Visa fullständig version : Argument för att två killar med jobb ska få hyra lägenhet tillsammans?
McNewbie
2007-10-24, 15:00
God dag!
Läget är så att min äldsta, godaste vän och hans flickvän ska flytta isär.
De bor idag tillsammans i en tvåa, som hyrs privat (har jag fått för mig iallafall)
Jag och kompisen pratade innan de flyttade ihop mycket om att bo tillsammans för att spara lite pengar på hyra. Och helt enkelt för att vi trivs i varandras sällskap.
Lägenheten de bor i idag är jättefin och har kanonbra läge, men min kompis har inte råd att bo kvar själv. Därför har han frågat mig om jag vill vara med och dela. Men hyresvärden har bestämt sagt nej till detta, några konkreta argument för hans ståndpunkt har jag inte fått reda på.
Vi ska nu försöka söka upp hyresvärden igen för att ordna ett nytt möte med alla inblandade parter närvarande. Värt att nämna kan vara att vi är två gubbar i tjugoårsåldern, båda heltidsarbetande med prickfria register såväl betalmässigt som brottsmässigt. I största allmänhet ganska froma :)
Har hyresvärden juridisk uppbackning till denna typ av diskriminering, byggd enbart för fördomar? Vi tänkte föreslå att iallafall få hyra några månader på prov, och att vi sticker med omedelbar verkan om det blir några klagomål.
Nu ber jag er att ösa på med tips och motargument för mötet!
Tack.
vad menar du med att ni hyr privat?
är det en privat hyresvärd eller hyr ni i andra hand av någon?
Har din kompis ett förstahands kontrakt så tror jag inte hyresvärden har ngn rätt till att neka dig att flytta in. Tror inte man kan styra över inneboende. Kanske om det skulle bli en sanitär olägenhet dvs att man bor 10 personer i en etta.
Har du kollat med hyresgästföreningen?
jag skulle börja med att kolla upp det innan jag börjar tjafsa med värden
McNewbie
2007-10-24, 15:56
Hej. Jag tror att hyreshuset ägs av en privatperson alltså. Eller det kanske inte funkar så? De har f.ö. ett förstahandskontrakt gemensamt.
stargate
2007-10-24, 16:04
Ni kan ju börja med att lova att inte ha massa förfester vilket jag tror är det han oroar sig mest för:)
Coldsmith
2007-10-24, 16:18
Kan inte se hur det ska vara nåt problem. Privata hyresvärdar tror att dom står över lagen oftast och gör lite som dom vill. Vissa är helt psyksjuka. Därför jag rekommenderar folk att ordna ett tryggare boende hos en större hyresvärd för att slippa bekymmer.
Men i det här fallet. Ser ingen anledning till att han ska kunna riva upp kontraktet på något sätt för att det bor två killar där. Det vore nog ett fall för HomO, media, hyresgästföreningen och kanske nån benbrytare :).
McNewbie
2007-10-24, 16:37
Ok, tack tack!
Men har någon koll på lagen vad gäller den här situationen?
Jag antar att min vän måste signera ett nytt kontrakt nu när tjejen flyttar?
Kan han med lagen på sin sida då neka ett nytt med hänsyn till denna boendeform?
Var bör jag vända mig? Måste man inte vara medlem i hyresgästföreningen för att få svar?
Coldsmith
2007-10-24, 16:40
Ok, tack tack!
Men har någon koll på lagen vad gäller den här situationen?
Jag antar att min vän måste signera ett nytt kontrakt nu när tjejen flyttar?
Kan han med lagen på sin sida då neka ett nytt med hänsyn till denna boendeform?
Var bör jag vända mig? Måste man inte vara medlem i hyresgästföreningen för att få svar?
Är han med i hyresgästföreningen? Då kanske han ska gå med där :P.
Är osäker på om han måste signera ett nytt kontrakt då tjejen flyttar. Alternativt att han och tjejen gör upp ett eget kontrakt (kan jag tänka mig).
Annars får han väl skriva kontraktet på sig bara. Inte nämna dig.
Sen skriver ni ett inbördes kontrakt där du hyr en del av lägenheten av honom. Sen klistrar ni helt enkelt upp ditt namn också på dörren.
Fullt lagligt.
shut teh face
2007-10-24, 17:59
Fan det är väl bara och säga till gubbjävelen att han inte kan neka dig vän att ha en inneboende. Förmodligen tror kräket att han kan göra som han vill men det är bara dra några paragrafer upp i arslet på han så får han ta ut sina aggresioner på korna hemma.
McNewbie
2007-10-24, 18:11
Fan det är väl bara och säga till gubbjävelen att han inte kan neka dig vän att ha en inneboende. Förmodligen tror kräket att han kan göra som han vill men det är bara dra några paragrafer upp i arslet på han så får han ta ut sina aggresioner på korna hemma.
Haha, ja det är ju så jag vill lägga fram det också. Men det känns inte så professionellt. Kanske. Kan ni inte hänvisa till några paragrafer som är "uppkörbara" istället? :D
Fredrik S
2007-10-24, 20:21
Kanske. Kan ni inte hänvisa till några paragrafer som är "uppkörbara" istället? :D
Du får läsa Jordbalken 12 kap, och se om du kan hitta något uppkörbart. Jag googlade lite och det verkar som att alla är rörande överens om att man INTE behöver hyresvärdens tillstånd för att ha inneboende. Mitt förslag är därför att ni tar det i etapper. Först ringer din kompis eller hans f.d. till hyresvärden och meddelar att dom skall separera och att kontraktet måste skrivas om så att han blir ensam hyresgäst. Och därefter, när din kompis har ett giltigt kontrakt i sin hand så är det bara för dig att flytta in.
Att spela ut diskrimineringskortet tror jag inte ett skit på, av den enkla anledningen att hyresvärden då kommer att hävda att han inte ville hyra ut till två 20-åriga killar pga rädsla för att det skulle bli stökigt med mycket fester etc.
Håller med Fredrik. Jag har bott ihop med 2 av mina kompisar vid olika tillfällen och bor nu med min flickvän. Har aldrig kontaktat någon hyresvärd angående detta. Smäll upp namnet på dörren och gör en adressändring bara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.