Visa fullständig version : Chili och kaffe???
martial_man
2007-10-23, 11:36
Tjoo allihopa!!
är det någon som kan förklara hur kaffe och Chili påverkar ämnesomsättningen? är det verkligen sant att dom kan göra det eller är det bara svammel alltihopa? :smash: och hur mycket skulle det nu påverka ämnesomsättningen nu da ifall det nu funka??
10mg koffein per kilo kroppsvikt ökar viloförbrukningen med 13% och fettoxidationen med 44%.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004
King Grub
Intag av 5 gram chilipeppar:
"MR immediately increased by 20 per cent within a few minutes after CAP ingestion and showed a remarkable increase of 7.2-17.4 per cent from baseline for 11 min. The significance of thermogenic change was present up to 30 min"
MR = Metabolic Rate
King Grub där med
martial_man
2007-10-23, 12:03
ooo shit det är ju bra ju!!!:) Men när det gäller insulinet som kommer med kaffe! Hur länge höjs fettinlaggringen vet ni det??? eller fungerar det dära med GI överhuvudtaget?
Jag har lite dålig koll. 5 gram chilipeppar, är inte det rätt mycket?
Hur mycket strör man över maten innan även indier gnäller över styrkan?
ooo shit det är ju bra ju!!!:) Men när det gäller insulinet som kommer med kaffe! Hur länge höjs fettinlaggringen vet ni det??? eller fungerar det dära med GI överhuvudtaget?
Viloförbrukningen torde vara oberoende av insulinnivåer, eller?
Jag har lite dålig koll. 5 gram chilipeppar, är inte det rätt mycket?
Hur mycket strör man över maten innan även indier gnäller över styrkan?
Gissar på att 5g ligger ungefär i nivå som 10mg koffein per kg kroppsvikt. 1.1g koffein dör man väl av? :)
Gissar på att 5g ligger ungefär i nivå som 10mg koffein per kg kroppsvikt. 1.1g koffein dör man väl av? :)
Med andra ord är 5 gram chilipeppar en genväg till en drakkarriär. Iofs gillar jag stark mat, men min gräns går någonstans vid ring of fire.
King Grub
2007-10-23, 12:14
Dom där 5 gram som användes i studien var färsk chilipeppar. Är det lika starkt som torkade eller i pulverform?
Dom där 5 gram som användes i studien var färsk chilipeppar. Är det lika starkt som torkade eller i pulverform?
Jag vet inte riktigt om det där är en retorisk fråga eller inte. Visserligen försvinner mycket vätska som gör att 5 gram torkad är betydligt mer koncentrerad, men huruvida styrka är en färskvara eller inte låter jag proffsen tvista om.
King Grub
2007-10-23, 12:20
Då borde ju 5 gram färsk chilipeppar inte vara så förfärligt starkt så det blir oätligt, om man jämför med att sätta i sig 5 gram torkad.
Sätta i sig 5 gram torkad kan väl inte vara så svårt? Man behöver ju knappast äta med tesked?
Krydda kycklingen med chili så ska du nog se att det går ner.
Handcuff
2007-10-23, 12:50
Men grabben (trådskaparen)...du skulle ju koppla av från sånt här ett litet tag :thumbup:
machine gun
2007-10-23, 13:19
Jag har en känsla av att en viss del av ökningen i energiförbrukning efter intag av stora mängder stark chili borde bestå i att folk börjar vifta hystariskt med armarna när det blir tillräckligt starkt :D
Jag har massor med chili här hemma som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag odlar själv och 1 habanerofrukt (ca 5 gram?) ger ju styrka till sådär 5 liter gryta och SÅ ofta gör jag inte storkok av chiligrytor. Kanske borde börja sälja kosttillskott? :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.