handdator

Visa fullständig version : fundering vid magträning

Animalistic
2007-10-24, 04:57
kollat mycket med de folk jag känner som verkligen har "stora" magmuskler om man kan säga så. alltså extremt vältränad mage + givetvis låg fett %

men till frågan, dom kör massa olika magträningar på rad i ca 5 minuter,
vanliga situps, sen direkt situps åt sidan sedan massa mer.

men är det inte sagt, att få reps men maximal belastning bygger bäst? eller hur kör ni? och hur tycker ni jag ska köra?

kör just nu vanliga situps med vikt bakom nacken. tar som f*n på magen

mvh

Zakath
2007-10-24, 05:57
Låg fettprocent har i princip ingenting med magträningen att göra.

Jag kör tungt, få reps, magrull, har gett mycket bra resultat.

Animalistic
2007-10-24, 06:19
Låg fettprocent har i princip ingenting med magträningen att göra.

Jag kör tungt, få reps, magrull, har gett mycket bra resultat.

bild på magrull?

jag menar bara med låg fettprocent så syns dom, alltså kanske hans sexpack kanske beror mer på fett% än själva träning

(självklart vet jag att det måste vara en kombination för att ha ett synligt sexpack)

King Grub
2007-10-24, 06:22
Magmuskulaturen svarar på samma sätt som andra muskler på träning; tung träning bygger större och starkare muskulatur.

Och det är åttapack. ;)

Durayan
2007-10-24, 07:03
En av de värsta övningarna för mage och bål är att från hängade i raka armar lyfta benen rakt upp (till fällknivsställning, raka armar, raka ben). Sen svänger man fötterna från sida till sida (med raka ben och fortfarande hängandes i raka armar) och lyfter samtidigt höften så ögt man kan varje gång man sänker fötterna. Tror att öningen från början är framtagen för stavhoppare, men funkar ju även för andra som vil stärka mitten av kroppen. Testa den om du vill ha något tungt.

Depzon
2007-10-24, 11:43
Tja, det där ser man hela tiden för alla möjliga muskelgrupper... Extremt vältränade personer som lyfter lätta vikter i många repititioner och slutar långt innan de blivit slutkörda... för att sedan hoppa på en ny övning efter mycket kort vila. Startade en tråd om det för länge sen. Förstår inte vad dessa personer gjort för att bli så vältränade. Det är som att de tränat så djävla ofattbart bra då de var yngre, att nu när de blivit muskelberg så kan de träna precis hur som helst utan att det blir någon försämring eftersom musklerna lever ett eget, självgenererande liv.

Raggis
2007-10-24, 13:41
Jag RPar ^^. 10kg platta, som jag håller bakom nacken, sen kör jag så många reps som jag orkar, sen vilar jag i 15 sekunder, sen på't igen, vilar 15 sekunder sen på't igen. Riktigt krävande.

Zakath
2007-10-24, 18:22
bild på magrull?

jag menar bara med låg fettprocent så syns dom, alltså kanske hans sexpack kanske beror mer på fett% än själva träning

(självklart vet jag att det måste vara en kombination för att ha ett synligt sexpack)

Här kör jag magrull på tårna:

4j2-sB4Jjd4

Inget bra utförande dock, försök att aldrig svanka ryggen, gå inte till bottenläget om du inte kan hålla ryggen krummad även där, denna insikt fick jag efter detta spelades in. ;) Att börja från toppläget är att rekommendera, annars blir det lätt en sån där svank som det blev för mig i klippet.

Att köra från knäna är mycket lättare, du kan också göra övningen med en skivstång om du inte har något maghjul.

Zakath
2007-10-24, 18:30
En av de värsta övningarna för mage och bål är att från hängade i raka armar lyfta benen rakt upp (till fällknivsställning, raka armar, raka ben). Sen svänger man fötterna från sida till sida (med raka ben och fortfarande hängandes i raka armar) och lyfter samtidigt höften så ögt man kan varje gång man sänker fötterna. Tror att öningen från början är framtagen för stavhoppare, men funkar ju även för andra som vil stärka mitten av kroppen. Testa den om du vill ha något tungt.

Säkert en bra övning, men det känns som att det lätt kommer bli väldigt ostrikt, vilket leder till att man kopplar in höftböjarna istället för rectus abdominis (magrutorna), och framförallt så är det ju en övning för sidomagmusklerna om jag förstått det rätt, och dem kanske man inte vill träna alltför mycket om man bara är ute efter utseendet.

Hängande benlyft är dock min andra favoritövning för magen, utförs extremt strikt för att undvika inkoppling av höftböjarna.

Animalistic
2007-10-24, 18:55
Jag RPar ^^. 10kg platta, som jag håller bakom nacken, sen kör jag så många reps som jag orkar, sen vilar jag i 15 sekunder, sen på't igen, vilar 15 sekunder sen på't igen. Riktigt krävande.

det jag kör nu, ÄCKLIGT jobbigt så det borde ju ge magmucklerna en rejäl genomkörare. och det borde räcka? kör ca 5-6 set

fonzie
2007-10-24, 19:07
Magmuskulaturen svarar på samma sätt som andra muskler på träning; tung träning bygger större och starkare muskulatur.

Och det är åttapack. ;)

Jag trodde magen svarade bättre på högreps? Precis som vaderna?

tntballe
2007-10-24, 19:22
För att köra tungt brukar jag ha en hantel högt upp tvärs över bröstet istället för viktskiva. Och ha bena över en bänk. Tycker det är mycket smidigare när jag kör crunch/situps.