Logga in

Visa fullständig version : Elbolag?

Coldsmith
2007-10-23, 10:45
Åker ju in i en bostadsrätt snart. Så då stöter jag ju på något jag aldrig behövt tänka på förut. Elbolag. Vilka elbolag ska man använda sig av tro? Bor i umeå. Nån som har erfarenheter? och räcker det med ett samtal så kopplar dom på elen eller hur mycket byråkrati och strul är det kring det hela?

tntballe
2007-10-23, 10:46
http://www.elpriser.konsumentverket.se/

Sir Anselm
2007-10-23, 11:41
Börja med att kolla vilka som är anvisade leverantörer. Kan tänka mig att det finns ett kommunalt nätbolag, typ Umeå Energi kanske? Antingen så levererar de även elen* eller så har de ett avtal med en leverantör om detta. Bor man i lägenhet är oftast de små skillnaderna i pris mellan leverantörer inte större än att det extra jobbet man får med att ha 2 fakturor att betala in gör att det inte är värt det... tycker iallafall jag...

*Isåfall är alltså "Umeå Energi" uppdelat i ett nätbolag och ett handelsbolag, nätbolaget sköter de rent tekniska bitarna och handelsbolaget levererar elen.

PowPow
2007-10-23, 12:22
och räcker det med ett samtal så kopplar dom på elen eller hur mycket byråkrati och strul är det kring det hela?

Hos EON i Malmö så räckte det i alla fall med ett samtal, sen garanterade de att elen kom igång nästa dag. VIlle man ha igång elen samma dag kostade det 500 kr extra, så se till att ha någon dags framförhållning i alla fall. Drygt att stå inflyttad och inte se ett smack (som jag gjorde /= ... )

pe11e
2007-10-23, 12:39
Åker ju in i en bostadsrätt snart. Så då stöter jag ju på något jag aldrig behövt tänka på förut. Elbolag. Vilka elbolag ska man använda sig av tro? Bor i umeå. Nån som har erfarenheter? och räcker det med ett samtal så kopplar dom på elen eller hur mycket byråkrati och strul är det kring det hela?
Du har först en nätavgift till distributören i kommunen. Sen väljer du elbolag för driftkostnaderna så att säga eller kör på samma.

Vilken du väljer beror på om du ska vara moralisk eller vill få det billigt. Vissa bolag arbetar ju för "miljön" osv. Själv använder jag "Energibolaget i Sverige AB" som har prisgaranti (ska alltid vara billigast).

Sen rekommenderar jag rörligt just nu och inte fast. Speciellt till en lägenhet ifall du inte har extrem energiförbrukning.

rikke_B
2007-10-23, 19:39
Skulle nog satsa på Skellefte energi! De verkar ha bra priser samt att de inte är bundna till någon av de stora som Vattenfall, EON etc (kanske därför det är billigt!?).

henk4n
2009-08-18, 16:35
Jag ska göra min första flytt och måste därför sätta mig in i det här med att välja elbolag. Vad är det billigaste alternativet? Sen hörde jag något om att eftersom fortum äger elnätet så måste man betala någon form av avgift till dem???