Visa fullständig version : Är du Nykterist?
Animalistic
2007-10-23, 19:29
tycker jag hör hemma här i kost tråden då jag själv blivit nykterist i samband med träningen då jag läst om alkoholens påverkan på träningen.
hur är det för er?
Animalistic
2007-10-23, 19:31
självasta FAN va lite tid man har på sig att fixa pollen då! j*vla skit *mini* *grr* :furious:
King Grub
2007-10-23, 19:33
Ja, jag har aldrig druckit något med alkohol i.
självasta FAN va lite tid man har på sig att fixa pollen då! j*vla skit *mini* *grr* :furious:
Vilka alternativ vill du ha med? I can fix.
Och nej, jag är inte nykterist. Däremot dricker jag väldigt sällan och har inte varit full på många år.
Ej nykterist, dricker väldigt sällan (3-4ggr per år) och är aldrig riktigt bäng.
Alfred Nobel
2007-10-23, 19:36
Jag är verkligen en såndär inte nykterist då jag nästan festar samtliga fre/lördagar i veckan. Men sen så går jag inte in 100% med träningen atm heller, fast det går i perioder.
Ivar_Lo-J
2007-10-23, 19:37
Jag är inte uttalat nykterist, men har varit det tidigare. Jag dricker dock väldigt sällan (kanske en gång i kvartalet, och då ett eller två glas vin) så i praktiken dricker jag så gott som ingen alkohol.
Alkohol är verkligen ingenting jag har svårt att avvara, men det kan vara trevligt med ett glas vin nån gång ibland om jag käkar middag med min fru eller så.
jag dricker inte heller det är så längsen så jag kommer inte i håg
Bobbokrull
2007-10-23, 19:42
Är inte nykterist, men har sedan två år inte druckit mer än en smutt på en starköl. Saknar verkligen inte alkoholen...been there, done that!*whistle*
Marina N
2007-10-23, 19:45
När jag dricker, dricker jag för att bli full, annars dricker jag inte!
2-3 ggr/ mån..
Man kan ju inte utesluta allt kul i livet heller:D
Lilla Brynolf
2007-10-23, 19:52
Nope!
Dricker ganska ofta och ofta ganska mycket. Lite mindre blir det dock med åren.
Anser inte träningen vara så viktig att jag inte skulle unna mig en fylla då och då.
Andy.da.wohoo
2007-10-23, 19:52
Hur mycket träning förlorar man när man dricker alkohol? Vet att det förmodligen är olika men är det lönt att dricka ett par extra öl eller liknande för att ha kul på krogen eller är det bättre att hålla sig ifrån dom om man vill hålla formen?
dricker när jag känner för det.. men max ett par gånger i månaden
Animalistic
2007-10-23, 19:55
Hur mycket träning förlorar man när man dricker alkohol? Vet att det förmodligen är olika men är det lönt att dricka ett par extra öl eller liknande för att ha kul på krogen eller är det bättre att hålla sig ifrån dom om man vill hålla formen?
vill du vara 110% optimal ska du skita fullständigt i de :D
men seriöst, ingen fara med en liten öl
Jag har slutat dricka för jag e trött på att tappa minnet var tredje gång.. inte kul o komma hem o vakna upp o undra vad fan man gjorde dagen innan och se att man vräkt i sig massa krubb,fått massa sms om hur man betett sig.. fwakk alkohol
Eddie Vedder
2007-10-23, 19:58
Jag har druckit en gång det här året. Numera är jag så nära inpå nykterist det går att vara, gillar inte alkohol längre.
Men det beror på att jag har söpe väldigt mycket förr och tröttnat, blev mer och mer ångest, mer och mer urspårade polare och allt sug efter festande dog typ.:(
Animalistic
2007-10-23, 19:58
Vilka alternativ vill du ha med? I can fix.
Och nej, jag är inte nykterist. Däremot dricker jag väldigt sällan och har inte varit full på många år.
tack för poll Jorg ;) *cupid*
Slutar helt eller dricker väldigt sällan under uppbyggnadsperiod
jag dricker "aldrig" alkohol nej. Jag tror mest det beror på att jag inte har kompisar som dricker, men även att jag har en bättre relation till min kropp än många andra.
Senaste gången jag drack - var ett glas vin, i Maj/Juni.
Animalistic
2007-10-23, 20:02
fast det är synd att det är så gott "/ iaf cider (*cupid* ) och typ likör..
guh *dreggla* i want dooleys.
Andy.da.wohoo
2007-10-23, 20:06
vill du vara 110% optimal ska du skita fullständigt i de :D
men seriöst, ingen fara med en liten öl
Tur :) Räcker med att vara 75%optimal ;)
hell no , dricker när jag känner för det . om det påverkar träningen , ähh whattaheck , träningen är inte allt i livet .
Animalistic
2007-10-23, 20:08
Tur :) Räcker med att vara 75%optimal ;)
amen to that. :thumbup:
Scratch89
2007-10-23, 20:08
Om man säger att man dricker sig full ett par gånger i månaden och hävdar att detta inte är mycket har man nog problem med alkoholen. En gång varannan helg är OFTA.
EDIT: Annars håller jag med Eddie. Senaste gången jag var ordentligt berusad var bra länge sedan. Studenten typ.
Är inte nykterist, men dricker sällan. Max 2-3 ggr om året.
Om man säger att man dricker sig full ett par gånger i månaden och hävdar att detta inte är mycket har man nog problem med alkoholen. En gång varannan helg är OFTA.
EDIT: Annars håller jag med Eddie. Senaste gången jag var ordentligt berusad var bra länge sedan. Studenten typ.
Har du tagit studenten? :confused:
Edit: Alkohol är jäfla äckligt också! *spy*
första ring drack jag och en kompis konstant, väldigt ofta en gång per helg . Sen fick jag för mig att sluta pga träning och slutade tvärt och drack inte en droppe på ungefär 9 månader. Har man problem då?
problem har man när man inte kan sluta eller mår psykiskt dåligt av att inte dricka
Druckit 1-2 ggr detta året.
Dricker väl någon gång per år..
Eddie Vedder
2007-10-23, 20:17
problem har man när man inte kan sluta eller mår psykiskt dåligt av att inte dricka
Ett typiskt abstrakt uttalande som är helt odefinierbart. Fråga dom flesta som egentligen har det sådär så kommer du få höra "jag har inte problem", "jag slutar om jag vill" o.s.v.
Så dom faktorerna du nämner uppfattas ju subjektivt av alla i stort sett.
Mer eller mindre nykterist.
Senast jag drack alkohol var den där paraplydrinken på Houston för snart ett år sen.
Nej. Jag lever inte det glada studentlivet lika mkt som förut (minst 1, oftast 2 ggr f e s t per vecka) utan nu är det 2-3 ggr/månad. Undantag sker dock, t.ex så har jag tagit det lugnt i snart 3 veckor men om en vecka är det bal och då blir det fest i 3 dgr *screwy*
Turbonisse
2007-10-23, 20:23
Jag dricker när det ges tillfälle och jag känner för det. Har dock skurit ned på krökandet i och med att jag börjat ta träningen på större allvar.
Dricker mycket på helgerna, tycker det är kul att gå ut helt enkelt. Tycker jag dricker för mycket men än så länge överväger inte nackdelarna fördelarna.
Scratch89
2007-10-23, 20:24
Har du tagit studenten? :confused:
Jag hade störst penis så jag fick börja ett år tidigare.
första ring drack jag och en kompis konstant, väldigt ofta en gång per helg . Sen fick jag för mig att sluta pga träning och slutade tvärt och drack inte en droppe på ungefär 9 månader. Har man problem då?
Fråga många blivande alkoholister om de har problem med spriten och du kommer få ett rungande nej. Dricker man frekvent och i betydande mängder utan att reflektera över det leder det till konsekvenser. Det är lika mycket missbruksvarning på studentsupande fredag- och lördagkvällar som det är på att dricka två glas rött varje kväll, ett par sexor whiskey i badet eller några öl framför TVn.
Jag hade störst penis så jag fick börja ett år tidigare.
Fråga många blivande alkoholister om de har problem med spriten och du kommer få ett rungande nej. Dricker man frekvent och i betydande mängder utan att reflektera över det leder det till konsekvenser. Det är lika mycket missbruksvarning på studentsupande fredag- och lördagkvällar som det är på att dricka två glas rött varje kväll, ett par sexor whiskey i badet eller några öl framför TVn.
Det hörs när folk har ursäkter för att dricka, kan man sluta när man vill tycker jag inte man kan ses som alkoholist även ifall man dricker fredag lördag 52 veckor om året
Eddie Vedder
2007-10-23, 20:30
Det är lika mycket missbruksvarning på studentsupande fredag- och lördagkvällar som det är på att dricka två glas rött varje kväll, ett par sexor whiskey i badet eller några öl framför TVn.
+1
Mycket beteenden som egentligen är skadliga går att döljas bakom stereotypa beteenden och en allmän syn att "så ska det ju vara att....."(i detta fall vad som mer eller mindre förväntas av en student). Hela hypen kring "studentlivet" är något jag spyr på och det enda som får mig att inte trivas med epitetet student, studentkulturen är så alkoholstyrd så det är skrämmande.:(
Kan knappt berätta att jag pluggar i Uppsala utan att bli förfrågad om hur ofta och vart jag super. Mina studier råder det dock inget intresse av, ungefär som att man studerar som en ursäkt för att få vara alkolist i tre år.
Jag är inte nykterist men jag dricker ytterst sällan, kanske 2-3 gånger per år.
Det hörs när folk har ursäkter för att dricka, kan man sluta när man vill tycker jag inte man kan ses som alkoholist även ifall man dricker fredag lördag 52 veckor om året
+1
Har väldigt svårt för mentaliteten att man ska döma att någon har "problem" när denne är ung och super sig full var/varannan helg. Är nog lite mer relevant att granska sättet personen dricker på (kan inte sluta när han/hon börjat e.d). Även om det nu är så att man absolut kan lägga en "god" grund för en blivande alkoholism genom att festa mkt och "hårt" i sina unga år.
Denstillasittande
2007-10-23, 20:37
Dricker varje helg och rätt mycket, jobbar på annan ort än jag bor så blir lite långa dagar.
Träning blir väl nån gång i veckan några resultat blir de ju inte direkt, men de gör inte så mycket. Har inte riktigt tiden för att gå in seriöst och har ingen lust att sluta med alkoholen.
Något glas vin till maten eller några öl då och då. Sällan jag blir full.
Dandersen
2007-10-23, 20:40
Valde: Dricker måttligt.
Men det kanske inte var rätt? Jag kan ta en folkis ibland då och då efter jobbet och tycker det är väldigt gott.
Ibland blir det kanske en whiskey och kanske 0.5-2 gånger i månader så "festar" jag.
För att ge perspektiv på vad "folkis ibland" betyder så kan jag ju säga att det är 8 dagar sedan jag tog en.
Men jag tycker det är gott med öl!
Att träna dagen efter man tagit en folkis eller t.o.m. ta en folkis efter man tränat spelar överhuvudtaget ingen roll för mig... Ärligt talat skulle jag mycket väl kunna använda folkisen när jag tränar. Öl är faktiskt en fin törstsläckare (teoretiskt menar jag då... Jag skulle nog få på huvet om jag knäckte en öl och börja bäla efter jag bänkat klart eller ngt sådant. haha)
Till lunch tar jag gärna en lättöl till maten och ett glas kallt vatten till efteråt.
Sen kan jag ge ett bakfylle tips också eftersom det nu ändå är en tråd som handlar om alkohol.
- Innan du lägger dig, när du festat till det lite, så se till att dricka mycket vatten. Hur mycket som behövs bedömmer du själv. Men jag skulle faktiskt villja rekomendera som minimum 1 liter vatten men helst tills du inte "orkar mer".
Gör du som ovan så kan du slänga Treo och allt annat mög åt skogen i fortsättningen; för bakfull lär du inte kunna bli längre. (Förutsätter att du iaf får sova 6 timmar naturligtvis.)
Kebab-Arne
2007-10-23, 20:41
+1
studentkulturen är så alkoholstyrd så det är skrämmande.:(
Får sätta +1 på det. Fast jag gör väl å andra sidan inte alltför mycket för att motverka det.
Turbonisse
2007-10-23, 20:42
Tar ni inte i lite här nu. Man kan faktiskt ha en sund relation till alkohol utan att vara alkoholist.
Mycket beteenden som egentligen är skadliga går att döljas bakom stereotypa beteenden och en allmän syn att "så ska det ju vara att....."(i detta fall vad som mer eller mindre förväntas av en student). Hela hypen kring "studentlivet" är något jag spyr på och det enda som får mig att inte trivas med epitetet student, studentkulturen är så alkoholstyrd så det är skrämmande. :(
Jag skriver under på det där, och då misstänker jag ändå att det är lugnare i Umeå i och med att vi inte har fullt lika många och långa "studentikosa" (ett intressant ord som numera verkar ha mest med partajande a.k.a. supande att göra) traditioner. Åtminstone om jag skall döma utifrån lillsyrrans beskrivning. Jag minns för all del också mycket ROLIGT från våra fester, men vad jag framför allt minns är att folk fortfarande efter fyra års gemensamma studier var tvungna att fråga och kommentera kring mitt sparsamma drickande (surprise, liksom?). Exempelkonversation (jag undrar om den inte utspelade sig under vår utspark):
Kursare: "Skall du inte dricka någonting?"
Tolkia: "Tack, det är bra för mig." (vinkar demonstrativt med sin Cola)
K: "Har du inte druckit NÅNTING?"
T: "Jo, jag drack vin till middagen."
K: "Jamen du har druckit så att du känner av det, då?"
T: "Gnnnn ...!"
Det blir för all del bättre när man kommer upp i åren, men jag tycker att den något märkliga inställningen "skall det vara roligt skall man ha sprit, har man inte sprit kan det omöjligt vara roligt" (som i mina ögon de facto är en missbruksinställning) lever kvar längre och livaktigare än man tror. Och om det var halvpinsamt att se sina kursare vingla runt, så är det ett intet mot hur pinsamt det är att se sina arbetskamrater göra det.
Scratch89
2007-10-23, 20:44
Men om man dricker fredag- och lördagkvällar, varje helg, hela året, kan man sluta då? "Jag kan sluta men jag dricker ändå" är verkligen den absolut säkraste inkörsporten för alkoholism.
Jag valde "måttligt". Dricker snittvis ungefär en bärs i veckan, och då mest till mat eller dylikt. Har blivit så med större träningsmängd, samt att jag har blivit led idén att man måste supa för att ha kul, och om man inte super så är det något fel på en. Nästa fan som frågar om varför jag inte dricker får smaka på en 11-kilos hantel i bakhuvudet...
Är väl ute minst en gång i veckan och har väl varit så de senate åren, händer även att jag kan ta en öl eller kanske två nån gång på veckan tillsammans med kompisar.
Anledningen är väl att jag gillar öl och tycker att det är ett trevligt sätt att umgås på, inte just fyllan men gemenskapen att träffas ett gäng och snacka lite skit eller hitta nån trevlig aktivitet. Men visst kan man göra sånt utan alkohol men just nu så väljer jag att inte välja bort den biten.
Eddie Vedder
2007-10-23, 20:49
Tar ni inte i lite här nu. Man kan faktiskt ha en sund relation till alkohol utan att vara alkoholist.
Eh... ja? Eftersom alkoholism är tämligen osunt så är det ju per definition en osund relation om man är alkoholist.
Har man en sund relation till alkohol är man ingen alkolist.
Så det ena utesluter ju det andra. Sund relation=inga alkohol problem, alkoholproblem=osund relation till alkohol.
Så jag förstår inte vad du menar egentligen.
Men om man dricker fredag- och lördagkvällar, varje helg, hela året, kan man sluta då? "Jag kan sluta men jag dricker ändå" är verkligen den absolut säkraste inkörsporten för alkoholism.
mitt personliga svar är JA på den frågan då jag kan och gjort det. Min kompis som gjorde samma sak kan också säga JA men kan inte genomföra det, jag har pratat med honom om sitt problem, men han är nöjd med det. tyvärr
Scratch89
2007-10-23, 20:50
Dricker man båda helgkvällarna alla veckor hela året har man inte en sund relation till alkohol.
Scratch89
2007-10-23, 20:50
mitt personliga svar är JA på den frågan då jag kan och gjort det. Min kompis som gjorde samma sak kan också säga JA men kan inte genomföra det, jag har pratat med honom om sitt problem, men han är nöjd med det. tyvärr
Så din kompis säger att han kan sluta när han vill... men han kan inte sluta när han vill?
Dricker man båda helgkvällarna alla veckor hela året har man inte en sund relation till alkohol.
Det är din personliga åsikt. Min är en annan, då handlar svaret om självkontroll, och inte mängd.
Animalistic
2007-10-23, 20:52
håller med.. synd bara att på TOK för många i alltför TOK låga åldrar hamnar i den "osunda relationen"
Så din kompis säger att han kan sluta när han vill... men han kan inte sluta när han vill?
yes, och jag sa samma sak, och kan (har gjort). Det är individuellt serru.
Beror ju på hur mycket man häller i sig så klart.
Du drar ju alla över en kam :smash: Man kan ju ta det lugnt och dra 3-4 starköl/kväll och bara njuta av att "vara lite salongs".
Går ju att festa i princip varje helg hela året utan att du blir alkoholist/lägger en grund för det men däremot ökar ju helt klart risken med ett sånt beteende vilket agazzas kompis verkar vara ett levande bevis på.
Jag kan däremot skriva under på att studentlivet tenderar att fokusera för mkt kring alkoholen och att studentikos idag = innehållandes alkohol. Har själv varit för full för många gånger varför jag idag trivs med att ta det mkt lugnare med festandet och alkoholen.
Eddie Vedder
2007-10-23, 21:06
Jag kan däremot skriva under på att studentlivet tenderar att fokusera för mkt kring alkoholen och att studentikos idag = innehållandes alkohol.
Vad jag menade i mitt inlägg om just det där var främst att jag tror många studenter går och bär på en begynnande alkoholism, dock förbises den ohälsosamma konsumtionen just p.g.a. att man döljer sig bakom en studentkultur.
Att ha som tradition att supa varje onsdag, hela helgen och så givetvis efter varje tenta ifrågasätts inte om det är en del av "det ljuva studentlivet" även om andra personers alkoholvanor skulle ifrågasättas rejält om dom följde samma mönster.
Så att studentkulturen i sig är så fruktansvärt alkoholbaserad är ju en sak, men min syn på saken var mer det att vissa mycket väl kan ha en mer skadlig livsstil än vad man tror. Är man bara student så är det lugnt ungefär, för att inte tala om hur allmänt accepterat det är på ett annat sätt.
Drack en hel del innan jag började träna. Har sakta men säkert minskat intaget av alkhol och är nu nere i snitt på kanske 1-2 ggr varje månad. Har påbörjat en deff nu också så det blir inge dricka dom närmaste 2-3 månaderna.
:thumbup: Vad jag menade i mitt inlägg om just det där var främst att jag tror många studenter går och bär på en begynnande alkoholism, dock förbises den ohälsosamma konsumtionen just p.g.a. att man döljer sig bakom en studentkultur.
Att ha som tradition att supa varje onsdag, hela helgen och så givetvis efter varje tenta ifrågasätts inte om det är en del av "det ljuva studentlivet" även om andra personers alkoholvanor skulle ifrågasättas rejält om dom följde samma mönster.
Så att studentkulturen i sig är så fruktansvärt alkoholbaserad är ju en sak, men min syn på saken var mer det att vissa mycket väl kan ha en mer skadlig livsstil än vad man tror. Är man bara student så är det lugnt ungefär, för att inte tala om hur allmänt accepterat det är på ett annat sätt.
Håller verkligen med. Det är så otroligt allmänt accepterat och en del av hela kulturen till den grad att man hamnar utanför och missar många kompisar/kontaker om man inte deltar i det. Synd att det ska vara så.
Är helt överens med det du skrev ovan.
Btw, tack än en ggr för bok-tipset. Det kapitlet du tipsade om idrott, kost och hälsa var väldigt läsvärt.
Av misstag ska jag ha svept ett snapsglas på en midsommarskiva när jag var runt 2år, sedan dess aldrig någonting. Mer än max 2,25% cider och några glas champagne då.
Jag är inte "nykterist" (det låter så jävla fanatiskt) pga några principer, eller för träningens skull. Jag tycker bara det är en jävla skitdrog som jag under dom senaste åren har byggt upp en stark avsky mot.
Jag är inte principnykterist, men skulle nästan kalla mig tillfällesnykterist. Senast jag drack var i maj/juni, och det blev tre (fyra?) små burkar öl. Innan dess var det nog något år.
Jag har liksom gjort den repan, druckit upp emot 5 dagar i veckan i perioder. Man når en gräns när det inte är kul längre. Jag både är roligare och har roligare när jag inte är dimmig.
(Eller så är det för att jag inte har några kompisar som jag aldrig dricker.)
festar mycket (1gång/vecka minimum) i vissa perioder, och ingenting alls i andra.
nu har jag nog inte varit på krogen/festat på nästan ett halvår, och inte druckit en droppe på 2 månader.
Valde att jag dricker måttligt. Blir en gång var 5-6 vecka ungefär i snitt. Då blir det 7-8 öl ungefär. Dricker i princip bara på privata fester och går ut på krogen 1-2 gånger per år.
Då jag tränar 5-6 dagar i veckan och har tävlingar på helgerna under hela våren, sommaren och hösten så är det svårt att få in alkohol i schemat. Men när det väl passar kan det ibland vara kul och skönt att ta lite öl med vännerna. Kan faktiskt känna en possitiv sida oxå med detta och det är att jag släpper en hel del press och stress när jag berusar mig lite, så jag tycker det är ett bra sätt att få distans till träningen. Har dock avstått från alkohol under mer än ett halvår i sträck och det gick bra det med :)
När jag var 18-20 års åldern drack jag 1-2 gånger varje vecka och ofta till jag blev stupfull, men sedan tröttnade man och man insåg hur pinsam man blev när man var så full.
Fultjack
2007-10-23, 22:04
Det går i perioder, ibland kan jag hålla mig nykter i 2-3 månader, ibland blir det fest några helger i rad.
Gar valdigt i perioder har gatt ett ar nar jag inte druckit en droppe. Sen nar jag rest runt kan det handa att man dricker ett helror om dagen i en manad i strack...
Men overlag om jag tranar brukar det inte bli allt for mkt.
tntballe
2007-10-23, 23:17
Söp så gott som varje helg från -93 till -05. Numera är det väldigt sällan det sups.
Alltid "nykterist". Har aldrig börjat dricka helt enkelt, jag har kul i alla sociala sammanhang ändå, även krogen. :D
Jag dricker dom helger jag kan. Jobbar mkt helg.
Dricker helt enkelt för att det är avkopplande att komma ifrån jobbet. Skulle inte vilja va ifrån alkoholen helt och hållet, ser ingen mening med det då jag tycker de är kul att dra ett par bärs.
Dricker mig full vid vissa mer festiva tillfällen (födelsedagar, midsommar, nyår) så blir väl en 5-6 gånger per år. 0-1, max 2 öl i månaden för att det är så sjukt gott :D Går tredje året på gymnasiet, inte ökat på drickandet efter jag började där, tvärtom så minskade det en aning. Själv tycker jag det inte är något fel, rent etiskt, med att supa ofta, även om jag själv väljer att vara nykter på fester som är mer "vardagliga".
Animalistic
2007-10-24, 05:06
aldrig förstått varför man inte vill vara sig själv ^^ ursäkten som "men jag vill ju våga gå fram/hångla" får mig att spy !!!
Ironwoman
2007-10-24, 07:19
Jag är nykterist då jag ligger på med träningen eller då det närmar sig en tävling. Efter säsongen huvudmål slutet av juli/början av augusti kan jag därför dricka, samt då jag går ut efter längre träningslopp i grundträningen, oftast maror, då jag kommer ta det lite lugnare med träningen ett par dagar. Då jag dricker dricker jag måttliga mängder, har inte varit full sedan 2004 då jag började träna lite mer seriöst.
Är nykterist nu. Drack en del när jag var yngre och sedan blev det mindre och mindre och tillslut valde jag att helt ta bort alkoholen för jag fick avsky till den. Nu har jag svårt att vara runt folk som dricker. Inte till maten men fulla människor klarar jag inte av längre.
Sheogorath
2007-10-24, 07:38
(man ska aldrig lämna mesalterntiv i poller; då kommer mesalternativet alltid att få flest alternativ: tvinga folk att välja och ta ställning)
Jag klickade i mesalternativet: dricker måttligt. Jag dricker måttligt varje helg.
Longshot
2007-10-24, 08:20
Icke.
Är en periodere. Drack varje helg mellan mars-sep i år, sen drack jag inte en droppe på en månad. På senast har det väl blivit 2ggr/mån. Antar att jag tillhör den unika skalan som faktiskt kan sluta om jag vill, efter en längre period.
Longshot
2007-10-24, 08:27
Blä, kan man inte stava till skara nu heller. :(
Animalistic
2007-10-24, 08:43
Är nykterist nu. Drack en del när jag var yngre och sedan blev det mindre och mindre och tillslut valde jag att helt ta bort alkoholen för jag fick avsky till den. Nu har jag svårt att vara runt folk som dricker. Inte till maten men fulla människor klarar jag inte av längre.
jag med, känns obekvämt för mig. speciellt när det är folk i yngre åldrar och då tar jag själv på mig ansvaret för dom vilket iof är fel. men ja... trivs inte alls med det!
Animalistic
2007-10-24, 08:44
(man ska aldrig lämna mesalterntiv i poller; då kommer mesalternativet alltid att få flest alternativ: tvinga folk att välja och ta ställning)
Jag klickade i mesalternativet: dricker måttligt. Jag dricker måttligt varje helg.
allt är inte svart på vitt ^^ men håller med dig att man ska tvinga folk att välja och ta ställning. men det gör man nog för sig själv när man väljer alternativ ändå
Ja, i samband med träning är jag nykterist.
Med tanke på att jag tränar 5-6 dagar i veckan så...
Jag är inte nykterist men det är ganska små mängder alkohol jag får i mig per år, några folköl vissa år och vissa år inget alls.
Att vara nykterist i perioder vet jag inte om det går?
blekfet2
2007-10-24, 09:19
Dricker 3-4 gånger om året, är absolut inte nykterist.
Inte nykterist, känner jag för att ta något så gör jag det, men det händer inte direkt ofta.
Att vara nykterist i perioder vet jag inte om det går?
Det var de alternativen som fanns i pollen. Jag dricker inte lite, inte måttligt, jag dricker inte alls i samband med träning och eftersom jag tränar så ofta så blir effekten (ofrivilligt) att jag aldrig dricker.
En öl till maten skulle ha fungerat om jag inte kört bil, osv. Var på party i helgen, nykter förståss eftersom jag hade bilen. Fast jag tackar inte nej till alkohol om det passar med resten av min planering. Då är man väl inte nykterist?
bertbert
2007-10-24, 09:35
Jag är inte nykterist, men har allvarligt funderat på att bli. Dricker så lite att jag kan bli rund under fötterna av en enda öl trots en kroppshydda på 99 kg.
Som flera i tråden reagerat på ogillar jag mycket starkt alkoholkulturen som finns på flera av landets lärosäten. Läste själv i Lund (civilare) och många där inbillade sig att det inte går att ha roligt utan alkohol. Deprimerande.
Jag blir grymt irriterad när man har ursäkter som "måste leva lite också" för att dricka alkohol. Resonerar man så har man inte kontroll över sitt drickande som jag ser det, eftersom man inte gör det av fri vilja utan eftersom "man måste". Antydningen att man inte skulle "leva" om man inte drack alkohol är.... minst sagt suspekt?
Jag avskyr effekterna av alkohol, och vad de kostar samhället på alla plan.
Jag blir grymt irriterad när man har ursäkter som "måste leva lite också" för att dricka alkohol. Resonerar man så har man inte kontroll över sitt drickande som jag ser det, eftersom man inte gör det av fri vilja utan eftersom "man måste". Antydningen att man inte skulle "leva" om man inte drack alkohol är.... minst sagt suspekt?
Varför folk säger så är för att försvara sig emot annat folk som säger "ammgawwwd du är så oseriös med din träning som dricker!11". Det betyder så klart inte att man har problem med spriten som du verkar tolka det.
Frågar du $random varför denne dricker så får du knappast svaret "man måste ju leva lite också!" - det är mao. ett kolozzeum-uttryck :)
Istället så drar jag det steget längre och tycker det är f*n så mycket värre om folk avstår från saker (i det här fallet alkohol) bara för att vara optimala och inte förstöra träningen och sen mår dåligt av det.
Distans är ordet jag söker...
tntballe
2007-10-24, 10:03
Är nog mer så att allt annat kan kännas tvingat, måste jobba för pengar, måste träna för att hålla sig i vettig form, hushållssysslor. Sen till helgen bara släppa allt som behöver göras, och göra det man känner för. I vissa fall dricka.
bertbert
2007-10-24, 10:09
Varför folk säger så är för att försvara sig emot annat folk som säger "ammgawwwd du är så oseriös med din träning som dricker!11". Det betyder så klart inte att man har problem med spriten som du verkar tolka det.
Frågar du $random varför denne dricker så får du knappast svaret "man måste ju leva lite också!" - det är mao. ett kolozzeum-uttryck :)
Jag har fått exakt det svaret flera gånger, utanför kolo alltså, så det håller jag inte med om. Däremot är svaret inte knutet till alkohol, en del säger så när de ska prega in en prilla också, eller bara äta en pajbit.
Jag undviker inte drickan för att vara seriös med min träning, jag undviker drickandet för att jag inte gillar effekterna av det. Jag mår helt enkelt dåligt av att dricka [för mycket] alkohol.
Istället så drar jag det steget längre och tycker det är f*n så mycket värre om folk avstår från saker (i det här fallet alkohol) bara för att vara optimala och inte förstöra träningen och sen mår dåligt av det.
Distans är ordet jag söker...
Jag är inte opti. Du skulle se de mängder glass jag trycker i mig. Och choklad. Och... :) Att ha distans till träningen är enormt viktigt, det håller jag med om. Men det har jag.
bertbert
2007-10-24, 10:12
Är nog mer så att allt annat kan kännas tvingat, måste jobba för pengar, måste träna för att hålla sig i vettig form, hushållssysslor. Sen till helgen bara släppa allt som behöver göras, och göra det man känner för. I vissa fall dricka.
Observera att jag tycker att argumentet är dåligt, inte nödvändigtvis människan. Jag kanske var otydligt. Uttalandet antyder att man måste dricka - det är det jag inte gillar. Jag menar inte att man skulle avstå ett glas rött om man nu tycker det är gott.
Damien Thorne
2007-10-24, 10:12
Jag är så gott som nykerist.
Dricker bara de gånger vi har fest med jobbet, dvs 1-2ggr/år.
Och då dricker jag ordentligt.
Funderar på att sluta helt...
Största anledningen till att jag festade när jag var yngre var för att våga ragga tjejer.
Har familj nu, så det känns ej givande att dricka längre.
Bättre att satsa 100% på träningen och familjen.
Träna är väl inget 'måste'? För mig är träning en belöning, något positivt som jag längtar till.
Betala hyra och skatt, köpa mat och sådant är 'måsten' men du blir varken vräkt, satt i skuld hos fogden eller svälter ihjäl om du inte tränar. Det är mao något självvalt och kan då också väljas bort.
bertbert
2007-10-24, 10:17
Träna är väl inget 'måste'? För mig är träning en belöning, något positivt som jag längtar till.
Betala hyra och skatt, köpa mat och sådant är 'måsten' men du blir varken vräkt, satt i skuld hos fogden eller svälter ihjäl om du inte tränar. Det är mao något självvalt och kan då också väljas bort.
Jag längtar i princip alltid till nästa pass. Jag ser också träningen som belöning. Annars är det något tokigt.
Jag har fått exakt det svaret flera gånger, utanför kolo alltså, så det håller jag inte med om. Däremot är svaret inte knutet till alkohol, en del säger så när de ska prega in en prilla också, eller bara äta en pajbit.
Okay då. Men jag förstår ändå inte hur du kan få det till att ha problem för att man vill "leva lite", om det består av alkohol, kakor, godis, porr etc. Uttalandet handlar om att folk vet om att det är dåligt för kroppen (förutom porr då), men gör det för att de antagligen mår bra/har kul/smeker gommen etc av det.
Jag är inte opti. Du skulle se de mängder glass jag trycker i mig. Och choklad. Och... :) Att ha distans till träningen är enormt viktigt, det håller jag med om. Men det har jag.
Glass och choklad är ju opti *slap*
Jag tror att det handlar om att man gör något som man någonstans inte riktigt själv upplever som 100% OK. "Man måste ju leva lite" och tusen variationer på samma tema hörs t.ex. OERHÖRT ofta i samband med ätande av allehanda "onyttigheter" (den nyss omnämnad pajbiten t.ex.), särskilt från kvinnor och alldeles särskilt från kvinnor i de av någon anledning (oavsett kroppsstorlek) evigt bantande 50- och 60-talistgenerationerna. Man känner på något sätt att man måste motivera, förklara och försvara sig. Jag gissar att det faktum att så många blir så provocerade av att någon person väljer att INTE dricka också har med det här att göra. Jag har väldigt sällan varit med om att någon som inte dricker alkohol, nykterist eller ej, har farit ut i anklagelser mot folk som väljer att göra det på en fest, däremot inte så sällan att de som dricker alkohol reagerar på den icke-drickande precis som om han/hon gjort just det.
Jag längtar i princip alltid till nästa pass. Jag ser också träningen som belöning. Annars är det något tokigt.
Då är det ju logiskt att inte vilja sabotera den upplevelsen med alkohol, som f ö ger effekter du inte är road av.
Att däremot haka på och dricka sig dyngrak trots att man inte tycker det är gott bara pga av att 'alla andra' gör det, det är varken tufft eller smart. Det är bara svagt.
Är inte nykterist även om jag under perioder de senaste 7-8 åren periodvis inte druckit en droppe alkolhol.
Skulle vilja säga att jag dricker måttligt då jag enbart dricker vid fest samt kanske något-några glas rött vid festliga tillfällen med familjen.
Har dock blivit mycket fester de senaste två åren då många gifter sig, fyller jämt etc. Dessutom har jag ett mer aktivt socialt liv idag jämfört med för fem år sedan. Trivs bra som det är och ser inte att mitt ringa drickande skulle ge några större konsekvenser på träningen. Är väldigt sällan full och dricker mest för att det är gott. Skulle när som helst kunna ta ett uppehåll.
Dock har jag kompisar och arbetskollegor som sitter och hinkar öl och Whiskey flera kvällar i veckan i sin ensamhet framför TVn eller datorn.
Detta är inte normalt och hälsosamt om man frågar mig men likväl är det nog oerhört vanligt bland folk som inte är så insnöade på träning och kost som vi är.
bertbert
2007-10-24, 10:27
Okay då. Men jag förstår ändå inte hur du kan få det till att ha problem för att man vill "leva lite", om det består av alkohol, kakor, godis, porr etc. Uttalandet handlar om att folk vet om att det är dåligt för kroppen (förutom porr då), men gör det för att de antagligen mår bra/har kul/smeker gommen etc av det.
Jo uttalandet blir problematiskt för att det antyder dels att man inte skulle kunna leva utan alkoholen, eller vad de nu månde vara, men även för att det antyder att för att leva måste man konsumera något i sådana mängder att man mår dåligt av det.
Ett glas rött gör ingen större skada, åtminstone inte om man är optibög, lika lite som en chokladkaka gör det. Men hör du någon som bara dricker ett glas säga "man måste leva också"? Troligen inte, eller jag gör det inte åtminstone.
Uttalandet kommer från dem som redan har ätit sig kraftigt överviktiga på kakor/cola/fet mat/etc och från dem som inte bara tar sig ett glas under veckodagarna utan laddar med en rejäl fylla på helgen också.
Varför är det så? Enligt min uppfattning, de som verkligen mår bra behöver inga ursäkter för att göra som de gör. Det är de som har ett tvångsbeteende till vad det nu månde vara som måste ursäkta mig. IMHO.
Glass och choklad är ju opti *slap*
*kissass*
bertbert
2007-10-24, 10:29
Jag tror att det handlar om att man gör något som man någonstans inte riktigt själv upplever som 100% OK. "Man måste ju leva lite" och tusen variationer på samma tema hörs t.ex. OERHÖRT ofta i samband med ätande av allehanda "onyttigheter" (den nyss omnämnad pajbiten t.ex.), särskilt från kvinnor och alldeles särskilt från kvinnor i de av någon anledning (oavsett kroppsstorlek) evigt bantande 50- och 60-talistgenerationerna. Man känner på något sätt att man måste motivera, förklara och försvara sig. Jag gissar att det faktum att så många blir så provocerade av att någon person väljer att INTE dricka också har med det här att göra. Jag har väldigt sällan varit med om att någon som inte dricker alkohol, nykterist eller ej, har farit ut i anklagelser mot folk som väljer att göra det på en fest, däremot inte så sällan att de som dricker alkohol reagerar på den icke-drickande precis som om han/hon gjort just det.
Mycket bra inlägg! Jag delar dina observationer.
tntballe
2007-10-24, 10:32
Samma här, men väldigt många jag känner tvingar sig själva till träning. Dom verkar se på det mer som att dom måste träna för att inte må dåligt.
Samma här, men väldigt många jag känner tvingar sig själva till träning. Dom verkar se på det mer som att dom måste träna för att inte må dåligt.
Men då kan de inte ha hittat 'sin grej', för det ska vara roligt att träna.
bertbert
2007-10-24, 10:38
Då är det ju logiskt att inte vilja sabotera den upplevelsen med alkohol, som f ö ger effekter du inte är road av.
Att däremot haka på och dricka sig dyngrak trots att man inte tycker det är gott bara pga av att 'alla andra' gör det, det är varken tufft eller smart. Det är bara svagt.
Exakt. Men observera att de gånger jag dricker är det ytterst måttligt. Så lite att jag är övertygad om att effekten på träningen är begränsad. Och eftersom jag häller i mig så lite alkohol, så sällan, bekymrar det mig inte alls.
Att jag överväger att bli nykterist är inte förknippat till min träning, utan till att jag ser vad alkohol gör med människor.
Dyngrak har jag inte varit på myyyycket länge, och kommer aldrig att bli igen.
Snittar kanske på 1,5 gång per vecka. Har bra ölsinne och ser ingen anledning till att dricka mindre. Blir sällan jättefull nu för tiden.
bertbert
2007-10-24, 10:39
Vad är ölsinne?
Eddie Vedder
2007-10-24, 10:47
Uttalandet kommer från dem som redan har ätit sig kraftigt överviktiga på kakor/cola/fet mat/etc och från dem som inte bara tar sig ett glas under veckodagarna utan laddar med en rejäl fylla på helgen också.
Varför är det så? Enligt min uppfattning, de som verkligen mår bra behöver inga ursäkter för att göra som de gör. Det är de som har ett tvångsbeteende till vad det nu månde vara som måste ursäkta mig. IMHO.
Jag kan bara instämma i citatet, det fetstilta ser jag som det väsentliga. Människor har en exceptionell förmåga att skapa "vi-mot-dom"-situationer, det gäller oavsett ämne.
I det här fallet handlar det om dom som inte finner drickandet så himla upplyftande (måste alltså inte gälla uttalade helnykterister utan bara personer som inte tycker supandet är så mycket att ljubla över) och dom som super mycket samtidigt som dom vet att det inte är bra.
Har man en sund inställning finns ingen anledning att bry sig om varken det ena eller det andra, utan helt enkelt bara köra sitt eget race och trivas. Är man alldeles för inbiten och extrem med träningen eller om man super alldeles för mycket för vad man vet är bra så är det nog lätt hänt att reaktionen bara blir att det är fel på "dom".
Lättare att dölja ett dåligt samvete över ett osunt leverne (vilket även extremt och desperat "optileverne" är anser jag) genom att klaga på vad fel andra gör.
Då är det bekvämt att påstå att andra inte har något liv, att andra är idioter o.s.v.
Vad är ölsinne?
Är inte det ett ord för hur man reagerar på sprit/hur man är när man är full? Jag har oftast hört det i sammansättningen "dåligt ölsinne", vilket brukar betyda att personen blir aggressiv, grälsjuk och jobbig när han/hon är packad.
bertbert
2007-10-24, 11:10
Är inte det ett ord för hur man reagerar på sprit/hur man är när man är full? Jag har oftast hört det i sammansättningen "dåligt ölsinne", vilket brukar betyda att personen blir aggressiv, grälsjuk och jobbig när han/hon är packad.
Ha ha, intressant. Har aldrig hört det förut. Annars säger ju en del att "jag tål inte starksprit". På det brukar jag svara:
-"Nä vem fan gör det!"
:D
Jag upplever att det är mycket viktigt för den psykiska hälsan att dricka sig raklång nu och då. Det finns en trygghet i gå in i öldimmorna - som ett barn som kryper tillbaka in i mammas mage. Saker faller på sin plats, vänskapen blir hjärtlig, livet och döden blir meningsfulla och mänsklighetens småsinthet blottas i all sin trivialitet.
Det är dock viktigt att dessa utflykter görs i rätt sällskap under rätt omständigheter. Att stå blicka ut över ett dansgolv i 150 decibel med en min typ Raggis avatar en vanlig helg skulle aldrig falla mig in. Aldrig. Aldrig.
Festa nykter har aldrig varit min grej allt känns så mycket roligare med lite alkohol i kroppen. På senaste tiden har det blivit mer seriös satsning på gymmet så har dragit ner det hela till kanske 1-2ggr i månaden istället för 1-2 ggr varje vecka.
Arnoldski
2007-10-24, 11:26
Jag har en tendens att dra i mig lite mer än jag borde när jag är ute och far med bandet, eller om vi mixar en platta eller så, emn annars är jag restriktiv.
Både av hälso- och principskäl. De allra flesta idiotgrejerna i samhället är på fyllan eller liknande så det känns ju rimligt att inte vilja bidraga till det.
Dock är jag en stor ölentusiast så jag tar gärna en pilsner då och då.
Starköl blir det kanske en gång varannan månad, men jag dricker oftare nån/några folköl eller alkoholfri öl på helgerna -man kan vänja sig rätt bra vid det.
Funderar emellanåt på att bli absolutist, men jag vill inte av nåt principskäl offra möjligheten att skåla med min fru i champagne på vår bröllopsdag och liknande.
Oj, vad jag svamlar... -nåja, that's my five cents!
Nej för fasen.
Jag älskar att känna berusning. Lite för mycket faktiskt, så kvällen blir ofta en jakt på att en andra gång få uppleva den första ruskänslan, vilket förstås är en omöjlighet och leder till inget annat än grav fylla. Inte för att det är så oskönt det heller.
Men. Däremot är jag opti, så jag dricker nästan aldrig. Funderar om jag ska ta en fylla innan nyårsafton eller om jag ska ta en då. Eller kanske inte alls, beror på hur min noja mår just då.
Att vara nykterist är helt ok, oavsett anledning. Men att vara präktig nykterist är töntigt, nästan töntigast, endast överträffat av att äga alla avsnitt av Vänner på DVD.
Medhåll :thumbup: - MEN, det behöver inte gälla för alla och framförallt inte för mig själv (Yucko). Det var därför jag reagerade över att man per automatik har problem för att man "vill leva".
Liknande parallell kan dras till en deff; man har ju inte problem med fetma/mat bara för att man vill gå ut och käka gott med ett par polers en lördagkväll under en diet. Återigen så tycker jag man har större problem om man inte kan unna sig det i rädslan för att inte vara opti - och samma tänk gäller alkohol och träning.
Medhåll :thumbup: - MEN, det behöver inte gälla för alla och framförallt inte för mig själv (Yucko). Det var därför jag reagerade över att man per automatik har problem för att man "vill leva".
Liknande parallell kan dras till en deff; man har ju inte problem med fetma/mat bara för att man vill gå ut och käka gott med ett par polers en lördagkväll under en diet. Återigen så tycker jag man har större problem om man inte kan unna sig det i rädslan för att inte vara opti - och samma tänk gäller alkohol och träning.
Liknelsen mellan att grabbsupa sig i småbitar och äta gott är trasig. Ska du jämföra med mat så får du titta på hur en bulemiker stoppar sig full för att sedan spy. Det är inte för att någon "vill leva" utan snarare ett destruktivt beteende sprunget ur något negativt. (Om man grabbsuper sig i småbitar för att "leva")
Vi norrlänningar har ju en riktigt bra anledning att avhålla oss, nämligen det faktum att vi alltid börjar slåss. Säger jag det till kollegor när det bjuds på sprit slutar man genast att truga.
bertbert
2007-10-24, 11:40
Men du motiverar väl inte heller ölen på lördagskvällen med att du måste leva? Du motiverar väl (för bövelen!) ölen med att det är gott och sällskapet är trevligt?
bertbert
2007-10-24, 11:41
Vi norrlänningar har ju en riktigt bra anledning att avhålla oss, nämligen det faktum att vi alltid börjar slåss. Säger jag det till kollegor när det bjuds på sprit slutar man genast att truga.
Intressant replik....
ALEXPALEX
2007-10-24, 11:51
saknade pollalternativet att ha ägnat sig helhjärtat åt alkohol för att sedan ha slutat när man insett konsekvenserna...
Jepp, därför det aldrig blir after work med jobbet - vågar helt enkelt inte ta den risken.
Men du motiverar väl inte heller ölen på lördagskvällen med att du måste leva? Du motiverar väl (för bövelen!) ölen med att det är gott och sällskapet är trevligt?
Nja, jag är lite som skaparn; när jag väl super så super jag för att det är kul och för att det är kul att vara full. Pubertalt kan man tycka kanske, men så är det :)
Jag dricker aldrig lite eller lagom; det är 1a eller 0a som gäller, av eller på. DET är ganska subopti träningsmässigt sett, och därför blir det ett "vill leva lite"-skäl.
Animalistic
2007-10-24, 12:33
saknade pollalternativet att ha ägnat sig helhjärtat åt alkohol för att sedan ha slutat när man insett konsekvenserna...
det är nuläget jag vill ha reda på. historier och dylikt skriver man efter man svarat hur det är just nu
bertbert
2007-10-24, 12:39
Nja, jag är lite som skaparn; när jag väl super så super jag för att det är kul och för att det är kul att vara full. Pubertalt kan man tycka kanske, men så är det :)
Jag dricker aldrig lite eller lagom; det är 1a eller 0a som gäller, av eller på. DET är ganska subopti träningsmässigt sett, och därför blir det ett "vill leva lite"-skäl.
Jag får inte ihop ditt resonemang riktigt, men det måste jag ju inte heller. Du skriver att du dricker för att det är kul. Det förefaller ärligt. Sista meningen förstår jag dock inte alls.
Hade du velat låta bli att dricka för träningens skull? Motiverar du att du dricker, trots att det har negativ inverkan på träningen, med att du "vill leva lite"? Tycker du att de som inte dricker inte lever? Eller vänta, vi begränsar resonemanget till dig, tycker du att du inte lever "lite" om du inte dricker? Hur kommer lite in i bilden?
Jag har under tidigare perioder i livet druckit mig dyngrak minst en gång i veckan, samtidigt som jag tränade. Hade inga som helst betänkligheter med det, brydde mig inte det minsta om att träningen inte gick optimalt.
Äh, jag vet inte hur jag ska förklara. Jag är från Norrland, duger det? :)
Arf Pingvin
2007-10-24, 13:02
Dricker mycket sällan. Det vill säga dricker rejält men inte så ofta. Måttligt kändes väl som bästa alternativet i pollen.
Eller att du är ful och fet och måste supa dig vacker. Nfp :)
Eller att du är ful och fet och måste supa dig vacker. Nfp :)
Nej, supa DIG vacker.
lol
Nej, supa DIG vacker.
lol
Det är ingen ide. Plötsligt förstår jag dig :|
ramagoen
2007-10-24, 13:13
Dricker sällan, ytterst sällan.
Nej. Jag dricker gärna öl eller vin till maten på helgen. En whiskey kan också vara gott efteråt. Dricker aldrig något på vardagarna. Full är jag ytterst sällan. Jag tycker inte om att tappa kontrollen och det känns mest onödigt. De gånger jag blivit berusad på fester är det mest för att jag har suttit och druckit under en längre tid och helt enkelt tillåtit mig själv att dricka mer. Jag tycker att många alkoholhaltiga drycker smakar gott. Jag kommer däremot aldrig tycka att ruset i sig kan vara ett mål. I tonåren hände det oftare att jag drack mig berusad på helgerna och det är inget jag saknar idag.
Studentkulturen är tyvärr intimt förknippad med alkohol. Under mina år på högskolan tyckte jag inte om att buntas ihop med overallsdrägget som drängsöp jämt och ständigt. Just den där motiveringen att "studenter är sådana" är skrämmande. Jag har ett antal gamla studiekamrater som enligt de flesta definitioner skulle kunna anses ha grundlagt ett alkoholberoende. Jag tror att studentlivet, framför allt på tekniska högskolor, är den första kontakten med alkohol för många. Alkoholen blir då en naturlig del av den världen och de har tillräckligt många år på sig att skaffa fina ovanor.
Daniiiel
2007-10-24, 14:12
Är full varje helg i princip nu när jag är singel. Men överlag blir det väl någon gång per månad eller varannan månad. Men då blir det en riktigt bläcka.
bertbert
2007-10-24, 14:30
Poängen, käre Yucko, är att du behöver inte förklara. Du behöver inga ursäkter. Det är ju därför jag inte gillar ursäkterna! :thumbup:
Ignatius72
2007-10-24, 14:39
Jag dricker 1-4ggr i veckan men är sällan packad. En två öl i bastun, en wirre på kvällen, eller ett glas vin efter maten. Festar ordentligt (dvs blir lite mer än rund under fötterna) max en gång per år.
Ser inte mig själv som särskilt beroende. Då är nog mjölk en betydligt större beroendekälla.
Tyvärr, får jag väl lov att säga efter den här tråden och alla inlägg från moralbagarna.
Dricker lite då och då, fast aldrig så mycket att jag blir redlös, spyr, blackout. Har kommit över det stadiet i livet.
Är i princip nykterist idag, men drack då och då i slutet på tonåren (vad blir det för alt i diagrammet egentligen?)
Varför är det "fel" att dricka sig stupfull? Jag själv anser att det är det enda roliga med alkohol, salongsberusad är i stort sätt samma sak som nykter, fast man måste betala för det. Men det kanske bara är den norrländska kulturen.
Ifall man dricker väldigt sällan borde man få bli riktigt packad och ha kul utan att bli kallad alkoholist
Eddie Vedder
2007-10-24, 15:01
Ifall man dricker väldigt sällan borde man få bli riktigt packad och ha kul utan att bli kallad alkoholist
Ja det är väl klart. Ingen i hela tråden har påstått något annat. Konstigt inlägg att man försvarar sig utan att ens ha något att försvara sig emot.
Ingen har påstått att en person som tar sig en dyngfylla nån gång ibland per automatik lider av alkoholproblem, det enda som lyfts fram är att problem med spriten kan ligga dolt trots att man för den delen inte är utslagen på en parkbänk med tidningar över sig.
Så debatten handlade ju mest om att vissa personers alkoholvanor kan vara mer hälsofarliga än den personen tror, och vad som är allmänt accepterat. Alkoholismen syns som bäst på parkbänksalkisar förstås, det betyder inte att den inte förekommer hos andra. Tvärtom tror jag parkbänksalkoholism är toppen på isberget och att det förekommer väldigt mycket ohälsosamt drickande i mer accepterade former.
Men NEJ, alla är INTE alkolister som dricker ofta och/eller dricker sig aspackade. Då hade DEFINITIVT jag varit alkolist förr.
LadyInsane
2007-10-24, 15:19
Jag var med i UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund från 10 år tills jag bestämde mig för att gå ur vid 17.5 års ålder. Drack första gången några månader innan 18:årsdagen.
Nuförtiden dricker jag väl iaf en gång i veckan, men har i princip inte druckit de två senaste månaderna pga sjukdom.
Ja det är väl klart. Ingen i hela tråden har påstått något annat. Konstigt inlägg att man försvarar sig utan att ens ha något att försvara sig emot.
Ingen har påstått att en person som tar sig en dyngfylla nån gång ibland per automatik lider av alkoholproblem, det enda som lyfts fram är att problem med spriten kan ligga dolt trots att man för den delen inte är utslagen på en parkbänk med tidningar över sig.
Så debatten handlade ju mest om att vissa personers alkoholvanor kan vara mer hälsofarliga än den personen tror, och vad som är allmänt accepterat. Alkoholismen syns som bäst på parkbänksalkisar förstås, det betyder inte att den inte förekommer hos andra. Tvärtom tror jag parkbänksalkoholism är toppen på isberget och att det förekommer väldigt mycket ohälsosamt drickande i mer accepterade former.
Men NEJ, alla är INTE alkolister som dricker ofta och/eller dricker sig aspackade. Då hade DEFINITIVT jag varit alkolist förr.
Lika bra att bränna av några fördomar människor som jag känner har, antog att det är fler som tycker så.
Nu kan jag quota in mig själv senare i den här tråden *rolleyes*
Animalistic
2007-10-24, 15:28
Varför är det "fel" att dricka sig stupfull? Jag själv anser att det är det enda roliga med alkohol, salongsberusad är i stort sätt samma sak som nykter, fast man måste betala för det. Men det kanske bara är den norrländska kulturen.
JAG säger bara suck! och det är vad JAG anser :D
JAG säger bara suck! och det är vad JAG anser :D
Jo men titta på vart du kommer ifrån jämfört med mig :smash:
Här suckar dom majoriteten åt dig
Dont drink and traine. Förstör för mkt träning, kostar för mkt samt jag får snyggare brudar med mig hem nykter :)
Animalistic
2007-10-24, 16:18
Jo men titta på vart du kommer ifrån jämfört med mig :smash:
Här suckar dom majoriteten åt dig
let them suck. den som suckar åt en nykterist ligger långt ner på intelligenslistan
Det är dock viktigt att dessa utflykter görs i rätt sällskap under rätt omständigheter. Att stå blicka ut över ett dansgolv i 150 decibel med en min typ Raggis avatar en vanlig helg skulle aldrig falla mig in. Aldrig. Aldrig.
Du är snobbig, med andra ord. :D
let them suck. den som suckar åt en nykterist ligger långt ner på intelligenslistan
samma på dom som suckar åt dom som dricker *slap*
Men dom som suckar åt nykterister ligger högt upp på ha roligt listan :):D
Juliette
2007-10-24, 16:56
Är i princip nykterist idag, men drack då och då i slutet på tonåren (vad blir det för alt i diagrammet egentligen?)
+1
Jag hittade inte det i diagrammet heller :)
Oskar_NIN
2007-10-24, 17:22
Blir kanske en gång varannan månad och då blir det väl tyvärr ganska ordentligt. Blivit mycket mindre (har min flickvän blir det aldrig speciellt ofta..:P)
Animalistic
2007-10-24, 17:25
+1
Jag hittade inte det i diagrammet heller :)
förlåt :(
samma på dom som suckar åt dom som dricker *slap*
Men dom som suckar åt nykterister ligger högt upp på ha roligt listan :):D
Kan vi enas om att sucka aldrig är särskilt begåvat eller givande?
+1
Mycket beteenden som egentligen är skadliga går att döljas bakom stereotypa beteenden och en allmän syn att "så ska det ju vara att....."(i detta fall vad som mer eller mindre förväntas av en student). Hela hypen kring "studentlivet" är något jag spyr på och det enda som får mig att inte trivas med epitetet student, studentkulturen är så alkoholstyrd så det är skrämmande.:(
Kan knappt berätta att jag pluggar i Uppsala utan att bli förfrågad om hur ofta och vart jag super. Mina studier råder det dock inget intresse av, ungefär som att man studerar som en ursäkt för att få vara alkolist i tre år.
haha ojoj det stämmer nästan.
Både i stockholm och i umeå så är det mycket festande. Men man ska väl inte säga att det är fel, gillar folk att festa så är det ju just denna period det är möjligt. Tror inte det går att hålla på samma sätt senare i livet? :)
Eddie Vedder
2007-10-24, 18:51
Men man ska väl inte säga att det är fel, gillar folk att festa så är det ju just denna period det är möjligt. Tror inte det går att hålla på samma sätt senare i livet? :)
Ja det är klart folk kan festa om dom vill utan att det är fel, något annat påstod jag aldrig.
Jag skrev hur jag upplever hypen kring studentkulturen, att det är ett liv där saker är mer allmänt accepterade än annars. Att det är fel skrev jag aldrig, att det inte är särskilt hälsosamt kan ju knappast någon ifrågasätta. Och givetvis kommer inte alla bli alkolister och givetvis kommer alla inte fortsätta.
Men så är det med allt, förstår inte vad du reagerar på i inlägget, inget jag skrev var ju påståenden utan bara reflektioner.
kanske skulle tillägga att jag aldrig druckit alkohol, inte ens smakat...
Animalistic
2007-10-24, 18:57
haha ojoj det stämmer nästan.
Både i stockholm och i umeå så är det mycket festande. Men man ska väl inte säga att det är fel, gillar folk att festa så är det ju just denna period det är möjligt. Tror inte det går att hålla på samma sätt senare i livet? :)
jo.. om man är rik och vill bli en sönderpundad gubbe/gumma och se ut som 50+ med slitet hår när man i självaste fallet är runt 30 :P
(ps såg nyss filmtrilogin "dom kallar oss mods") se den! :thumbup: iof tog dom massa knark & skit också. men inte är det nyttigt att hålla på så hela livet. det är väl rätt så självklart
Ja det är klart folk kan festa om dom vill utan att det är fel, något annat påstod jag aldrig.
Jag skrev hur jag upplever hypen kring studentkulturen, att det är ett liv där saker är mer allmänt accepterade än annars. Att det är fel skrev jag aldrig, att det inte är särskilt hälsosamt kan ju knappast någon ifrågasätta. Och givetvis kommer inte alla bli alkolister och givetvis kommer alla inte fortsätta.
Men så är det med allt, förstår inte vad du reagerar på i inlägget, inget jag skrev var ju påståenden utan bara reflektioner.
Finns ingen anledning att du ska ta åt dig :) Var ingen hänvisning till ditt inlägg utan allmänt till det stora festandet som sker.
Trots att det är på gränsen till för mycket, så ska man inte säga att det är helt fel.
Vet inte om någon varit med om liknande, men de har ju ölhävet här i Umeå. En tävling mot sig själv, som går ut på att få ner en back öl på 12 timmar. Inte många som klarar det, så blir tydligen en del spya. Kanske lite på gränsen ;)
Vet inte om någon varit med om liknande, men de har ju ölhävet här i Umeå. En tävling mot sig själv, som går ut på att få ner en back öl på 12 timmar. Inte många som klarar det, så blir tydligen en del spya. Kanske lite på gränsen ;)
Det är ju bara 20 öl, hade jag fortfarande druckit större mängder alkohol hade jag nog varit intresserad av om man vinner något. :D
Det är ju bara 20 öl, hade jag fortfarande druckit större mängder alkohol hade jag nog varit intresserad av om man vinner något. :D
Jag vet inte om de har ändrat reglerna, men som jag minns var det en back i timmen under en hel dag eller något liknande. Det var i alla fall en tidsgräns satt, man var tvungen att dricka en viss mångd per timme för att inte åka ut (och ja, det var ingenjörerna och civilarna som utgjorde bulken både bland tävlande och bland arrangörer, någon som är förvånad?). Jag vill dock minnas att de var tvungna att tagga ner lite för att inte få universitetsledning m.m. på sig.
~1,5-2 öl/timme ? kan inte stämma, det kan väl vem som helst dricka.
edit: jaha en hel back/timme :D lite svårare
Jag vet inte om de har ändrat reglerna, men som jag minns var det en back i timmen under en hel dag eller något liknande.
Skulle inte tro det va? :D
Animalistic
2007-10-24, 19:52
de va bättre förr ?;)
Skulle inte tro det va? :D
Som sagt, det här är hundra år sedan och jag minns inte mycket mer än att de första idéerna var skapligt astronomiska - och inte heeeelt realistiska (Kåren, som hade en alkoholpolicy, protesterade en smula). :D
Så här ser reglerna f.ö. ut idag, lätt kampsportsinspirerade:
Grader och tidsfrister:
Vitt bälte - 12 timmar
Blått bälte - 10 timmar
Grönt bälte - 9 timmar
Lila bälte - 8 timmar
Svart bälte - 7 timmar
1 back = 20st 33cl flaskor (alternativt 15st 50cl flaskor) alkoholstyrka minst 5,0% (för damer minst 4,0%).
Hur svårt det är att dricka en back starköl på 7 timmar har jag ingen aning om, expertisen får väl uttala sig. :D
Som sagt, det här är hundra år sedan och jag minns inte mycket mer än att de första idéerna var skapligt astronomiska - och inte heeeelt realistiska (Kåren, som hade en alkoholpolicy, protesterade en smula). :D
Så här ser reglerna f.ö. ut idag, lätt kampsportsinspirerade:
Grader och tidsfrister:
Vitt bälte - 12 timmar
Blått bälte - 10 timmar
Grönt bälte - 9 timmar
Lila bälte - 8 timmar
Svart bälte - 7 timmar
1 back = 20st 33cl flaskor (alternativt 15st 50cl flaskor) alkoholstyrka minst 5,0% (för damer minst 4,0%).
Hur svårt det är att dricka en back starköl på 7 timmar har jag ingen aning om, expertisen får väl uttala sig. :D
Tyvärr så borde det inte vara så svårt enligt mitt tycke. Har väl varit med i svängen för mkt men jag skulle utan problem dra 2 st 50 cl öl per timme under 7h, tyvärr har det nog inträffat också. Men det handlar väl mkt om rutin antar jag ? Någon som inte festar/festat mycket och som kan uppskatta hur svårt det är för en "normal" ?
Animalistic
2007-10-24, 20:09
skulle ge upp efter första klunken.
öl is some deep shit *spy*
Nja, men min pappa är alkoholist. Nuff said.
personligen hade det inte varit svårt, 7 timmar är så lång tid. rent alkoholmässigt motsvarar det ungefär en sjuttis 40% och det kan ju visserligen inte alla sänka i sig men många.
Nej, men dricker nästan aldrig och bara något glas vin/grogg/cider när jag väl gör.
Tog en "smutt" (doppade typ tungan i fruns glas;) ) på en snapps i går, svågern fyllde 25.
Annars tror jag det var i julas sist jag tog något.
Saknar inte spriten för fem öre. :cheers: *spy*
Dricker extremt sparsamt. Snittar en öl eller liknande i månaden.
machine gun
2007-10-24, 21:52
Förstod inte riktigt skillnaden mellan "dricker måttligt" och "dricker på fester, helgen". Jag dricker ganska sällan, men när jag gör det så är det vanligtvis både helg och fest.
Animalistic
2007-10-24, 22:08
Förstod inte riktigt skillnaden mellan "dricker måttligt" och "dricker på fester, helgen". Jag dricker ganska sällan, men när jag gör det så är det vanligtvis både helg och fest.
hm håller med dig. den var svår ^^ men dricker måttligt kan ju gå under "dricker måttligt på helgen" nästan också.
men ja den va svår
Till alla er som skriver att ölhävet inte är svårt att klara, som jag skrev i första inlägget är det bara ett fåtal av de som försöker som klarar det varje år. Och det är ju en hel del festprissar som försöker. Tycker det låter som varenda kotte man träffar svarar med att det är en barnlek. De som testat verkar inte hålla med. Det är väl knappt någon som klarat 6 timmarsgränsen. Man får ju dessutom inte spy upp till en halvtimme efter sista ölen.
Det är ju också ganska hård kontroll, med en kontrollant per deltagare. Tappar man minsta skvätt blir det spillöl och därmed strafföl.
ps. Tolkia tror jag har fått reglerna rätt där. Fast har hört det var 6 timmar för svart, men är inte helt säker.
Animalistic
2007-10-25, 09:03
att det ens finns sånna tävlingar tyder på att folk har alltför mycket fritid ^^*whistle*
Scratch89
2007-10-25, 11:11
Den moderna varianten är väl 4 eller 6 cl öl/starkcider per minut under en timma? De flesta säger att det är en barnlek, men fyfan... Det är hemskt.
Inte nykterist... men dricker väldigt sällan, mestadels för att jag är för snål :P
Men lite rolig fakta angående öl;
"Don't Forget: Drink a Beer—Or Two—Daily!
Study in rats suggests long-term, moderate consumption of alcohol improves recall of both visual and emotional stimuli
By Nikhil Swaminathan
You may be hard-pressed to recall events after a night of binge drinking, but a new report suggests that low to moderate alcohol consumption may actually enhance memory.
"There are human epidemiological data of others indicating that mild [to] moderate drinking may paradoxically improve cognition in people compared to abstention," says Maggie Kalev, a research fellow in molecular medicine and pathology at the University of Auckland in New Zealand and a co-author of an article in The Journal of Neuroscience describing results of a study she and other researchers performed on rats. "This is similar to a glass of wine protecting against heart disease, however the mechanism is different."......"
http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=439863EB-E7F2-99DF-3FE0A7665EBFA7A3&chanID=sa007
(Scientific American.com)
Så man kanske skulle börja dricka lite mer ändå :D
Har kört tvådagars i princip oavbrutet så länge jag tränat, men nu har jag börjat tröttna på att dricka sprit och gå ut på krogen. Dock har jag inte märkt av någon markant förbättring sedan jag började ta det mer lugnt med spriten. De bästa ökningarna gjorde jag, lustigt nog, under en period då jag sänkte 1-2 plattor öl på en helg.
dricker för mkt egentligen... i snitt minst en gång varje helg
Doctor Snuggles
2007-10-26, 00:59
Till alla er som skriver att ölhävet inte är svårt att klara, som jag skrev i första inlägget är det bara ett fåtal av de som försöker som klarar det varje år. Och det är ju en hel del festprissar som försöker. Tycker det låter som varenda kotte man träffar svarar med att det är en barnlek. De som testat verkar inte hålla med. Det är väl knappt någon som klarat 6 timmarsgränsen. Man får ju dessutom inte spy upp till en halvtimme efter sista ölen.
Det är ju också ganska hård kontroll, med en kontrollant per deltagare. Tappar man minsta skvätt blir det spillöl och därmed strafföl.
ps. Tolkia tror jag har fått reglerna rätt där. Fast har hört det var 6 timmar för svart, men är inte helt säker.
Äh, det är bara för att det inte är söderkisar med. :D
(Kanske spyregeln skulle knäcka dem iof... eeh).
Har personligen bevittnat 2 gamla polare som drack 20+ öl vardera över en kväll. Nu så är iof den ena död då han blev påkörd på fyllan nån dag, men men...
Jag tycker både öl och whisky är mycket gott och trevligt att dricka, men gör det absolut oftast i små mängder och sällan, när jag var yngre var det mer och oftare.
Sedan jag fick barn i våras har det av naturliga skäl blivit näst intill minimum. :)
Nej. Jag gillar att supa. Just nu är jag tar jag väl mig en rejäl fylla en 2-3ggr i månaden (försöker begränsa mig till mindre typ minst 2 vita veckor mellan varje krök för att främja träningen.. men det går inte så bra.) Jag vet att det är dåligt på alla möjliga sätt men jag älskar likt förbannat att supa, det är så djävla skönt att vara riktigt dyngfull.
DÄREMOT tycker jag att den kultur som råder i ex studentkretsar om att dricka mycket/snabbt etc är ett jävla larv, det är också gode töntigt att skryta om hur mycket man klarar av osv. Man kan ha en sansad (och sanningsenlig!!!) diskussion i ämnet men man ska fanimej aldrig gå över till någon form av skryt/tävlan.
Det här ölhävet (töntarna kanske tom stavar det med som öhlhäfvet = skittöntigt) verkar vara ett riktigt jävla tönteri. All form av tävlingar och dylikt där det går ut på att dricka fort/mycket etc är bara larvigt, sån skit gör att jag tappar lusten att dricka. Att supa skall inte på något som helst sätt vara förknippat med någon form av krav eller tvång eller regleringar av olika slag. Då förlorar kröken all charm. Man ska få dricka hur mycket/litet man vill, i den takt man vill och bli så full som man själv vill. (eller ja, sålänge man kan ta hand om sig själv iaf).
pragmatist
2007-10-26, 14:56
Jag dricker gärna alkohol så fort det finns i närheten och är gratis, men jag köper aldrig sprit själv. :D
Nej. Jag gillar att supa. Just nu är jag tar jag väl mig en rejäl fylla en 2-3ggr i månaden (försöker begränsa mig till mindre typ minst 2 vita veckor mellan varje krök för att främja träningen.. men det går inte så bra.) Jag vet att det är dåligt på alla möjliga sätt men jag älskar likt förbannat att supa, det är så djävla skönt att vara riktigt dyngfull.
DÄREMOT tycker jag att den kultur som råder i ex studentkretsar om att dricka mycket/snabbt etc är ett jävla larv, det är också gode töntigt att skryta om hur mycket man klarar av osv. Man kan ha en sansad (och sanningsenlig!!!) diskussion i ämnet men man ska fanimej aldrig gå över till någon form av skryt/tävlan.
Det här ölhävet (töntarna kanske tom stavar det med som öhlhäfvet = skittöntigt) verkar vara ett riktigt jävla tönteri. All form av tävlingar och dylikt där det går ut på att dricka fort/mycket etc är bara larvigt, sån skit gör att jag tappar lusten att dricka. Att supa skall inte på något som helst sätt vara förknippat med någon form av krav eller tvång eller regleringar av olika slag. Då förlorar kröken all charm. Man ska få dricka hur mycket/litet man vill, i den takt man vill och bli så full som man själv vill. (eller ja, sålänge man kan ta hand om sig själv iaf).
Vet inte om du uppfattade det som att jag (eller var det någon annan?) initierade en skryt-tävling. Så var i alla fall inte fallet från mitt håll i alla fall. Att kunna dricka stora mängder ser jag snarare som raka motsatsen till en merit men vad j a g efterfrågade var om någon som inte har en "fest-bakgrund" kunde bedöma om tävlingen var svår och inget annat. Att sedan man inte kommer fram till något revolutionerande genom att diskutera sånt är ju en sak för sig.
Jag dricker gärna alkohol så fort det finns i närheten och är gratis, men jag köper aldrig sprit själv. :D
Drinkhora =/
Skojja pragamtist
OnT: Jag är inte nykterist. Blir alkholdrickande varje helg typ.. Men jag dricker mig inte ofta full.
Eddie Vedder
2007-10-26, 15:25
OnT: Jag är inte nykterist. Blir alkholdrickande varje helg typ.. Men jag dricker mig inte ofta full.
Vi som läser ditt spammande i babbla-tråden på helgkvällarna är nog av en annan uppfattning.:D
Lelle Pelle
2007-10-27, 09:45
Inte nykterist, men jag dricker måttligt, är sällan det blir mer än 1gång/månaden.
Whistler
2007-10-27, 11:10
Ett glas vin till maten möjligen. Kanske en tvåa whiskey eller cognac någon gång i månaden om jag inte druckit vin till maten samma kväll. Ser mig som nykterist. Aldrig varit full, så det anser jag mig ha rätt till. :)
Jag avskyr effekten alkohol har på folk. Bara en sån sak som att faktiskt betala lika mycket för ett enda glas blaskigt öl som en hel pizza kostar är ju pinsamt. *ryser*
Nej, men allvarligt skämtat. Jag hatar skiten. Alkohol borde förbjudas!
Hmm, fast då blir jag väl arbetslös...
Vet inte om du uppfattade det som att jag (eller var det någon annan?) initierade en skryt-tävling. Så var i alla fall inte fallet från mitt håll i alla fall. Att kunna dricka stora mängder ser jag snarare som raka motsatsen till en merit men vad j a g efterfrågade var om någon som inte har en "fest-bakgrund" kunde bedöma om tävlingen var svår och inget annat. Att sedan man inte kommer fram till något revolutionerande genom att diskutera sånt är ju en sak för sig.
Nej, jag menade bara rent allmänt och det var inte riktat till någon i tråden. Angående ditt inlägg huruvida svårt eller inte det ska vara att klara det där hävet så låter det iaf inte som något speciellt. Även jag har druckit de mängderna på en helkväll och då jag knappast är speciellt "bra" på att dricka så borde det finnas bra många som klarar det.
japp har aldrig druckit ngt som innehåller alkohol
Jacksatan
2007-10-27, 11:43
Jag tycker det är sjukt kul att supa till med sina kompisar då och då. Jag förbannar fortfarande den tid då jag var så "seriös" att jag inte ville unna mig en rejäl fylla på 1års tid. Jag tror många skulle må bra av att ha en lite mer avslappnad syn på sin träning, det är väldigt många som i princip inte kan ha ett socialt liv just p ga av att de är rädd att inte öka 2gram i bänkpressen om de tar 3bärs en fredag.
Slartibartfast
2007-10-27, 12:07
Jag dricker väldigt sällan. Ett par tre öl nångång i månaden kanske. Inte av någonslags optihets, utan mest för att jag inte egentligen gillar alkohol. Och för att det är dyrt. Jag dricker endast när det är fest eller utgång, vilket sker väldigt sällan. Full är jag kanske 2-5 gånger i året.
Jag tycker det är sjukt kul att supa till med sina kompisar då och då. Jag förbannar fortfarande den tid då jag var så "seriös" att jag inte ville unna mig en rejäl fylla på 1års tid. Jag tror många skulle må bra av att ha en lite mer avslappnad syn på sin träning, det är väldigt många som i princip inte kan ha ett socialt liv just p ga av att de är rädd att inte öka 2gram i bänkpressen om de tar 3bärs en fredag.
+1
groddddaan
2007-10-27, 14:45
rätt inställning:thumbup: självklart ska man ju inte dricka om man inte gillar de. men om man verkligen vill de och inte gör de enbart pga av träningen är de nästan nåt sjukt fanatiskt anser jag. ungefär samma sak som att man är skitsugen en fredag att käka lite godis eller chips men vägrar tillåta sig själv att göra de utan öppnar en burk tonfisk ist. däremot behöver man ju inte supa varje helg nånstans finns de ju en gräns.
ja det är sjukt alltså *screwy* . jag tillhör inte den kategorin, dricker helt enkelt inte, och det ska inte behöva förklaras VARFÖR man inte det heller, men i rent träningssyfte förstår jag mig inte på folk som inte lossar lite på allt som ska va optimalt osv. complete waste.. ta bara proteinhysterin som ex ;).. likadant där
Cerberus
2007-10-27, 22:35
dricker i princip två ggr per år nu, funderar på att bli nykterist på fulltid då jag bara får fet ågren av det. När jag väl dricker försöker ja bli måttligt berusad men ibland rusar det fort förbi o ja blir svinfull.
Guybrush
2007-10-28, 07:43
Nej, jag tycker om sprit. Det är alldeles för gott för att jag ska lägga ner det helt. Däremot blir jag inte ofta dyngrak nu för tiden utan det håller sig mer till finsupande. Jag får en jävla ångest dagen efter när en kväll spårar ur och jag sitter och grubblar över om jag sagt nåt dumt. Sån skit vill jag slippa numera!
Nu jävlar ska man in och läska, fyfan orka sitta och tänka på träning 24/7
Guldet det ska hem till göteborg!
Här ska läskas!! :hbang:
Ryska_raketen
2007-10-28, 11:25
Nu jävlar ska man in och läska, fyfan orka sitta och tänka på träning 24/7
Guldet det ska hem till göteborg!
Här ska läskas!! :hbang:
JAAA!!!
Läskeblask ftw !!
Senast var nyår, har planer på att inte dricka något tills nu på nyår då det nog blir lite lugnt. Ett år utan att dricka skulle jag vara stolt över:)
Ja, jag har aldrig druckit något med alkohol i.
+1.
Inte jag heller. Kommer nog aldrig att göra.
Alkohol är enligt mig en drog liksom allt annat knark och ska inte brukas. Borde förbjudas, då skulle vårt samhälle fungera så jävla mycket bättre.
JohnRick
2007-10-28, 20:20
Kanske hade varit lättare att kvantifiera den här mätningen ngt med rena siffror. "Massor" är rent godtyckligt, vilket för vissa kan innebära en måttlig konsumtion och vice versa. Det blir en tolkningsfråga och inget annat.
För övrigt dricker jag en mellanöl i kvartalet.
Drack första gången när jag fyllde 18 och nu så blir det 3-4 ggr/år.
Dricker oftast en 15 - 20 starköl men det beror på om vi går ut eller sitter hemma hos någon
ett glas rött vin *cupid* varje dag :naughty:
bear.flowertwig
2007-10-29, 01:01
"Supa till" pallar jag inte riktigt längre och får allt mer sällan ut något av så det hoppar jag över. Men gärna barhäng, goda drinkar, vin till den goda middagen, smutta champagne, prova konjak/whisky osv. Otroligt trevligt i rätt socialt sammanhang.
Men att det är en hel del som skulle behöva skaffa sig en sundare distans till sin träning håller jag absolut med om. Förmodligen både en och annan som anser att alkohol är en styggelse samtidigt som de legitimerar en spruta i stjärten.
Ser fram emot avknoppning av den här tråden till en "Är knark farligare än alkohol?"-tråd(fast det lär ju redan finnas i rullorna nånstans). Tycker mig anat nån tendens redan *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.