handdator

Visa fullständig version : Spelar din partners lön någon roll?

Cilia
2007-10-23, 20:36
Apropå Bolios tråd om vad vi tjänar.

När du träffar en person av motsatt kön har dennes inkomst någon påverkan på ditt beslut om det kan vara en alternativ partner eller är det irrelevant?

Motivera gärna.

Frantic
2007-10-23, 20:38
Så länge hon har en "normal" lön så spelar det ingen roll. Är inkomsten 0:- så blir det problem.

Motivering: Jag vill inte betala för allt;)

Handcuff
2007-10-23, 20:39
Hon får gärna tjäna egna pengar - men i övrig orelevant.

Yucko
Nope. Är han fattig så har jag så vi klarar oss.

mela
Så länge personen har en inkomst eller arbetar för att få en så bryr jag mig inte.

Pepparkakssmurfen
Nej.

mangemani
2007-10-23, 20:41
beror på.
skulle hon tjäna så pass dåligt så att hon måste börja leva på min ekonomi i slutet av månaden när hennes lön börjar sina,så ja..kan hon inte stå på egna ben,så kommer det inte funka.
annars så ser jag inga som helst problem,vare sej om hon eller jag tjänar mer.

Palm
2007-10-23, 20:42
Helt irrelevant. Just nu tjänar jag så lite att jag inte kan ställa några krav :em: Men snart tjänar jag så mycket att det inte ens i teorin skulle kunna spela någon roll.

Allan
2007-10-23, 20:42
Har aldrig spelat minsta roll.

JustinCredible
2007-10-23, 20:43
Ja. Man vill ju ha någon som kan följa med på roliga saker, resa osv utan att behöva låna eller helt enkelt inte kunna följa med. Sen skulle det kännas lite sugigt om hon tjänade mycket mer än mig också.

Cilia
2007-10-23, 20:44
Nu utgår ni alla ifrån att det kan bli problem om hon tjänar för lite för att hon då får börja snylta på er.

Men vad händer om hon skulle tjäna väldigt mycket mer än er?
Skulle det bli ett problem?

Frida.B
2007-10-23, 20:44
Så länge han klarar sig själv och har han ingen bra lön ska han iaf ha någon form av vision om att ha en bättre lön i framtiden... Finns många som finner sig i att jobba på ica och det skulle inte fungera.

mangemani
2007-10-23, 20:45
Nu utgår ni alla ifrån att det kan bli problem om hon tjänar för lite för att hon då får börja snylta på er.

som sagt...
nej,det skulle inte bli något problem,jag tjänar ju så pass mycket så att jag själv klarar mej,mer bryr jag mej inte om den saken.

Allan
2007-10-23, 20:47

Det har förekommit. Det blev ett problem för henne, inte för mig.

Cilia
2007-10-23, 20:47
Helt irrelevant. Just nu tjänar jag så lite att jag inte kan ställa några krav :em: Men snart tjänar jag så mycket att det inte ens i teorin skulle kunna spela någon roll.
hur mycket är mycket så det inte spelar ngn roll?

Cilia
2007-10-23, 20:48
Det har förekommit. Det blev ett problem för henne, inte för mig.
varför blev det ett problem för henne?

L-Sami
2007-10-23, 20:49
Har ingen betydelse, kärlek handlar inte om pengar.

Pingu
2007-10-23, 20:50
Apropå Bolios tråd om vad vi tjänar.

När du träffar en person av motsatt kön har dennes inkomst någon påverkan på ditt beslut om det kan vara en alternativ partner eller är det irrelevant?

Motivera gärna.

Jag verderar människor efter hur dom är och inte efter vad dom tjänar så nej, det spelar ingen roll vad en ev partner tjänar

Semiramis
Jag har aldrig upplevt det som mågot problem, däremot har det varit känsligt för killar ett par gånger att jag tjänat mer.

Cilia
Har ingen betydelse, kärlek handlar inte om pengar.
fint sagt och hopps det är sant
för trots allt så är grunden för väldigt många bråk och separationer just pengar

Frantic

Pengarna i sig är absolut inget problem. Det som däremot kan vara ett problem är om hon tjänar så mycket pengar pga av att hon jobbar halvt ihjäl sig och därmed inte har tid/ork till något annat i sitt liv

Palm
2007-10-23, 20:51
hur mycket är mycket så det inte spelar ngn roll?

Jättemycket. :naughty:

Cilia
2007-10-23, 20:52
Jättemycket. :naughty:
jag är inte ute efter dina framtida pengar utan nyfiken på var den nivån går för dig.
jag har nämligen en teori att det inte är samma för alla

Animalistic
2007-10-23, 20:55
beror på.. funkar väl i de låga åldrarna(typ ungdom) men när man ska flytta ihop så kanske de blir lite kämpigt med 1st medelsvenssonlön på 2 pers.

Pudzianovski
2007-10-23, 20:56
fint sagt och hopps det är sant
för trots allt så är grunden för väldigt många bråk och separationer just pengar

Är det verkligen så? Jag tror inte det ligger så mycket sanning i det uttalandet som du tror. Däremot tror jag att vid en separation så kan ekonomin bli en stor del som det bråkas om. Jag tror inte ekonomi är den triggande faktorn som leder till uppbrott.

mini
2007-10-23, 20:58
Det viktiga är inte hur mycket han tjänar utan att man har ungefär samma grundsyn på ekonomi. Jag skulle må dåligt av att leva tillsammans med någon jättesnål. Jag tror också att man ska ha ungefär samma tankar om vad man vill lägga pengarna på.
I kommande relation(er) kommer jag försöka ha mer kontroll på ekonomin och diskutera det mer då det verkligen kan förstöra mycket.

Cilia
Är det verkligen så? Jag tror inte det ligger så mycket sanning i det uttalandet som du tror. Däremot tror jag att vid en separation så kan ekonomin bli en stor del som det bråkas om. Jag tror inte ekonomi är den triggande faktorn som leder till uppbrott.
jag tror det beror på
inte just inkomstskillnaderna men hur man använder pengar och särskilt ev brist på pengar kan vara det och olika prioriteringar

Snafu
Min flickvän tjänar mer än mig, typ 20k mer i månaden. Det är inget problem för mig när det gäller typ min "manlighet" eller dylikt - hon har pluggat arslet av sig så det förtjänar hon. Nu händer det ytterst sällan men ibland tror jag inte hon tänker på det när hon föreslår penga-aktiviteter. Inget jag stör mig eller hakar upp mig på egentligen, bara jag som får jobba lite hårdare för att komma upp på samma nivå :)

ryssen
2007-10-23, 20:59
Så länge han klarar sig själv och har han ingen bra lön ska han iaf ha någon form av vision om att ha en bättre lön i framtiden... Finns många som finner sig i att jobba på ica och det skulle inte fungera.

vad är det för fel på och jobba på ica? dom ligger säkert på19-20k med ob,t

finns det en gräns för vad man måste tjäna och vad man jobbar för att vara ihop med dig?

Lellan
2007-10-23, 21:01

+1

Vore väl för jävla tragiskt isf. Olika syn på ekonomi och pengar kan ju orsaka gnissel, dålig försörjningsförmåga likaså, men uppbrott har förhoppningsvis andra orsaker.

Och svar på tråd-frågan: nej, den spelar ingen roll.

Tolkia
2007-10-23, 21:03
Nej, lika lite som det spelar någon roll för vänskapsförhållanden. Lite pengar, mycket pengar. Det är dock inte alltid så enkelt som man kan tro att resonera som så att "den som har mest pengar betalar"; det kan bli känsligare än man tror för den mindre bemedlade parten och bör skötas med varsam hand.

Jag kan däremot tänka mig att konflikter skulle kunna uppstå om vi hade väldigt olika förhållningssätt till pengar, eller väldigt olika syn på hur man hanterar pengar när man har en gemensam ekonomi (jag tror att många av de bråk som uppstår i relationer handlar mer om detta än om storleken på den tillgängliga summan pengar). Rimligtvis är den typen av konflikter dock inget man inte borde kunna lösa om båda är intresserade av att lösa dem.

Lellan
2007-10-23, 21:07
jag tror det beror på
inte just inkomstskillnaderna men hur man använder pengar och särskilt ev brist på pengar kan vara det och olika prioriteringar

Ok, men då var det väl inte mkt till förhållande att ha om ekonomi i sig sabbar relationen? Delad ekonomi, delat boende kan ju isf rädda relationen. El om det rör sig om spelmissbruk, shoppingberoende etc så är det väl en lösning på det som behövs - har svårt att enbart ekonomi kan sabba ett i övrigt gott förhållande.

Däremot går det ju mkt smidigare med liknande värderingar på ekonomisidan.

jwzrd
2007-10-23, 21:09
Kom igen nu, det ska vara vanligt bland män att de har problem med kvinnor som har bättre lön och/eller "högre" jobbposition. Jag själv ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur jag skulle förhålla mig till det men ... jag tror inte att det skulle störa mig.

Dumleman
2007-10-23, 21:11
Jag skulle inte ha något emot en partner som tjänade så pass bra att jag inte skulle behöva jobba. Jag skulle nog ha överseende med vissa kvaliteer t.o.m.

Mantus
2007-10-23, 21:12
Jag skulle inte bry mig, oavsett om det vore en lägre eller högre lön än min egen. Så länge vi har någorlunda gemensamma värderingar om vad pengarna skall användas till så ser jag inget problem med nivån på lönen. Om man är i ett seriöst förhållande tenderar dessutom en stor del av pengarna att flyta ihop.

RassK
Nej

Trance
Kom igen nu, det ska vara vanligt bland män att de har problem med kvinnor som har bättre lön och/eller "högre" jobbposition. Jag själv ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur jag skulle förhålla mig till det men ... jag tror inte att det skulle störa mig.

Jackpott för fan! Jag tillhör nog en slöare generation utan stolhet och ryggrad.

Frida.B
2007-10-23, 21:14

finns det en gräns för vad man måste tjäna och vad man jobbar för att vara ihop med dig?

Nej man behöver inte tjäna en viss summa i månaden för att få vara ihop med mig så länge man kan leva på och hitta på roliga saker för den summan man tjänar. Och skulle det vara så att jobbet han har just när vi träffas inte ger en lön då man kan hitta på saker som kostar pengar så går det bra så länge han siktar uppåt och inte nöjer sig med ett liv där man måste spara in på alla pengarna man får.

jwzrd
2007-10-23, 21:15
Jackpott för fan! Jag tillhör nog en slöare generation utan stolhet och ryggrad.

Vi är inga riktiga män darling :/

Lellan
2007-10-23, 21:16
Nej man behöver inte tjäna en viss summa i månaden för att få vara ihop med mig så länge man kan leva på och hitta på roliga saker för den summan man tjänar. Och skulle det vara så att jobbet han har just när vi träffas inte ger en lön då man kan hitta på saker som kostar pengar så går det bra så länge han siktar uppåt och inte nöjer sig med ett liv där man måste spara in på alla pengarna man får.

Även om han är nöjd?

Nitrometan
2007-10-23, 21:16
Det viktiga är inte hur mycket han tjänar utan att man har ungefär samma grundsyn på ekonomi. Jag skulle må dåligt av att leva tillsammans med någon jättesnål. Jag tror också att man ska ha ungefär samma tankar om vad man vill lägga pengarna på.
I kommande relation(er) kommer jag försöka ha mer kontroll på ekonomin och diskutera det mer då det verkligen kan förstöra mycket.
Bra tänkt mini. :thumbup:

Instämmer helt.

Frida.B
2007-10-23, 21:19
Även om han är nöjd?

Har han sitt verkliga drömjobb och jag kan se passionen i hans ögon då han pratar om sitt jobb så hade jag säkert kunnat ha överseende med att vi inte kunde hitta på saker som kostar pengar hela tiden.

Guybrush
2007-10-23, 21:22
Spelar ingen som helst roll! Jag tjänare mer än min sambo och vi har gemensam ekonomi. Hade hon tjänat mer än mig hade jag inte brytt mig ett dugg. Tvärtom är det ju skitbra, då kan jag snylta! Killar som har problem med att tjejer tjänar mer har problem!

David86
2007-10-23, 21:28
Så länge personen har en inkomst eller arbetar för att få en så bryr jag mig inte.
De flesta har väl en inkomst för att dem arbetar för den *whistle*

...förstod men kunde inte hjälpa det :)

tntballe
2007-10-23, 21:28
ju mer min flickvän tjänar, ju gladare blir jag

Muskelbyggaren
2007-10-23, 21:33

Djup i övre ryggen och symmetri är väldigt viktigt också.

k4l_2007
2007-10-23, 21:33
De flesta har väl en inkomst för att dem arbetar för den *whistle*

Att jobba för en inkomst och att jobba för att få är inte samma sak.
*whistle*

panzerpig
2007-10-23, 21:40
nix

Baan
2007-10-23, 21:41
Jag måste ha dubbla hennes lön annars får det vara!

Frida.B
2007-10-23, 21:43
Jag har inget bra betalt jobb men jag har inte planerat att ha ett kasst jobb med kass lön i framtiden. Precis som det är okej om min pojkvän har ett kasst jobb med kass lön så länge han vill något mer med sitt liv och inte nöjer sig.

Grisen
2007-10-23, 21:43
ju mer min flickvän tjänar, ju gladare blir jag

+1

Bolio
2007-10-23, 21:44
Jag har inget bra betalt jobb men jag har inte planerat att ha ett kasst jobb med kass lön i framtiden. Precis som det är okej om min pojkvän har ett kasst jobb med kass lön så länge han vill något mer med sitt liv och inte nöjer sig.

Sälja kosttillskott på olika fitnessfestivalmontrar är vägen till rikedom och makt.

Eddie Vedder
2007-10-23, 21:45
Skulle jag leva ihop med någon som tjänade jättemycket skulle jag tycka det var kanon. Däremot skulle jag ALDRIG kunna acceptera att känna som att jag blir betalad för och att jag blir försörjd.

En stark ekonomi är ett plus såklart, men känslan av att leva på någon annan skulle jag inte klara av. Så tryggheten som en stark ekonomi innebär skulle kännas bra med en rik partner, skulle det dock innebära att jag bara snyltar på henne skulle jag inte trivas.

NiXPhoenix
2007-10-23, 21:49
Nu är jag inte "vuxen" än utan pluggar men i framtiden lätt ja!

Vill helst ha en fru som drar in bra med stålar, mina pengar ska till stor del gå till bilar är tanken och det håller ju inte om hon har dålig lön.
Sen, vilken press att stå för huvuddelen av familjens försörjning, tänk om jag blir sjuk eller får sparken, har garaget fyllt med 4-5 sportbilar varav nån fortfarande är på avbetalning, bor i dyrt hus och barnens skola kostar. Ja då ska vi klara oss på hennes butikslön på 20' i månaden. :D :thumbup:

M|cke
2007-10-23, 21:49
Jag har ärligt ingen aning vad min fru tjänar.
Något förmodar jag eftersom hon är på sitt arbete och gillar det.

Alla stålar in åker in på samma konto och alla räkningar betalas från samma sen det som blir över handlas det för och sen sparas det som finns kvar vid nästa löning.

Har inget problem med om hon tjänar mer eller mindre.
Bara hon är nöjd och vi klarar oss så är jag nöjd.

NiXPhoenix
2007-10-23, 21:53

Så där resonerar nog många, (nästan) alla har ju drömmar, med tiden bleknar de allt mer.
Man tvingas inse att målet kanske var för högt ställt, helt orealistiskt tom...

regus
2007-10-23, 21:56
Ju mer desto bättre, men hon får gärna vara fattig som en kyrkråtta också.:)

The_RobRoy
2007-10-23, 21:59

Jasså, är det så lukrativt där nere? Har jag valt fel inriktning alltså ;)

För att svara på frågan. Jag är inne på Fridas linje, det är okej att det inte tjänar bra, så länge de har ett mål att ta sig längre än så.
Tjänar de mer än mig, vore det grymt.

Fatalist
2007-10-23, 22:08
Hennes pengar är hennes pengar, mina pengar är mina pengar. Så enkelt är det. :thumbup:

HajduMan
2007-10-23, 22:10
skulle inte spela någon roll

Taurus
2007-10-23, 22:46
Woah, läste fel först: "Spelar din partners kön någon roll?"

hoppade till lite faktiskt.
Men njae, spelar ingen större roll. men lön är väl inte så aktuellt ännu för övrigt.

appapa
2007-10-23, 23:47
Mja, pengarna i sig är väl inte speciellt viktiga. Däremot tror jag skulle få svårt att vara tillsammans med någon utan visioner och drömmar. Någon form av högre utbildning är väl nästan ett måste också. Som svar på Cilias fråga, hon får gärna tjäna mer än mig. :)

tjabon
2007-10-24, 00:20
Så länge hon har en "normal" lön så spelar det ingen roll. Är inkomsten 0:- så blir det problem.

Motivering: Jag vill inte betala för allt;)

:thumbup:
Håller med, h*n ska kunna dra sitt eget lass.

ante
2007-10-24, 08:24
För min egen del så vet jag faktiskt inte. Å ena sidan så är det klart det är trist om tjejen i fråga har så lite pengar att man måste vända på varje slant för att klara sig och inte ens kunna unna sig en fika, men å andra sidan så vore det lite trist att vara ihop med någon som har extremt mycket pengar och bara vill göra saker som får min månadsbudget att rasa direkt. Då är ju jag den som inte kan unna mig något, i hennes mått mätt.

Tror att det viktigaste är att man har en viss respekt för pengar, oavsett hur mycket eller lite man tjänar, och sen är villig att anpassa sig. Då kan man nog komma överenens, oavsett hur mycket det diffar i lön. Jag tror inte att jag skulle må dåligt av att någon tjänade mycket mer än mig dock.

Cilia
2007-10-24, 08:39
Skulle jag leva ihop med någon som tjänade jättemycket skulle jag tycka det var kanon. Däremot skulle jag ALDRIG kunna acceptera att känna som att jag blir betalad för och att jag blir försörjd.

En stark ekonomi är ett plus såklart, men känslan av att leva på någon annan skulle jag inte klara av. Så tryggheten som en stark ekonomi innebär skulle kännas bra med en rik partner, skulle det dock innebära att jag bara snyltar på henne skulle jag inte trivas.
jag tror du är ngt på spåren där.
Det verkar som om dom flesta killar utgår ifrån att hon kanske kan tjäna ngt mer än honom. Men om hon skulle tjäna betydligt mer och man väljer att lägga upp levnadsstandarden på den nivån så finns det nog en risk att man kan känna sig försörjd. Det kan låta trevligt men frågan är om det är det?

Eddie Vedder
2007-10-24, 08:43
Det verkar som om dom flesta killar utgår ifrån att hon kanske kan tjäna ngt mer än honom. Men om hon skulle tjäna betydligt mer och man väljer att lägga upp levnadsstandarden på den nivån så finns det nog en risk att man kan känna sig försörjd. Det kan låta trevligt men frågan är om det är det?

Nej jag tror iaf inte det, tycker det kan jämföras lite med att vara helt ekonomiskt oberoende och slippa jobba om man vill.

Det låter säkert lockande vid en första tanke för många att t.ex. vinna 30 miljoner och sen bara ta det lugnt resten av livet och inte lyfta ett finger.
Inget fel i att ha den inställningen, heller inget fel i att vilja bli försörjd, men mitt självförtroende hade fått sig en rejäl törn av att inte kunna känna att jag gör ett dugg.

Jacksatan
2007-10-24, 08:45
Jag har aldrig upplevt det som mågot problem, däremot har det varit känsligt för killar ett par gånger att jag tjänat mer.

Vilka nötter. Jag skulle enbart vara glad om min tjej tjänade mer pengar än vad jag gör.

Cilia
2007-10-24, 08:49
Vilka nötter. Jag skulle enbart vara glad om min tjej tjänade mer pengar än vad jag gör.
jag tycker också att dom är nötter

men vad händer om det blir så som Ante säger att kostnaden för vad hon vill göra gör att din ekonomi inte orkar med det alternativt att det krävs att hon betalar för er båda för att ni ska kunna göra det?

z_bumbi
2007-10-24, 08:50
Har vi pengar nog så att vi klarar oss så spelar det ingen roll vem som tjänar mest och för de flesta kommer inkomsterna troligen att flukturerar genom åren då man gör olika saker och har olika mål.
Att se förmågan att tjäna pengar som en viktig egenskap bara för att man ska ha råd att göra saker är jag inte riktigt med på, det viktiga är väl att man kan göra saker tillsammans och det finns ju olika prisklasser så man kan anpassa det efter vad den gemensamma ekonomin tillåter.

Iofs är det kanske lätt att säga när jag dels pluggar och dels med den inriktningen jag har valt troligen aldrig kan matcha en veterinär i löneläge. :D

Jacksatan
2007-10-24, 09:48
jag tycker också att dom är nötter

men vad händer om det blir så som Ante säger att kostnaden för vad hon vill göra gör att din ekonomi inte orkar med det alternativt att det krävs att hon betalar för er båda för att ni ska kunna göra det?

Är jag ett svin som inte bryr mig ifall hon betalar för mig nån gång ifall hon tjänar 60tusen i månaden och jag 30? Antar att det kan vara ett problem för många, men jag skulle gladeligen tacka o ta emot :D

Angel
2007-10-24, 09:49
Ja det spelar roll, men ännu mer vad personen har för inställning till pengar.

Yucko
2007-10-24, 09:59
Är jag ett svin som inte bryr mig ifall hon betalar för mig nån gång ifall hon tjänar 60tusen i månaden och jag 30? Antar att det kan vara ett problem för många, men jag skulle gladeligen tacka o ta emot :D

Försöker du få Cilia att bli din sugar moma?

Piranha
2007-10-24, 10:08
Nej, bara jag inte behöver försörja någon så.

bertbert
2007-10-24, 10:15
Ja, det spelar stor roll. Livet blir så mycket svårare att leva utan tillräckliga ekonomiska medel. Men inställningen är viktigare än beloppen i absoluta termer. Man kan ha hög livskvalitet på en lägre inkomst och tvärtom.

tntballe
2007-10-24, 10:18

Hon skulle kunna få stå för allt. Jag skulle t.o.m. skryta om det.

bertbert
2007-10-24, 10:20
Hon skulle kunna få stå för allt. Jag skulle t.o.m. skryta om det.

Way to go tntballe! :D

Snafu
2007-10-24, 10:21
Lata 80-talister.

bertbert
2007-10-24, 10:41
Lata 80-talister.

Vem är 80-talist? Öh?

Inavel
2007-10-24, 10:47
Nej, det gör den inte, då jag inom en snar framtid kommer ha mycket hög lön så fort min utbildning är klar.

Racso
2007-10-24, 10:49
Inte ens lite.

mangs
2007-10-24, 11:18
Det enkla och politiskt korrekta svaret är att lönen inte spelar någon roll. På samma sätt som folk säger att storleken inte spelar någon roll.

Dock är det nog som så att det visst spelar en viss roll för de flesta människor men dock inte (förhoppningsvis) en avgörande roll när det gäller att hitat en partner.

Jag anser det vara oerhört mycket viktigare att man har samam syn på pengar och att man strävar efter ungefär samma mål. Det är svårt att kombinera en person som vill bränna alla pengar på skit medan den andre gör allt för att pensionsspara.

Lika barn leka bäst stämmer ganska bra in här.

Själv bryr jag mig inte speciellt mycket men visst uppskattar jag om min fru har ambitioner i livet och har ett bra och avlönat jobb. Dock är den viktigaste faktorn här att hon trivs med vad hon gör. Vi har båda ambitionen att vara självgående och inte vara beroende av andras ekonomi.

Om man generaliserar i allmänhet och i denna tråden i synnerhet verkar det vara som så att i förhållande där kvinnan tjänar mer än mannen så kan det bli problem av två orsaker:

1. Mannen har inte tillräckligt stor penis och klarar inte av att frugan tjänar mer pengar än han själv gör.
2. Kvinnan med bra lön anser inte att mannen duger om inte han tjänar minst lika mycket som henne.

Tycker båda två fallen är rätt barnsliga men framför allt har jag väldigt svårt för tjejer som fortfarande i dagens jämlighet år 2007 anser att mannen måste ha ett prestigefullt välavlönat arbete så att han kan försörja familjen.

Har man en gemensam ekonomi faller oftast alla bitar på plats om man har ungefär lika syn på ekonomi. Då spelar det inte så stor roll om den ene tjänar det dubbla utav vad den andra gör.

daja
2007-10-24, 16:08

Om han har sitt drömjobb då, fast med en dålig lön, då ska han ändå behöva jaga en högre lön för att kunna vara intressant för dig?

Unsub
2007-10-27, 02:29
Läste freakonomics , där refererades det till en studie där man tittat på 20 000 kontaktannonser, Det kvinnor bl a tyckte var viktigt var Lön och längd. dock ej vikt. männen tyckte vikt var viktigt, alltså ljög kvinnorna om sin vikt männen om sin lön (exempel: antal personer som tjänade över 200000 dollar var ca 4% bland de kontaktsökande männen medans det samhället i stort är 1%, inte särdeles troligt).

Vad kvinnorna tjänade spelade mindre roll, dock fick väldigt välavlönade kvinnor mindre svar, forskarna trodde att det skrämde männen om jag kommer ihåg det rätt.

Om min partners lön spelar ngn roll, ja det gör den. hon bör ju inte vara helt medellös det skulle inte funka av praktiska skäl.

Jax
2007-10-27, 07:49
Orka läsa tråden...

Lönen i sig är inte är så viktigt. Däremot är det viktigt att hon inte fortsätter på ett jobb hon inte trivs bara för att hon är för bekväm för att ta sig i kragen. Trivs hon däremot på ett lågavlånat lågstatusjobb så är det inga konstigheter.

Sen tycker jag att någon form av ekonomisk ansvarskänsla är viktigt. Jag förvånas över personer som varje månad är nere på noll och inte förstår varför, gnäller och sen gör om samma misstag följande månader.

Yankeee
2007-10-27, 07:50
Orka läsa tråden...

Lönen i sig är inte är så viktigt. Däremot är det viktigt att hon inte fortsätter på ett jobb hon inte trivs bara för att hon är för bekväm för att ta sig i kragen. Trivs hon däremot på ett lågavlånat lågstatusjobb så är det inga konstigheter.

Sen tycker jag att någon form av ekonomisk ansvarskänsla är viktigt. Jag förvånas över personer som varje månad är nere på noll och inte förstår varför, gnäller och sen gör om samma misstag följande månader.

+1

Orka skriva.

Cilia
2007-10-27, 08:19
Läste freakonomics , där refererades det till en studie där man tittat på 20 000 kontaktannonser, Det kvinnor bl a tyckte var viktigt var Lön och längd. dock ej vikt. männen tyckte vikt var viktigt, alltså ljög kvinnorna om sin vikt männen om sin lön (exempel: antal personer som tjänade över 200000 dollar var ca 4% bland de kontaktsökande männen medans det samhället i stort är 1%, inte särdeles troligt).

Vad kvinnorna tjänade spelade mindre roll, dock fick väldigt välavlönade kvinnor mindre svar, forskarna trodde att det skrämde männen om jag kommer ihåg det rätt.

Om min partners lön spelar ngn roll, ja det gör den. hon bör ju inte vara helt medellös det skulle inte funka av praktiska skäl.
jag har också läst om den där undersökningen.
Frågan är om vi har samma värderingar som i USA?
kanske?

christian
2007-10-27, 08:49
Håller med ante här.

Är det för stora skillnader så kan det bli slitningar. T ex om hon är van vid att åka på weekendresor till London och shoppa och killen är van vid att gå på lokala modebutiken en gång per år... så man måste nog mötas någonstans iaf.

Jag skulle nog inte tycka att det vore kul med en tjej som inte hade råd att åka på resor med mig, t ex. Men det är ju absolut inget kriterie jag utgår från vid val av partner. Dock blir det säkert lite tradigt efter ett tag att inte få omväxling i både miljön och förhållandet.

Sverker
2007-10-27, 09:18
Förstår inte fråga alls:confused:

Är man gift så delar man ekonomin. Har man barn så försörjer man dem tillsammans.

Vadå, mitt och ditt ?

Eddie Vedder
2007-10-27, 09:26
Förstår inte fråga alls:confused:

Är man gift så delar man ekonomin. Har man barn så försörjer man dem tillsammans.

Vadå, mitt och ditt ?

Jag tror inte Cilias grundfråga gäller hur man ser på löneskillnader i en redan stadgad familj med äktenskap och barn.
Har det gått dit så älskar man ju förhoppningsvis varandra så mycket att det eventuella dilemmat inte finns.

Så OM det skulle vara en sån situation, d.v.s. stora löneskillnader, så kommer man ju inte gifta sig och bilda familj om det känns som ett problem.

Det var ju såhär Cilia skrev i förstaposten:

Så då handlar det ju om precis när man träffas, inte efter att man redan slagit sig till ro med varandra och t.o.m. bildat familj.

Sverker
2007-10-27, 10:03
Ibland så skriver jag bara för att provosera lite:em:

Har man kommit så långt i ett förhållande att ekonomin börjar gå ihop måste man ju börja reda ut härvan.

Tjänar någon mer pengar eller spenderar mer pengar så får man helt enkelt reda ut det på ett tidigt stadium...vem betalar vad !

shut teh face
2007-10-27, 11:03
Väldigt bra svar i tråden.

Man ska ha en gemensam blick på ekonomin, sen spelar pengarna ingen roll.

Jag skulle ju t.ex gå i taket om min flickvän spenderade så mkt pengar på krogen att man var pank i slutet av månaden.

Och hon blir nog sur ifall jag köper pojksaker för alla pengar. :D

chidde
2007-10-28, 02:18
intressant tråd, jag skulle nog haft problem om min (icke existerande) tjej tjänade mer... eller hade ett högre statusjobb
och lönespecifikation och statusjobb brukar gå hand i hand

just nu jobbar jag som bartender och det är enligt mig i botten av pyramiden, det räcker att tjejen har nån form av utbildning och jobbar inom sitt område för att få mig och känna mig liten och obekväm

men jag är lite inne på det Frida B nämner. man måste vilja utvecklas och klättra uppåt, nöjd är nånting ingen nånsin borde vara, kanske för stunden men inte i en evighet. jag hade inte varit glad om min partner hade varit nöjd med "lite" utan att vilja ha "mer"

i dagsläget kan jag säga att jag är nöjd, men det är inom en ettårsperiod vi pratar om. efter det har jag antagligen satt upp en ny plan och då är jag förmodligen inte intresserad av jobb som inte ger mig en bättre ekonomi
jag kan inte heller se mig själv tillsammans med en hjärnkirurg t ex, även som vi skulle gjort samma pengar så är en bartender alltid "bara" en bartender, förstår ni?

Cerberus
2007-10-28, 02:43
hon måste va stenrik, eftersom det är prio ett i en kvinna anser jag. Något annat bryr jag mig inte om.

Doris
2007-10-28, 03:03

Skulle inte ha nåt emot o vara toyboy, bara springa omkring o se snygg ut o träna, o ta hand om ungarna förståss ;)

snartspensligvegan
2007-10-28, 03:38
Ja, hon skall inte ha någon så att hon inte förväntar sig att jag också gör något vettigt.

När jag väl börjar göra något vettigt gör hon bäst i att ha fixat egen inkomst!#€RT

Cilia: Om det är Nathalie Portman som försörjer mig kan jag leva med det.

Troll
2007-10-28, 06:29
Bara dom har inställningen att dom vill jobba och tjäna pengar så spelar inte inkomsten någon roll.

Krokodil
2007-10-28, 10:46
Det har absolut ingen som helst roll för vårt förhållande! Däremot skulle vårt liv förändras om hon tjänade mycket mer eller mycket mindre än nu, så på så sätt kan man säga att det "spelar roll".

Samma sak gäller min inkomst.