Logga in

Visa fullständig version : Köp av ny "Kraftfull" arbetsdator för grafik...

Nalfaren
2007-10-23, 03:27
Hejsan, postade detta på ett annat mer dator-relaterat forum, men
de är sega på att svara, kanske kan man få ta del av kolozzeums samlade
vishet. Vad tror ni om nedanstående konfiguration?

Jag skall skaffa mig en kraftfullare arbetsdator, jag jobbar väldigt mycket
med grafik. Oftast 4-10 st 1-3 gb psd filer igång och Illustrator, Photoshop
och Word, winamp etc alltid igång. Jag har tittat på följande, kanske ni
kan tipsa om vad som är bra, vad jag bör byta ut etc

Tacksam för alla tips och råd.

2 st skärmar -
- BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 7300:-
~14600:-

Datorn
- Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED - m/fläkt - 4850.00:-
- XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 - 2.049:-
- XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit - 6.095:-
- Antec P190 Super Advanced Miditower, Ext. ATX, 1200W PSU, 200/120mm fläkt - 3.849:-
- Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM - 2150.00:-
- Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM - 3195.00:-
- Corsair QUAD2X 6400C5DHX DDR2 4096MB CL5 ,Fyra matchande 1GB E.P.P DHX Dimm's - 2.599:-
- Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail - 749.00:-
- NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Svart OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram) - 349.00:-
~ ca 23286:-

Tillbehör
- Logitech diNovo Edge Svensk trådlöst keyboard - 1.495:-
- Inform UPS, Guard LCD 1500 VA, Line Interactive, RS232, Data/DSL protection - 1.845:-
- Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse - 799.00:-

Vad tror ni, vad bör jag uppgradera, nedgradera, byta?
Har jag glömt något?

Vill gärna ha en Quad processor, men Q6700 och QX6700, extreme? och
alla nyare, vad är skillnaden på Extreme varianten t.ex.?

Kjam å tack.

Yes
2007-10-23, 07:13
Det första jag undrar är om du arbetat med två skärmar tidigare - såpass stora dessutom - och vet att du trivs med det? Enligt min erfarenhet kan dubbla skärmar lätt framstå som häftigt, men i praktiken är det bara jobbigt att arbeta med. Något jag själv kan tänka mig är en större och en mindre skärm, där den mindre kan användas till att lägga över diverse krimskrams som lätt hamnar i vägen och tar upp plats. På så vis kan man få en friare arbetsyta på den större skärmen.

Mycket viktigare, i mitt tycke, är att istället välja en bra skärm. Nu vet jag inte så mycket om Benq;en, men misstänker att det som bäst är ett okej budgetval. Som minst lär du behöva komplettera den med en vettig skärmkalibrator, vilket förvisso är en bra investering. Istället för 14kkr för två skärmar hade jag satsat på en Eizo 24", förslagsvis S2411W, för ca 10kkr. Sen kanske en billig 19" widescreen, som går att vrida så den står på höjden(så får man den extra skärmytan utan att det tar upp så mycket plats på bredden, vilket kan vara lite jobbigt). Då har du istället en mycket kompetent skärm med få nackdelar(även om någon perfekt LCD inte existerar). Eizo har fördelen att de är mycket välkalibrerade från fabrik, dessutom får man bra garanti och grymt bra support.

Det är iaf så jag resonerar kring det ämnet...

Ett par andra saker är grafikkortet och musen. 8800Ultra känns liksom som att betala en massa extra för ett överklockat GTX. Har du tänkt spela är väl inte trådlösa möss så värst heta heller. Lasertekniken suger dessutom balle. Välj hellre en optisk mus med sladd, de hänger med bättre och är inte lika kinkiga vad gäller underlag.

agazza
2007-10-23, 07:17
Jag hade tagit så mycket ram minne som får plats på moderkortet. Det är där du kommer känna skillnad ifall du sysslar med ps osv.

tycker även du ska ta ett gtx, det är så pass liten skillnad på dom.

skaparn
2007-10-23, 07:36
Jag hade tagit så mycket ram minne som får plats på moderkortet. Det är där du kommer känna skillnad ifall du sysslar med ps osv.

tycker även du ska ta ett gtx, det är så pass liten skillnad på dom.

Fast då bör man ju använda ett 64-bit OS också, vilket han kanske inte gör.

hahavaffan
2007-10-23, 09:26

tycker även du ska ta ett gtx, det är så pass liten skillnad på dom.Mer RAM än 4GB? Kör man inte 64-bits OS så är det som att köpa fler fälgar till bilen och tro att den ska bli snabbare. Visst om han kör Xp eller Vista 64-bit och photoshop finns för detta, så kan man köpa fyra matchade 2GB-stickor RAM, och få 8GB.

Baan
2007-10-23, 09:33
4GB får ses som gränsvärde för XP och Vista 32-bit, sen att man inte får ut så mycket då det försvinner lite på annat är en anann femma men en 3.5 kanske man får ut om man har tur. Tror man klarar sig med 2GB men just i det här fallet kan det det finnas anleding för mer om det är just grafik vi snackar.

Annars om pengar inte spelar någon roll så funkar din config, det du behöver kolla är väl möjligtvis hur bra grejerna funkar ihop, läsa lite recensioner sov. Dyrt behöver inte alltid vara skitbra, även om det stämmer ofta. Det jag funderar på är hur stor skilnad mellan den du valde och modellen under Q6600 är. Bra jävla skillnad i pris iaf. Fyra kärnor är bra om programen stödjer dom, annars har du i princip ingen prestanda alls att hämta där jämfört med en e6750 t.ex. som är löjligt mycket billigare än den du valde. Å andra sidan tror jag PS kan anänvda fyra kärnor rätt bra, fast det måste jag kolla upp mer egentilgen.

JJ
2007-10-23, 09:53
Det jag hade övervägt i din sits är:
*Skärmen (Yes har en poäng)
*Skärmkalibrering om du inte redan har det
*Ett annat moderkort om du inte skall köra SLI
*Har du övervägt ett proffesionellt grafikkort? Jag vet för lite om dem, men om du bara skall jobba med datorn?
* 2 minnesmoduler istället för 4. Om du senare vill ha upp till 8G internminne (kräver 64 bitars OS)

men jag gissar att du vill spela en del också?

The_RobRoy
2007-10-23, 09:57
Jag skulle sattsat på 1 bra skärm istället för två rätt bra.

typ denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104843

eller http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010116698

hahavaffan
2007-10-23, 11:35

eller http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010116698Den Eizon får det att vattnas i munnen.

NiXPhoenix
2007-10-23, 12:06
Mycket viktigare, i mitt tycke, är att istället välja en bra skärm. Nu vet jag inte så mycket om Benq;en, men misstänker att det som bäst är ett okej budgetval. Som minst lär du behöva komplettera den med en vettig skärmkalibrator, vilket förvisso är en bra investering. Istället för 14kkr för två skärmar hade jag satsat på en Eizo 24", förslagsvis S2411W, för ca 10kkr. Sen kanske en billig 19" widescreen, som går att vrida så den står på höjden(så får man den extra skärmytan utan att det tar upp så mycket plats på bredden, vilket kan vara lite jobbigt). Då har du istället en mycket kompetent skärm med få nackdelar(även om någon perfekt LCD inte existerar). Eizo har fördelen att de är mycket välkalibrerade från fabrik, dessutom får man bra garanti och grymt bra support.

Det är iaf så jag resonerar kring det ämnet...

Ett par andra saker är grafikkortet och musen. 8800Ultra känns liksom som att betala en massa extra för ett överklockat GTX. Har du tänkt spela är väl inte trådlösa möss så värst heta heller. Lasertekniken suger dessutom balle. Välj hellre en optisk mus med sladd, de hänger med bättre och är inte lika kinkiga vad gäller underlag.

Benq-skärmen är bra, "alla" skärmar i 24-tumsklassen har dessutom samma paneltyp så skillnaderna behöver inte vara så där enorma. Har dock kommit en del nya billiga 24or som kör på TN-paneler med rejält risiga betraktningsvinklar och sämre färgskalor, men vilka det är ser man på priset. I övrigt kan bilden framstå som rätt imponerande på dem.
Eizo är överskattade i min mening, det som är bra är att de är kalibrerade från fabrik som du säger. De kör samma PVA/MVA-paneler som de flesta andra i sina skärmar.

Men vad det gäller Ultrat håller jag med dig, lite mer prestanda till ett högre pris. Stora nackdelen som jag ser det är att det är en annan kylare än den på GTS och GTX som också låter mer ( Ultrat alltså).

eller http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010116698

Necen lär ju äga, alla NEC med 90 i slutet av modellnumret har IPS-paneler. Eizos tidigare Coloredge CG-modeller hade det men inte den där 24an, står tom hos Dustin att det är S-PVA. Även om den säkert är jättebra så sitter NECen generellt sett med en bättre paneltyp som kan nå högre.

Nalfaren: Köp en färgkalibrator som nån sa!
Sen tycker jag att du ska satsa på fler hårddiskar, är inte så kul om den där på 1TB rasar och du har allt ditt jobb där. Tycker inte du behöver köra raid utan kopiera bara själv över saker som du tycker är värda att ha på två ställen. Vet inte hur stora filer du har, kanske räcker Raptorn till det.

Edit: Uhhh 1200 watt PSU!? VAd tänker du med människa?

NiXPhoenix
2007-10-23, 12:11
Vad är du ute efter, skryta maximalt med hur mkt ström din dator drar (vilken den egentligen inte alls gör). Hög ljudnivå? Kasta pengarna i sjön?

Isåfall tycker jag du ska köra på 1200 watt. :thumbup:
Du kan alltid imponera på nån som inte har alltför bra koll.

Alexton
2007-10-23, 12:11
Jag skulle köpt en maffig Mac och dubbla skärmar. Då vet du åtminstone att sakerna fungerar ihop och att den fungerar maximalt. Vet ingen som jobbar med bild/video över pc under en längre tid, de hamnar alltid i mac träsket till slut.

Nalfaren
2007-10-23, 12:28
HEeeeeeej, tack alla för vettiga kommentarer.

Kan svara lite i allmänhet och så skall jag definitivt kolla upp allt igen :)

Jag kör nu på 2 st. 19", jag MÅSTE ha 2 st, blir galen annars, särskilt
om jag programmerar. 1 stor skulle inte hjälpa heller för jag vill ha skärmens
begränsning :) Jag har kollat rätt mycket på olika skärmar, Benq denna 24"
skall vara rätt bra i design/grafikbruk. Den går på 7300 kr, medans en annan
benq i 24" går på 4000 kr. Så det skall vara bättre panel. Tyvärr har ju TN
paneler börjat komma, men funkar ju bra som extraskärm.

Jag har kört Eizo innan, men nu så kör jag faktiskt på en billigare skärm, och
den funkar faktiskt utmärkt. Kör alltid färgkontroller innan det trycks, och det
går i flera led. Skall dock även skaffa mig en nyare färgkalibrator än den jag
har idag :)

Jag, spelar väl inte överdrivet, men jag vill kunna spela på den om jag känner
för det. Det främsta med mina datorköp är att de skall kunna användas länge
och utan uppgradering. Iom så skall jag kolla på P35 - 38 moderkort som stöder lite nyare saker också. Den datorn jag har idag funkar fortfarande
riktigt bra. allt flyter och kan köra rätt högupplöst i dagens spel.

Jag börjar med 4 gb, XP, vista 32-bit nyttjar bara 3gb endå. Men nästa
burk om ca 2-3 år blir nog allt 64. Men nu duger 32- bra, då mina program
funkar ;)

1200-watt, ja, det är verkligen overkill.
Men jag kollade först på ett chassi + 700w för 4000kr, sedan insåg jag
att detta chassit för ca 3000, har massor bra fläktar och hyffsat tyst +
kallt. + gillar designen. Så kör på det så slipper jag krångla med fläktar etc.
1200 watt är uppdelat i 2 nätagreggat, 650 + 550 watt om jag minns rätt.

Hårddiskar,
Jag kör 150gb raptor x som systemdisk, 1 tb hårddisk endast som lagring.
Jag har ca 4 tb i massor av 500 gb hårddiskar på 2 andra datorer som även
dem fungerar som lagring och backup. Kör på 1 stor nu, orkar inte med att
pilla på raid och kylning för flera som i de andra burkarna. Kör backup och rensning ist. till dessa.

Mac, hehe, har en mac, jobbar med macsupport också. Men kommer nog aldrig
hamna i macträsket. Min far jobbar bara med Mac, har ett par kunder också.
Men är inte för mig...

Möss och tangentbord har jag, tänkte dock uppgradera mitt HTPC system och
skifta dessa. därav det tantentbordet. Musen skall funka bra i spel också. Men
så jekla noga är jag inte hehe :) Kör mest med ritbordet vid precisionsarbete.

Ljudnivån bryr jag mig inte så mycket om, kör alltid med ljud i högtalare eller
hörlurar. Just nu så står min dator med en stor fläkt riktad mot öppet chassi.
hehe. brrrrrrummm.

NiXPhoenix
2007-10-23, 12:54
...

Hårddiskar,
pilla på raid och kylning för flera som i de andra burkarna. Kör backup och rensning ist. till dessa.

...

hehe. brrrrrrummm.

Ah, kollade upp chassit, läste förste Antec 900 och det är ju fan inte tyst, består av så mycket nät, men P190 är nåt annat.
Gör lite mer sense med två kombinerade agg, men ditt system klarar sig däremot fint på bara ett av dem. Vet inte om kablarna är special så att vissa saknas, annars kan du egentligen köra med bara ett och sen byta till det andra när/om fläkten börjar skeva i det första.

Aja, är ju din dator och du gör som du tycker är bäst. :)
Chassit är nog väldigt bra hur som helst, lillebror P180 är ju extremt populärt.

Piranha
2007-10-23, 13:49
HEeeeeeej, tack alla för vettiga kommentarer.

Kan svara lite i allmänhet och så skall jag definitivt kolla upp allt igen :)

begränsning :) Jag har kollat rätt mycket på olika skärmar, Benq denna 24"

Jag har kört Eizo innan, men nu så kör jag faktiskt på en billigare skärm, och
den funkar faktiskt utmärkt. Kör alltid färgkontroller innan det trycks, och det
går i flera led. Skall dock även skaffa mig en nyare färgkalibrator än den jag
har idag :)

Jag, spelar väl inte överdrivet, men jag vill kunna spela på den om jag känner
för det. Det främsta med mina datorköp är att de skall kunna användas länge
och utan uppgradering. Iom så skall jag kolla på P35 - 38 moderkort som stöder lite nyare saker också. Den datorn jag har idag funkar fortfarande
riktigt bra. allt flyter och kan köra rätt högupplöst i dagens spel.

Jag börjar med 4 gb, XP, vista 32-bit nyttjar bara 3gb endå. Men nästa
burk om ca 2-3 år blir nog allt 64. Men nu duger 32- bra, då mina program
funkar ;)

Hårddiskar,

Mac, hehe, har en mac, jobbar med macsupport också. Men kommer nog aldrig
hamna i macträsket. Min far jobbar bara med Mac, har ett par kunder också.
Men är inte för mig...

Möss och tangentbord har jag, tänkte dock uppgradera mitt HTPC system och
skifta dessa. därav det tantentbordet. Musen skall funka bra i spel också. Men
så jekla noga är jag inte hehe :) Kör mest med ritbordet vid precisionsarbete.

hehe. brrrrrrummm.

Jag förstår inte hur du INTE kan störas av bullret, själv blir jag tokig på datorer som låter, och dessutom när du skall sitta så många timmar ..

Sen ser jag en bra jekla fet maskin med bra grafik, maxad ram ( 4 gig ) sen kommer den sköna flaskhalsen diskprestandan där, du bör överväga lägga en raid-nolla för som jag ser det.

Nalfaren
2007-10-23, 14:17
Jag förstår inte hur du INTE kan störas av bullret, själv blir jag tokig på datorer som låter, och dessutom när du skall sitta så många timmar ..

Sen ser jag en bra jekla fet maskin med bra grafik, maxad ram ( 4 gig ) sen kommer den sköna flaskhalsen diskprestandan där, du bör överväga lägga en raid-nolla för som jag ser det.

True, kanske köra raptorn x som system som innan.
Men endå satsa på 5 st 300 gb i raid eller nåt.

agazza
2007-10-23, 14:34
Antog att han skulle ha ett 64bit system som stödjer mer minne då man sysslar med grafik.

EDIT: ifall du ska köra raid tycker jag du ska köra spegling för säkerhetens skull

Baan
2007-10-23, 15:11
Vad är du ute efter, skryta maximalt med hur mkt ström din dator drar (vilken den egentligen inte alls gör). Hög ljudnivå? Kasta pengarna i sjön?

Isåfall tycker jag du ska köra på 1200 watt. :thumbup:
Du kan alltid imponera på nån som inte har alltför bra koll.

Det kan han inte göra eftersom datorn drar så mycket den behöver. Ungefär som att köpa en Ferrari och köra bara 90 km/h med den..

NiXPhoenix
2007-10-23, 15:16
Ja, jag skrev ju "(vilken den egentligen inte alls gör)". Men man kan ju ändå säga att man har ett agg som i teorin klarar det och det.

Sen är agg med lägre output mer effektiva vid låga strömmar, säg att du har ett 350W och ett 700W... Datorn du har drar kanske runt 150 idle till 250W full-load.
Det första agget kanske har en verkningsgrad på 85% där medan 700-wattarn har en verkningsgrad på 70% så lite lägre förbrukning blir det faktiskt.

Baan
2007-10-23, 15:21
Ja, jag skrev ju "(vilken den egentligen inte alls gör)". Men man kan ju ändå säga att man har ett agg som i teorin klarar det och det.

Sen är agg med lägre output mer effektiva vid låga strömmar, säg att du har ett 350W och ett 700W... Datorn du har drar kanske runt 150 idle till 250W full-load.
Det första agget kanske har en verkningsgrad på 85% där medan 700-wattarn har en verkningsgrad på 70% så lite lägre förbrukning blir det faktiskt.

Hmmmm, vad jag sett skiljer det mycket från nätagg till nätagg, även med samma effekt. Är det du säger något du vet är sant pga någon teknik hos starkare nätagg eller är det bara fördomar ;)

NiXPhoenix
2007-10-23, 17:44
Hmmmm, vad jag sett skiljer det mycket från nätagg till nätagg, även med samma effekt. Är det du säger något du vet är sant pga någon teknik hos starkare nätagg eller är det bara fördomar ;)

Ja, självklart kan man inte jämföra nätagg enbart utifrån effekt, men i mitt exempel så var det i lika bra nätagg från samma tillverkare, bara med helt olika ratings.

Det svagare jobbar ungefär där det är avsett att jobba medan det andra, dubbelt så kraftfulla, var tänkt för ett mycket mer strömhungrigt system. Det är inga enorma skillnader det rör sig om, men ändå skillnader.
Tror du kan hitta tester som stödjer det jag påstår på silentpcreview.com, det är en väldigt bra sida som testar framförallt nätagg, fläktar och hårddiskar med ljudnivån i fokus.

Yes
2007-10-23, 17:46
Benq-skärmen är bra, "alla" skärmar i 24-tumsklassen har dessutom samma paneltyp så skillnaderna behöver inte vara så där enorma. Har dock kommit en del nya billiga 24or som kör på TN-paneler med rejält risiga betraktningsvinklar och sämre färgskalor, men vilka det är ser man på priset. I övrigt kan bilden framstå som rätt imponerande på dem.
Eizo är överskattade i min mening, det som är bra är att de är kalibrerade från fabrik som du säger. De kör samma PVA/MVA-paneler som de flesta andra i sina skärmar.
Benq;en bygger på en AU Optronics M240UW01 V0 P-MVA-panel, Eizon(samt många andra i det prisskiktet) har Samsungs LTM240M2-L01 S-PVA panel. Sen finns det andra saker som påverkar. Eizo har t.ex. en backlight som gör att kontrastförhållandet kan fås upp i 3000:1.

Vad som utmärker Eizo är främst deras fina kalibrering av skärmarna och den rigorösa kvalitetskontrollen. Det tycker inte jag är överskattat, speciellt när det inte kostar så mycket mer än de närmaste konkurrenterna.

Necen lär ju äga, alla NEC med 90 i slutet av modellnumret har IPS-paneler. Eizos tidigare Coloredge CG-modeller hade det men inte den där 24an, står tom hos Dustin att det är S-PVA. Även om den säkert är jättebra så sitter NECen generellt sett med en bättre paneltyp som kan nå högre.

Man ska inte stirra sig blind på på paneltypen heller. Båda typerna har ju sina för- och nackdelar, fast NEC;en kan nog vara riktigt porrig.

begränsning Jag har kollat rätt mycket på olika skärmar, Benq denna 24"
Okej, du verkar ju veta vad du vill ha på den punkten och då blir du säkert nöjd också. :)

ahz
2007-10-24, 02:17
Du verkar slänga pengar omkring dig utan att tänka efter varför.

Processorn kostar runt 2000 kr mer än en Q6600, varför inte köpa en sån och ev överklocka lite grann istället?

Varför ett 8800 ultra? Det finns betydligt mer prisvärda alternativ, om du inte inte ska spela väldigt mycket också. Men bildbehandling i photoshop kommer inte att gå snabbare för att grafikkortet kostar 6kkr. Ett 8800 GTX kan du få från 4,5kkr och det är inte mycket sämre.
http://www.tomshardware.com/2007/10/09/directx_10_shootout/page9.html

Varför betala en massa pengar och köpa ett nätaggregat på drygt 1,6 hk när dator inte behöver i närheten så mycket? Processorn har en TDP på 105W, ett geforce 8800 har TDP på <177W beroende på modell. Vart ska all övrig effekt gå åt? Du klarar dig helt säkert med 500W, se bara till att det kan ge tillräckligt med ström.

4GB? Om det nu är stora bildfiler du jobbar med borde ju RAM-minne stå högst på prioriteringsordningen. Köp åtminstone 2x2GB och inte 4x1GB.

Varför en hdd på 1 TB för 3195 när en på 500 kostar runt tusenlappen och minskar förlusten om någon av dem skulle gå sönder? Orkar du inte köra dem i raid så behöver du ju inte, det går att köra dynamiska diskar i windows eller bara låta dem vara två.

Köp inte creative ljudkort om du ska köra Vista (vilket du borde), deras drivrutiner är ett skämt. Vad som helst som inte är creative borde duga.

Sammanlagd besparing: 2000+1500+1500+1200=6200 kr

Nalfaren
2007-10-24, 06:36
Du verkar slänga pengar omkring dig utan att tänka efter varför.

Processorn kostar runt 2000 kr mer än en Q6600, varför inte köpa en sån och ev överklocka lite grann istället?

Varför ett 8800 ultra? Det finns betydligt mer prisvärda alternativ, om du inte inte ska spela väldigt mycket också. Men bildbehandling i photoshop kommer inte att gå snabbare för att grafikkortet kostar 6kkr. Ett 8800 GTX kan du få från 4,5kkr och det är inte mycket sämre.
http://www.tomshardware.com/2007/10/09/directx_10_shootout/page9.html

Varför betala en massa pengar och köpa ett nätaggregat på drygt 1,6 hk när dator inte behöver i närheten så mycket? Processorn har en TDP på 105W, ett geforce 8800 har TDP på <177W beroende på modell. Vart ska all övrig effekt gå åt? Du klarar dig helt säkert med 500W, se bara till att det kan ge tillräckligt med ström.

4GB? Om det nu är stora bildfiler du jobbar med borde ju RAM-minne stå högst på prioriteringsordningen. Köp åtminstone 2x2GB och inte 4x1GB.

Varför en hdd på 1 TB för 3195 när en på 500 kostar runt tusenlappen och minskar förlusten om någon av dem skulle gå sönder? Orkar du inte köra dem i raid så behöver du ju inte, det går att köra dynamiska diskar i windows eller bara låta dem vara två.

Köp inte creative ljudkort om du ska köra Vista (vilket du borde), deras drivrutiner är ett skämt. Vad som helst som inte är creative borde duga.

Sammanlagd besparing: 2000+1500+1500+1200=6200 kr

=) Tackar. bra synpunkter också.
Varför inte överklocka 6700 också då?

Jag har redan bytt upp mig till 4 gb med 2 st minnen ist ;)
Nätagreggatet följer med chassit som jag vill ha. Får en snyggt kallt
chassi med fläktar för samma pris som ett annat chassi + 700w som
jag först hade tänkt köpa. Behöver inte använda bägge nätaggen
om jag inte behöver. Det ena är på 650W och det andra på 550W.

Bra att veta om Creative och Vista. Jag avvaktar Vista ett tag till...

1TB hade tanken varit att bara spara som backup så länge, ren lagring med
en annan dator som extern backup. Men kommer nu förmodligen gå över
till Raid 5 med 5-6 diskar. + Raptor som system.

Skall kolla upp Eizon igen, köra en Eizo + en 24" TN panel eventuellt :|
Ha kakan å äta upp den ;)

Squirrel
2007-10-24, 23:48
Varför inte överklocka 6700 också då?
Se det så här: Q6700 går i 2.66GHz och Q6600 går i 2.4GHz. En prestandaökning på ca 10%. Q6700 kostar runt 4500 och Q6600 kostar 2200. En prisökning på ca 100%. Inte så prisvärt IMO.

Baan
2007-10-24, 23:49
Har inte haft några problem med mitt ljudkort och Vista men jag har inga större krav på det heller förutom att leverera 5.1 ljud för film och lite musik ibland. Vilka problem snackar vi om?

ahz
2007-10-25, 00:25
Har inte haft några problem med mitt ljudkort och Vista men jag har inga större krav på det heller förutom att leverera 5.1 ljud för film och lite musik ibland. Vilka problem snackar vi om?

Ljud som spricker, en jävla massa hardware faults vilket resulterar i hög cpu-belastning vilket i sin tur får HD-filmer att hacka mm.

http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=soundblaster

Baan
2007-10-25, 00:37
Ljud som spricker, en jävla massa hardware faults vilket resulterar i hög cpu-belastning vilket i sin tur får HD-filmer att hacka mm.

http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=soundblaster

Har inte märkt dom problemen, har även kört 1080p-filmer utan problem. Kanske är exklusivt för äldre kort eller möjligtvis 64-bits OS. Kan man missa att det strular ;) ?

shut teh face
2007-10-25, 01:38
Jag kan ju säga att du kommer märka en grym skillnad med raid 0.

Packar upp och ned filer så är det sådan sjukt stor skillnad när man kör raid0, även om man jämför med samma hårddisk men även jämfört med en 10k rpm.are.

Nalfaren
2007-10-25, 07:10
Jag kan ju säga att du kommer märka en grym skillnad med raid 0.

Packar upp och ned filer så är det sådan sjukt stor skillnad när man kör raid0, även om man jämför med samma hårddisk men även jämfört med en 10k rpm.are.

Jo det är sant, kört raid innan, men kommer nog att få gå på raid 5 med 5 diskar ev. raid 6 för att få säkerheten också :)

Nalfaren
2007-10-25, 23:22
Hej igen, har uppdaterat köplistan, nu ser den ut som nedan. Kommer
med all säkerhet att uppdateras ett par gånger till :) Har en del frågor ute
på vift och en del recensioner till att läsa. Kan ju höra vad ni tycker nu...

BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 7300:-
BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 7300:-

Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt - 4850.00:-
EVGA nForce 680i SLI,Vers-A1, DDR2, ATX, Socket-775, 2xGbLAN, 1333FSB, 2xPCI-Ex16 - 2.295:-
Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTX-768-TV-DD" - 5.199:-
Antec P190 Super Advanced Miditower, Ext. ATX, 1200W PSU, 200/120mm fläkt - 3.849:-
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM - 1.995:-
Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX - 2.299:-
5st - Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM - 4.975,00:-
Microsoft Windows Vista Ultimate Svensk OEM DVD 32bit - 1.895:-
Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail - 749.00:-
Samsung DVD-brännare SH-S203N SATA Black OEM - 299:-

Tankarna är som sådana...
Moderkort + Grafikkort är jag mest osäkra på, pga för många modeller.
Smärtgränsen i pris går på 3000 för moderkort och 6500 för grafikkort.
Kommer inte köra nyare processor än den jag köper nu, vill ha DDR2.

PSU på 1200W är uppdelat i 2 nätagg. Men följer med ett chassi som
har 5 st. färdigmonterade fläktar. Är hyfsat tyst och kyler bra. Jag är
usel på fläktar och kylning så tycker det är underbart att det redan
är fixat till stor del. Nätaggen är modulära och chassit är snyggt.

4gb får det bli, men kör 2 st. 2gb moduler ist. 6400.

Kör på Raptor 150 gb, skippar Raptor X, då den tydligen låter lite extra
och man betalar bara för att få genomskinligt lock. Denna blir systemdisk.

Köper 5 st. 500 gb sata som jag kommer koppla i RAID5. Så får jag både
säkerhet och hastighet. Eventuellt blir det RAID6.

OEM version av Vista, sparar jag 3000 kr på, får inga fina paket samt
får inte byta moderkort. Men det kommer jag nog inte göra förrän vid
ett nytt datorköp.

Nästa datorköp kommer säkert vara med Vista 64, 64-bit processor,
DDR3 8gb med mera. Så då vill jag nog köpa alla delar nytt igen men
det är inte förrän om ett par år. Så slipper blanda in dessa tankar nu :)

Synpunkter? Tips och råd?

shut teh face
2007-10-25, 23:50
Jag rekommendera grafikkortet. Det är visserligen ett as, men då den tål väldigt höga temperaturer krävs ingen monsterkylare. Min dator är med orginalkylare och den låter mindre än min laptop.

Håller sig på 55c i idle och går inte upp till 65+ vid fulload ens, och då hör man INTE att fläkten ökat i rpm heller.

Nalfaren
2007-10-26, 00:45
Jag rekommendera grafikkortet. Det är visserligen ett as, men då den tål väldigt höga temperaturer krävs ingen monsterkylare. Min dator är med orginalkylare och den låter mindre än min laptop.

Håller sig på 55c i idle och går inte upp till 65+ vid fulload ens, och då hör man INTE att fläkten ökat i rpm heller.

Låter ju bra. Jag har kollat upp priser på en annan internetbutik. Fick
byta till ett annat moderkort (bättre) samt bättre ramminnen och får
det ca 2000 kr billigare ändå. + att de hade mina skärmar också.
Så slutordern just nu skulle bli på 41.573 kr + frakt.... phew.

Men faeeeeen va skönt det skall bli sedan.
Nu skall jag jobba med en 6meter x 2.5m stor Megavepa för Hellgate London.
Fasiken. Den filen är på 6 gb psd. 40 gb tempfil och skitjobbig att jobba med.

JJ
2007-10-26, 08:02
Ett litet test av 24" skärmar.
http://xbitlabs.com/articles/other/display/24inch.html
Jag hade köpt ett moderkort med en intel styrkrets, antagligen X38 med din budget. Sen hade jag funderat på att köra med en NAS och kollat upp prestanda etc. Då kan du ju ha kvar den då du byter dator.
Jag hade också kollat upp skillnaden och prestanda mot hårddiskar avsedda för servrar etc. då du ändå ska ha jobb på dem.
Jag hade också tagit ett annat nätagg och antagligen ett Lian-Li chassi, men det sista är ju en smaksak.

hahavaffan
2007-10-26, 09:21
Nu skall jag jobba med en 6meter x 2.5m stor Megavepa för Hellgate London.
Fasiken. Den filen är på 6 gb psd. 40 gb tempfil och skitjobbig att jobba med.Klaga inte, du har mitt drömjobb ;)

shut teh face
2007-10-26, 10:33
Angående nätdelen så tycker jag du ska satsa på ett riktigt bra. Jag är osäker på det där du har valt men högkvalitativa nätdelar är Tagan, Fostrom (förmodligen det bästa).

Man ska ha en nätdel som 1. håller länge och 2. leverar ström utan att "spilla".
Jag har ett 8800 gtx + 2 HDD + DVD + CD-rom och sitter på ett 350w(!) nätagg. Eftersom det är fina krejjer så levererar han direkt ström utan att tappa något på vägen, då räcker det långt. Men det kanske är lika bra att köra 1200w för dig när du ändå lägger ut så mycket pengar. :Virro

Fostrom har i tester visat att de förlorar (lite förlorar man alltid) minst procent av strömmen de leverar, så de rekommenderar jag.

TwUG
2007-10-26, 14:01
Jag har en RAID5 med 6st WD 750GB Caviar diskar i en burk som mest används för att sekventiellt läsa data, vid den typen av läsning presterar detta raidset mycket bra. Att tänka på är dock att ett sådant raidset _inte_ presterar särdeles bra när det gäller skrivning av data samt att den genomsnittliga söktiden ökar.

Kan väl också, liksom någon annan redan påpekat, säga att det inte på något sätt kan anses vara värt att lägga ut de extra pengarna från en Q6600 till en Q6700, lägg då istället de pengarna på en vettig kylning istället. Exempelvis en Thermalright Ultra-120 eXtreme och en tyst Nexusfläkt, eller Noctua för den delen eftersom du inte förefaller vara direkt priskänslig. Att klocka är en baggis och vips har du sedan något billigare, tystare och snabbare.
[Ja, har du en gång haft en tyst dator kommer du inte vilja ha annat.]

Ang moderkort så skulle jag säga att den enda anledningen att köpa ett SLI-kort är om du just tänkt köra SLI...kan ju vara vettigt för framtiden om inte annat.

Ang chassi så tror jag inte att det är något som helst fel på det du har föreslagit men, som nämnts ovan, med din budget kan det åtminstone vara intressant att titta på Lian Li. Corsair HX 620W är ett nätagg som både är tyst och levererar väl.

Slutligen, arbetar du med filer i ovan nämnd storlek _kan_ du bara inte ha för mycket minne i burken. Skaffa dig ett 64-bit OS och maxa minnet!

Lycka till! En ny burk är alltid en fröjd att bygga ihop!

NiXPhoenix
2007-10-26, 16:45
Tankarna är som sådana...
Moderkort + Grafikkort är jag mest osäkra på, pga för många modeller.
Smärtgränsen i pris går på 3000 för moderkort och 6500 för grafikkort.
Kommer inte köra nyare processor än den jag köper nu, vill ha DDR2.

Grafikkorten i 8800-serien följer i princip alltid referensdesign, i alla fall när det gäller GTS och GTX. Samma fläkt alltså, det som är det viktiga. :)

När det gälller moderkortet så kollade jag Evga 680i på Komplett och det kortet har ju en liten moderkortsfläkt. Oftast går det utmärkt att bara koppla ur den (brukar alltid låta en del från start, sen börjar de små 40-mmsfläktar nästan ofelbart skeva ganska snart, tidigare än de flesta andra fläktar
av nån anledning) men du kan ju satsa på ett kort som saknar den helt och hållet för att göra det lite enklare för dig. Med luftgenomströmningen du har i chassit så lär moderkortsfläkten göra minimal skillnad.

Nalfaren
2007-10-28, 18:09
Grafikkorten i 8800-serien följer i princip alltid referensdesign, i alla fall när det gäller GTS och GTX. Samma fläkt alltså, det som är det viktiga. :)

När det gälller moderkortet så kollade jag Evga 680i på Komplett och det kortet har ju en liten moderkortsfläkt. Oftast går det utmärkt att bara koppla ur den (brukar alltid låta en del från start, sen börjar de små 40-mmsfläktar nästan ofelbart skeva ganska snart, tidigare än de flesta andra fläktar
av nån anledning) men du kan ju satsa på ett kort som saknar den helt och hållet för att göra det lite enklare för dig. Med luftgenomströmningen du har i chassit så lär moderkortsfläkten göra minimal skillnad.

Hej, jag har 2 andra burkar som har moderkortsfläktar som skevat.
HATAR det problemet. Heheh. Jag har bytt en massa nu igen.

Inköpslistan just nu iaf :)
2 st. BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 14 440:-
Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 - 4 540:-
Asus Maximus Formula SE iX38 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX - 2 549:-
Gainward BLISS GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express - 4 980:-
2 st. ( 8gb) Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink - 4 080:-
Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA - 1 600:-
5 st. (raid5) Western Digital Caviar WD5000ABYS Raid Edition 500GB 7200rpm 16MB SATA2 - 5 000:- (prel 071031)
Antec P190 Advanced Super MidiTower inkl. 2 PSU - 3 249:-
Samsung SH-S202J/BEBN Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 20X DVD+R 8X DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK BULK IDE - 359:-
Windows Vista Ultimate 64-bit DVD Svensk OEM - 1 749:-
Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse Black - 660:-
Steel SteelKeys 6G, svenskt - 720:- (prel 071031)
Acoustic Energy Aego M 2.1 system White - 1 895:- (Best. vara, obekräftad leveranstid)
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail - 949:-

snartspensligvegan
2007-10-28, 18:15
Vad du skall ha fett grafikkort för vet jag inte, bra skärm och mycket minne är väl det som är viktigast.

Du har säkert valt bra komponenter osv men jag skulle vänta på nästa mac pro uppgradering och köpa den om jag ändå ville ha en maskin i den där prisklassen =P

Penryn skall väl släppas snart så det borde komma en uppgradering ganska snart.

Dyrare minnen i en sådan men å andra sidan kan du ju ha 16GB redan nu, vet inte vad det blir på nästa, eventuellt samma.

Nalfaren
2007-10-28, 18:15
Kan väl också, liksom någon annan redan påpekat, säga att det inte på något sätt kan anses vara värt att lägga ut de extra pengarna från en Q6600 till en Q6700, lägg då istället de pengarna på en vettig kylning istället. Exempelvis en Thermalright Ultra-120 eXtreme och en tyst Nexusfläkt, eller Noctua för den delen eftersom du inte förefaller vara direkt priskänslig. Att klocka är en baggis och vips har du sedan något billigare, tystare och snabbare.
[Ja, har du en gång haft en tyst dator kommer du inte vilja ha annat.]

Ja det låter bra, skall kolla upp detta ;)

Nalfaren
2007-10-28, 18:18
Vad du skall ha fett grafikkort för vet jag inte, bra skärm och mycket minne är väl det som är viktigast.

Du har säkert valt bra komponenter osv men jag skulle vänta på nästa mac pro uppgradering och köpa den om jag ändå ville ha en maskin i den där prisklassen =P

Hehe, jo. Men jag är en hardcore pc användare.
Gillar mac också. Men det räcker att ha som extradator för att
kolla mac-stöd på mina tjänster & produkter :)

Farsan däremot är Mactaliban, kör alltid senaste apple-produkterna så
får höra mycket tjat ;)

snartspensligvegan
2007-10-28, 18:19
"Den filen är på 6 gb psd. 40 gb tempfil och skitjobbig att jobba med."
Lär ju fungera bättre i ett OS där 64-bitversionen FAKTISKT FUNGERAR ;/

Lär ju vara en klar fördel att kunna klämma i 16GB ram också ;)

Sedan skall väl färgprofileringstjosanhoppsanhejsan fungerar bättre på mac, säger de som kan ;D

Skulle vara intressant att veta om CS3 är snabbare på mac eller inte, förr var det ju det, men nu har de ju inga processormässiga fördelar, å andra sidan har ju alla intelmacar SSE3 så man kan ju optimera för det åtminstone.

Tror FB-DIMM eventuellt är snabbare o så än DDR med. (Fast de skall väl ha nackdelar med, utöver priset.)

TwUG
2007-10-28, 21:13
Ja det låter bra, skall kolla upp detta ;)

För att ge dig någon form av referenspunkt:
Jag kör en Q6600@3,3GHz och jag har inte ens behövt höja den spänning som levereras till processorn, bara vrida på helt enkelt.
Det var inga problem att få den stabil i 3,5GHz heller, då fick jag däremot börja labba lite med spänningar osv.

På just denna burk har jag dessutom den kylare jag rekommenderade dig och en 1200rpm Noctua-fläkt.

High1ander
2007-10-28, 21:36
Nalfaren det ar trots allt du som vet bast hur du jobbar angande skarmkonfiguration. Men jag personligen skulle skaffa skarmar som ar sa bra de kan bli for "fargarbeten", jag hatar Apple men jag skulle isf valja deras Cinema HD.

Har du funderat nagot pa solid state harddiskar?

Kommer du stalla om grafikkorten sa de kommer fungera som Quadro-kort?

Inte for jag vet vilket OS du kor, men storsta vinsten du kommer fa kommer vara att kora 64-bit med maaaassssssssssa minne.

hahavaffan
2007-10-28, 21:42
Har du funderat nagot pa solid state harddiskar?Finns det ens för vanliga konsumenter än?

Nalfaren
2007-10-28, 21:44
Nalfaren det ar trots allt du som vet bast hur du jobbar angande skarmkonfiguration. Men jag personligen skulle skaffa skarmar som ar sa bra de kan bli for "fargarbeten", jag hatar Apple men jag skulle isf valja deras Cinema HD.

Har du funderat nagot pa solid state harddiskar?

Kommer du stalla om grafikkorten sa de kommer fungera som Quadro-kort?

Inte for jag vet vilket OS du kor, men storsta vinsten du kommer fa kommer vara att kora 64-bit med maaaassssssssssa minne.

Hey, jag de är fina. Jag är rätt inställd på dessa skärmar kommer ev. skaffa en
Eizo vid ett senare skede. Just nu vill jag ha två 24" :) Programmerar mycket
också förutom designarbete med mera.

Jag har inte gjort så mycket research på Solid state diskar, läst lite bara.
Får kolla mer.

Kommer att klocka en del, men då får inte prestandan bli lidande.
Kommer kika på både processor, minne och grafikkort.

Jag kommer köra Vista 64-bit med 8 gb minne.

Nalfaren
2007-10-28, 21:54
då får inte prestandan bli lidande skulle ju självklart vara stabiliteten.

snartspensligvegan
2007-10-28, 22:00
Vad skulle förtjänsten ligga i med solid statediskar sålänge han har massa minne? Fanns ju inte så stora sådana och om det är stora projekt lär ju psdfilerna äta disk? Att swappa på möjligtvis men de är ju tokdyra så lär ju vara bättre att spendera pengarna på riktigt minne?

High1ander
2007-10-29, 05:57
Vad skulle förtjänsten ligga i med solid statediskar sålänge han har massa minne? Fanns ju inte så stora sådana och om det är stora projekt lär ju psdfilerna äta disk? Att swappa på möjligtvis men de är ju tokdyra så lär ju vara bättre att spendera pengarna på riktigt minne?

Jag fragade om han hade kollat in pa det. Om han kollar vad solid state ar bra for sa kanske han kan se om det ar vart det. Jag rekommenderade inte att kopa det.

ETK_TIS
2007-10-29, 09:03
Hejsan, postade detta på ett annat mer dator-relaterat forum, men
de är sega på att svara, kanske kan man få ta del av kolozzeums samlade
vishet. Vad tror ni om nedanstående konfiguration?

Jag skall skaffa mig en kraftfullare arbetsdator, jag jobbar väldigt mycket
med grafik. Oftast 4-10 st 1-3 gb psd filer igång och Illustrator, Photoshop
och Word, winamp etc alltid igång. Jag har tittat på följande, kanske ni
kan tipsa om vad som är bra, vad jag bör byta ut etc

Tacksam för alla tips och råd.

2 st skärmar -
- BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 7300:-
~14600:-

Datorn
- Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED - m/fläkt - 4850.00:-
- XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 - 2.049:-
- XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit - 6.095:-
- Antec P190 Super Advanced Miditower, Ext. ATX, 1200W PSU, 200/120mm fläkt - 3.849:-
- Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM - 2150.00:-
- Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM - 3195.00:-
- Corsair QUAD2X 6400C5DHX DDR2 4096MB CL5 ,Fyra matchande 1GB E.P.P DHX Dimm's - 2.599:-
- Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail - 749.00:-
- NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Svart OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram) - 349.00:-
~ ca 23286:-

Tillbehör
- Logitech diNovo Edge Svensk trådlöst keyboard - 1.495:-
- Inform UPS, Guard LCD 1500 VA, Line Interactive, RS232, Data/DSL protection - 1.845:-
- Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse - 799.00:-

Vad tror ni, vad bör jag uppgradera, nedgradera, byta?
Har jag glömt något?

Vill gärna ha en Quad processor, men Q6700 och QX6700, extreme? och
alla nyare, vad är skillnaden på Extreme varianten t.ex.?

Kjam å tack.

Och varför kör du inte Mac ? http://www.apple.com/dk/macpro/

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/91254042/wo/mw3u6FnGvmWk2IYoLz32mV2czba/3.?p=0

Nalfaren
2007-11-11, 22:00
Hihi, datorn är beställd, i fredags.
Chassit + Vista skall komma in i lager på måndag, allt annat fanns i lager.
Så förhoppningsvis går ett rejält paket iväg till mig på måndag så att
jag har något att leka med på onsdag iaf :)

Har ändrat mig en massa gånger i min inköpslista, men som sådan blev
det iaf. Får hoppas att det blir bra till slut :)

- BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 7170:-
- BenQ FP241W 24" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 6ms Widescreen - 7170:-
- Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775- 2 249:-
- Asus Maximus Formula SE iX38 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX - 2 449:-
- BFG GeForce 8800Ultra 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express - 6 340:-
- Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink - 1990:-
- Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink - 1990:-
- Antec P190 Advanced Super MidiTower inkl. 2 PSU - 3 295:-
- Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA - 1 610:-
- Western Digital Caviar WD5000ABYS Raid Edition 500GB 7200rpm 16MB SATA2 - 1 000:-
- Western Digital Caviar WD5000ABYS Raid Edition 500GB 7200rpm 16MB SATA2 - 1 000:-
-Samsung SH-S202J/BEBN Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R - 359:-
- Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail - 795:-
- Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler - 595:-
- Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse Black - 660:-
- Acoustic Energy Aego M 2.1 system White - 1 895:-
- Windows Vista Ultimate 64-bit DVD Svensk OEM - 1 749:-
- Logitech UltraX Premium Keyboard - 269:-
- Arctic Silver 5 Premium Thermal Compound 3.5g - 99:-
- TDK CD-R 52X 80min/700Mb Cakebox 50-pack - 219:-
- Extra godis i samband med order
- Logitech diNovo Media Desktop Laser keyboard/mouse/remote, USB - 1700:-
- Powerware UPS 5110 Line Interactive, 1000VA, USB, Data/DSL protection - 2300:-
49 943:- (aj svider rejält, men får se det som en investering)

hahavaffan
2007-11-11, 22:03
Ja den blir inte slö precis :D

mystic[-_-]
2007-11-11, 22:03
Den viktiga frågan: Kommer du få 100 fps i cs? *whistle*

The_RobRoy
2007-11-11, 22:11
Nice Nalfaren, ska du köra RAID-5? :)

Nalfaren
2007-11-11, 22:12
Haha, jag hoppas ju på snabbt i spel.
Men hoppas på att spara in iaf 20 min om dagen i väntan på sparningar
och ändringar av stora arbetsfiler. Skall bli kul att köra 64-bit tror att alla
program och hårdvara skall finnas stöd för.
8 gb internminne, snabb systemdisk, raid0 på 1tb som tempdisk. 4 kärnor,
64-bit os... skall förhoppningsvis kännas stabilt ett tag :)

Nalfaren
2007-11-11, 22:14
Nice Nalfaren, ska du köra RAID-5? :)

Tänkte det först, men kommer köra raid0 på 2 diskar endast.
För att få upp hastigheten. Sedan hålla denna enhet tom förutom
för tempfiler av program samt kanske tillfälligt nedladdade filer.
Så kör jag de övriga 3 som vanliga lagringsdiskar. å så har jag
4-5 tb på 2 andra datorer (den jag kör nu bl.a) som extra dator
+ backup.

mats-
2007-11-11, 22:14
Nalfaren = :bow: