Visa fullständig version : Hur dela upp E%?
Har bara en fråga.. Hur ska man dela upp sin energiprocent? Idag på lektionen sa min lärare att de allmänna rekommendationerna ligger på E10% protein, 30E% Fett och alltså 60E% Kolhydrater. Har för mig att jag har läst flertalet gånger här på forumet att man ska ligga på en hyffsat isokalorisk kost? Eller är det något jag bara fått för mig? Tror jag läst siffror som 30, 30, 40 eller något?
MVH Anders
blekfet2
2007-10-22, 18:27
sök. SÖK SÖK SÖK SÖK SÖK SÖK!
Har sökt sökt sökt.. Sökte på energiprocent, isokalorisk, dela upp kalorier m.m... Kollade på best of.. Finns inte, är nog en dålig sökare
2g protein om dagen (ger marginal)
1g fett om dagen (minst, kan fluktuera om du vill ha lite mer).
Resten kolhydrat.
Min herre, fatta din miniräknare och börja kalkylera ;).
Eddie Vedder
2007-10-22, 18:37
Dela upp kosten som du vill. 30/30/40 (antar att det är p/f/k du menar) är en fördelning som funkar, personligen hade jag tagit 5E% från både fett och protein och plussat på kolhydraterna, men det är ju vad JAG hade gjort.
Vad SLV:s rekommendationer säger är ingen lag och kanske inte helt lämpligt för den som vill prestera och bygga muskler. Proteinmängden som rekomenderas är ju t.ex. för total kvävebalans vid en kost som varken ska leda till viktuppgång eller viktnedgång.
Underhållsmängden protein är lägre än tillväxtmängden (även om tillväxtmängden ofta överskattas ändå).
Så lägg upp utifrån hur du själv känner och stirra dig inte blind på vad du läst här eller där.
Dela upp kosten som du vill. 30/30/40 (antar att det är p/f/k du menar) är en fördelning som funkar, personligen hade jag tagit 5E% från både fett och protein och plussat på kolhydraterna, men det är ju vad JAG hade gjort.
Vad SLV:s rekommendationer säger är ingen lag och kanske inte helt lämpligt för den som vill prestera och bygga muskler. Proteinmängden som rekomenderas är ju t.ex. för total kvävebalans vid en kost som varken ska leda till viktuppgång eller viktnedgång.
Underhållsmängden protein är lägre än tillväxtmängden (även om tillväxtmängden ofta överskattas ändå).
Så lägg upp utifrån hur du själv känner och stirra dig inte blind på vad du läst här eller där.
Yes yes förstår detta, mycket bra svar tackar för det :)
Det som jag egentligen ville med den här tråden var bara fråga om det finns andra rekommendationer som skiljer sig så pass mycket fårn slv, eller vad det nu var min lärare hade som källa, och isf varför... Den (relativt) höga proteinhalten som jag hört talas om här på forumet kan antagligen då bero på att det blir bättre muskelsyntes eller liknande vid en sån fördelning kanske...
2g protein om dagen (ger marginal)
1g fett om dagen (minst, kan fluktuera om du vill ha lite mer).
Resten kolhydrat.
Min herre, fatta din miniräknare och börja kalkylera ;).
Hehe yes jag får väl ta och göra det då :P
Antar btw att du menar per kilo kroppsmassa?
Edit: Glömde multiquote
Att använda procent för att dela upp maten är inget för idrottande, eftersom de (vi) äter mer. En elitcyklist som äter 10,000kcal om dagen behöver knappast 20% protein (500g) medan 20% kanske är rimligt för en byggare som ligger på 50kcal/kgbw. rahfs siffror är bra... fast själv föredrar jag nog 1.5g fett/kgbw :D
Eddie Vedder
2007-10-22, 18:50
Att använda procent för att dela upp maten är inget för idrottande, eftersom de (vi) äter mer. En elitcyklist som äter 10,000kcal om dagen behöver knappast 20% protein (500g) medan 20% kanske är rimligt för en byggare som ligger på 50kcal/kgbw. rahfs siffror är bra... fast själv föredrar jag nog 1.5g fett/kgbw :D
Varför jämföra med en elitcyklist med det dagsbehovet? För en person vars huvudsakliga träningsform är styrketräning kan man gott och väl gå efter E%, men makronäringsämnen i gram/kg kroppsvikt är ju inte heller fel.
King Grub
2007-10-22, 19:03
En vetenskapligt granskad reviewartikel säger:
In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases. During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake) and during the pre-contest phase the diet should be hypoenergetic (approximately 15% decrease in energy intake).
Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding. (http://www.sportsnutritionworkshop.com/Files/14.SPNT.pdf)
Ligger rätt nära den fördelning jag själv föredrar (fast jag inte är någon bodybuilder).
Hehe yes jag får väl ta och göra det då :P
Antar btw att du menar per kilo kroppsmassa?
Edit: Glömde multiquote
Jaja absolut. Räkna alltid på total kroppsmassa i de sammanhangen.
Alfred Nobel
2007-10-22, 20:02
55% kolisar
25% protein
20% fett
Varför jämföra med en elitcyklist med det dagsbehovet? För en person vars huvudsakliga träningsform är styrketräning kan man gott och väl gå efter E%, men makronäringsämnen i gram/kg kroppsvikt är ju inte heller fel.
Jag kanske minns fel, men jag har iaf för mig att det gällde för alla sorts atleter. Var i Krause's jag läste det, om du har den (mitt ex är kvar i U-a) kanske du kan kolla. Aja, jag tycker iaf att det är lättare att bestämma behov efter kroppsvikt ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.