Logga in

Visa fullständig version : Äta mycket fett

Hunttrader
2007-10-24, 08:18
Vi vet att det bra och äta fett för muskelutveckling men vad händer om man äter för mycket smör, jag brukar äta 3-4 smörgås med riktigt smör på är det farligt?

MVH

Eddie Vedder
2007-10-24, 08:26
Hur ska man kunna svara på det?

Jag ser ju inte dina smörgåsar, är det fyra tunnbrödsrullar två centimeter tjockt lager smör? Är det fyra knäckebrödskivor med jättelite? Du nämner inget om din övriga kost.

Men det är inte farligt att ha smör på en macka iaf, smör är bra. Blir du inte fet samt att du får i dig tillräckligt av allt du behöver i övrigt och varierar fettkällorna behöver du inte oroa dig.
Om du dessutom är aktiv är ju det ett stort plus för hälsan även det. Man kan aldrig se till en vana (extrema exempel såsom t.ex. missbruk och total inaktivitet borträknat) som enskilt avgörande för hälsan. I synnerhet inte något så oskyldigt som smör på mackan.

Sen vad du menar med att man måste äta massa fett för att bygga muskler förstår jag dock inte riktigt.

elArne
2007-10-24, 08:33
riktigt smör är nyttigt, och 3-4 smörgåsar med smör låter inte så mycket.
Det är viktigt att ha balans melan de olika fettsyrorna så du kan komplettera smöret med lite omättat fett.