Visa fullständig version : Wlan + router + några datorer = Hur?
Eftersom Kolo är nördigare än Sweclockers (*cupid* ) så frågar jag här. :)
Har en wlan-router som är kopplad med nätverkskabel till min stationära som har XP Prof. Därefter så har jag ett par laptops som jag vill ska komma åt den stationära (och vise versa). En har XP Home och den andra har Vista. Har inga problem att komma ut på internet trådlöst från laptoppsen (!). :D
Hur gör jag lättast för att datorerna ska kunna hitta varandra? Jag antar att jag måste dela ut mappar och/eller diskar som dom ska kunna komma åt?
Någon som vet en bra guide annars?
Om det hjälper så har datorerna typ 192.168.1.34 fram till 36
Granatgiraffen
2007-10-24, 18:43
Om du slänger dom i samma arbetsgrupp, kan dom pinga varandra då? Jag vet att vissa har haft lite problem med att få dom fungerande i samma arbetsgrupp. själv vet jag inte, har knappt hållt på något med Vista alls.
Högerklicka på den här datorn->egenskaper->datornamn och fyll i något bra namn och sen en arbetsgrupp. Samma arbetsgrupp på alla datorerna men olika namn.
In i utforskaren, verktyg->mappaltenativ->visning->kryssa bort "använd förenklad fildelning".
Högerklicka på en mapp du vill dela ut->egenskaper->dela ut-> fyll i...
Från en annan dator. Gå in på mina nätverksplatser->visa datorer i arbetsgruppen-> och sen leta reda på mappen.
Högerklicka på den här datorn->egenskaper->datornamn och fyll i något bra namn och sen en arbetsgrupp. Samma arbetsgrupp på alla datorerna men olika namn.
In i utforskaren, verktyg->mappaltenativ->visning->kryssa bort "använd förenklad fildelning".
Från en annan dator. Gå in på mina nätverksplatser->visa datorer i arbetsgruppen-> och sen leta reda på mappen.
Det funkar så jävla bra att jag vill hångla upp dig. Eller ja...bjuda på en öl iaf. :D
Tack för en jäkligt bra beskrivning! :cheers:
Det funkar så jävla bra att jag vill hångla upp dig. Eller ja...bjuda på en öl iaf. :D
Tack för en jäkligt bra beskrivning! :cheers:
Härligt!
Jag tänkte berätta hur han skulle göra men såg detta först.
Riktigt bra och enkelt beskrivet!! :thumbup:
Du har ju redan fått belöning eftersom Jarod nu kommer söka upp och hångla upp dig. Något som många på Kolozzeum är jävligt avundsjuka på.
shut teh face
2007-10-26, 10:37
Detta funkar inte om man inte har en router/hub/switch.
Vilket är mitt fall. :( :(
Detta funkar inte om man inte har en router/hub/switch.
Vilket är mitt fall. :( :(
Hehe nae det bör ju vara någon form av fysisk koppling mellan datorerna.
shut teh face
2007-10-26, 12:35
Hehe nae det bör ju vara någon form av fysisk koppling mellan datorerna.
Jo jag har ett ADSL-modem via BBB och det har ju tre portar där jag kopplat in mina datorer. Men det funkar inte ändå. :(
Hm..men hur får man det att funka med en router då? Har routern inkopplad i min stationära och sen en bärbar via trådlöst på routern.
jag har problem med att hitta min vistaklient ifrån mina XPKlienter, däremot inga problem ifrån min redhatkukish.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.