Visa fullständig version : Köpa elgitarr - 6 el. 7 strängar?
Nu står jag och väljer mellan 2 gitarrer, en 6 strängad och en med 7. prisskillnaden är 300kr (2995:- och 3295:-). Köper en billigare eftersom jag inte är lika seriös med lirandet som jag varit.
Men kommer jag bli besviken med en 7 strängad? Om nån här gått från 6 till 7 strängar, hur kändes det? (känslömässigt, förhållandet till gitarren... ja allt! :))
testade den idag och det var helt crazy med en extra sträng. den var som i vägen... men det är ju ändå rätt ballt.
En Schecter Omen-7 eller (omen-6 då...) är det som jag funderar på med en Line6 15W stärkare för 4300:-.
beror väl på vad du spelar för musik. Jag tycker inte om 7strängat, halsen är för bred och den extra strängen är bara i vägen som du skrev. Stämmer hellre ned till D på en 6strängad
jag spelar det mesta. men gärna hårdrock så då skulle den 7e sitta fint gissar jag. Men antar att det är en vanesak om den är i vägen eller ej.
har du verkligen behov av den där sjunde strängen?
Nu står jag och väljer mellan 2 gitarrer, en 6 strängad och en med 7. prisskillnaden är 300kr (2995:- och 3295:-). Köper en billigare eftersom jag inte är lika seriös med lirandet som jag varit.
Enkelt. Kostnad per sträng för en 6- respektive 7-strängad är 499,167 och 470,714 SEK. Du får alltså mer för pengarna ifall du tar den 7-strängade. Köp.
behov och behov.. mer en kul grej bara. gitarren är ju inte dyr (om man jämför med den Jackson jag hade tidigare som gick på det dubbla och höll samma kvalitet)
Enkelt. Kostnad per sträng för en 6- respektive 7-strängad är 499,167 och 470,714 SEK. Du får alltså mer för pengarna ifall du tar den 7-strängade. Köp.
alltid bra med jämförpris :thumbup:
hade jag köpt en 7strängad då jag började spela för 15år sen (inte för att det fanns då) så skulle jag aldrig haft råd med en. priserna har dumpats så mycket nu så det svider inte att köpa instrument med bra kvalitet.
panzerpig
2007-10-24, 17:25
jag spelade gitarr i ca tio år, sen gick jag över till bas och haft det som mitt "första instrument" i ca 5-6 år. för några år sedan köpte jag en 5-strängad och spelade mest på den (blir ju samma sak som en sjusträngad gitarr, en extra b-sträng). började spela i ett nytt band i våras, nästan alla låtar går i dropped-D, några i vanlig stäming, har kört med dropped-D på fyrsträngad bas nästan hela tiden men nu har jag bestämt mig för att köra med den 5-strängade iaf, även om dropped-D låter enklare så har det blivit mer naturligt för mig att spela på en 5-strängad.
mitt tips är: ska du spela tung musik eller spela många olika typer av musik, köp en 7-strängad. lär du dig behärska den så kan du spela ALLT. (så har 5-strängad bas blivit för mig).
ska du mer spela vanlig "standardmusik" som inte är nedstämd eller möjligen i dropped-D, kör på 6-strängad.
Lyckas man med att behärska den extra strängen så kommer man upptäcka nya sätt att ta ackord och kunna spela på roliga och nya sätt (du slipper flytta händerna lika mycket tex).
jag tyckte det var lättast att börja såhär: strunta i den extra strängen i början, vänj dig vid att E-strängen är den näst tjockaste, spela som vanligt så ett tag.
Sen kan du börja gå över mot B-strängen, ta ett E som ett barré på femte bandet på B-strängen, G på åttonde osv. då brukar det inte bli lika förvirrande om man inte "Plötsligt ska flytta alla ackord" utan går steg för steg.
bra tips där!
känns ändå som att det blir en 7strängad imorgon. så kan jag leka John Petrucci sen. :hbang:
Slabbefusk
2007-10-24, 19:26
Petrucci lirar ju både och. Du kan leka petrucci på en luta.
Petrucci lirar ju både och. Du kan leka petrucci på en luta.
äh inte va sån nu....
Whistler
2007-10-25, 12:52
Jag gillar inte sjusträngat, för bred hals och så är det en tunn liten E-sträng längst ned... *ryser*
Jag kör sexsträngat som jag strängar om till 0.58-0.13 och stämmer ner till B. :)
Är ni såna däringa typer som drar fram gitarren på fester?
Scratch89
2007-10-25, 12:56
En helt ny värld öppnar sig med en extra sträng. Köp!
Scratch89
2007-10-25, 12:56
Är ni såna däringa typer som drar fram gitarren på fester?
Vadå då? *whistle*
Scratch89
2007-10-25, 13:14
:(
Har ditt beteende något med ett undanträngt minne från din fjortisperiod, där tjejen du lyckats ragga upp dissade dig för den coola killen med gitarren och stor bula i byxan?
Har ditt beteende något med ett undanträngt minne från din fjortisperiod, där tjejen du lyckats ragga upp dissade dig för den coola killen med gitarren och stor bula i byxan?
Den enda gången jag blivit dissad av en tjej pga av en annan kille var en skejtare på gymnasiet. det hände faktiskt två gånger nu när jag tänker på det. Jag har fortfarande svårt för skejters.
När det gäller gitarrer på fester är det något jag hatar innerligt, utan nån egentligen anledning förutom att det brukar sluta med att alla sitter och sjunger med och är JÄVLIGT TRÅKIGA. Åk på kollo ffs :(
* ett sånt där kollo där tonåringar typ..gör saker
En helt ny värld öppnar sig med en extra sträng. Köp!
det sa han i musikaffären också. men han tjänar ju pengar på mig. nu har jag ångest.
Scratch89
2007-10-25, 13:21
Inte kollo som i Kolozzeum då? :D
Äsch, det är ju gemenskap när det är som bäst. Trevligaste festen hittills i år var min hemmafest där vi var ett gäng som satt och sjöng gemensamma låtar med gitarrkomp.
Scratch89
2007-10-25, 13:22
det sa han i musikaffären också. men han tjänar ju pengar på mig. nu har jag ångest.
Men se det såhär då: Det är 300 kronors skillnad. Om du köper en sexsträngad kommer du att gå o gräma dig för att du inte köpte den extra strängen. Om du köper en sjusträngad så har du ju fortfarande en sexsträngad, om du bara låter bli att spela på översta.
tossefar
2007-10-25, 13:52
Sjusträngad är för metaltöntar. Köp en sexsträngad.
Scratch89
2007-10-25, 13:53
Alla som inte är metal är töntar!
X-ecuter
2007-10-25, 14:17
beror ju helt på vad det är du skall spela, är det tekniskdödsmetall finner jag det fyndigt med den 7 strängen, men det är ofta ivägen när du skall PM,a på 6-e strängen där det mesta spelas, alltså blir det lite svårare... men valet är ditt :hbang: :devil:
Som alla redan sagt så beror det på vad du ska spela.
Jag personligen kan gilla tugget och "greppet" man får med 7strängat OM man kör nertunat då och då och vill ha den där extra feta strängen. Men ska jag köra solon, kärleksballader etc är det good 'ol 6 string som gäller.
Men helst ska man då ha två guror. 7'an ska bara vara ett tillbehör inte main *flex*
Scratch89
2007-10-25, 14:23
Som alla redan sagt så beror det på vad du ska spela.
Jag personligen kan gilla tugget och "greppet" man får med 7strängat OM man kör nertunat då och då och vill ha den där extra feta strängen. Men ska jag köra solon, kärleksballader etc är det good 'ol 6 string som gäller.
Men helst ska man då ha två guror. 7'an ska bara vara ett tillbehör inte main *flex*
Håller med lite. Jag har två basar, en fyrsträngad standard tuning och numera en femsträngad stämd G, D, A, D, A för att kunna spela mörkt och med fett tryck.
beror ju helt på vad det är du skall spela, är det tekniskdödsmetall finner jag det fyndigt med den 7 strängen,
Eller 8 strängar (F# om ordinarie stämt).
Själv ska jag ha tag i en gitarr jag kan spela i E (troligen drop) med en strängtjocklek på runt 0.80 - 6 spunna strängar! :hbang: - så jag har kollat lite alternativ men kan nog inte gå ifrån 6 strängar som det ultimata.
Ska spela terminator-döds med den, tekniskt på sitt sätt, inte det vanliga sättet..
Till trådskaparen - försök gissa dig till vad det är för musik du ska spela med den. Det borde avgöra ditt val. Själv gör jag låtar i E (utgår från rösten) så det är vad som gäller.
Scratch89
2007-10-25, 14:33
Eller 8 strängar (F# om ordinarie stämt).
Själv ska jag ha tag i en gitarr jag kan spela i E (troligen drop) med en strängtjocklek på runt 0.80 - 6 spunna strängar! :hbang: - så jag har kollat lite alternativ men kan nog inte gå ifrån 6 strängar som det ultimata.
Ska spela terminator-döds med den, tekniskt på sitt sätt, inte det vanliga sättet..
Till trådskaparen - försök gissa dig till vad det är för musik du ska spela med den. Det borde avgöra ditt val. Själv gör jag låtar i E (utgår från rösten) så det är vad som gäller.
Det är du o Metallica som gör låtar i E utgående från rösten. :D
Annars kan du väl köpa såna där jättetjocka strängar? 0.80 kanske är tjockaste på gitarr, jag har ingen aning om gitarrsträngar. Jag har nästan aldrig sett en sjusträngad gitarr, de som kör nedstämt brukar oftast köra som du säger. Tjockare strängar, stäm ner och bara mosa på. (Slipknot kör ju i B har jag för mig, många metalband i C...)
Det är du o Metallica som gör låtar i E utgående från rösten. :D
Jäpp.. jag ligger en oktav under James Hetfield. Tex när han sjunger Turn the Page i mellan-E och jag sjunger den i låga E. Det e många thrashband som gör låtar i E och sjunger en oktav över det.. och de deathmetalband som spelar i B (och även D) sjunger en oktav över det.
Annars kan du väl köpa såna där jättetjocka strängar? 0.80 kanske är tjockaste på gitarr, jag har ingen aning om gitarrsträngar. Jag har nästan aldrig sett en sjusträngad gitarr, de som kör nedstämt brukar oftast köra som du säger. Tjockare strängar, stäm ner och bara mosa på. (Slipknot kör ju i B har jag för mig, många metalband i C...)
Faktiskt skulle det vara snyggt om jag kunde köra i ordinarie E men har inte kommit fram till att det kommer funka... grejen e ju att jag vill ha ett basljud ur gitarren som ligger mitt emellan en gitarr och en bas, och det kanske blir för trögt att trycka ned strängarna helt enkelt! Men men - har inte kommit så långt än. Steg 1 att köpa en beg Schecter baryton eller liknande, borra upp någon eller några av stämskruvarna, byta eller fila upp överstallet, och möjligen måste nedre stallet bytas!!! Eller modifieras. För 80-strängar :(
Pust.
Enklaste hade varit om det hade funnits färdiga 'oktav-' gitarrer (en oktav under) med dubbelmickar, men enligt viss efterforskning finns det bara med single coil (=rent ljud).. countrybruk :-/
Scratch89
2007-10-25, 15:11
Kan du inte bara skaffa dig en bas då? Eller en snygg effektpedal som gör biffen?
Eller en snygg effektpedal som gör biffen?
Nej effekter i efterhand tror jag inte löser biffen. Jag tycker inte det tillför så mycket. Tycker tex inte distpedal gör att det låter direkt bättre, använder ingen reverb när jag sjunger osv.
Förut körde jag mycket med effekt - hade live både distpedal till gitarren och en microverb till sången men än sålänge tycker jag inspelningarna blir bättre utan...
Det är väl för att jag tycker det låter konstgjort. Nu vill jag ha ljud ur instrumenten som låter bra ifrån början och håller på med en egen prototyp till puka som troligen ska stå som modell till mitt blivande trumset!
Kan du inte bara skaffa dig en bas då?
Det går ju inte att spela ackord som låter bra på en bas så jag antar att du menar köpa en bas och byta till de extra tjocka gitarrsträngarna?
Mickarna på en bas är väl annorlunda?
Det låter som den enklaste lösningen men efter en del samtal på musikbörsen så tyckte vi inte det lät som det skulle fungera?
Scratch89
2007-10-25, 15:42
Nu vet jag inte vilka program du använder när du spelar in musiken, men Pro Logic med dess olika tillbehör funkar utmärkt för att mixa musiken med. Man kan lätt spela in ett riff och dra ner det en oktav, eller bara pitcha ner det så det låter mörkare. Funkar även med sången, om du anser att du har för mörk/ljus röst men inte vill sjunga om på en lägre/högre oktav.
Nu vet jag inte vilka program du använder när du spelar in musiken, men Pro Logic med dess olika tillbehör funkar utmärkt för att mixa musiken med. Man kan lätt spela in ett riff och dra ner det en oktav, eller bara pitcha ner det så det låter mörkare.
Ändra basen-diskantförhållandet i inspelningen - utan att ändra tonhöjd - skulle eventuellt ge rätt sound men det ska fungera live också! Så det e ingen lösning. Jag vill inte spela in något som inte går att framföra likadant. Och jag tror att det är för stor skillnad på det ljud jag vill ha jämfört med en vanlig elgitarr för att det ska räcka med att fippla med elektronik och stärkare i efterhand. Som sagt hade det funnit en vanlig elgitarr FÖR distbruk som låg på -1 oktav så hade det troligen varit det enklaste.
Funkar även med sången, om du anser att du har för mörk/ljus röst men inte vill sjunga om på en lägre/högre oktav.
Nej jag tycker det e perfekt att ha en röst som går ungefär från bas-E och uppåt (på en vanlig normalstämd gitarr)! Funkar perfekt för vissång och allt möjligt! Jag kan sjunga Waiting for the miracle (Cohen)! Den går ned till D. Fast det låter bättre när han sjunger den! *screwy*
Det enda skillnaden - iom att mina låtar (ofta, långt ifrån alltid) går i E - är att det vanliga deathmetaltrickset att stämma ned en, två eller tre toner inte funkar! Och de där 8-strängade meshugga-gitarrerna kändes inte som att spela gitarr! :laugh:
http://www.pulseonline.com/Schecter/Omen7BLK.jpg
Det blev den här, en Schecter Omen-7. Bara namnet säger att det måste spelas hårdrock på den. Köpte en 7a för att jag alltid velat ha en. Det blev även en Line6 Spider 3 stärkare på hela... håll i er nu... 15w. men det räcker att ha hemma.
Den behöver dock intoneras för den är lite sidstämd ibland. ska ge mig på det nu.
Scratch89
2007-10-28, 12:45
Jag tyckte den var snygg. Intonering suger dock. :D
Slabbefusk
2007-10-28, 16:51
Du har inte tänkt på att många jazzgitarrister spelar sjusträngat? Jefla poppare.
Jag skulle gärna ha en 7-strängad så kan man lira i både Bb och Eb utan att byta gura.
7-strängat äger. Det är det enda jag har att säga. I och för sig så är jag en sån där metaltönt.
Jag tyckte den var snygg. Intonering suger dock. :D
ringde affären och de fixar alla justeringar :)
Whistler
2007-10-29, 13:51
Eller så gör man som jag gjorde på min Jackson Roswell Rhoads...
Bort med alla utom de tre tjockaste, stäm ner till A-E-A. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.