jag pallar så hårt som Olsson, då blir ju inte ett lika långt pass lika effektivt och då får jag ju lägga till lite. Ju högre intensitet desto kortare distans och vice versa.:)

machine gun
2008-01-28, 13:32
Nejdå, men jag klarar inte av den intensiteten som sagt. Och måste jag sänka lite intensitet får jag öka lite "volym".

Du har ju ingen pulsklocka, hur vet du att du inte kan ligga på >90 % av maxpuls i 4 min? Man ligger ju som regel där i krokarna när man maxar diverse distanser under 10 km.

Olsson: Hemtentor är bra på att sätta käppar i hjulet för träningen... Hoppas att du slipper bli förkyld!

forslund
2008-01-28, 20:08
Mycket, mycket inspirerande journal. Kul att läsa om en gemensam Mountain bike-cyklist. :thumbup:

Måste säga att dina distanspass är MINST SAGT imponerande. Hur du orkar köra så enormt långa pass även nu på vintern i det fruktansvärda vädret är bortom min förståelse. Jag håller mig hellre inomhus nu under vintern, vilket oftast genererar mycket kortare men intensivare pass.

Starkt hur du och dina träningskamrater är ute och kör i ur och skur. Själv väntar jag på varmare väder.

Ditt 4x4-pass verkar intressant, ska ta och prova det. Något som du kan vara intresserad av om du vill slippa kylan utanför huset är att åka till närmaste friskis och svettis pass och boka ett Intensiv/Puls-pass där.

Förvånandsvärt rolig träning. Lägg dig cirka 5-10% i puls över vad instruktören rekommenderar, så bränner det på rejält bra de sista minutrarna.

Har du förresten någon närmare bild på din MTB? Vore kul att se, de bilder jag hittade i journalen är väldigt små för att en med så dålig syn som mig ska se något :cool:

Olsson
2008-01-28, 20:46

Jag tror inte jag pallar så hårt som Olsson, då blir ju inte ett lika långt pass lika effektivt och då får jag ju lägga till lite. Ju högre intensitet desto kortare distans och vice versa.:)

Jag tror inte du skulle ha några problem att orka med att köra dem om inte några skador förhindrar dig. De är tuffa och det känns ibland som man har ett stort hål i bröstet efteråt men man är aldrig helt slut som efter en tävling.

Du har ju ingen pulsklocka, hur vet du att du inte kan ligga på >90 % av maxpuls i 4 min? Man ligger ju som regel där i krokarna när man maxar diverse distanser under 10 km.

Olsson: Hemtentor är bra på att sätta käppar i hjulet för träningen... Hoppas att du slipper bli förkyld!

Jo tack de är ju de! Men nu har jag bara en kurs kvar till examen :)

Det känns faktiskt bra nu ikväll så jag ska bara ta en prommenad och sen satsar jag på att träna imorgon igen :)

Olsson
2008-01-28, 20:47
Mycket, mycket inspirerande journal. Kul att läsa om en gemensam Mountain bike-cyklist. :thumbup:

Måste säga att dina distanspass är MINST SAGT imponerande. Hur du orkar köra så enormt långa pass även nu på vintern i det fruktansvärda vädret är bortom min förståelse. Jag håller mig hellre inomhus nu under vintern, vilket oftast genererar mycket kortare men intensivare pass.

Starkt hur du och dina träningskamrater är ute och kör i ur och skur. Själv väntar jag på varmare väder.

Ditt 4x4-pass verkar intressant, ska ta och prova det. Något som du kan vara intresserad av om du vill slippa kylan utanför huset är att åka till närmaste friskis och svettis pass och boka ett Intensiv/Puls-pass där.

Förvånandsvärt rolig träning. Lägg dig cirka 5-10% i puls över vad instruktören rekommenderar, så bränner det på rejält bra de sista minutrarna.

Har du förresten någon närmare bild på din MTB? Vore kul att se, de bilder jag hittade i journalen är väldigt små för att en med så dålig syn som mig ska se något :cool:

Kul att höra! Jag har lagt upp en hel del bilder i journalen men tyvärr har skolans webserver (där bilderna låg) slutat fungera så nu syns inga bilder längre.

Ska du köra några tävlingar/motionslopp, långloppscupen etc i år?

Jag har bara bilder på cyklen från när den var ny i våras. Sedan dess har jag bytat bromsar och däck. Funderar på att sälja den och köpa en ny till säsongen faktiskt. Inte för att jag på något sätt är missnöjd med den, men man måste ju ha lite omsättning :)

Kass bakgrund tyvärr. Klicka på bilderna för att se jättestora.
http://www.kol14.se/cyklar/scott/hela.jpg (http://www.kol14.se/cyklar/scott/hela_big.jpg)

http://www.kol14.se/cyklar/scott/front.jpg (http://www.kol14.se/cyklar/scott/front_big.jpg)

forslund
2008-01-28, 21:36
Mycket fin cykel, och bra grejor rakt igenom. XTR, mycket fint och håller genom allt. Dags att bytra redan? :D Kan inte se en enda skråma på hela cyklen, ser ju riktigt fin ut.

Angående långloppen ska jag i alla fall ta mig igenom Finmarksturen om den går i år. Annars har jag inte mycket planerat.

Tar det lite mer som det kommer. Har ingen press på mig att tävla direkt, även fast jag vet att jag har tillräcklig presationsförmåga. Har t.ex. vunnit Klubbmästerskapen 2 gånger i rad, över riktigt duktiga tävlingscyklister.

Men av någon anledning gillar jag inte att behöva mäta mig mot andra, även fast det kan vara en motivationsboost. Men tar lite som det kommer som sagt.

skaparn
2008-01-28, 21:52
KÖP! Vad har egentligen det fula ordet Behov(tm) haft att göra med vad vi i-människor konsumerar. Man vill ha en ny cykel, that's it. Det skänker tillfredställelse. Men din är ändå så galet snygg med Mavichjulen (och det säger jag inte bara för at jag har landsvägsdito Ksyrium ES), och så snygg ramen är i de småstorlekarna. Det är en välsignelse att vara kort på cykel då gemetrin kan se konstig ut på alla ramar över L eller ca 58cm CTC.

Och vaddå kass bakgrund? Det är ju en soffbild. Inga konstigheter.

Fanken. Ska jag ha en ny cykel så måste jag köpa en soffa att fota den i. Det är ett som är säkert.

Olsson
2008-01-28, 22:04
AHHH jag bjöd precis på en Giant Anthem Advanced (kolfiber) men utan dämpare på ebay för förlora den i sista sekunden! 705€ gick den för. En ny auktion är uppe från samma företag så kanske provar igen på den :)

Olsson
2008-01-28, 22:18
Mycket fin cykel, och bra grejor rakt igenom. XTR, mycket fint och håller genom allt. Dags att bytra redan? :D Kan inte se en enda skråma på hela cyklen, ser ju riktigt fin ut.

Angående långloppen ska jag i alla fall ta mig igenom Finmarksturen om den går i år. Annars har jag inte mycket planerat.

Tar det lite mer som det kommer. Har ingen press på mig att tävla direkt, även fast jag vet att jag har tillräcklig presationsförmåga. Har t.ex. vunnit Klubbmästerskapen 2 gånger i rad, över riktigt duktiga tävlingscyklister.

Men av någon anledning gillar jag inte att behöva mäta mig mot andra, även fast det kan vara en motivationsboost. Men tar lite som det kommer som sagt.

Den var bara cyklad på en gång när bilderna togs :) Finnmarksturen är skoj! Långloppscupen överhuvudtaget går ju att köra som motionslopp utan att tävla. Så planera in långa billingeracet redan den 18e maj!

KÖP! Vad har egentligen det fula ordet Behov(tm) haft att göra med vad vi i-människor konsumerar. Man vill ha en ny cykel, that's it. Det skänker tillfredställelse. Men din är ändå så galet snygg med Mavichjulen (och det säger jag inte bara för at jag har landsvägsdito Ksyrium ES), och så snygg ramen är i de småstorlekarna. Det är en välsignelse att vara kort på cykel då gemetrin kan se konstig ut på alla ramar över L eller ca 58cm CTC.

Och vaddå kass bakgrund? Det är ju en soffbild. Inga konstigheter.

Fanken. Ska jag ha en ny cykel så måste jag köpa en soffa att fota den i. Det är ett som är säkert.

Så länge de finns pengar i kassan så känner jag ingen skam över att handla!

På MTB finns det dock nackdelar och med att köra små ramar. Nu när jag letar heldämpade så får man bara plats med en 0,5l flaska på ramen på i princip alla modeller. Men va tusan, det är ju bara att skaffa sig en personlig dryckeslangare! Stora flaskor med mycket vatten väger ändå bara en massa.

Olsson
2008-01-29, 18:00
Och så var man hemma.... Dubbelpunka efter 40 minuter!"#¤!%

Far min kom och hämta mig så jag slapp gå hem i alla fall, men jag var ju så sugen på att träna idag. Nu är jag inte lika sugen.

Olsson
2008-02-01, 01:49
Lite uppdaterig!

Onsdag: Löpning 50 min. 4x4 min intervaller. Jag känner för varje sånt här pass att jag blir lite lite snabbare :) Jag var (och är fortfarande) alldeles för långsam och har för dåligt löpsteg men bättre ska de bli.

Torsdag: Hade gett mig fan på att jag skulle cykla ute idag så när klockan var 18 och det var 2 grader, 20m/s storm och varning för att vistas ute så kunde jag inte banga. På med kläderna och ut på hojen. Jag gick ut mot vinden så jag bara kunde segla hem snabbt sen när jag inte stod ut med vädret längre. Efter 5 minuter började det regna och resten av passet växlade det mellan regn och snö. I motvinden gick det oftast runt 10km/h och regnet/snön piska så hårt i mitt frusna ansikte så jag trodde jag skulle få rivsår på kinderna. Vissa kastvindar var nog över 20ms. När vägen svängde och jag fick sidvind så vingla jag ut i mitten av vägen 3 gånger trots att jag försökte styra tillbaka och när jag hade vinden från andra hållet så körde jag i diket 2 gånger.

När jag vände hemåt så la jag i högsta växlen och körde tempointervaller. Det gick bra fort trots 15kg MTB med grovmönstrade däck och en fladdrig reflexväst över jackan. 75 minuter var jag ute och det har sällan varit så skönt att komma hem och ställa sig i en varm dusch.

Olsson
2008-02-03, 16:15
Igår var jag ute i storskogen och körde mountainbike med lite kompisar. Det var kul som vanligt att cykla i skogen men benen var riktigt klena. Jag hoppas att det bara var pga väldigt lite sömn senaste dagarna och lågt energiintag som benen tog slut, annars får jag nog börja med rejäl straffträning. 2 timmar var vi ute i alla fall men vi stod stilla och snacka säkert 30 minuter av den tiden. När vi väl cykla så gick det oftast på riktigt hög puls.

Snart ska jag dra ut och springa!

machine gun
2008-02-03, 16:25
Torsdag: Hade gett mig fan på att jag skulle cykla ute idag så när klockan var 18 och det var 2 grader, 20m/s storm och varning för att vistas ute så kunde jag inte banga. På med kläderna och ut på hojen. Jag gick ut mot vinden så jag bara kunde segla hem snabbt sen när jag inte stod ut med vädret längre. Efter 5 minuter började det regna och resten av passet växlade det mellan regn och snö. I motvinden gick det oftast runt 10km/h och regnet/snön piska så hårt i mitt frusna ansikte så jag trodde jag skulle få rivsår på kinderna. Vissa kastvindar var nog över 20ms. När vägen svängde och jag fick sidvind så vingla jag ut i mitten av vägen 3 gånger trots att jag försökte styra tillbaka och när jag hade vinden från andra hållet så körde jag i diket 2 gånger.

Hardcore! :hbang:

Olsson
2008-02-03, 22:16
Hardcore! :hbang:

Ahh tack! Känns bra att jag fick lite creds för de där träningspasset, annars kunde jag ju lika bra stannat hemma :D

Idag blev det löpning som sagt. Nu när mina smalben accepterar att jag är en löpare så känns det underbart att springa. Roligare än landsvägscykling men jag sträcker mig inte så långt än som att säga att det är roligare än MTB. Nästa helg ska jag nog springa en träningstävling i orientering. När grabbarna där visat hur dålig löpare jag är så får jag nog gå tillbaka till cyklingen igen :)

Dagens puls smärtade skönt i bröstet
http://www.kol14.se/cyklar/080203.gif

Olsson
2008-02-04, 23:48
Ikväll körde jag 2x20 min på trösklen. Kändes bra kort och gott :) Lite klent vet jag om, men jag ska öka på...

Olsson
2008-02-05, 02:17
Ja nu när man ändå sitter uppe mitt i natten så tänkte jag skriva ner ett preliminärt tävlingsprogram.

Tävlingar markerade med fetstil betyder att jag ska försöka formtoppa och satsa lite högre på dessa.

19-20 april Kattegattouren - XC
27 april Hilleshögsloppet - Landsväg, linje
1 maj Första maj loppet - XC
3 maj Mjölbybiken - XC
10 maj Springtime - 10km löpning
11 maj Hökensåsracet - XC
18 maj Långa Billingeracet - MTB långlopp
1 juni Mölndals MTB-tävling - XC
7 juni Lida loop - MTB långlopp
14 juni Ymerracet - XC
15 juni Borås MTB - XC
29 juni Ränneslättsturen - MTB långlopp
13 juli Mörksuggejakten MTB långlopp
18-19 juli MTB SM - Tempo + XC (beror helt på form om jag ställer upp)
16 augusti Kringelloppet - XC
19 augusti Finnmarksturen - MTB långlopp
24 augusti Dynamitracet - XC (står mellan denna och nedanstående tävling)
24 augusti Snapphaneturen - MTB långlopp (se ovanstående kommentar :))
30 augusti Bockstensturen - MTB långlopp
6 september Vårgårda CK MTB - XC
27 september Åstorps CK MTB - XC
28 september Bockaracet - XC

Olsson
2008-02-05, 18:14
Idag svansa jag runt 2,5 timmar med finracern! Körde på distanspuls och i backarna körde jag styrkeintervaller på tunga växlar.

Gjorde en liten film med idag :)
qlnicjQhgIo

Olsson
2008-02-06, 18:16
Jag och så fick jag oxå tränat idag. Löpte mina vanliga 4x4min intervaller. 2 anmärkningar kan göras på dagens träning.

1. Det gick långsammare än vad de brukar göra men jag fick upp pulsen i alla fall. Vad de beror på vet jag inte...

2. Jag hade bara 2 vilodagar från löpning mellan förra och detta passet. Så kort vila har jag inte haft mellan två löppass sedan 5-6 år tillbaka. Inga känningar överhuvudtaget i smalbenen heller så jag är jävligt nöjd trots att det gick långsamt. Hurvida smart det är att köra intervaller på 90%+ som "rehabträning" kan ju diskuteras, men de funkar för mig, bättre än när jag sprang distans.

Eddie Vedder
2008-02-06, 18:20
Skönt att du tog dig ut och sprang Olsson, smärtfritt är ju extra kul att läsa desutom.:thumbup:

Vet du något om tempo o.s.v. när du springer dina 4x4?

Olsson
2008-02-06, 18:39
Skönt att du tog dig ut och sprang Olsson, smärtfritt är ju extra kul att läsa desutom.:thumbup:

Vet du något om tempo o.s.v. när du springer dina 4x4?

Ja de va riktigt härligt att komma ut faktiskt :)

4:00 - 4:15min/km på motionsspår går det på nu så snabb är jag inte... jag hoppas och tror lite att jag ska komma ner mot 3:45 på dessa fram i slutet på april / början på maj när man ska vara i form. En hel del av den farten räknar jag med att jag vinner enbart genom bättre löpteknik eftersom de är riktigt dålig nu.

Eddie Vedder
2008-02-06, 21:20
4:00 - 4:15min/km på motionsspår går det på nu så snabb är jag inte... jag hoppas och tror lite att jag ska komma ner mot 3:45 på dessa fram i slutet på april / början på maj när man ska vara i form. En hel del av den farten räknar jag med att jag vinner enbart genom bättre löpteknik eftersom de är riktigt dålig nu.

Det är inte långsamt med 4-tempo under fyra minuters löpning men helt klart kan du ställa högre krav på dig själv där.;)

Jag väntar på att en lite kortare intervallrunda ska smälta upp här i närheten och då kan jag lättare jämföra mig med din fart tror jag, men jag tycker definitivt du löper bra iaf. Och bättre kommer det ju bli.:thumbup:

MasterChief
2008-02-06, 22:05
Inspirerande läsning. Jag är alldeles för sällan bland journalerna märker jag.

Olsson
2008-02-07, 17:50
Inspirerande läsning. Jag är alldeles för sällan bland journalerna märker jag.

Kul! Jag räknar med dig i fortsättningen.

Olsson
2008-02-07, 17:57
När det är sånna dagar som idag och kalendern visar början på februari, då gör man vad som helst. Tar ledigt från jobb, skjuter upp plugg.. allt för att dra ut och cykla!

Bilderna talar nog för sig själv

Här va faktiskt ganska tuff motvind men känns som man inte ska klaga.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1415/1415_Blog_200802071743_JTL0.jpg

Solen blinkar till lite mellan träden
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1415/1415_Blog_200802071743_MCMF.jpg

Böjda ekrar :)
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1415/1415_Blog_200802071744_4BSQ.jpg

19L_-i9AlmM

heraso
2008-02-08, 01:40
Bilderna talar nog för sig själv

Skåne är så vackert att det gör ont sådana här dagar, nuf said!

MasterChief
2008-02-08, 19:23
När det är sånna dagar som idag och kalendern visar början på februari, då gör man vad som helst. Tar ledigt från jobb, skjuter upp plugg.. allt för att dra ut och cykla!

Så härliga bilder. Jag är sjukt sugen på att dra ut nu. Tyvärr har jag jobbat så mycket att det tagit musten ur mig. Bilderna dina gör det inte längtan lättare men min MTB är inte i form och det är inte racerväder i Stockholm just nu.

forslund
2008-02-10, 01:28
Ser ut som ett packat tävlingsschema, otroligt hur mycket ork vissa personer har. ;)

Vi syns nog på Finnmarksturen i alla fall, beroende lite på om jag ska in på högskola, och vart.

Och till sist, hur vågar du ta kort från cykeln? :D Jag som kört mountain bike hur mycket som helst och anser att jag har bra teknik, och inte vill jag köra ner händerna ner till hjulet och ta kort. Måste fan ut och testa nu bara för det :thumbup:

skaparn
2008-02-10, 08:00
ARGH! Sluta träna FFS. Jag är förkyld och har ångest.

Asch, det är bra, jag är bara bitter. Nu har all snö försvunnit i Stockholm också och det är inte utan att man börjar känna vittringen av sommarsäsong. Så fort jag är frisk så...

Jax
2008-02-10, 10:45
Fattar du hur sjukt mycket vi andra tränar just nu?

Olsson
2008-02-11, 00:03
Skåne är så vackert att det gör ont sådana här dagar, nuf said!

Nämen ser man på! du har oxå hittat hit :) Visst tusan är det vackert. Men man blir bortskämd så man knappt tänker på det.

Så härliga bilder. Jag är sjukt sugen på att dra ut nu. Tyvärr har jag jobbat så mycket att det tagit musten ur mig. Bilderna dina gör det inte längtan lättare men min MTB är inte i form och det är inte racerväder i Stockholm just nu.

Vädret blir nog snart bättre där uppe med. Då är det bara att slå näven i bordet på jobb och dra ut på hojen.

Ser ut som ett packat tävlingsschema, otroligt hur mycket ork vissa personer har. ;)

Vi syns nog på Finnmarksturen i alla fall, beroende lite på om jag ska in på högskola, och vart.

Och till sist, hur vågar du ta kort från cykeln? :D Jag som kört mountain bike hur mycket som helst och anser att jag har bra teknik, och inte vill jag köra ner händerna ner till hjulet och ta kort. Måste fan ut och testa nu bara för det :thumbup:

Jag får se om jag kör alla tävlingar som är med i programmet. Jobb och sociala aktiviteter kan ju sätta stopp för en del tävlande.

Asch, det är bra, jag är bara bitter. Nu har all snö försvunnit i Stockholm också och det är inte utan att man börjar känna vittringen av sommarsäsong. Så fort jag är frisk så...

Ja för tusan, våren är bara runt hörtnet nu ju! Jag kan inte förstå hur fort tiden har gått äns..

Fattar du hur sjukt mycket vi andra tränar just nu?

Ja just det... nu påminde du mig ju om att jag har 2 träningspass att rapportera in! :D

Olsson
2008-02-11, 00:18
lördag: 90 min MTB varav ca 40 min var i nästan tävlingsfart. Har fått ihop min fin-mtb igen efter olyckan på julafton. Benen bra och jag lyckades knäcka Nico idag tack o lov. Har haft lite problem med att han hängt med mig för bra de senaste gångerna annars :P

söndag: 50 min löpning i form av 4x4 min intervaller. Jag hade ingen hastighetsensor på idag men det kändes verkligen som de gick ett snäpp fortare.

Olsson
2008-02-11, 17:11
Stressat schema idag så jag rev av ett 4x4 min på trainern tidigare i eftermiddags. Det var så sjukt jobbigt att både efter andra och tredje intervallen dök tankarna upp på att avsluta passet, men då tänkte jag på vad skaparn skulle säga. Så nää här avslutas fan inga pass i förtid, jag körde på hårt och bra de sista oxå.

Nu ska jag iväg på styrelsemöte i cykelklubben.

Olsson
2008-02-12, 16:22
4x4 min på trainern idag igen. Lite sliten och kom inte upp mer än 91-92% på sista intervallen men det räcker. Jag har börjat lägga in lite teknikträning i form av ett par set enbensträning på nedvarvning för att förbättra rundtrampet.

Som ni ser är detta tredje intervallpasset i rad. Det är ett försök att periodisera träningen mer. Målet är att lägga in intervallblock med 2-3 veckors mellanrum där jag försöker pressa upp syreupptaget och mellan intervallblocken försöker jag främst bara behålla syreupptagningsförmågan och fokuserar på andra saker som styrka, uthållighet och teknikträning.

Mattias skickade över en bild på mig från förra helgens cykling.
http://kol14.se/cyklar/11.jpg

machine gun
2008-02-12, 16:26

+1 *gah!*

Olsson
2008-02-13, 14:24
Uuuh va segt de va o komma ur sängen i morse. Kroppen kändes trött och sliten. Ändå ska jag dra ut och springa ett intervallpass snart, men de känns faktiskt mkt bättre nu. När jag är riktigt nedtränad förtjänar jag lite vila och då kompenserar kroppen med att göra mig riktigt bra hoppas jag :)

Sålde precis mina Crossmax SLR hjul så nu ska de köpas nya fina lätta hjul :D

1390g hjulpar med DT 240 nav och Notubes Olympic fälgar har jag tänkt mig.

Olsson
2008-02-14, 20:43
Och idag tog det slut i kroppen! Efter 5 dagar i rad med syrepptagsträning fick hjärtat nog och orkade inte få upp pulsen till rätt zon idag. Efter 1 minut hade jag kommit upp i 168 och sen damma jag i 2 växlar högre än vad jag brukar köra på och tryckte på i 1 minut till. Då kom jag upp i 175. Jag ska ligga mellan 179 och 190 så här var det bara att ge upp. Jag trampa ut lite och körde sen ett par styrkeintervaller sen på maxbelastning. Kan man inte träna hjärtat får man ju träna benen lite i alla fall.

Imorgon blir det vila eller lätt återhämtningspass.

Olsson
2008-02-15, 17:03
Det blev en lugn återhämtningsrunda på 75 min i solen idag. Men jag ska till gymet om 2 timmar också.

När jag cykla hem längs straden var jag bara tvungen att stanna för en liten fottosession. Tyvärr har man ju bara mobilkamera istället för systemkamera...

Glömde ta av lampan sedan senaste passet i mörker *spy*

http://www.kol14.se/cyklar/080215/1.jpg

http://www.kol14.se/cyklar/080215/2.jpg

http://www.kol14.se/cyklar/080215/3.jpg

http://www.kol14.se/cyklar/080215/4.jpg

Olsson
2008-02-16, 04:40
Ja det blev en sväng till gymmet sen vid 19-tiden oxå. Ett kort och ganska pass dock. Värmde upp först med ett par minuter rodd.

Chins 7 st
Bänkpress 10x20 kg, 8x50 kg - lättilätt
Knäböj 5x25 kg, 5x55 kg, 6x65 kg, 6x65 kg - kändes ganska lätt men jag är långt i från de vikter jag har kört på tidigare och de jag borde ligga på.
Utfall prova lite på 15 kg för att få in rätt rörelse och teknik
Bicepscurl med rak stång 8x10, 8x25

Körde pushdowns, lite mage, korsrygg och kanske något tjosan mer men jag minns inte :D Ett set på allt utom ben är tanken.

skaparn
2008-02-16, 09:24
Jisses vad ina bilder. Det roliga är att man av din ramstorlek luras tro att du kör 29'ers på racern, vilket förstås vore pionjärt, om det finns ett sådant adjektiv.

wintersnowdrift
2008-02-18, 14:12
Oh, härliga bilder. Jag är extremt besviken på årets icke-vinter, men man kan ju ändå inte undgå att få lite vårlängtan av de senaste dagarnas solsken. Varma, grusfria vägbanor; torra skogsstigar och solsken genom trädkronorna; första solbrännan och hud som flagnar för att man som vanligt glömmer solkräm första långpasset i majsolen. MMM.

//Kristin

Olsson
2008-02-19, 00:19
Jag har inte tagit 3 dagars vila om ni trodde det! :D Nej det har blivit den del träning faktiskt.

söndag: Backintervaller med Fredrik. Körde 8st och samla knappt 13 min i pulszon 90%+. Dessutom var jag långt före Fredrik upp på varje intervall så jag var mkt nöjd med det här passet. 2h blev det med lite transportsträckor osv.

måndag: Distans med Stefan. Han har varit skadad i knäet ett par veckor så den stackaren var lite klen nu. Normalt brukar jag ligga på hans rulla ganska mkt men idag var han förpassad till min rulle. Jag drev på i lite högre tempo än normalt idag oxå. Man måste ju visa vem som bestämmer :D 3h blev det här! Mina distanspass är fan i kortaste laget för att äns få lov att kallas distans, men det är ju såå tråkigt o köra längre. Nä de får banne mig räcka!

Olsson
2008-02-19, 21:36
Idag blev det dubbla pass. På eftermiddagen blev det löpning 4x4 min som vanligt... eller nä jag sprang faktiskt 5 min på den sista intervallen :D Benen var slöa idag och ville knappt springa så fort som jag ville men jag klara hålla puls ändå även om jag mest låg i lägre delen av pulszonen.

Nu kom jag precis hem efter ett besök på gymmet. Det kändes skönt. Jag antingen ökade vikten eller antal reps på samtliga övningar.

Chins: 7st - nä ok jag öka inte där
Bänkpress: 8x50kg, 5x55kg
Knäböj: 8x20kg, 6x50kg, 5x70kg, 5x70kg - Kändes ganska tungt idag men jag klarar mer.
Utfall: räkna inte reps men körde först på 20kg och sen 25kg
Liggande lårcurl: 8x27kg(?), 6x36kg

Ja sen som vanligt en hel del andra övningar för olika muskelgrupper, men orka? :D

Eddie Vedder
2008-02-19, 21:49
Dubbelpass is the shit!:hbang:

Hur lägger du upp ett backpass på cykel btw? Kalla mig korkad men är det inte svårt att hitta en tillräckligt lång backe eller funkar det med typ 200-300 meter?:em:

Olsson
2008-02-19, 21:55
Dubbelpass is the shit!:hbang:

Hur lägger du upp ett backpass på cykel btw? Kalla mig korkad men är det inte svårt att hitta en tillräckligt lång backe eller funkar det med typ 200-300 meter?:em:

2-300meter är lite väl kort. Kan räcka för att köra kortare styrkeintervaller men för normal backträning så bör de vara 1km minst i alla fall. Den vi körde i söndags var 1 km ganska exakt. Ska vi ha längre backar än så får vi bege oss till söderåsen eller hallandsåsen. Då finns det 2-3km långa backar med bra lutning. Här i sverige, speciellt i skåne så är det ju tyvärr för platt. Cykla i bergen i Italien eller Spanien är nog bra mycket roligare.

Olsson
2008-02-20, 19:02
Idag var jag ute och cykla lite distans alldeles själv. Körde en sväng över söderåsen för att få lite höjdmeter. Tugga mig upp för backen i lugnt, jämnt o fint tempo. Var inte över tröskelpuls en ända gång idag, inte äns över söderåsen. På vägen upp blev det ändå så varmt att jag fick öppna upp jackan helt och ta av mig handskarna. På vägen ner drog jag upp jackan hela vägen och drog på handskarna och ändå var det rätt kyligt i fartvinden när de gick i 50-60km/h utför. Men när jag kommit ner så plocka jag upp min ostmacka jag hade i bakfickan. Då var man nöjd o belåten :D

Skriver in fullständig fakta för en gångs skull
Tid: 3h 5min
Distans: 82,7km
Snitthastighet: 26,9km/h
Maxhastighet: 59,3km/h
Snittpuls: 147bpm
Maxpuls: 165bpm
Höjdmeter: 435m

Olsson
2008-02-22, 19:44
Det blev dubbelpass idag igen. Fungerar ganska bra att kombinera kondition först och styrka sen. I alla fall nu när jag inte kör slut på energiföråden på konditionspassen.

Träning 1: Löpning 50 min i form av 4 x 3 + 7. Ja de där blev en blandning av sätt att skriva intervaller, men jag körde 4x4 fast sista intervallen kötta jag på i 7 min istället för att stanna efter 4. Något förslag på hur man ska skriva det så de blir förståligt?

Träning 2: Styrketräning 50 min

Chins 7st
Knäböj: 8x20kg, 8x50kg, 6x70kg, 6x75kg - Kändes helt ok
Utfall: ?x20kg, ?x25kg
Liggande lårcurl: 8x65lb, 6x80lb, 4x90lb
Bänkpress: 8x50kg, 3x60kg - haha 60kg kändes skittungt. Det blev lite pinsamt.
Bicepscurl rak stång: 8x20kg, 6x25kg

Och en del till :D

Olsson
2008-02-23, 08:41
Argh! här går man upp och äter frukost efter 3 timmars sömn, och så ställer de andra in träningen bara för att det blåser...

Olsson
2008-02-24, 22:26
Det blev ca 2h MTB-körning idag på Kullaberg. Precis som de låter så är det rejält backigt. Tempot var väldigt omväxlande idag och blev nog en form av naturliga intervaller med hög anstängning uppför och ganska behagligt på slätan. Nästan direkt från parkeringen började vi klättra uppför så de blev inte mycket uppvärmning.

I den första klättringen som tog 15-20 min kändes benen och kroppen helt kass. Men när vi var uppe och hade kört lite släta och varit nere o vänt för att ta oss upp för alla höjdmeter igen så började kroppen kännas mycket bättre. Jag tryckte på till slut såg de andra inte äns ryggen på mig. Både ben och hjärta svarade riktigt bra. När vi för andra gången varit nere och vänt för att köra uppåt igen så kändes det ännu bättre. Jag drog ifrån de övriga igen och låren ville bara ha mer och mer mjölksyra. De fick aldrig nog! Helt klart en känsla att ta med sig till framtida träningar.

Eftersom jag vila både torsdag och lördag samt det var tuffa backar idag fungera detta som en fin formcheck. Jag kunde konstatera att formen är nog redan lite bättre än vad jag var som bäst förra säsongen.

Filip överst och Martin under. Jag var "tyvärr" längre upp och fick inte va med på foto.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1465/1465_Blog_200802241823_ZUFS.jpg

Hela gänget utom fotografen Simon.
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1465/1465_Blog_200802241825_1UCO.jpg

maRRtin
2008-02-24, 22:31
Yes! MTB-bilder är alltid uppskattat. Vilken skön känsla för dig att förnedra de andra i gruppen, en bättre kick för psyket finns ju inte.

machine gun
2008-02-24, 22:38
Vilket pass! Låter helt underbart som du beskriver det.

forslund
2008-02-25, 21:27
Det är ju såhär passen alltid ska gå. Särskilt när backar är det "lättaste" att sticka ifrån folk som ligger bakom och pressar, så att vara duktig på backar är ju underbart.

Fortfarande imponerad av tidsvolymen på dina träningar, alltid mycket längre än mina. Kör du alltid så pass långa pass även på vintern? På sommaren kör jag också runt 2-3 timmar, men på vintern är vädret inte lika roligt att cykla så jag drar ner på tiden och upp på intensiteten istället..

Hursomhelst så bådar det gott för dig. Ser fram emot att bli ifrånåkt på tävlingar ifall vi möts någonstans :thumbup:

Olsson
2008-02-26, 12:47
Yes! MTB-bilder är alltid uppskattat. Vilken skön känsla för dig att förnedra de andra i gruppen, en bättre kick för psyket finns ju inte.

Vilket pass! Låter helt underbart som du
beskriver det.

Det är ju såhär passen alltid ska gå. Särskilt när backar är det "lättaste" att sticka ifrån folk som ligger bakom och pressar, så att vara duktig på backar är ju underbart.

Man tackar! Jo det är underbart när kroppen är på ens sida. Hoppas man får känna så hela säsongen :D

Fortfarande imponerad av tidsvolymen på dina träningar, alltid mycket längre än mina. Kör du alltid så pass långa pass även på vintern? På sommaren kör jag också runt 2-3 timmar, men på vintern är vädret inte lika roligt att cykla så jag drar ner på tiden och upp på intensiteten istället..

Mja.. tanken är att köra längre pass för att vänja sig vid det. Konditionen man får av de intensiva passen är sån färskvara så de försöker jag koncentrera mig till vår och sommar då man ska vara i form. Under sommaren orkar jag inte bry mig så mkt för vad jag tränar utan ser mest bara till att få tränat hårt och mycket och framför allt ha kul. Jag brukar tillämpa JFT - Just Fucking Train!

Eddie Vedder
2008-02-26, 12:55
Jag brukar tillämpa JFT - Just Fucking Train!

Då är vi två.:thumbup:

Hur ser det ut med inplanerad träning idag och veckan som kommer?

Olsson
2008-02-26, 12:59
Igår va jag ute och cykla 75min. Ett ganska lätt pass för återhämtning. Jag hade tänkt mig att cykla 3 timmar, men jag mötte en cyklistkompis som var på väg åt andra hållet. Vi stanna och snacka i 20 min. Han varna mig för hur jävlig vinden var men jag försökte låta hård och inte bry mig :D När jag kom ut på de öppna slätterna så fick jag oxå känna på vinden. Jag börjar bli trött på att det alltid blåser 15m/s här nu för tiden. Fy faen! Hade ni erbjudit 500kr för cyklen då så hade jag sålt den. Jag började få ont om tid till klubbträffen vi skulle ha senare så jag körde hemåt och nöjde mig med ett kortare pass.

Jag väntar på lite prylar just nu:
Nya hjul, ny styrstam, nya MTB-skor, titanskruvar till bromsskivorna

En ny sadel sitter redan på cyklen och provades i söndags. Bästa sadel jag suttit på! Ett nytt FSA K-Force Carbon styre och en XTR framväxel med kolfiberplatta ligger här brevid mig och väntas på att sättas på (oj va snuskigt de lät).

Cyklen kommer vara ytterst nära 9kg (på fel sida) efter det här och de svider givetvis en del. Att byta ut min tunga framgaffel mot en lättare, typ Magura Durin skulle definitivt skicka mig ner en bit under 9kg :D Vi får se hur de går med det.

Ska snart ut och springa i regnet, sen blir det nog gym ikväll.

Olsson
2008-02-26, 13:06
Då är vi två.:thumbup:

Hur ser det ut med inplanerad träning idag och veckan som kommer?

Idag blir det löpintervaller (i regn förmodligen) och sen styrketräning ikväll. Tanken är att få till ett intervallpass, ett distanspass och ett styrketräningspass till innan helgen och sen hoppas jag att jag har fått mina nya hjul innan helgen så jag kan köra MTB hela helgen :)

Olsson
2008-02-26, 16:05
Aj aj aj.. Var ute och sprang intervaller 4x4 min. Under uppvärmningen så kände jag mig lite stel i låren, speciellt i vänstra. Men jag provade intervallerna ändå och det gick bra. I vilan mellan intervallerna kändes det väldigt stelt men jag tog mig fram ändå. Efter sista intervallen joggade jag hemmåt 10-15 min och det blev bara värre och värre. Sista biten hade jag till och med svårt att gå. Det kändes i bena ungefär som när man har sprungit 3 mil och är tom på energi.

Någon som har en idé om vad som hänt? Någon form av kramp kanske?

Olsson
2008-02-27, 20:23
Idag hade benen repat sig rätt bra från igår. Jag drog ut med Simon och körde MTB. Tog min gamla mtb som ska säljas, där skivbromsen låg emot. Bromsklossarna behövde köras in så de va bara att njuta av lite extra träning. Som vanligt rapportera SMHI 15 m/s och det var absolut ingen överdrift. Vi höll på att blåsa av cyklarna flera gånger. Då jag är snabbare än Simon normalt jämnades det ut rätt bra nu med min broms. Jag fick slita riktigt ordentligt idag så det var 90 min fyllda med laktatproduktion. Vi hann med ca 60 min i skogen innan det blev för mörkt sen var det asfalt hem i duktigt hög fart. När vi körde längs strandvägen hade vi viden i ryggen, lite snett från sidan. Det var bara att kasta i 44-12 och mata järnet. Vågorna från havet var så kraftiga så de stänkte långt över muren och upp på vägen.

Det var riktigt kul och givande idag! Precis som träning ska vara.

Olsson
2008-02-28, 16:08
Var ute och körde landsväg 2h idag. Det var blåsigt och skittråkigt. Det har varit ganska mkt att jag har tycker lvg varit trisst och mtb kul på sista tiden så jag funderar faktiskt på att lägga ner lvg helt. En kompis har erbjudit ett bra pris på min racer och står han fast vid det så kommer jag att sälja. Frågan är bara om jag ska köpa mig något billigare som jag ändå kan träna på eller om jag ska nöja mig med MTB och löpning. Det lutar åt det senaste. Då kommer jag även ha en hel del pengar till att fjällvandra och lite annat trevligt i sommar.

forslund
2008-02-28, 16:53
Var ute och körde landsväg 2h idag. Det var blåsigt och skittråkigt. Det har varit ganska mkt att jag har tycker lvg varit trisst och mtb kul på sista tiden så jag funderar faktiskt på att lägga ner lvg helt. En kompis har erbjudit ett bra pris på min racer och står han fast vid det så kommer jag att sälja. Frågan är bara om jag ska köpa mig något billigare som jag ändå kan träna på eller om jag ska nöja mig med MTB och löpning. Det lutar åt det senaste. Då kommer jag även ha en hel del pengar till att fjällvandra och lite annat trevligt i sommar.

Jag kommer antagligen slopa landsväg också, det är ju bara rentutav tråkigt jämfört med MTB. Sen har jag en nyfunnen kärlek till löpning, och alla tre orkar jag inte med. ;)

Men pengar till fjällvandring låter ju alldeles PRIMA, vad sägs om kebnekaise? :thumbup:

Olsson
2008-02-28, 22:06
Jag kommer antagligen slopa landsväg också, det är ju bara rentutav tråkigt jämfört med MTB. Sen har jag en nyfunnen kärlek till löpning, och alla tre orkar jag inte med. ;)

Men pengar till fjällvandring låter ju alldeles PRIMA, vad sägs om kebnekaise? :thumbup:

Javisst, jag är ju löpare i grunden men fick börja med cykling för att jag blev skadad. Så nu när jag kan springa en del igen så ska jag verkligen göra det!

Kebnekaise låter grymt! Helt klart något jag ska få gjort här i livet, men de får vänta något år tror jag.

Olsson
2008-02-28, 22:08
Det blev ett styrketräningspass ikväll med.

Värt att anmärka var att jag gjorde 9 chins istället för 7 som jag brukar.

Sen körde jag 2 set knäböj på 75kg. 6 reps på första och 4 på det andra. Kroppen kändes sliten och slö så de ska bli skönt med en vilodag imorgon.

Olsson
2008-03-02, 21:11
Laddade precis över helgens träningar från klockan. Så ska skriva lite kort om helgen. På fredagen kom jag hem sent och när jag hoppa i säng kunde jag inte somna. Jag tror jag sussa till en halvtimme på morgonen innan klockan ringde för att dra och cykla. Vi skulle köra MTB och tempot hetsades upp rätt duktigt. Benen kändes sura och klena. Inte så konstigt med så lite sömn kanske...

På lördag kväll var jag ute med lite vänner och festa. Med några öl i kroppen somnade jag gott vid 5 tiden och klockan 12 ringde väckarklockan för cyklling igen. Jag kände mig pigg och fräsch så det vara bara att hoppa i träningskläderna. Såg till att cykla lugnt till sammlingspunkten (ca 15 min) för att få en bra uppvärmning och slippa lika sura ben idag. Det fungerade ganska väl. Benen kändes mycket bättre idag.

Under helgen har jag märkt att jag verkligen måste sätta igång med tröskelträning snart. I skogen kör jag av de flesta, men så fort vi kommer ut på snabbåkta partier som grusvägar o dyl blir jag ifrånkörd. Så var det hela förra säsongen med så det är väl bara att träna pannbenet och köra lite längre AT-intrervaller och ren tempoträning.

Helgensträning
lördag: MTB - 75 min - Hårt
söndag: MTB - 105 min - Hårt

Olsson
2008-03-05, 11:48
Igår blev det en landsvägsrunda med Stefan på 2:45. På vägen ut i motvinden låg vi på rätt hård och turades om att dra i 2-3 minuter. Under förningarna var det i övre gränsen för att kallas tröskelträning och när man låg bakom i lä så blev det typ sweetspot/mellantröskel träning. De här körsättet i 40 min satte sig ganska fint i benen som fick veta att de levde. Efter detta ändra vi riktning lite och hade iofs fortfarande vad man skulle kunna kalla motvind men nu var vi täckta av lite träd och dyligt. Dessutom var de nu ett ganska kuperat avsnitt. Detta mynna av sig själv ut i naturliga intervaller där vi skulle visa vem som faktiskt var i bäst form i backarna :) Någon skyltspurt blev det oxå när det hade varit platt lite för länge. På vägen hem sen hade vi medvind och det var bara att segla hem i huvudsakligen distanstempo. När vi närmade oss "hemma" så kom det 2-3 backar till där hornen i pannan växte och mynna ut i fight!

Det där är landsvägsträning när den är som bäst! Vädret var dessutom på topp så det var verkligen trevligt att komma ut på cykeln.

Träning tisdag: Landsväg - naturliga intervaller 2h 45 min

MasterChief
2008-03-05, 13:53
Så säger du att du ska sälja racern?

Olsson
2008-03-05, 21:13
Så säger du att du ska sälja racern?

Det var nog lite förhastat sagt att sluta med landsvägscykling :) Men racern ligger ute på annons för att sedan köpa en billigare.

Eddie Vedder
2008-03-05, 21:28
2:45 är sjukt!

Grymma pass ni cyklister kör, är det jättestor skillnad mellan att cykla under lång tid och löpa? Tiden som sådan är ju densamma såklart, men jag tänker mer på hur det sliter på kroppen.

Skulle jag t.ex. kunna cykla i hyfsat tempo två timmar i sträck på en bra cykel utan att dö?:)

I övrigt ser träningen rent allmänt bra ut, cred att köra så pass bra efter att komma hem klockan 5 med ett gäng starkisar i kroppen.:thumbup:

Olsson
2008-03-05, 22:59
2:45 är sjukt!

Grymma pass ni cyklister kör, är det jättestor skillnad mellan att cykla under lång tid och löpa? Tiden som sådan är ju densamma såklart, men jag tänker mer på hur det sliter på kroppen.

Skulle jag t.ex. kunna cykla i hyfsat tempo två timmar i sträck på en bra cykel utan att dö?:)

I övrigt ser träningen rent allmänt bra ut, cred att köra så pass bra efter att komma hem klockan 5 med ett gäng starkisar i kroppen.:thumbup:

Absolut! Cykla är betydligt skonsammare på alla sätt och vis. Ligger man nere i bocken och trycker på i 2 timmar så visst blir man lite trött i rygg/axlar och benen känns som stumma som telefonstolpar, men det är väldigt sällan man gör det... inte äns på tävling. Förutom tempoloppen som varar upp till en timme så innebär cykling perioder där det går lugnare och man kan ha händerna uppe på styret och perioder där man ligger i bocken och trycker på så mjölksyra sprutar ur örona :)

Även om man på träning försöker köra på hårt hela passet rakt igenom så får man små vilopauser i branta nedförsbackar och skarpa svängar där man transporterar bort lite mjölksyra oavsätt om man vill det eller ej. Kör man jämnt tempo kan man hålla på nästan hur länge som helst om man tillför kroppen energi. Börjar man däremot köra skyltspurter, tävla i backar osv så har man ganska snart opigga ben :D

På en MTB-tävling ligger jag oftast över 90% i snittpuls men det finns så mycket nedförsbackar och svängar där man inte kan trampa eller man bara låter bli för att spara sig. Pulsen hinner oftast inte gå ner nånting men man transporterar bort massor av mjölksyra. Sen när det går uppför behöver man all kraft man kan få för att ha med sig fart. Har man inte det så fastnar man bara på rötter och stenar. Det gäller alltså mycket att spara sig där man kan för att sedan utnyttja kraften där den behövs. Men det är MTB det.. Jag vill säga att det är där stora skillnaden ligger i att jag är bra på MTB men dålig på tempoloppen på landsväg.

Ja de här blev svar på andra saker än du fråga om men kände för att skriva av mig lite :)

Olsson
2008-03-05, 23:01
Idag blev det dubbla pass! Först var jag ute och sprang intervaller 4x4 min och sedan blev det styrketräning på gymmet. Det var snö ute i morse när man titta ut genom fönstret och i skogen låg det fortfarande snö på vissa stigar på eftermiddagen så det gällde att hålla fötterna i styr när man öka tempot. Jag som är skåning är ju inte så van vid att springa på halt underlag :D

MasterChief
2008-03-06, 18:06
Absolut! Cykla är betydligt skonsammare på alla sätt och vis. Ligger man nere i bocken och trycker på i 2 timmar så visst blir man lite trött i rygg/axlar och benen känns som stumma som telefonstolpar, men det är väldigt sällan man gör det... inte äns på tävling. Förutom tempoloppen som varar upp till en timme så innebär cykling perioder där det går lugnare och man kan ha händerna uppe på styret och perioder där man ligger i bocken och trycker på så mjölksyra sprutar ur örona :)

Även om man på träning försöker köra på hårt hela passet rakt igenom så får man små vilopauser i branta nedförsbackar och skarpa svängar där man transporterar bort lite mjölksyra oavsätt om man vill det eller ej. Kör man jämnt tempo kan man hålla på nästan hur länge som helst om man tillför kroppen energi. Börjar man däremot köra skyltspurter, tävla i backar osv så har man ganska snart opigga ben :D

På en MTB-tävling ligger jag oftast över 90% i snittpuls men det finns så mycket nedförsbackar och svängar där man inte kan trampa eller man bara låter bli för att spara sig. Pulsen hinner oftast inte gå ner nånting men man transporterar bort massor av mjölksyra. Sen när det går uppför behöver man all kraft man kan få för att ha med sig fart. Har man inte det så fastnar man bara på rötter och stenar. Det gäller alltså mycket att spara sig där man kan för att sedan utnyttja kraften där den behövs. Men det är MTB det.. Jag vill säga att det är där stora skillnaden ligger i att jag är bra på MTB men dålig på tempoloppen på landsväg.

Ja de här blev svar på andra saker än du fråga om men kände för att skriva av mig lite :)

Sen förstår inte folk som "inte draftat" hur mycket det underlättar. Det är ju en företeelse som inte förekommer i annan konditionsträning och som gör det möjligt att rulla utan ansträngning i höga hastigheter (ja, detta fattar ju du men jag ville bara förtydliga till Eddie osv).

Olsson
2008-03-07, 09:21
Jag som gillar statistik, kasta in värden i variabler och former hittade en underbar aktivitet igårkväll. Jag tog upp pulsfilen från tävlingen Mörksuggejaken 2007. Där plockade jag ut lite data första tuffa backen som är väldigt avgörande för att positonera sig bra när man kommer in på stigarna sen.

Följande data fick jag ut på backen.
Längd: 2934m
Snittlutning: 6,4%
Snittpuls: 178 bpm

För att få ett ungefärligt värde på hur stor effekt jag trycker på pedalerna vid 178bpm så tog jag fram mitt laktattet jag gjorde i höstas. Där motsvara 178bpm 240w så det använde jag mig av... Ja ni ska snart få reda på vad..

Vid tävlingstillfället vägde jag 64,5kg, min cykel 9,5kg och kläder, skor, vattenflaska osv ca 2kg. Totalt 76kg.

Nu tog jag all data och före in i fälten på http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html. Sidan gav mig ett svar på att jag skulle ha en snitthastighet på 16,092 km/h vilket iofs var lite högre än min verkliga snitthastighet. Men det spelar inte så stor roll. Det intressanta kommer nu. Jag matade in nya viktvärden då jag har gått ner till 62kg och ckykeln till 9kg. Totaltvikt nu 73kg (-3kg). Snitthastigheten blev nu 16,632 km/h.

I tid skulle detta göra mig 22 sekunder snabbare upp för backen. Vilket utan vidare kan innebära att man kommer förbi 20-30 st klåpare som blockerar stigarna efter backens slut. Där kan man man förlora många sekunder och till och med minuter på att man får ligga bakom och bromsa. Detta fortplantar sig sen genom hela tävlingen då man missar att hänga på klungor med bra åkar, och istället för man soloköra och ta massor med vind. I mål kan det ha gjort många minuter. Givetvis finns det fler uppförsbackar där man sparar in tid, men då handlar det bara om sekunderna.

Nu ska man ju räkna med en del felmarginal i det här men det var ändå kul att se på ett ungefär vad vikten gör. 2 kg till räknar jag med att tappa i alla fall och sen hoppas jag ju att jag har ökat effekten en hel del med till årets säsong. Det är trots allt där det blir störst skillnad.

Hoppas jag inte framkallar några ätstörningar eller dyl med det här, men det visar lite på varför kroppsvikten är så betydande i elitidrott. De flesta har väl sätt bilderna på Mikael Rassmussen... inte konstigt han är snabb i bergen.

Olsson
2008-03-07, 16:12
Fy vad rastlös jag är! vilodag både igår och idag. Jäklar vad de ska gå fort imorgon! Nu är det tänkt att jag ska vara utvilad efter en lugn vecka och så känns det oxå. Sen har jag tänkt att gå in i en hårdare träningsperiod. Hoppas jag orkar och hinner med det.

forslund
2008-03-07, 16:43
Ja, vilodagar suger :D

Jag sitter själv i förkylning nu, så har gått många dagar utan träning nu, men snart tillbaka. Akta brännmärken i asfalten efter mina däck, här kommer det gå undan. ;)

MasterChief
2008-03-08, 07:09
Riktigt rolig statistik olsson. Har du funderat på att skaffa effektmätare?

Olsson
2008-03-09, 19:38
Riktigt rolig statistik olsson. Har du funderat på att skaffa effektmätare?

Joo visst har jag suktat efter en sådan men de är ju förbannat dyra. I framtiden kommer jag nog helt klart att skaffa en effektmätare men denna säsongen är det inte aktuellt i alla fall.

Olsson
2008-03-09, 19:49
Okej så va det helgens träning...

Lördagen hade jag ju vilat två dagar i rad och vi cykla först runt i 80 min i blandad fart. Sen efteråt drog jag med mig 3 st till vår tävlingsbana som ligger bara 5 min cykelväg från området där vi cykla. Här fixa jag en kort slinga på ca 4 min som innehöll banans två tuffaste backar. Jag körde på riktigt hårt i backarna och kroppen kändes riktigt stark och bra! Vilan hade alltså gjort sin rätt.

Efter träningen var jag bara hemma och duscha innan jag åkte på kalas där jag krängde kakor o grejer. Kvällen var planerad för fest och utgång. Förutom förra veckan så har jag i knappt festat alls det senaste året. Det blev en rolig kväll i alla fall men jag kom hem sent och kan aldrig sova bra när jag har druckit så jag har känt mig som en zombie hela dagen. Jag skippade träningen idag oxå för jag tror inte jag hade fått något ut av den. Nu blir det inte alkohol på länge. Ska ju försöka på hårdare nu framöver ju som sagt! :D

Eddie Vedder
2008-03-09, 19:54
Verkar som en trevlig helg om än inte träningsoptimal.;)

Men lördagspasset var ju å andra sidan rejält och verkar ha gått bra.:thumbup:

Olsson
2008-03-10, 23:04
Var ute i skogen med Simon en sväng idag. Benen kändes nästan magiskt bra. Den extra vila jag tagit senaste veckan har nog gjort nytta efter ett par veckor med mycket intrervaller annars. Men nu ska jag försöka göra kroppen seg o slö igen med mycket hård träning innan den får chans att vila ut.

Har två klubbkompisar som ska över till Danmark och tävla till helgen. Jag är riktigt sugen på att hänga med men blir nog svårt att fixa transporten osv. Hade ju varit hur roligt som helst att få starta tävlingssäsongen i mitten på mars!

Dagens träning: MTB 1h 45 min

Olsson
2008-03-11, 00:18
AHHHH öppnade min mailklient nu och såg att jag hade fått mail om träningstävling på söndag! Nu jäklar ska det tävlas! Längtar otroligt mycket nu.

Olsson
2008-03-11, 23:17
Det blev dubbla fina pass idag. Vid 2 tiden var jag ute och sprang och sen vid 21:30 ikväll körde jag trainer.

Löpning: 50 min - 4x4 min syreupptag
Cykling: 65 min - 2x20 min tröskelträning.

Olsson
2008-03-12, 16:57
Satte mig på trainern och körde intevaller idag.

Efter uppvarmningen körde jag 10 st 30-30 och sen trampa jag runt lite aktiv vila i ca 10 min och sen körde jag 5st 15-20. Jag hade tänkt att köra riktigt hög effekt idag och så gick jag ut, men det blev lite väl. Efter 3dje 30 sekundaren var jag på väg att vika ner mig ;) Men sänkte motståndet lite och tog mig igenom de andra oxå med helt okej motstånd ändå.

Cykling på trainern 55 min (10 x 30-30) + (5 x 15-20)

wintersnowdrift
2008-03-12, 17:28
AHHHH öppnade min mailklient nu och såg att jag hade fått mail om träningstävling på söndag! Nu jäklar ska det tävlas! Längtar otroligt mycket nu.

Gah, vad kul. Jag är avis :P.

Själv har jag lyckats paja axeln efter söndagens långtur på mtb (antagligen en svit efter Vasaloppet, men man tar ju emot ganska mycket stötar när man cyklar i skogen och det gillade tydligen inte axeln). Du som har lite mer erfarenhet på mtb än jag; hur mycket tar mtb-på axlarna egentligen? Är det vanligt med skador eller ska jag förmoda att skidåkningen är största boven?

//Kristin

Olsson
2008-03-12, 23:34
Gah, vad kul. Jag är avis :P.

Själv har jag lyckats paja axeln efter söndagens långtur på mtb (antagligen en svit efter Vasaloppet, men man tar ju emot ganska mycket stötar när man cyklar i skogen och det gillade tydligen inte axeln). Du som har lite mer erfarenhet på mtb än jag; hur mycket tar mtb-på axlarna egentligen? Är det vanligt med skador eller ska jag förmoda att skidåkningen är största boven?

//Kristin

Förstår att du blir avis, jag blir nästan avis på mig själv :)

Trist med skadan du. Jag har nog aldrig hört om någon som skadat axlen vid mountainbike faktiskt. Däremot tror jag nog de kan bli värre om man redan har en liten skada. Är man oförberedd när man kör över någon större sten eller kör ner i någon större håla så kan det ju rycka till lite i axlarna.

Olsson
2008-03-13, 22:51
Hoj hoj! Dagens träning bestod av 2h på grusvägar, släta stigar och sammankopplande asfaltsvägar. Alltihopa i distanstempo. Ikväll blev det benträning på gymmet oxå. Gjorde två set med 4 reps på 77,5 i knäböjen. Vikten går uppåt men jag är långt ifrån de 15 reps jag gjort på 80kg förr.

Dagens träning alltså:
MTB distans - 2 timmar
Styrketräning ben - 30 min

Olsson
2008-03-15, 14:33
Idag blev det 70 min mtb i ganska lugnt tempo. Benen kändes inte så speciellt bra idag men jag hoppas de blir piggare till träningstävlingen imorgon. Har en inneboende cyklistkompis hos mig hela helgen oxå så hjärnan är helt carbonizerad nu.

Önska mig lycka till imorgon :)

Olsson
2008-03-16, 18:59
Så var det ju tävling idag! Eller ja träningstävling, men flera konkurenter är på plats och man kör ju som om de vore riktig tävling. Det var 6-8 grader solen stack fram lite mellan molnen och det var hyffsat torrt på banan förutom en stig blev ganska lerig.

Så hur gick det nu då?
Efter ett uppvärmningsvarv märkte jag att benen kändes mkt bättre idag. Precis som planerat. Det var 30-40 st med idag och jag lyckades få plats i första startled.

När starten gick så fick jag direkt en klick lera i högra ögat och jag såg inte ett dugg med det ögat. Första 500 meterna gick svagt uppför på en grusväg så där försökte jag pilla ut det trots att tempot var max i strid om placeringar när man går in på stigen. Precis innan man vek av från grusvägen började jag kunna se lite igen och jag gick in som 8e man där. Killen tre cyklar fram tappade lite i det tekniska stenpartiet och täten på 4 personer fick en lucka. Efter ett par branta utförskörningar var vi i kapp i den kommande tuffa uppförsbacken igen, men tappade när vi gick in till varvning.

Vi var 3 st (6-8 plats) som krigade om placeringarna. Jag tappade på grusvägen men körde snabbare i de tekniska partierna. På 3e varvet hade killen på 2a plats vurpat och vi kom om honom. Samtidigt hade en kille i tätgruppen punkterat och brutit så i uppförsbacken tryckte jag på och fick en liten lucka till de andra i hopp om att det skulle hålla. Jag låg nu på 3e plats alltså. Tyvärr höll det inte, utan de andra anslöt (även killen som vurpat) och vi körde ihop på det 4e varvet. I slutet av varvet blev jag lite hindrad när jag varva en cyklist och sen orkade jag inte ansluta till de andra igen. Jag körde i mål solo på en 6e plats.

Helt klart nöjd med loppet men det var synd jag inte orkade hänga med på sista varvet. Hade varit kul att spurta lite om placeringarna.

Det var ett antal personer som fotograferade. Bland annat en kille med en stor jäkla systemkamera så jag hoppas det kommer ut lite fina bilder snart :)

forslund
2008-03-16, 19:36
Fin början på tävlingsäsongen! :thumbup: en 6:e-plats är inte alls dåligt. Eller det är till och med riktigt bra. Otur med lerklicken där bara, sånt är förjävligt. Snäppet värre är väl bara flugor i ögonen/munnen. :D

Bra kämpat :hbang:

Olsson
2008-03-17, 11:38
Fin början på tävlingsäsongen! :thumbup: en 6:e-plats är inte alls dåligt. Eller det är till och med riktigt bra. Otur med lerklicken där bara, sånt är förjävligt. Snäppet värre är väl bara flugor i ögonen/munnen. :D

Bra kämpat :hbang:

Man tackar! Jag ska nog börja köra med glasögon på tävlingarna i fortsättningen.

Lite bilder har kommit upp från igår. Dock inte de där systemkamerabilderna.

Patrik först (som punkterade senare), Jag, klubbkompisen Stefan.
http://www.ckc4.se/upload/galleri/27/p1020791.jpg

Den här bilden visar en liten del av banans tuffa uppförsbacke. Jag var nog ensam om att inte sätta ner en fot under hela tävlingen.
http://www.ckc4.se/upload/galleri/27/p1020806.jpg

Lite fler bilder finns på http://www.ckc4.se/index.asp?vad=gallerivisa&id=27

MasterChief
2008-03-17, 14:57
Men vafalls? Inga glasögon? Varför inte?

Nåväl, bra kämpat och snygga bilder.

Din journal håller ställningen som jävligt inspirerande!

Olsson
2008-03-17, 22:20
Men vafalls? Inga glasögon? Varför inte?

Nåväl, bra kämpat och snygga bilder.

Din journal håller ställningen som jävligt inspirerande!

Det immar lätt igen när man har så hög puls och det går lite långsammare tekniska uppförsbackar osv. Men mina brillor är lite kassa så jag ska fixa ett par finare som förhoppningsvis inte immar igen.

Olsson
2008-03-17, 22:26
Vi har fått snö här! Det har varit full snöstorm och det ligger ca 5 cm snö på marken.

Det känns i kroppen idag att man tävlade igår så jag kortade ner tröskelintervallerna lite idag. Körde 2x18 min och det blir nog minst ett tröskelpass till i veckan.

På fredag är det provkörning av CykelCity Gran Fondo Eslöv banan och det tänkte jag hänga med på om snön har försvunnit. Sen på lördag bjuds det på backrunda på hallandsåsen och det låter oxå lockande. Så jag tror det kan bli många backiga mil i påskhelgen. Satsar på att köra på rätt hårt tisdag och onsdag oxå och sen vila på torsdag.

wintersnowdrift
2008-03-17, 23:14
Vi har fått snö här! Det har varit full snöstorm och det ligger ca 5 cm snö på marken.

Det känns i kroppen idag att man tävlade igår så jag kortade ner tröskelintervallerna lite idag. Körde 2x18 min och det blir nog minst ett tröskelpass till i veckan.

På fredag är det provkörning av CykelCity Gran Fondo Eslöv banan och det tänkte jag hänga med på om snön har försvunnit. Sen på lördag bjuds det på backrunda på hallandsåsen och det låter oxå lockande. Så jag tror det kan bli många backiga mil i påskhelgen. Satsar på att köra på rätt hårt tisdag och onsdag oxå och sen vila på torsdag.

Tävlingen såg häääärlig ut! Min axel är mycket bättre så jag vill också ut i skogen... eller ännu hellre ut på landsvägen, men det är ju bara att glömma. Vädergudarna måste vara bakfulla eller dementa.

//Kristin

Olsson
2008-03-18, 21:27
Oj oj oj idag gjorde jag något radikalt! Jag hängde med på min gamla orienteringsklubbs löpträning ikväll. Det var en del fårvånande ansikten när jag dök upp och för mig var det många nya ansikten jag inte sätt tidigare.

Det var utlovat att springa backrunda idag. Uppvärmningen bjöd på en del fina backar den med och innan vi hade kommit till de låg jag på 160-170 i puls. Jag var lite förskräckt över vilket tempo de skulle bli sen. Efter uppvärmningen blev det 2 min stretch och sen drog vi oss mot första backen och jag hängde på längst fram och peaka 193 i puls direkt. Jag trodde de skulle bli lite mer av intervaller men det visade sig att vi fortsatte i hög fart direkt efter backen. Happ *spy* men jag hängde med bra både i backar och mellan dem hela vägen.

Efter 9,5km fråga en gammal kompis hur det kändes och jag svara fint! och så var det oxå just då, men 2 sekunder senare fick jag riktigt jävligt med håll så jag fick sänka ner tempot rejält. De andra dundra på framåt med pannlampor och jag lämnades efter själv utan lampa. Som tur är hittar jag på de stigarna med ögonbindel. Hållen släppte och jag tryckte på hårt upp för den kommande tuffa långa uppförsbacken med massor av hal lera och kom förbi bi någon av de andra som var trötta. Där uppe samla vi ihop gruppen och sen bar det i väg i full fart igen på ett småkuperat parti.

Det blev 12,2 km och massor av riktigt tuffa backar och det mesta på smala stigar med stenar och rötter. Tempot låg allt som oftast runt 4min/km men vissa partier snabbare och vissa ner på 6min/km i och efter tuffa backar. 5:30 min/km blev snittet tyckte jag att jag hörde inkl uppvärmning, strechpaus, andhämtningar och nedjoggning.

Kändes bra och kul i alla fall så jag ska nog försöka planera in mina löpträningar med orienteringsklubben så gott de går framöver.

Olsson
2008-03-19, 20:37
Dagens träning var:

30 min återhämtningspass på trainern pulszon 122-136
45 min styrketräning på gymmet

Knäböjserien bestod av 8x20kg, 6x50kg, 6x70kg, 5x75kg, 5x80kg. Kul att jag ökar där! Men jag kör bara styrketräning på gymmet 3 veckor till sen ser jag till att få min styrketräning på cykeln istället.

Olsson
2008-03-20, 16:09
Dagens träning:

2h på racern i distanstempo
55,5 km
snitthastighet: 27,7 km/h
maxhastighet: 50,9 km/h
Snittpuls: 144
maxpuls: 162

Olsson
2008-03-23, 23:08
Hejhopp! Det har blivit en del tränat i helgen faktiskt. Till helgen ska jag vara ledare på ett MTB-undomsläger och igår morse tränade vi i det området för att kolla så stigar osv var okej. Tempot var ganska jämnt och under trösklen hela tiden. På dagen var jag på besök hos min syster i lund och somnade i hennes soffa ett tag för jag hade inte sovit mer än 3h på natten :)

Jag hade med mig löparkläder och åkte direkt till mina föräldrar där jag tänkte byta om och ge mig ut att springa. Kände mig trött o seg men bytade ändå om och skulle gå ut o ta på mig skorna. BAH! Inga skor i väskan! Tankarna gick flera gånger på att skita i träningen men jag tog mig i kragen och körde hem till mig själv och sprang i den vanliga skogen. Det ångrade jag inte!

Idag blev det tröskelträning och jag kände mig riktigt sliten trots 9 timmars sömn. Men senaste två veckorna har varit hårda så det var helt ok.

Träningen

Igår
MTB 1h 34 min - Halvlugnt, under tröskel typ.
Löpning 48 min - 4x4 min intervaller. Gick bra men lite känningar i smalbenen tyvärr.

Idag:
Cykling på trainern 1h 6min - 2x20 min AT-intervaller. Riktigt sliten men klara hålla tempot.

Olsson
2008-03-23, 23:31
Jag har märkt att det skulle behövas lite bättre struktur och konsekvens i den här journalen. Jag ska försöka sammanfatta alla träningspass under texterna i fortsättningen. Här kommer en sammanfattning av de senaste 3 veckorna. Vecka 10 var en lugnare återhämtningsvecka och sen har 11 och 12 varit hårda. Jag har ingen bestämmd periodisering utan de blir lite när det passar. Så just nu funderar jag på om jag ska ta ett par lugnare dagar eller om jag ska köra på hårt nästa vecka oxå.

Vecka 10
måndag: vila
tisdag: Cykling 165 min - Naturliga intervaller.
onsdag: Löpning 48 min 4x4 min syreupptag - Styrketräning 45 min
helkropp med fokus på ben
torsdag: vila
fredag: vila
lördag: Mountainbike 115 min - Delvis riktigt hårt.
söndag: vila

Vecka 11
måndag: Mountainbike 100 min - Mycket inriktning på syreupptagsintervaller.
tisdag: Löpning 48 min 4x4 min syreupptag - Cykling 65 min - 2x20 min AT-intervaller
onsdag: Cykling 55 min - 10 x 30-30, 8 min aktiv vila sen 5x 15-20.
torsdag: Cykling 120 min - Distanstempo på MTB. - Styrketräning 30 min - Ben
lördag: Mountainbike 70 min - försökte köra ganska lugnt men hade ingen pulsklocka.
söndag: Mountainbike 40 min - Träningstävling.

Vecka 12
måndag: Cykling 52 min - 2x18 min AT-intervallerComment
tisdag: Löpning 69 min - Backrunda med mycket tid över 90%
onsdag: Cykling 30 min - Återhämtningspass på trainern - Styrketräning 45 min - Helkropp men fokus på ben
torsdag: Cykling 120 min - Distanstempo
lördag: Mountainbike 94 min - Under trösklen
söndag: Löpning 48 min 4x4 min - syreupptag cykling 66 min 2x20 min AT-intervaller

wintersnowdrift
2008-03-23, 23:36
Du tränar på bra! Har snön smält i Skåne? Jag befinner mig i winter wonderland atm men börjar få grym cykelabstinens. Har tröstätit massa godis i helgen och drömt om mtb-långlopp :Virro.

Vilka mål/förhoppningar har du på kommande tävlingssäsong? Vilka lopp är prioriterade?

//Kristin

Olsson
2008-03-23, 23:49
Du tränar på bra! Har snön smält i Skåne? Jag befinner mig i winter wonderland atm men börjar få grym cykelabstinens. Har tröstätit massa godis i helgen och drömt om mtb-långlopp :Virro.

Vilka mål/förhoppningar har du på kommande tävlingssäsong? Vilka lopp är prioriterade?

//Kristin

Jodå snön blev inte så långvarig men det ryktas om att de ska komma ny skit imorgon *grr* Jag såg ju din tråd på happy. Med din kondition så tror jag du kan placera dig ganska bra i damklasserna faktiskt :) Jag har bara kört Billingeracet, Mörksuggejakten och Finnmarksturen och alla 3 var riktigt roliga.

Jag har en preliminär tävlingskalender här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2801430&postcount=144) med prioriterade tävlingar fetmarkerade. Det blir ju min första riktiga tävlingssäsong så jag ska försöka lära mig mycket och framförallt ha kul! Jag kommer nog helt klart vara lite snabbare i år men det är fortfarande långt till toppen.

Lite små mål är att ta poäng (top 50) på minst 4 av 6 lopp i långloppcupen samt att placera mig top 5 i Syd-MTB cup.

wintersnowdrift
2008-03-24, 00:04
Jodå snön blev inte så långvarig men det ryktas om att de ska komma ny skit imorgon *grr* Jag såg ju din tråd på happy. Med din kondition så tror jag du kan placera dig ganska bra i damklasserna faktiskt :) Jag har bara kört Billingeracet, Mörksuggejakten och Finnmarksturen och alla 3 var riktigt roliga.

Jag har en preliminär tävlingskalender här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2801430&postcount=144) med prioriterade tävlingar fetmarkerade. Det blir ju min första riktiga tävlingssäsong så jag ska försöka lära mig mycket och framförallt ha kul! Jag kommer nog helt klart vara lite snabbare i år men det är fortfarande långt till toppen.

Lite små mål är att ta poäng (top 50) på minst 4 av 6 lopp i långloppcupen samt att placera mig top 5 i Syd-MTB cup.

Oh, maffig planering! Men det är klart - vill man bli bra på att tävla måste man antagligen göra det ofta.

Hoppas vi ses på Mörksuggejakten :).

//Kristin

Davido
2008-03-25, 17:49
Hej Olsson! Verkligen kul att läsa om din seriösa satsning på cykel.. alltid kul när det kommer fram nya, det finns ju inte så många i detta avlånga land!! antar att det inte heller finns så många här på Kolozzeum, känner till oss båda.. finns säkert flera!! Hoppas allt är bra med dig!? MVH David

forslund
2008-03-25, 22:37
Imponerade vecka Olsson. Alltid så långa pass jämfört med mig. Ska nog ta och satsa på lite längre distanser nu ett tag framöver.

Synd att du bor så himla långt bort, annars skulle jag tvingat dig att dra till Eskilstuna i sena april. 6 timmars spinningpass på G här. ;)

Keep up the good work, alltid lika inspirerande att läsa.

Undrar lite, vilka övningar kör du/undviker du när det gäller benen och gymmet? Mina ben blir ju alltid så sjukt j*kla trötta de två första dagarna efter benpasset. Tråkigt för det hämmar ju cyklingen.

Olsson
2008-03-26, 14:24
Oh, maffig planering! Men det är klart - vill man bli bra på att tävla måste man antagligen göra det ofta.

Hoppas vi ses på Mörksuggejakten :).

//Kristin

Klart vi ses där! :) Jag kommer nog ta den i samband med en semestervecka i fjällen, precis som förra året.

Hej Olsson! Verkligen kul att läsa om din seriösa satsning på cykel.. alltid kul när det kommer fram nya, det finns ju inte så många i detta avlånga land!! antar att det inte heller finns så många här på Kolozzeum, känner till oss båda.. finns säkert flera!! Hoppas allt är bra med dig!? MVH David

Tjenna! Kul att du har hittat hit oxå. Jag ska väl med tiden försöka bli lika snabb som dig :) men jag vet att det krävs mer än vad jag tränar nu..

Vi ses väll på Kattegattouren om 3 veckor!?

Imponerade vecka Olsson. Alltid så långa pass jämfört med mig. Ska nog ta och satsa på lite längre distanser nu ett tag framöver.

Synd att du bor så himla långt bort, annars skulle jag tvingat dig att dra till Eskilstuna i sena april. 6 timmars spinningpass på G här. ;)

Keep up the good work, alltid lika inspirerande att läsa.

Undrar lite, vilka övningar kör du/undviker du när det gäller benen och gymmet? Mina ben blir ju alltid så sjukt j*kla trötta de två första dagarna efter benpasset. Tråkigt för det hämmar ju cyklingen.

Faktum är att jag egentligen skulle behöva köra längre på mina "distanspass" som är för korta för att få kallas distanspass. Men nu med lite bättre väder så blir det nog roligare att ge sig ut ett par timmar.

På gymet brukar jag börja med fri knäböj där jag stegar vikten. Tanken är att ligga på 4-6 reps i arbetssetten. Exempel från förra veckan: 8x20kg, 6x50kg, 6x70kg, 5x75kg, 5x80kg. Kör aldrig till failure.

Sen brukar jag köra en benpress där jag kör 3 set stegande. Halvtungt, tungt, riktigt tungt så jag bara klarar 3-4 reps på sista. Nära nog till failure.

Därefter kör jag liggande lårcurl med stegande vikt där oxå 4-6 reps.

Jag blir ju lite mör i benen efter ett sånt pass så jag brukar försöka passa in med vila dagen efter, alternativt distansträning då man inte behöver någon benstyrka där. Sen lägger jag ner styrketräningen helt nu när säsongen drar igång på allvar för att orka med konditonstränigen. I nästa vecka börjar klubbträningen osv.

Olsson
2008-03-26, 14:44
I söndags var jag som jag skrev, sliten så måndagen var ju tänkt att köra ett lätt återhämtningspass. Andreas Lindgren som nyss var hemkommen från Italien där han hade tränat med det norska continental-laget Team Trek Adecco, frågade mig om jag ville hänga med ut en timme. Han skulle köra spurtintervaller och lovade återhämtningstempo där i mellan. Det lät bra tyckte jag men benen kändes pigga när jag väl kommit ut så jag provade att hänga med på första spurten, och ja sen hängde jag med på alla de andra oxå :) Killen har gjort helt sjuka framsteg under hösten/vintern. Han kör i juniorklassen på landsväg för andra året och han kommer vara riktigt giftig på tävlingarna här i Sverige.

I går tisdags skulle jag köra syreupptagsträning. Vädret var superfint så jag vägrade sätta mig på trainern. Jag tog mountainbiken och gav mig ut i skogen. Spurtintervallerna dagen innan var kanske inte så smart ändå. Kroppen kändes sliten och trött idag igen men jag lyckades pusha över 90% av maxpuls i 8,5 minut totalt under de 90 min jag var ute. Denna typ av träning kör jag alltid som naturliga intervaller.

Sammanfattning
måndag: cykling 63 min - spurtintervaller
tisdag: mountainbike 96 min - naturliga intervaller för syreupptag

Igår kunde jag inte låta bli att stanna o knäppa några kort. Här med vy in mot stan. Visst ser det soligt o fint ut, men det var bara 2 grader och riktigt kyligt med min vårklädsel.
http://www.kol14.se/cyklar/080325/1.jpg

Härlig stig
http://www.kol14.se/cyklar/080325/2.jpg

wintersnowdrift
2008-03-26, 16:03
Ååååh. Jag visste att jag inte borde ha gått in i den här journalen. Ser kanonfint ut. Är det havet utanför Helsingborg?

//Kristin

Davido
2008-03-26, 19:03
Tjenna! Kul att du har hittat hit oxå. Jag ska väl med tiden försöka bli lika snabb som dig :) men jag vet att det krävs mer än vad jag tränar nu..

Vi ses väll på Kattegattouren om 3 veckor!?

Självklart, det är ju tradition att cykla den tävlingshelgen!! Då måste man vara fit for fight, eller var det fight for fit?! :)

forslund
2008-03-26, 21:05
Bilder är alltid lika roligt. Cykeln ser ju asfin ut, och jag gillar den nerstänkta vattenflaskan. :cool: F*n att det ska snöa så mycket, jag vill UT! *gah!*

Olsson
2008-03-28, 16:12
Ååååh. Jag visste att jag inte borde ha gått in i den här journalen. Ser kanonfint ut. Är det havet utanför Helsingborg?

//Kristin

Japp, lite norr om Helsingborg mellan Hittarp och Domsten är det taget. Båda bilderna är tagna på samma ställe. Riktigt fint område men inte så stort när man cyklar..

Självklart, det är ju tradition att cykla den tävlingshelgen!! Då måste man vara fit for fight, eller var det fight for fit?! :)

Haha ja klart! =)

Olsson
2008-03-28, 16:13
Var ute och guidade ett gäng från Falu CK i förmiddags. Kroppen kändes inte bra, mår lite dåligt osv, men jag ska iväg på träningsläger nu hela helgen så jag hoppas det ordnar upp sig. Inrapportering på söndag kväll!

forslund
2008-03-28, 16:16
... men jag ska iväg på träningsläger nu hela helgen så jag hoppas det ordnar upp sig. Inrapportering på söndag kväll!

Lycka till, cykla skiten ur dem ;)

machine gun
2008-03-28, 16:32
Är det cykellägret i Laholm? Har en klubbkompis som ska dit.

Olsson
2008-03-31, 08:12
Är det cykellägret i Laholm? Har en klubbkompis som ska dit.

Nej, det var ett MTB-undomsläger i Ängelholm. Jag var där som ledare.

Olsson
2008-03-31, 08:28
Det var ett trevligt läger i helgen!
Vi ordnade ett läger för ungdomar 10-18 år. Totalt var vi 150 personer inkl ledare så det var inte så illa pinkat. Ungdomarna delades in i 6 grupper efter hur snabba de var med grupp ett som snabbast. Där fanns bland annat Sveriges förmodligen snabbaste junior, Tobias Ludvigsson med och någon lika snabb dansk som jag inte kan namnet på. I alla fall så blev jag tilldelad att köra fartlek med den här gruppen på lördag eftermiddag. Det blev ett riktigt hårt och fint pass :) Eftersom det var mina "hemmastigar" så klarade jag hänga av de ett par gånger när det var lite tekniskt och det kändes underbart då de här killarna normalt sett ska spöa mig :)

Hur som helst kändes min form bra, men jag har en del att jobba på.

fredag: MTB 66 min - medeltempo
lördag fm: MTB 72 min - Fartlek, medelhårt
lördag em: MTB 95 min - Fartlek, riktigt hårt
söndag fm: MTB 103 min Ganska lugnt mestadels på grusvägar, men lite spurter och fartöknigar förekom.

Olsson
2008-03-31, 19:40
Hade bara tänkt att köra 1h återhämtning idag men kroppen kändes så bra så jag fortsatte längre. Efter 10 min råka jag lulla ner i vägkanten och punktera när jag hade tankarna på annat. Men det gick fort att slänga i en ny slang och jag körde vidare. Det blåste bara 2-3m/s vilket är ytterst ovanligt här nere vid kusten och termometern visa 13 grader vid start och 9 vid slut. Det blev alltså sommarracerskor, benvärmare osv istället för klumpiga vinterskor och vinterbyxor.

Måste ju även nämna hur underbart det är med sommartid nu! Jag avsluta mitt träningspass 19:45 och det var helt ljust ute!

Tid: 2h 49min
Sträcka: 76,1km
Snitthastighet: 27,0km/h
Snittpuls: 140bpm
Höjdmeter: 425

forslund
2008-03-31, 20:06
Jag avsluta mitt träningspass 19:45 och det var helt ljust ute!

Men du postade det här inlägget 19.40? Förlåt, jag var bara tvungen att retas lite :D

Olsson
2008-03-31, 20:31
Men du postade det här inlägget 19.40? Förlåt, jag var bara tvungen att retas lite :D

Nä nu får du nog ta o ställa din klocka till sommartid :D 20:40 var klockan när jag postade.

forslund
2008-04-01, 14:11
Nä nu får du nog ta o ställa din klocka till sommartid :D 20:40 var klockan när jag postade.

Haha, självägd. :( Datorn hade lyckats ställt tillbaka sig tillbaka till vintertid fast jag hade ändrat. :D

Olsson
2008-04-02, 09:56
Igår blev det 2h med mountainbiken på söderåsen. Det blev ganska lugn körning för att vara mtb. Låg och härvade rätt mycket på 140-160 i puls. Man kör upp och ner för åsen typ 2,5 gång så man fick känna på lite backar i alla fall.

Träning tisdag:
MTB 120 min - medelintensitet typ

heraso
2008-04-02, 10:03
Så du var också ute i skogen igår? Själv harvade jag runt med mina adepter i ett par timmar mellan Klåveröd och Teglaröd, så jag förstår precis vilken njutning du kände i det vädret.:D

Olsson
2008-04-02, 21:34
Så du var också ute i skogen igår? Själv harvade jag runt med mina adepter i ett par timmar mellan Klåveröd och Teglaröd, så jag förstår precis vilken njutning du kände i det vädret.:D

Ja då var vi ju inte så långt i från varandra! Vi var uppe i Klövahallar o vände.

Olsson
2008-04-02, 21:40
Idag starta motiongänget sina gemensamma onsdagsträningar. Jag och Andreas Lindgren hängde med för att hjälpa till med lite farthållning och spurta på en och annan skylt. Det blev faktiskt att vi spurta på varning för farthinder och busshållplatsskylt ett tag. Allt gav poäng! :D Vi såg båda två detta som ett återhämtningspass men pulsen låg oftast till och med under pulszonen för återhämtningsträning! Några noteringar under 100 slag/min gjordes.

Tid: 1h 55min
Sträcka: 42,6km
Snitthastighet: 22,6km/h
Snittpuls: 120bpm

Gänget utom jag...
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/1415/1415_Blog_200804022239_E9FK.jpg

Olsson
2008-04-02, 22:58
Såg precis att det är dax för en ny träningstävling på lördag om 1,5 vecka. Det är ju bara 2,5 vecka till det är tävlingspremiär så nu gäller det att försöka toppa formen. Senaste 3 dagarna har ju inte varit många minuter över trösklen så jag tror kroppen är redo för att plågas med mkt hårda intervaller snart. Jag är inte helt säker på hur jag ska lägga upp tränigen inför tävlingspremiären. Köra på hårt som tusan, träna ner sig och sen ta två vilodagar innan tävlingen?

Synpunkter? :D

Olsson
2008-04-03, 23:02
Råkade tydligen stanna klockan under tränigen på vägen hem så jag jag missar en del av pulsfilen som jag var intresserad av att titta på :(

I alla fall så fick jag med mig 2 cyklister att köra backträning i sundsviksbacken, som är den tuffaste här i närheten. 15% som brantast, men den är bara 700m lång tyvärr. Jag körde på hårt och fint i backarna i alla fall och det kändes helt klart bra. På vägen hem börja vi först i lungt tempo men jag gick upp och öka farten lite och Håkan hängde på. Sen blev det fullt ös i motvinden en bra bit, men jag vet inte hur länge eftersom jag tydligen stannat klockan. Håkan sa att det sved rejält i hans ben och då var jag nöjd i alla fall för jag tyckte han var riktigt stark på nån träning i vintras :D

10 min över 90% under backträningen och uppskattningsvis ca 5 min till på fartträningen på hemvägen.

Cykling ca 2h - Inriktning på backträning / syreupptag.