Visa fullständig version : Vintråden
Ärade medlemmar,
Mina damer och herrar i moderatorstaben,
mela,
Det har precis insetts att vi är i kritiskt behov av en vintråd.
I denna tråd diskuteras vin - och ingenting därtill.
Vintips, vinhistorier, diskussioner om vinframställning, olika vindistrikt - ja allt går bra så länge ämnet är vin.
Vindrickerskan mela får börja. Vad gillar du för viner, mela?
Tips på ett gott (rött.) vin i 300 kr-klassen till pasta med sås av stekt kycklingfilé och stekta champinjoner?
Ett vitt vin ifrån Sydafrika, som dock inte säljs på systemet, tyckte jag va gott.
Welmoad heter det, är ett Chenin Blancvin, kostade runt 20lappen där nere.
Drack det som mingelvin men kan tänka mig att det skulle passa till gravad lax.
bluelight
2007-10-22, 18:38
Förstår inte hur olika sorters vin kan passa till olika sorters mat, tycker alla vinsorter smakar näst intill likadant :/
Ryska_raketen
2007-10-22, 18:39
Tips på ett gott (rött.) vin i 300 kr-klassen till pasta med sås av stekt kycklingfilé och stekta champinjoner?
Åkesson
Masi Amarone Costasera. Godaste vinet som finns. Punkt. Till på köpet tror jag faktiskt det kan passa rätt bra till nämnda måltid, fast då går jag lite halvt på känn när jag rekomenderar det.
Åkesson
Tetran är fin i år!
Ett vitt vin ifrån Sydafrika, som dock inte säljs på systemet, tyckte jag va gott.
Welmoad heter det, är ett Chenin Blancvin, kostade runt 20lappen där nere.
Drack det som mingelvin men kan tänka mig att det skulle passa till gravad lax.
Ah! Chenin Blanc har riktigt jävla goda druvor. I Sydafrika (där de är mycket vanliga och lokalbefolkningen älskar dem) så heter de Steen. Mycket billigt för ett sådant gott vin. Har själv bara druckit ett sådant vin en gång och då i Berlin, men gravad lax låter definitivt som något som skulle kunna funka. Själv skulle jag gärna vilja se det ihop med sej, bakad potatis och aioli. Mums!
Ah! Chenin Blanc har riktigt jävla goda druvor. I Sydafrika (där de är mycket vanliga och lokalbefolkningen älskar dem) så heter de Steen. Mycket billigt för ett sådant gott vin. Har själv bara druckit ett sådant vin en gång och då i Berlin, men gravad lax låter definitivt som något som skulle kunna funka. Själv skulle jag gärna vilja se det ihop med sej, bakad potatis och aioli. Mums!
Vad ska du ha till potatisen och aiolin? Räkor? Du kan ju inte äta bara potatis och majonäs med lite vitlök ;)
Masi Amarone Costasera. Godaste vinet som finns. Punkt. Till på köpet tror jag faktiskt det kan passa rätt bra till nämnda måltid, fast då går jag lite halvt på känn när jag rekomenderar det.
Jo, Masi Amarone Costasera är helt klart mycket gott. Dock dyrare än 300 kr och passar nog tyvärr inte med pasta, dock gärna kött och potatis. Men helt klart mycket mycket gott! Säljs det på Systemet månne?
Vad ska du ha till potatisen och aiolin? Räkor? Du kan ju inte äta bara potatis och majonäs med lite vitlök ;)
Med sej, t.ex. gråsej. Gott som fan. Räkor is teh sux tyvärr. :em:
Dock mycket billigare än 300:- men Errázuriz Estate Pinot Noir smakar bra till pasta med biff och champinjoner. Det är så jag druckit det. Enligt systembolagets hemsida passar det tydligen till kycklingrätter också.
Förstår inte hur olika sorters vin kan passa till olika sorters mat, tycker alla vinsorter smakar näst intill likadant :/
Det är inte vinets smak i sig som gör att olika sorters vin passar till olika sorters mat, utan det handlar om hur vinet i kombination med maten smakar. Olika sorters vin förstärker olika sorters smaker.
Det är lite som med stenar. Vi människor tror att stenar är hårda. Men stenar är inte hårda. Hårdheten ligger inte i stenen och är därmed inte en av stenens inneboende egenskaper, utan hårdheten är ett resultat av mötet mellan våra händer, stenen, våra nerver och hur våra hjärnor tolkar det hela.
Samma sak är det med vin. Allt handlar om mötet, låt det vara mötet mellan tungan och vinet, vinet och köttet eller tungan, vinet och köttet.
Dock mycket billigare än 300:- men Errázuriz Estate Pinot Noir smakar bra till pasta med biff och champinjoner. Det är så jag druckit det. Enligt systembolagets hemsida passar det tydligen till kycklingrätter också.
Aldrig smakat Errázuriz' Pinot Noir. Pris?
MasterChief
2007-10-22, 18:49
Jag är väldigt svag för Pinot Noir viner. Nu har ju den druvan ett oerhört spann i bouquet men jag blir sällan missnöjd. Självklart är den gamla världens svindyra Pinot Noir viner fantastiska men sällan något man får njuta av. Tycker dock att nya världen har förvaltat druvan bra och framställt några riktigt fina såsom Fetzer.
Ryska_raketen
2007-10-22, 18:50
Bolio jag vet inte om det föll en skugga för dina ögon, kanske var någon som la en apelsin på ögat? Men varjefall. Åkesson kan jag rekommendera.
Aldrig smakat Errázuriz' Pinot Noir. Pris?
89:- för 750ml.
Det är ett billigt vin, men jag gillar det :)
Jag är väldigt svag för Pinot Noir viner. Nu har ju den druvan ett oerhört spann i bouquet men jag blir sällan missnöjd. Självklart är den gamla världens svindyra Pinot Noir viner fantastiska men sällan något man får njuta av. Tycker dock att nya världen har förvaltat druvan bra och framställt några riktigt fina såsom Fetzer.
Jag är inte ett stort fan av Pinor Noir måste jag erkänna, men är helt och hållet beredd att revidera den åsikten. Vad går en fin (inte för dyr) Fetzer loss på?
89:- för 750ml.
Det är ett billigt vin, men jag gillar det :)
Skall köpa imorgon och dricka till pastan. Bara för din skull.
Skall köpa imorgon och äta till pastan. Bara för din skull.
Slå mig inte alltför hårt om du inte gillar det. :em:
Bolio jag vet inte om det föll en skugga för dina ögon, kanske var någon som la en apelsin på ögat? Men varjefall. Åkesson kan jag rekommendera.
Vad är Åkesson för något? Jag dricker inte bag-in-box.
Slå mig inte alltför hårt om du inte gillar det. :em:
Nejdå. Tror säkert jag gillar det. Dricker för mycket Shiraz/Syrah ändå. Alltid bra att vidga sina vyer...
hahavaffan
2007-10-22, 18:59
I Australien drack jag rätt mycket vin. En fin rackare än Stanley Fresh Dry White, som går för ungefär 50 svenska kronor och då ingick det 4,4 liter vin. Det varnades på sidan av lådan för spår av nötter, fiskägg, mjölkprodukter och även nåt annat äckelpäckel. Men ack så gott det var.
http://www.stanleywines.com.au/images/stanley_product3.jpg
http://www.stanleywines.com.au/images/stanley_product5.jpg
Kan varna för ett vin också.
Kanonkop Kadette ifrån sydafrika.
Ett riktigt rökigt vin. Det både luktar och smakar cigarrfimp och det riktigt krampar i munnen när man dricker det.
Kan varna för ett vin också.
Kanonkop Kadette ifrån sydafrika.
Ett riktigt rökigt vin. Det både luktar och smakar cigarrfimp och det riktigt krampar i munnen när man dricker det.
Vad för slags vin är det? Jag hatar överdrivet rökigt. Usch. Eller överdrivet strävt. Get a grip winemakers!
Vad för slags vin är det? Jag hatar överdrivet rökigt. Usch. Eller överdrivet strävt. Get a grip winemakers!
Kadette står som druvsort.
Men det är riktigt riktigt räligt.
MasterChief
2007-10-22, 19:04
Jag är inte ett stort fan av Pinor Noir måste jag erkänna, men är helt och hållet beredd att revidera den åsikten. Vad går en fin (inte för dyr) Fetzer loss på?
150 spänn. Gillar Fetzers viner, äved deras Zinfandel/Shiraz.
Min största vinupplevelse är dock när jag satt på en liten gata i Rom med min älskade fru. Det var en varm kväll och vi var trötta i kroppen efter en lång härlig dag med strosande på Roms gator. Sen en sväng till hotellet och en varm dusch kombinerat med lite intim kärlek. Fyllda av värme och lycka gick vi ner till den lilla restaurangen och tog in en enkel men mycket vällagad pasta och en flaska simpel Sangiovese. Inget slår smakupplevelsen av det vinet.
Inramningen betyder mycket.
Min största vinupplevelse är dock när jag satt på en liten gata i Rom med min älskade fru. Det var en varm kväll och vi var trötta i kroppen efter en lång härlig dag strosande på Roms gator. Sen en sväng till hotellet och en varm dusch kombinerat med lite intim kärlek. Fyllda av värme och lycka gick vi ner till den lilla restaurangen och tog in en enkel men mycket välagad pasta och en flaska simpel Sangiovese. Inget slår smakupplevelsen av det vinet.
*cupid*
Kadette står som druvsort.
Men det är riktigt riktigt räligt.
Kadette? Never heard of. Rätt okänt antar jag? (Kanske förklarligt med tanke på dina erfarenheter iofs.)
Kadette? Never heard of. Rätt okänt antar jag? (Kanske förklarligt med tanke på dina erfarenheter iofs.)
Aldrig hört talas om det heller, så jag har ingen aning. Men det står som druvsorten på systembolagets hemsida iaf. Får väl gå in i en butik och prata med dem eller inga öl,vin&spritsnubben på Servera.
Jo, Masi Amarone Costasera är helt klart mycket gott. Dock dyrare än 300 kr och passar nog tyvärr inte med pasta, dock gärna kött och potatis. Men helt klart mycket mycket gott! Säljs det på Systemet månne?
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2345&Butik=0&SokStrangar=
250Kr för en flaska.
Kött är kanske att rekomendera, fast för egen del föredrar jag det faktiskt med något lite sötare och lättare. Sen kanske jag blir utfryst av vinkännare världen över, men vad gör det när jag hittat en sådan fulländad njutning...
Aldrig hört talas om det heller, så jag har ingen aning. Men det står som druvsorten på systembolagets hemsida iaf. Får väl gå in i en butik och prata med dem eller inga öl,vin&spritsnubben på Servera.
Säker på att vinet inte var korksjukt då? Det låter ju nästan så...
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2345&Butik=0&SokStrangar=
250Kr för en flaska.
Kött är kanske att rekomendera, fast för egen del föredrar jag det faktiskt med något lite sötare och lättare. Sen kanske jag blir utfryst av vinkännare världen över, men vad gör det när jag hittat en sådan fulländad njutning...
Sant. Även detta vin skall provas för övrigt. Vi måste helt klart bilda kolozzeums vinklubb förresten.
Säker på att vinet inte var korksjukt då? Det låter ju nästan så...
Det ska vara ett väldigt rökigt vin. Smakar från 4 olika flaskor från 4 olika lådor. Alla smakade gift.
Det ska vara ett väldigt rökigt vin. Smakar från 4 olika flaskor från 4 olika lådor. Alla smakade gift.
*spy*
MasterChief
2007-10-22, 19:11
Kadette verkar ha fått bra betyg:
http://www.vinguiden.com/vintips/?inc=veckansvin&v=0735
Var i Bourgogne -94 och begravde svärfar, bodde då i Beaune 1 vecka, helt otroligt fint, drack vin i mängder och besökte en del vinslott runt det området, när man tar en sådan där tur ner i vinkällarna så fick man i slutet provsmaka alla sorter dom hade, fast klockan bara var vid 11.00 så var man rejält plakat då man kom upp ur källaren, hehehe. Själv så föredrar jag nog rött framför vitt. Frugan fick ärva en vinkällare i Montreal efter sin far, där fanns riktiga dyrgripar, en del från 1969 m.m. det var på gränsen till att vara drickbart, men om man hällde upp det i en stor tillbringare och lät det lufta 30-60 min så var det inga problem att dricka.
Julen 1997 tror jag vi tömde 15 flaskor på 10 pers riktigt gammalt vin.
*spy*
precis
Kadette verkar ha fått bra betyg:
http://www.vinguiden.com/vintips/?inc=veckansvin&v=0735
Ja det finns ju de som gillar rökiga viner.
Där fick vi druvsorterna också
Personligen gillar jag inte alls överdrivet rökiga viner som sagt. Vad för syrah/shiraz gillar ni då? Runt 150-200 spänn.
Personligen gillar jag inte alls överdrivet rökiga viner som sagt. Vad för syrah/shiraz gillar ni då? Runt 150-200 spänn.
Jag gillar de billiga vinerna :Virro
Men Penfolds Koonunga Hill Shiraz Cabernet är riktigt gott.
Vi måste helt klart bilda kolozzeums vinklubb förresten.
Jag är på. Måste dock öva upp smaklökarna och alkoholtoleransen först...
Jag är på. Måste dock öva upp smaklökarna och alkoholtoleransen först...
Det är onödigt. *whistle*
Det är onödigt. *whistle*
Så säger du bara för att du vill "diskutera konspirationsteorier" med en försvarslös Yes! :(
Så säger du bara för att du vill "diskutera konspirationsteorier" med en försvarslös Yes! :(
Jag tål inte heller alkohol så det kan säkert vara en väldigt intressant diskussion.
AFanatic
2007-10-22, 19:31
Sydafrikanska shiraz är nästintill oslagbart. En personlig favorit:
Bellingham Shiraz (ca 90 kr)
Priset är för det mesta betydelselöst. Ett bra exempel är till exempel det sydafrikanska vitt mousserande som inte ens de bästa vinkännarna kan känna skillnad på från en äkta champagne. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på sydafrikanen, men det får ni leva med.
Det är heller aldrig fel med ett uns av viogner i shiraz-viner.
Då kan det förstås bli intressant... fast är det inte bara soussar som super sig redlösa på rödvin?
Då kan det förstås bli intressant... fast är det inte bara soussar som super sig redlösa på rödvin?
Jag kan inte dricka rödvin om jag ska vara social. Blir sängliggande med migrän.
Så det får vara vitt för min del ;)
Är du pimp? Vitt vin är bara okej om man är pimp.
Och för att inte förstöra bolios fina tråd helt; några tips på vitt vin som faktiskt kan anses vara gott?
Jag gillar de billiga vinerna :Virro
Men Penfolds Koonunga Hill Shiraz Cabernet är riktigt gott.
Cabernet skrämmer mig. *popcorn*
Priset är för det mesta betydelselöst. Ett bra exempel är till exempel det sydafrikanska vitt mousserande som inte ens de bästa vinkännarna kan känna skillnad på från en äkta champagne. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på sydafrikanen, men det får ni leva med.
Bellingham har jag två flaskor av. Dumpa Ogge snälla. Det måste bli vi.
Jag har en Barolo - Antologia Dei Vini Piemontesi från 2002 som jag sparat en tid. Någon som druckit det och har någon aning om den är god?
Jag har en Barolo - Antologia Dei Vini Piemontesi från 2002 som jag sparat en tid. Någon som druckit det och har någon aning om den är god?
Nej, men jag har en kompis som har en sån, dock inte från 2002. Kan höra med henne.
Nej, men jag har en kompis som har en sån, dock inte från 2002. Kan höra med henne.
Kanon! Gör gärna det.
Bellingham har jag två flaskor av. Dumpa Ogge snälla. Det måste bli vi.
:(
Då får jag dricka min Château Pétrus själv.
Här kommer lite vintips:
Världens bästa carmenérevin: Terrunyo Carmenére (gärna 2002 eller 2004). Ett vin som borde kostat många hundralappar mer. Finns bl a i danmark för mycket bra pris.
Det bästa spanska vinet (enligt mig och några snobbtidningar): Altos de Luzon 2003. Finns i Danmark och på systemet. Också mycket billigare än det borde vara. Drack det till lite hårdostar häromdagen och det var en helt underbar kombination.
Till sist en annan favorit: Plaisir de Merle Grand Plaisir eller deras cabernet på magnum (-98 om ni får tag på den).
Hinner tyvärr inte skriva mer om vinerna just nu, men om någon undrar mer så ger jag gärna en mer utförlig beskrivning.
/Jazz
Min största vinupplevelse är dock när jag satt på en liten gata i Rom med min älskade fru. Det var en varm kväll och vi var trötta i kroppen efter en lång härlig dag med strosande på Roms gator. Sen en sväng till hotellet och en varm dusch kombinerat med lite intim kärlek. Fyllda av värme och lycka gick vi ner till den lilla restaurangen och tog in en enkel men mycket vällagad pasta och en flaska simpel Sangiovese. Inget slår smakupplevelsen av det vinet.
Vackert, verkligen.
Men det klart det var en bra inramnig, det var ju Italien. Det är för lite Italien i denna tråd. Nu har jag visserligen inte köpt vin på ett år men brukade ibland göra det förr, och då gick efter inget annat än ursprungsland. Italien är cykel. Vin från Italien är cykel. Sen gav jag ändå oftast bort flaskan bara för att verka snofsig när man var bjuden någonstans. Nuförtiden är jag dock aldrig njuden någonstans.
Så, lite tips på Italienska viner som även är goda vill jag ha
MasterChief
2007-10-23, 09:42
Vackert, verkligen.
Men det klart det var en bra inramnig, det var ju Italien. Det är för lite Italien i denna tråd. Nu har jag visserligen inte köpt vin på ett år men brukade ibland göra det förr, och då gick efter inget annat än ursprungsland. Italien är cykel. Vin från Italien är cykel. Sen gav jag ändå oftast bort flaskan bara för att verka snofsig när man var bjuden någonstans. Nuförtiden är jag dock aldrig njuden någonstans.
Så, lite tips på Italienska viner som även är goda vill jag ha
En klassisk favorit som alltid går hem är Masi Campofiorin, nummer femtioetttjuugotrrre, nittionioo rrriksdalerrr.
Det är Italien. Det är Colnago. Det är Sonus Faber.
(Ett försök att skriva som Frithiofsson låter. Det låter bra i mitt huvud i alla fall).
machine gun
2007-10-23, 14:52
California Cline Zinfandel 2005, USA är ett av de godaste röda viner jag smakat. Måltiden det serverades till var en ricottafylld ravioli med tryffelgräddsås och Karl-johansvamp med rostade primörer. Kan verkligen rekommenderas!
En klassisk favorit som alltid går hem är Masi Campofiorin, nummer femtioetttjuugotrrre, nittionioo rrriksdalerrr.
(Ett försök att skriva som Frithiofsson låter. Det låter bra i mitt huvud i alla fall).
Om!
Jag borde börja dricka mer vin bara för att få gnugga mig lite mer mot den italienska kulturen.
http://www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Kartbok/Italien/
bertbert
2007-10-23, 15:14
Ett mycket bra vin, som jag verkligen gillar! :thumbup:
Montalcino di Brunello går inte av för hackor heller
Jag har en akut fårga här. Hur länge håller sig öppnat vin på flaska med skruvkork?
Det jag vill veta är alltså hur lång tid efter att man ar öppnat en flaska med skruvkork kan man dricka det?
Jag har en akut fårga här. Hur länge håller sig öppnat vin på flaska med skruvkork?
Det jag vill veta är alltså hur lång tid efter att man ar öppnat en flaska med skruvkork kan man dricka det?
Om det stått i kylen efter öppnandet så skulle jag säga högst 2 dagar.
/Jazz
Det kan hålla sig rätt så länge, faktiskt. Jag drack ett som varit öppnat i 2 veckor :Virro
Det kan hålla sig rätt så länge, faktiskt. Jag drack ett som varit öppnat i 2 veckor :Virro
Hahaha, och det smakade inte vinäger?
1 vecka kan man spara vin om man anstränger sig lite. Antingen fyller man upp resterande vin på mindre flaska så att det finns så lite syre kvar i flaskan som möjligt, eller så använder man vaccumkork. Är man riktigt hardcore så fyller man flaskan med kväve (som tränger undan allt syre) men då ska det nog vara ett väldigt speciellt vin.
/Jazz
Hahaha, och det smakade inte vinäger?
1 vecka kan man spara vin om man anstränger sig lite. Antingen fyller man upp resterande vin på mindre flaska så att det finns så lite syre kvar i flaskan som möjligt, eller så använder man vaccumkork. Är man riktigt hardcore så fyller man flaskan med kväve (som tränger undan allt syre) men då ska det nog vara ett väldigt speciellt vin.
/Jazz
Nej det smakade som det smakar nyöppnat. Var rosévin med skruvkork som var väl påskruvad gick det fint.
Nej det smakade som det smakar nyöppnat. Var rosévin med skruvkork som var väl påskruvad gick det fint.
Men då måste det varit nästan en full flaska? Just rosévin förlorar väldigt snabbt sin friskhet när de är öppnade.
/Jazz
Men då måste det varit nästan en full flaska? Just rosévin förlorar väldigt snabbt sin friskhet när de är öppnade.
/Jazz
Jo, hade bara tagit ett glas.
AFanatic
2007-10-24, 18:19
Var det portvin då eller? :D
Fan mela...max 1-3 dagar, sedan är ett vanligt rödvin odrickbart.
Var det portvin då eller? :D
Fan mela...max 1-3 dagar, sedan är ett vanligt rödvin odrickbart.
Rödvin klarar sig rätt så bra om man trycker ner korken ordentligt och ställer in det i kylen.
machine gun
2007-10-24, 21:38
Vi har en sån vakuumkorkgrej, då håller det sig minst en vecka utan problem.
En fråga till er som har bättre koll på vin och de glas man dricker detta ur.
I Form (jepp, jag läste en designtidning, må mina glasögon bli fyrkantiga) läste jag för ett tag sedan en lovprisande notis om Iittalas nya serie vinglas som "anammar Sydeuropas sätt att dricka vin på; avslappnat och enkelt" och blev lite sugen.
De viner jag dricker kostar sällan mycket mer än hundringen, och jag har inte de allra mest utvecklade smaklökar även om jag kan uppskatta ett gott och rött vin, så jag börjar funta på om jag inte har mer ut av dess glas än ett traditionella vinglas. Kanske främst för att jag inte gillar tunna sköra glas mot mina läppar. Det ger mig visst obehag. Det blir dessutom givetvis den versionen i klarglas, ety jag gillar vinfärg, och att sitta och titta på vinfärg.
Sedan gillar jag Iittala skarpt. Så saken borde vara klar, men jag vill ändå höra synpunkter från de som lägger lite mer kärlek i alla delar av vinupplevelsen. Hur mycket förlorar jag av doftupplevelse när jag inte har en stor kupa att veva runt vinet i (ange i allmänt vedertagen doftupplevelse-enhete)? Hur pass dissad blir jag ifall en vinkännare blir bjuden på ett glas vin i dessa styggelser?
http://www.finnishdesignshop.com/images/ote_clear36cl_tk.jpg
Finish Design: Iittala (http://www.finnishdesignshop.com/ote-wineglass-36cl-clear-set-p-2398.html?osCsid=lk8fprrks8dk8hcjhtt2c77bn6?langua ge=en&country=81)
Rödvin klarar sig rätt så bra om man trycker ner korken ordentligt och ställer in det i kylen.
Det hänger väldigt mycket på vad det är för vin och hur mycket det är kvar i flaskan. Testa att göra det med ett vin som har några år på nacken, du kommer nog inte att bli positivt överraskad. Särskilt inte om det är mycket syre i flaskan.
En fråga till er som har bättre koll på vin och de glas man dricker detta ur.
I Form (jepp, jag läste en designtidning, må mina glasögon bli fyrkantiga) läste jag för ett tag sedan en lovprisande notis om Iittalas nya serie vinglas som "anammar Sydeuropas sätt att dricka vin på; avslappnat och enkelt" och blev lite sugen.
De viner jag dricker kostar sällan mycket mer än hundringen, och jag har inte de allra mest utvecklade smaklökar även om jag kan uppskatta ett gott och rött vin, så jag börjar funta på om jag inte har mer ut av dess glas än ett traditionella vinglas. Kanske främst för att jag inte gillar tunna sköra glas mot mina läppar. Det ger mig visst obehag. Det blir dessutom givetvis den versionen i klarglas, ety jag gillar vinfärg, och att sitta och titta på vinfärg.
Sedan gillar jag Iittala skarpt. Så saken borde vara klar, men jag vill ändå höra synpunkter från de som lägger lite mer kärlek i alla delar av vinupplevelsen. Hur mycket förlorar jag av doftupplevelse när jag inte har en stor kupa att veva runt vinet i (ange i allmänt vedertagen doftupplevelse-enhete)? Hur pass dissad blir jag ifall en vinkännare blir bjuden på ett glas vin i dessa styggelser?
Finish Design: Iittala (http://www.finnishdesignshop.com/ote-wineglass-36cl-clear-set-p-2398.html?osCsid=lk8fprrks8dk8hcjhtt2c77bn6?langua ge=en&country=81)
Jag är ingen vinkännare direkt men gillar när det är gott.
Jag har liknande glas som du har men inte lika dyra. Dom brukar jag dricka rosévin i ute på balkongen en härlig sommardag.
Varför inte dricka ett vitt vin i dom i soffan medan du snackar skit med en kompis? (eller en söt tjej *w*)
Tyvärr går du nästan miste om hela doftupplevelsen i ett sådant glas. Öppningen måste iaf vara lite mindre än 'midjan' för att stänga in och koncentrera dofterna till näsan. Lukten är ju en väldigt stor del av smaken vilket gör att vinet inte alls smakar lika mycket i ett öppet glas. Samma sak gäller för whisky; Skaffa riktiga provarglas för att få fram all smak.
/Jazz
Jag brukar föredra att dricka whisky i kupor av den anledningen. Förmodligen ämnade för cognac, men jag gillar inte att dricka i "vanliga" whiskyglas.
När vi var uppe med jobbet till Åre V11 så käkade vi på buustamon.
När vinet skulle beställas in så hetsades chefen Aka plånboken att det var Amarone som gällde, med en prislapp på en tusenlapp per flaska tyckte han att det inte var prisvärt. Det tyckte vi. :cool:
Amarone och alltid amarone. Jag älskar en bra amarone, men inte till vad som helst. Ett vin som går på tusenlappen på en restaurang behöver ju inte kosta mycket mer än 2-300 spänn på bolaget.
För övrigt tycker jag också att Amarone Costasera är kanongod. I den prisklassen, eller billigare till och med, skulle jag vilja slå ett slag för Alpha Zeta ("A Amarone"). Hemskt trevligt vin.
I den prisklassen, eller billigare till och med, skulle jag vilja slå ett slag för Alpha Zeta ("A Amarone"). Hemskt trevligt vin.
Hoppas att min syster tycker likadant, för just en sådan skall hon få av mig idag när hon fyller år.
Det där är bara skitsnack. Folk verkar tro att vissa skitviner är fynd bara för att de kostar som ett tuggummipaket. I verkligheten korrelerar priset ofta väldigt väl relativt kvaliteten. Visst finns det väl undantag - i synnerhet bland viner från välrenommerade distrikt - men några astronomiska prisvärdhetsskillnader är det definitivt inte.
Att vissa viner kostar astronomiska summor pengar (DRC-viner och vissa Pomerolviner [Château Pétrus i synnerhet]) beror helt enkelt på att de är jävligt eftertraktade. Jacob's Creek är det inte.
AFanatic
2008-05-02, 22:58
Det där är bara skitsnack. Folk verkar tro att vissa skitviner är fynd bara för att de kostar som ett tuggummipaket. I verkligheten korrelerar priset ofta väldigt väl relativt kvaliteten. Visst finns det väl undantag - i synnerhet bland viner från välrenommerade distrikt - men några astronomiska prisvärdhetsskillnader är det definitivt inte.
Att vissa viner kostar astronomiska summor pengar (DRC-viner och vissa Pomerolviner [Château Pétrus i synnerhet]) beror helt enkelt på att de är jävligt eftertraktade. Jacob's Creek är det inte.
Skitviner kan aldrig bli fynd oavsett vad de kostar. Däremot kan man hitta bra viner i lägre prisklasser, jämfört med vad folk förväntar sig av dessa viner. Det är heller inte skitsnack att kännarna inte känner skillnad på det mousserande som jag åsyftade. Det gjordes ett test för några år sedan och det var inte en enda som satte rätt.
I verkligheten driver Asien upp priserna och den prisstegringen korrelerar inte med kvaliteten.
Priset har ingen betydelse så länge vinet är gott, oavsett jordmån, nederbörd, sol och vind samt namnet på distriktet och gården etc.
...Eller vi kan också säga att alla viner är inte för alla näsor och munnar...
Skitviner kan aldrig bli fynd oavsett vad de kostar. Däremot kan man hitta bra viner i lägre prisklasser, jämfört med vad folk förväntar sig av dessa viner. Det är heller inte skitsnack att kännarna inte känner skillnad på det mousserande som jag åsyftade. Det gjordes ett test för några år sedan och det var inte en enda som satte rätt.
I verkligheten driver Asien upp priserna och den prisstegringen korrelerar inte med kvaliteten.
Priset har ingen betydelse så länge vinet är gott, oavsett jordmån, nederbörd, sol och vind samt namnet på distriktet och gården etc.
...Eller vi kan också säga att alla viner är inte för alla näsor och munnar...
Jag har bevittnat blindprovningar av mousserande viner där vissa personer prickat rätt på alla provade sorter. I ett fall så många som 20 stycken, trots att i princip alla regioner och prisklasser var representerade. Vid en annan blindprovning, där deltagarna inte ens visste vilka drycker som provades, kunde två deltagare lista ut vilken region samtliga 8 mousserande viner härstammade från. Det är heller ingen slump att världens främsta kännare ger världens dyraste viner skyhöga poäng gång på gång i tester där de inte vet vad som provas.
Asien har pressat upp priserna på de dyraste vinerna under många år. Huruvida kvaliteten korrelerar gentemot priset är givetvis subjektivt, men eventuella försök att hitta ett billigt vin som får höga tasting notes av erkända kännare kommer att misslyckas. Att påstå att den gamla bubblan i garaget är "bättre" än en ny Ferrari är nämligen bara löjligt :)
Du får gärna exemplifiera ditt påstående med några billiga kanonviner.
Amarone och alltid amarone. Jag älskar en bra amarone, men inte till vad som helst. Ett vin som går på tusenlappen på en restaurang behöver ju inte kosta mycket mer än 2-300 spänn på bolaget.
För övrigt tycker jag också att Amarone Costasera är kanongod. I den prisklassen, eller billigare till och med, skulle jag vilja slå ett slag för Alpha Zeta ("A Amarone"). Hemskt trevligt vin.
Druckit något från Guiseppe Quintarelli eller Romano Dal Forno?
Druckit något från Guiseppe Quintarelli eller Romano Dal Forno?
Namnkunniga om inte annat, men jag vet faktiskt inte exakt vad de ligger bakom så jag kan inte svara på det. Förmodligen inte, eftersom det säkert är för dyrt ;) Men hur är det, representerar Quintarelli och Dal Forno inte ganska olika stilar av amaronetillverkning?
Namnkunniga om inte annat, men jag vet faktiskt inte exakt vad de ligger bakom så jag kan inte svara på det. Förmodligen inte, eftersom det säkert är för dyrt ;) Men hur är det, representerar Quintarelli och Dal Forno inte ganska olika stilar av amaronetillverkning?
jf E Qjipafewjpfaejafejafjasf. Skrev ett långt inlägg, gick bakåt och fick inte tillbaka det jag skrivit när jag klickade framåt igen *grr* *grr*
Drar några tips igen:
Om du inte är villig att slänga ut runt 2500 spänn på ett amarone så finns det givetvis bra alternativ. Ett urval:
Tommaso Bussola (årgång 2000 fanns/finns på systembolaget). Går lös på runt 950 spänn.
Viviani Casa dei Bepi (finns på systemet ibland. Leta efter årgång 2000, 2001 eller 2003). Kostar runt 700 kronor.
Campo San Paolo (årgång 2001 finns på systemet för tillfället). Kostar runt 600 spänn.
Bertani (2000 finns på systembolaget). Kostar runt 750 har jag för mig.
Masi Mazzano (finns inte på systemet). Leta efter årgång 2000, 2001 och 2003. Går att få tag på via vinhandlare över internet till ganska bra pris (~500).
Terre di Cariano (2004 finns på systembolaget). Billigt men ganska bra vin. Kostar under 300.
Om du köper lite billigare viner så kan du passa på att leta efter årgång 1997, 2000, 2001 och 2004. Undvik 2002. 2006 och 2007 antas bli mycket bra årgångar när de lanseras.
Grrr. Går inte ens att edita.
Man brukar säga att Quintarellis viner är mer "klassiska och robusta" medan Dal Fornos är "hedonistiska och moderna". Varför Quintarellis inte skulle vara hedonistiska har jag dock ingen aning om :)
Anledningen till att jag undrade var att du underförstått hävdade att du köpte vin på restaurang. Om man är villig att pynta ~1000 spänn för ett mediokert vin på restaurang så kan man väl betala lite till för att dricka ett underbart vin hemma :D
Stort tack för alla tipsen! Du har så rätt så, jag pyntar gärna lite extra för ett bra vin. Det är lätt att motivera köpet när man jämför med krogpriser ;)
Masi Mazzano har jag fått på en provning tror jag, men jag kan inte minnas hur det var. Det blir lätt att ta reda på!
Stort tack för alla tipsen! Du har så rätt så, jag pyntar gärna lite extra för ett bra vin. Det är lätt att motivera köpet när man jämför med krogpriser ;)
Masi Mazzano har jag fått på en provning tror jag, men jag kan inte minnas hur det var. Det blir lätt att ta reda på!
:) Så, har du själv några vintips att bjussa på?
Hoppas att min syster tycker likadant, för just en sådan skall hon få av mig idag när hon fyller år.
Vad tyckte systern din?
AFanatic
2008-05-04, 09:03
Jag har bevittnat blindprovningar av mousserande viner där vissa personer prickat rätt på alla provade sorter. I ett fall så många som 20 stycken, trots att i princip alla regioner och prisklasser var representerade. Vid en annan blindprovning, där deltagarna inte ens visste vilka drycker som provades, kunde två deltagare lista ut vilken region samtliga 8 mousserande viner härstammade från. Det är heller ingen slump att världens främsta kännare ger världens dyraste viner skyhöga poäng gång på gång i tester där de inte vet vad som provas.
Asien har pressat upp priserna på de dyraste vinerna under många år. Huruvida kvaliteten korrelerar gentemot priset är givetvis subjektivt, men eventuella försök att hitta ett billigt vin som får höga tasting notes av erkända kännare kommer att misslyckas. Att påstå att den gamla bubblan i garaget är "bättre" än en ny Ferrari är nämligen bara löjligt :)
Du får gärna exemplifiera ditt påstående med några billiga kanonviner.
Klart att de är duktiga - det är inte något som ifrågasätts - däremot finns det en övertro på dyra viner. De bästa sommelier (till exempel) har inte rätt alla gånger, därför ska man också ta bedömningar med en nypa salt.
Bra viner hittar man oberoende av prisklass - det beror på smak och förmåga till urskiljning och är således högst individuellt.
Vad är billigt?
1999 Guado al Tasso (Antinori)
1999, 2000 Capitel de'Roari
2001, 2003 och tidigare, Brunello di Montalcino (Val di Suga)
Barolo-viner kan vara en guldgruva om man hittar rätt i årgångar och producenter.
Cono Sur-viner är lättillgängliga och där kan man hitta oväntat bra viner. Ojämna årgångar dock.
1998 Coto de Imaz (även Gran Reserva fast senare)
Gérard Bertrand hade ngn syrah-blandning inne för ett par år sedan kommer tyvärr inte ihåg årgång. Ska se ifall jag kan ta reda på vilket vin det var.
2004 Joseph Phelps Cabernet Sauvignon, Napa Valley
2005 Tritium Vendimia Seleccionada (väldigt otippad)
Tuida Merlot & Cabernet Sauvignon (än mer otippad)
Ovan finns såväl kycklingviner som stekviner (läs vilt om du vill, men hela meningen kan tolkas).
http://www.youtube.com/watch?v=zKtZrv7rlfA
http://www.youtube.com/watch?v=4K4LdJlisvw&NR=1
Hur länge håller ett portvin efter att man öppnat flaskan?
AFanatic
2008-05-25, 14:26
Några veckor, men det ska ju helst drickas upp så nära öppningsdatumet som möjligt. Detta pga att alkoholhalten trots allt är ganska låg och därför står sig inte vinet så länge.
Några veckor, men det ska ju helst drickas upp så nära öppningsdatumet som möjligt. Detta pga att alkoholhalten trots allt är ganska låg och därför står sig inte vinet så länge.
Jag misstänkte det.... bara att hälla ut "skiten" :(
Hur länge har det varit öppnat?
shut teh face
2008-05-25, 14:30
Jag frågade min flickväns kille som är självutnämnd vinexpert, han säger att det kan vara allt ifrån 1 dag till 5 år. Ingen idé att gissa. Beror på temperatur, kvalite på flaskan, etc etc etc. Mitt tips är att testa ifall det smakar okej. =)
Jag frågade min flickväns kille som är självutnämnd vinexpert
Var det där något slags cirkelreferens?
shut teh face
2008-05-25, 14:38
Var det där något slags cirkelreferens?
Oj, jag menar min systers. :D
Hur länge har det varit öppnat?
ena har varit öppen i typ 3 månader, de två andra i 1 månad... cirkus
Jag frågade min flickväns kille som är självutnämnd vinexpert, han säger att det kan vara allt ifrån 1 dag till 5 år. Ingen idé att gissa. Beror på temperatur, kvalite på flaskan, etc etc etc. Mitt tips är att testa ifall det smakar okej. =)
okay, får lukta på dem...
Oj, jag menar min systers. :D
Annars var det ju ett snyggt sätt att maskera att det egentligen var dina åsikter som självutnämnd vinexpert du delade med dig av. Eller månne freudansk incest.
AFanatic
2008-05-25, 15:44
Nja, som redan nämnts - lukta på vinet. Det har stor betydelse vilken alkoholhalt det är för att det ska hålla sig.
Visst, ett trettonprocentigt rödvin kan förstöras på en dag om det står i solen, men det kan lika gärna förstöras om man får för sig att lagra det i fem år.
Ett portvin är mer tåligt och kan naturligtvis stå sig längre om det förvaras som sig bör. Förslutet, svalt och mörkt kan ses som ledord i framtiden mela. ;)
Nja, som redan nämnts - lukta på vinet. Det har stor betydelse vilken alkoholhalt det är för att det ska hålla sig.
Visst, ett trettonprocentigt rödvin kan förstöras på en dag om det står i solen, men det kan lika gärna förstöras om man får för sig att lagra det i fem år.
Ett portvin är mer tåligt och kan naturligtvis stå sig längre om det förvaras som sig bör. Förslutet, svalt och mörkt kan ses som ledord i framtiden mela. ;)
Förslutet varmt och ljust har det förvarats. Opti :em:
shut teh face
2008-05-25, 16:45
Annars var det ju ett snyggt sätt att maskera att det egentligen var dina åsikter som självutnämnd vinexpert du delade med dig av. Eller månne freudansk incest.
Det är sant. Något att använda i framtiden.
Kommer att införskaffa ett par flaskor Domaine La Barroche 2005 innan det tar slut. Bör ha god lagringspotential och priset på 257 kr är inget att snacka om.
ena har varit öppen i typ 3 månader, de två andra i 1 månad... cirkus
okay, får lukta på dem...
Portvin skall man kunna förvänta sig skall hålla i ett par månader. Mycket beror ju dock på förvaringen, ljust och varmt är som sagt inte precis optimalt.
Fick precis ett par vinflaskor av min kära pappa i födelsedagspresent, ett shiraz från Australien och ett cabernet sauvignon från Chile.*drool*
Två av mina absoluta favoritvinländer. Chile, Australien och Sydamerika gör bäst rödvin överlag. Jag blir ytterst sällan negativt överraskad när jag köper flaskor från de länderna oavsett prisklass.
Beror främst på vilken typ av port det är. Riktig vintage port håller inte många dagar, medans kolheita, tawny osv håller desto längre. I kyl med vaccumkork håller en bra tawny lätt i ett år.
/Jazz
Tipsa mig gärna på ett prisvärt och gott mousserande vitt.
Det skall användas till brudskålen till bröllop.
Beror främst på vilken typ av port det är. Riktig vintage port håller inte många dagar, medans kolheita, tawny osv håller desto längre. I kyl med vaccumkork håller en bra tawny lätt i ett år.
/Jazz
Min Sandeman fick jag hälla ut, den luktade illa. Min Red Port luktar som när jag öppnade den.
Sedan har jag en Madeira Fine som jag inte riktigt vet hur den ska lukta egentligen...
Vilken prisklass? Billigaste jag kan tänka mig är Chapel Hill, men det är kanske lite väl billigt?
/Jazz
Det ska finnas en riktigt fin Cava, som jag dock inte kommer på vad den heter. Där jag jobbar på somrarna används den alltid till brudskålen.
Jag har ett Elvis The Kingvin som jag älskar, eller ja flaskan, har inte druckit det. Men jag har fått höra att det ska finnas viner med typ Marilyn Monroe men jag hittar inget. Någon som vet?
Vilken prisklass? Billigaste jag kan tänka mig är Chapel Hill, men det är kanske lite väl billigt?
/Jazz
Hmm.. För billigt? Det är bra om det är billigt, men viktigast är att det smakar gott!
Det enda bubbelvin jag har druckit är Asti och det tycker jag funkar smakmässigt. Men Asti känns så mkt fjortis och nyår för mig.
Pris upp till max 80Kr kanske.
Kanske skulle ta och köpa hem en 20cl flaska Chapel hill för att prova !
Tack så mkt för tipset.
Det ska finnas en riktigt fin Cava, som jag dock inte kommer på vad den heter. Där jag jobbar på somrarna används den alltid till brudskålen.
Skriv gärna om du kommer på vad den heter :)
Skriv gärna om du kommer på vad den heter :)
När är bröllopet?
När är bröllopet?
28 juni.
28 juni.
ah ok, jag ska börja jobba i juli och hade kunnatkolla då....men jag hör av mig om jag kommer på vilket det där..
Rekomendationer på två eller max tre flaskor runt 1000 kr (1000 kr för dem tillsammans alltså) till bröllopspresent önskas!
1000kr är hyfsat flexibelt beroende på vad som finns.
Preferenser hos brudparet okännt =)
Tack på förhand!
Rekomendationer på två eller max tre flaskor runt 1000 kr (1000 kr för dem tillsammans alltså) till bröllopspresent önskas!
1000kr är hyfsat flexibelt beroende på vad som finns.
Preferenser hos brudparet okännt =)
Tack på förhand!
Jag skulle ha köpt en flaska Pio Cesare Barbaresco, en flaska Moulin Touchais från 1990 och en flaska valfritt från ett särskilt år (kanske året de träffades?).
Inhandlat lite novembernyheter idag. Alla DRC-viner tog slut innan jag hann lägga beställning. så La Tache och St Vivant från 2005 får bli vid ett senare tillfälle.
Istället blev det:
2005 Ornellaia
2004 Barolo Carobric
2005 Puligny-Montrachet Cailleret
NV André Clouet Brut Rosé
2004 Roda 1 Reserva
2005 Hermitage La Petit Chapelle
Någon som var mer lyckosam beträffande DRC-vinerna eller hittade något annat roligt?
shadowfire
2010-03-12, 18:47
Har någon provat Diamond Hill-viner?
Beställer taxfreen ner till utlandsresan nu och funderar på Diamond Hill Shiraz Rosé som lite balkongdricka sådär, men har inte en jäkla susning om skiten är drickbart.
Nån som har tips på gott vitt sällskapsvin för runt 2-300kr?
ÅkessonHAHahahaha, förlåt, men... hehe.
Tips på en bra BiB efterfrågas. Gärna rött, men eftersom det verkar vara 28 grader dit jag ska så kanske en låda kallt vitt skulle smaka precis lika gott.
Jag har inte köpt en BiB på evigheter och kommer, om jag inte får veta annat i den här tråden, att köpa en Chill Out, som trots namnet var en bra BiB.
Tips på en bra BiB efterfrågas. Gärna rött, men eftersom det verkar vara 28 grader dit jag ska så kanske en låda kallt vitt skulle smaka precis lika gott.
Jag har inte köpt en BiB på evigheter och kommer, om jag inte får veta annat i den här tråden, att köpa en Chill Out, som trots namnet var en bra BiB.
Jag vill inte vara dryg (johoddu!) men BiB är inte ok. Någonsin.
Jag vill inte vara dryg (johoddu!) men BiB är inte ok. Någonsin.
Jag visste att det skulle vara ett misstag att klicka på "Visa inlägg".
Jag visste att det skulle vara ett misstag att klicka på "Visa inlägg".
Buhu, buhu. Vad förväntade du dig för svar egentligen? Tror du att det finns några vettiga alternativ i BiB-format? Om ja, köp vad fan som helst. Dricker man sånt så kan man nog dricka California White.
Nelson81
2010-04-26, 15:52
bolio =/
Rocca di Montemassi kan jag rekommendera. En favorit här när det gäller boxviner.
Foot of Africa är ett bra vitt vin för prislappen.
Jag drack rebenshoppen i helgen, fick flashbacks från moppeåldern när man köpte det i höghusen av en familj syrier och det stod 1Dmark på förpackningen :D
Buhu, buhu. Vad förväntade du dig för svar egentligen? Tror du att det finns några vettiga alternativ i BiB-format? Om ja, köp vad fan som helst. Dricker man sånt så kan man nog dricka California White.
Han lyssnar säkert på mp3 med bit rate på 256 också istället för FLAC. Vilken förlorare.
Ricasoli är ett gott rödvin på låda.
Jag drack rebenshoppen i helgen, fick flashbacks från moppeåldern när man köpte det i höghusen av en familj syrier och det stod 1Dmark på förpackningen :D
Haha, gamla goda rebenschnoppen. Det var inte igår det.
Slartibartfast
2010-06-25, 13:52
Jag hittade en oöppnad flaska Albali Reserva 2004 i skåpet. Den kan ha stått där i nästan ett år. Tror ni det fortfarande är drickbart? Tänkte ta med det på improviserad "dejt" ikväll, men vill ju helst inte att det smakar härsket gubbsvett.
http://www.domaine.se/viner/4
Jag hittade en oöppnad flaska Albali Reserva 2004 i skåpet. Den kan ha stått där i nästan ett år. Tror ni det fortfarande är drickbart? Tänkte ta med det på improviserad "dejt" ikväll, men vill ju helst inte att det smakar härsket gubbsvett.
Om det har stått mörkt och i en jämn temperatur så är det nog inget problem.
hahavaffan
2010-06-25, 14:05
Haha, gamla goda rebenschnoppen. Det var inte igår det.Fan har alla druckit detta fantastiska vin? :D Rebenschoppen vin, Christian Fyrtal öl och Zaranoff vodka. Teh memories!
Kan vara drickbart, kan vara åt helvete. Förmodligen åt helvete. Är det stängt på vinbutikerna eller vill du inte slösa bort 70 spänn? :P
Slartibartfast
2010-06-25, 15:25
Kan vara drickbart, kan vara åt helvete. Förmodligen åt helvete. Är det stängt på vinbutikerna eller vill du inte slösa bort 70 spänn? :P
Stängt.
Stängt.
Ah, jag förstår.
"Tycker du det smakar konstigt? Jaha. Ja, dyra och komplexa viner brukar inte uppskattas bland okunniga personer"
:D
Slartibartfast
2010-06-25, 15:55
Ah, jag förstår.
"Tycker du det smakar konstigt? Jaha. Ja, dyra och komplexa viner brukar inte uppskattas bland okunniga personer"
:D
:D tror jag skippar att ta med den.
Häller i mig den själv nästa vecka när semestern börjar :cheers:
Några tips på goda torra vita viner för en som är begränsad av LCHF?
Måste tipsa om det bästa vinet jag druckit på länge. Ett Barolo från Fontanafredda Serralunga Serralunga D'Alba. 235kr på systemet. Vet inte hur det är att dricka det direkt från butiken, men efter några månaders lagring är det i alla fall fantastiskt.
En till lagrings-/ickelagringsfråga.
Har en Beringer Stone Cellars Chardonnay hemma från 2004. På bolagets hemsida står det att den inte vinner på lagring, men den har blivit liggande. Slänga eller dricka?
En till lagrings-/ickelagringsfråga.
Har en Beringer Stone Cellars Chardonnay hemma från 2004. På bolagets hemsida står det att den inte vinner på lagring, men den har blivit liggande. Slänga eller dricka?
Hur har du förvarat den och när köpte du den? "Tjänar" på lagring är ett subjektivt begrepp. Att förvara ett vin i hög temperatur (t.ex. rumstemperatur) under en lång period kommer att göra alla viner vidriga.
Hur har du förvarat den och när köpte du den? "Tjänar" på lagring är ett subjektivt begrepp. Att förvara ett vin i hög temperatur (t.ex. rumstemperatur) under en lång period kommer att göra alla viner vidriga.
Lär ha köpt den runt 2005 om jag gissar. Den har legat i rumstemp hela tiden. Ett vaskningsvin mao?
Stefan J
2010-10-07, 20:54
Smaka ;)
Lär ha köpt den runt 2005 om jag gissar. Den har legat i rumstemp hela tiden. Ett vaskningsvin mao?
Nja. Jag skulle inte slänga i onödan. Ställ i kylen och invänta dricktillfälle. En chardonnay förvaras hellre i 6-8 grader än 20+.
Testa iaf. Det värsta som kan hända är att det smakar illa. Men högst troligt har det blivit påverkad åt det sämre.
Blev en del rariteter igår. Någon som känner igen? :)
http://forumbilder.se/images/9216201010612f152.jpg
Jag bumpar en gammal tråd i hopp om att få tips på något bra rosévin som passar i afton.
Meningen är att det ska vara mingelvänligt, så inget surt konstigt nu som smakar som fulvitvin :D
Tips?
Jag bumpar en gammal tråd i hopp om att få tips på något bra rosévin som passar i afton.
Meningen är att det ska vara mingelvänligt, så inget surt konstigt nu som smakar som fulvitvin :D
Tips?
Går emot min annars dryga inställning till vin och rekommenderar penascal. Billigt rosé som du kommer svepa snabbt :)
Penascal you say!
Jag ska spana på den :)
Robert Mondavi Cabernet Sauvignon 2008, är det någon som vet något om den?
Värd att spara?
Robert Mondavi Cabernet Sauvignon 2008, är det någon som vet något om den?
Värd att spara?
Vad menar du med spara? Dvs är det andra alternativet att slänga eller dricka?
Vad menar du med spara? Dvs är det andra alternativet att slänga eller dricka?
Dricka så klart :D Eller kan man lagra/spara den några år för ökat värde/smak, jag vet inte är ingen vinkännare därför jag leta upp denna tråd.
Dricka så klart :D Eller kan man lagra/spara den några år för ökat värde/smak, jag vet inte är ingen vinkännare därför jag leta upp denna tråd.
Icke limiterade viner i det segmentet 750kr ökar knappast i värde på några år, det är för stora utgåvor helt enkelt.
Ska du lagra så behöver du rätt temp och ljus. Lite om lagring: http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/Lagra-vin/
Icke limiterade viner i det segmentet 750kr ökar knappast i värde på några år, det är för stora utgåvor helt enkelt.
Ska du lagra så behöver du rätt temp och ljus. Lite om lagring: http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/Lagra-vin/
Ok tackar!
Köpte hem en del idag. Detta var några av de trevligare vinerna. Någon som känner igen? ;)
http://img19.imageshack.us/img19/9105/img0101.gif
Prisvärt amarone vin som slinker ner jävligt fint till köttet eller choklad-plocket är den från Valpolicella. Ligger på ca 150 kr på systemet!
MasterChief
2013-11-18, 09:52
Prisvärt amarone vin som slinker ner jävligt fint till köttet eller choklad-plocket är den från Valpolicella. Ligger på ca 150 kr på systemet!
Inte för att vara petig men alla Amarone kommer från Valpolicella och det finns massor av dem. Om du hittat en ovanlig god flaska så är nummer alternativt fullt namn önskvärt. :)
Raschmus
2013-11-18, 10:36
Röda mingelviner i prisklass 200-1000kr
Tips?
Inte för att vara petig men alla Amarone kommer från Valpolicella och det finns massor av dem. Om du hittat en ovanlig god flaska så är nummer alternativt fullt namn önskvärt. :)
Jaaaa, där ser man :)
Denna!
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=riondo&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=545091&varuNr=12379&filters=searchquery%2c
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=riondo&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=545091&varuNr=12379&filters=searchquery%2c
MasterChief
2013-11-18, 11:04
Jaaaa, där ser man :)
Denna!
Mmm, det är en favorit!
Herr Oberst
2013-11-18, 12:31
Röda mingelviner i prisklass 200-1000kr
Tips?
Hade varit intressant att veta varför man vill ha ett så dyrt mingelvin
Eller vad som räknad som mingel i det här fallet
Raschmus
2013-11-18, 13:31
Hade varit intressant att veta varför man vill ha ett så dyrt mingelvin
Eller vad som räknad som mingel i det här fallet
Vin som dricks utan mat.
Raschmus
2013-11-20, 09:37
Läst mitt inlägg idag efter 9tim sömn. Ser nästan drygt ut, inte så jag menade.
Ett mer ödmjukt svar på din fråga: Ett rödvin som tänkts dricka med partner eller familj med bara skitsnack som tilltugg. Varför prislappen flexar så jävligt är för att jag just är intresserad av dryck, det får liksom gärna kosta en slant.
2shortwannareadmore;
Uppvuxen med mycket bra viner men är själv dålig på dess info. Precis som man kan uppskatta en vällagad middag utan att veta hur den tillagades. Eller uppskatta en premiumklocka utan att veta dess mekaniska urverk i detalj. Mao försöker jag jobba in namn och druva med de vin jag dricker då jag är en yngling som i många år inte behövt beställa mina viner själv utan åkt räkmacka på min omgivning. Ännu har jag inte skrapat på ytan med schyssta mingelviner, utan jag kan lika gärna köpa en Rooderberg och först hemma förstå att detta är inte vad jag tidigare har druckit.
tl;dr
Önskar tips på några schyssta rödviner att dricka på mätt mage.
Pinot noir är väldigt trevligt att dricka som sällskapsvin. Både Sokol Blosser och Calera har trevliga och prisvärda pinot noirs (239:- och 219:- respektive tror jag det var). Den förstnämda är väldigt mjuk med smörkola och härlig frukt, den senare har toner av ek, läder och mörkare bär. Vill du gå upp lite i pris (ca 450:-) så prova Ojai Fe Ciega pinot noir, sjukt trevlig.
Rött endast.
Nja ska man gå på säkra kort så är det viner tillverkade enligt metoden "ripasso". http://sv.wikipedia.org/wiki/Ripasso
Amarone-vinerna är kanske lite väl mäktiga ibland och därför tycker jag ripasso är perfekt vid alla tillfällen.
Ett annat favoritvin är McManis från USA....Prova!
Evankhell
2013-12-05, 10:58
Tjena vinälskare!
Finns det något rött vin på systemet utan några som helst tillsatser förutom vindruvor? Hittills har jag bara läst innehåll som choklad, vanilj, lakrits, russin, olika bär, örter osv..
Det godaste vinet jag någonsin har smakat var hemmagjord och utan några tillsatser förutom jässtopp.
Kom gärna med förslag om vad för sorter jag kan testa.
LoveMachine
2013-12-05, 11:04
Det är inte så att vinerna innehåller chocklad, vanilj med mera. Det är helt enkelt smaker man (läs: vissa) kan känna i vinet. Det enda vinen innehåller är utöver vin är lite sulfit, vilket bland annat agerar jässtopp. Så i stort sätt alla viner är good to go. Sen så har jag inga direkta smakråd då jag bara dricker vin till maten vilket ger helt andra parametrar för var som är gott.
Tjena vinälskare!
Finns det något rött vin på systemet utan några som helst tillsatser förutom vindruvor? Hittills har jag bara läst innehåll som choklad, vanilj, lakrits, russin, olika bär, örter osv..
Det godaste vinet jag någonsin har smakat var hemmagjord och utan några tillsatser förutom jässtopp.
Kom gärna med förslag om vad för sorter jag kan testa.
Min erfarenhet är att hemgjorda viner inte smakar gott alls. Om du säger ett vin på bolaget som du tycker om, och några som du inte tycker om kan det vara lättare att hjälpa till.
Ett stående tips är att lufta alla "billiga" viner, och de flesta dyra vinerna. Just rött vin vinner mycket på det.
Annars ett spontant tips är Castelforte Ripasso, 79 kr för en flaska. 5352.
ARMSTARK
2013-12-05, 11:16
Hur får man bäst bort jästlukt/smak från hemgjort vin?
Evankhell
2013-12-05, 11:32
Det är inte så att vinerna innehåller chocklad, vanilj med mera. Det är helt enkelt smaker man (läs: vissa) kan känna i vinet. Det enda vinen innehåller är utöver vin är lite sulfit, vilket bland annat agerar jässtopp. Så i stort sätt alla viner är good to go. Sen så har jag inga direkta smakråd då jag bara dricker vin till maten vilket ger helt andra parametrar för var som är gott.
Jag förstår vad du menar, och jag formulerade mig lite fel. Det är utan inslag av ämnena jag menade. Tycker att det inte ska vara några inslag alls förutom vindruvan.
Jag letar efter ett gott sällskapsvin (gärna i box), dricker inte så ofta vin till maten :/
Evankhell
2013-12-05, 11:38
Min erfarenhet är att hemgjorda viner inte smakar gott alls. Om du säger ett vin på bolaget som du tycker om, och några som du inte tycker om kan det vara lättare att hjälpa till.
Ett stående tips är att lufta alla "billiga" viner, och de flesta dyra vinerna. Just rött vin vinner mycket på det.
Annars ett spontant tips är Castelforte Ripasso, 79 kr för en flaska. 5352.
Jag ska återkomma med åsikter om viner jag tycker om och viner jag tycker mindre om (samt ditt tips).
Det vinet jag smakade var gjord på vindruvor från Makedonien, väldigt mörka och smakrika vindruvor. Mouthgasm!
Jag förstår vad du menar, och jag formulerade mig lite fel. Det är utan inslag av ämnena jag menade. Tycker att det inte ska vara några inslag alls förutom vindruvan.
Jag letar efter ett gott sällskapsvin (gärna i box), dricker inte så ofta vin till maten :/
Men det är ju vindruvan och lagringen som ger dessa inslag??? Ska det smaka som vindruvorna du köper på ica?
Evankhell
2013-12-05, 13:46
Men det är ju vindruvan och lagringen som ger dessa inslag??? Ska det smaka som vindruvorna du köper på ica?
Har jag svårt att tro på, att vindruvan ger inslag av allt det jag nämnt. Kanske vad man lagrar det i, men det känns som det är en del andra tillsatser också.
ICAs vindruvor är meh... ;)
Druvan har ju den smaken?
Jag gissar pa att det ar fruktiga viner du foredrar, viner som ar buteljerade for att drickas ungt och som inte har blivit lagrade pa fat. Inslag som du beskriver som vanilj, choklad, lakrits m.m ar ofta karaktarer av lagrade viner
Kika efter 2012-viner pa hyllorna, jag har dalig koll pa vad systemet har men t ex Sauvignon Blanc fran Nya Zeeland (vitt ex) och kanske Pinot Noir fran Frankrike (Burgundy)
Kan tipsa om ett argentiskt vin som jag provade i Buenos Aires som händelsevis finns på systemet - till råga på allt billigare än priset i Argentina vid köp direkt från vingården.
Quara Single Vineyard, Malbec. 139:-
Nu finns bara 2011 på systemet, men jag hittade 2010 för samma pris härom veckan, som stod kvar och skräpade. 2009 är också trevlig om ni hittar den.
drakfelt
2013-12-06, 09:59
Tänkte bunkra upp med lite sällskapsviner på box nu inför jul och nyår.
Föredrar amarone-viner till maten, men kanske är bättre med något lättare som funkar all-round.
Har ni några bra tips?
Evankhell
2013-12-06, 10:18
Druvan har ju den smaken?
Jag tvivlade på det eftersom jag har smakat på många hemmagjorda viner och har inte råkat ut för dom smakerna.
Jag gissar pa att det ar fruktiga viner du foredrar, viner som ar buteljerade for att drickas ungt och som inte har blivit lagrade pa fat. Inslag som du beskriver som vanilj, choklad, lakrits m.m ar ofta karaktarer av lagrade viner
Kika efter 2012-viner pa hyllorna, jag har dalig koll pa vad systemet har men t ex Sauvignon Blanc fran Nya Zeeland (vitt ex) och kanske Pinot Noir fran Frankrike (Burgundy)
Tack för förklaringen. Ska ner till Systemet imorgon och testa det :)
Kan tipsa om ett argentiskt vin som jag provade i Buenos Aires som händelsevis finns på systemet - till råga på allt billigare än priset i Argentina vid köp direkt från vingården.
Quara Single Vineyard, Malbec. 139:-
Nu finns bara 2011 på systemet, men jag hittade 2010 för samma pris härom veckan, som stod kvar och skräpade. 2009 är också trevlig om ni hittar den.
Ska även testa detta, tack! :)
På ungefär vilket sätt skiljer smakerna mellan årtalen?
Rent generellt vet jag inte, men för just det här vinet så blir smakerna kraftigare allt eftersom tiden går.
Evankhell
2013-12-07, 11:07
Föredrar amarone-viner till maten, men kanske är bättre med något lättare som funkar all-round.
Har ni några bra tips?
Jag har testat Chillout Shiraz, och den är helt ok i box som sällskapsvin.
Starkadaniella
2014-03-07, 13:00
Någon som har testat Un Poco´s vin än eller? Har ju fått så bra kritik så borde ju vara gott? Såg nu att många Systembolag har börjat ta in det i sortimentet, vilket måste vara ett gott betyg! Blir att testa i helgen! http://www.systembolaget.se/72225
Har ni några bra tips?
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_23125/cf_1915/390909.JPG
Har precis börjat dricka Red Gold Smultron! :hbang:
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_22837/cf_1915/31541.JPG
R Scarpa27
2014-03-07, 19:32
ska testa ett nytt vin som kom in 1 mars med 5,5% från australien.
fått mkt bra betyg.
ska testa ett nytt vin som kom in 1 mars med 5,5% från australien.
fått mkt bra betyg.
5,5 %, underligt "vin". :D
Raschmus
2015-03-02, 10:03
Hej! Vad har ni för tips till en glad dryckesamatör med intresse i whiskey, rom (och märkligt nog vodka) men som har för önskan att ge sig in i vindjungeln mer ordentligt utan trevlighets- och berusningsfaktorn som tidigare högsta prioritering.
Förutsättningarna är typ som sådan att jag dricker två flaskor vin per vecka. Har du några tips/råd att ge? Bör jag införskaffa en viss sorts vin i en viss ordning eller bör jag köpa per slump och föra korta noteringar eller bör jag köpa mig en viss amatörmässig bok?
Tacksam för svar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.