Logga in

Visa fullständig version : Gaah! Diskussioner, behöver bevis!

viceman
2003-04-23, 18:51
Har haft diskussioner om tre grejer när det gäller ätande idag. Så nu skulle det inte sitta fel med lite bevis :D

1. Proteintillskott

Jag hävdar att det är bra efter träningen, lättare än vanlig mat. Snabbare proteiner osv.

Motparten hävdar att man lika bra kan äta vanlig mat, men ser fördelar vid proteintillskottet. Dock hävdar han att man får i sig så många kcal, att man inte kan äta tillräckligt mycket sen utan att lägga på sig fett.

Detta är väl något som kan diskuteras. Jag sa att det itne spelade nån JÄTTEstor roll eftersom:

2. Min kcal förbukning borde ligga över 2000kcal. Kanske närmare 2500kcal per dag. Är 18 år, 187cm, 84kg. Tränar två dagar veckan, rör mig varje dag bla bla bla.

Han hävdade att den var MYCKET lägre. Hur lågt sa han inte, men en bra bit under 2000 iaf. Skulle inte sitta fel med nån seriös länk som visar ungefär vad man bränner på en vanlig dag.

3. ÄGG!!

Satt okäkade och farsan hade gjort en halvskum maträtt. Eftersom jag var lite smårädd att det var en kcal/fett bomb frågade jag om där iaf. inte var äggvitor i. Nä det var där inte...
Mamma påpekade att man minsann skulle ha ägg i.
Han kontrade med att han använt gulan för att den var nyttig, och slängt vitan för att den var onyttig.

Jag hävdar: Vitan; proteiner, NYTTIGT. Gulan; Fett, kolestroholhöjande

Han hävdar: Vitan, onyttig. Ska man tex. inte ge hundar om man ska ge dem en enrgikick. Sen så varnas det av kostexperter för att ägg höjer kolestroholet, enligt honom är det vitan som gör det. Gulan däremot innehåller mest energi och är bara nyttig.

Jag blir idiotförklarad ochd et går inte ens att disskutera. Nu vill jag ha RIKTIGA BEVIS att slänga i huvet på honom!!!!

King Grub
2003-04-23, 19:15
Inga bevis, men:

1. Efter träningen vill man ha ut proteinet till musklerna så fort som möjligt. Det säger sig nästan självt. Vassle är det enda proteinet som är snabbt nog. Vassle hittar man i proteinpulver. Logik säger: efter träningen är proteinpulver bäst. Dock endast efter träningen.

2. Din viloförbrukning är säkert lägre än 2000 kcal per dag. Men så fort man börjar röra på sig händer det saker. Styrketräning kan säker förbruka en 600 kcal per timme, och bara att stå och gå omkring förbrukar en hel del per timme, så visst hamnar du över den siffran vid dagens slut, hur lätt som helst.

3. Ni har båda fel. Det finns mer protein i gulan än i vitan, men fettet finns också i gulan. Och kolesterol i sig är inte farligt, utan livsviktigt.Det är bärarproteinerna som avgör, och det totala intaget av mättat fett är viktigare än en äggula hit eller dit.

z_bumbi
2003-04-23, 19:18
Inga bevis men...

2 Äter du inte mer än så med den kroppsvikten ? :D

3 Gulan innehåller allt fett, står på livsmedelverketsidor. Googla så hittar du det snabbt...
Fettet är det som innehåller kolesterolet, om det är farligt är ju en annan fråga.

TV-shopparen
2003-04-23, 19:42
1. Tjaa han har ju iallafall fel om att man inte kan äta nog med protein genom vanlig mat utan att lägga på sig fett. Tonfisk, kyckling och kött innehåller ju nästan bara protein.

2. Enligt hälsovakten (www.halsovakten.se om du vill ladda demo)
förbränner du ungefär 2500 per dag. Då tar den inte hänsyn till om du styrketränar heller.

Pez
2003-04-24, 00:55
1. Protein är ju inte speciellt energirikt - även om du stoppar i dig 50gr protein efter träning så är det endast ca. 200kcal...
"Näringsfönstret" efter ett hårt pass skulle jag tro att du kan hitta info om på Pauluns sida (http://www.paulun.com.vegasys.net/start.php)...

2. http://www.uppladdningen.com/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Kolla här... vet inte om jag skulle kalla det bevis men alltid något iallafall... säger även som Bumbi - Är det allt du äter? :D

/pez

viceman
2003-04-24, 06:54
Oki då stämde de ju med proteinet iaf.

Sen var det bara en uppskattning att jag iaf. låg en bra bit över 2000kcal. Hur mycket jag äter har jag ingen aning om. Har aldrig orkat räkna, och kommer nog inte göra det på ett tag heller iaf.

Mycket protein i gulan också? Afan, trodde det nästan abra fanns i vitan. Så man kna inte säga att vitan är nyttigare än gulan vice versa?
Sen att samtliga på gymmet plockar bort gulan är ju en annan sak. Själv anser jag att det endast lär ha en marginel betydelse.

Den sista grejen vi disskuterade kraftigt, men jag glömde nämna. Var att man även under deff behövde fett. Iaf ca 10%, nyttigt fett, och gärna mestadels på morgonen. Motparten hävdar däremot att fet är illa, och man ska hålla sig långt bort från det.

Åse Columbus
2003-04-24, 07:10
Om man inte äter nått fett...så ger inte kroppen ifrån sig nått heller utan bygger nya fettdepåer så att den kan fylla på nästa gång du äter....således...

blir du fetare av att inte äta fett.......

ät rätt fett i lagom doser så blir du av med det som inte kroppen behöver....

åse

RealElwood
2003-04-24, 07:29
Under en deff så är det nog bättre att äta Kolhydrater + Protein under början av dagen å Fett + Protein under slutet.

Men det har lite med när du tränar att göra oxå.

10% fett under deff är lite lågt tycker jag. Jag körde med ca 11% de första veckorna sen ökade jag till 13 å nu ligger jag på 15 å fettet försvinner från kroppen snabbare när man äter lite mer fett...

Sen kan man kolla på Ketodietarna som bara äter fett å protein å går ner massor på det.....

viceman
2003-04-24, 07:49
Hur kan du kontrollera din ksot så nog så du vet exakt om du ökat intaget fett med 1% från den ena veckan från den andra?

Ganska bra disciplin/koll på kosten får jag säga :hbang:

RealElwood
2003-04-24, 07:50
Använder progget kosttränaren..

Survivor
2003-04-24, 07:59
Originally posted by King Grub
Efter träningen vill man ha ut proteinet till musklerna så fort som möjligt. Det säger sig nästan självt. Vassle är det enda proteinet som är snabbt nog. Vassle hittar man i proteinpulver. Logik säger: efter träningen är proteinpulver bäst. Dock endast efter träningen.
Hur är det efter en god natts sömn? Är inte kroppen i lika starkt behov av snabbt protein då?

King Grub
2003-04-24, 10:12
Originally posted by Survivor

Hur är det efter en god natts sömn? Är inte kroppen i lika starkt behov av snabbt protein då?

Visst är det det, för att knuffa ut kroppen ur det katabola stadiet. Skulle jag ta 2 proteindrinkar om dagen skulle direkt på morgonen vara den andra. Dock tveksamt om det är lika absolut nödvändigt då. Jag tror att efter en timmes stenhård styrketräning är kroppen i större behov av snabbt protein än efter en natt i sängen. Även om man äter långsammare protein tar det ju inte flera timmar innan proteinet börjar tas upp.