Visa fullständig version : Våg
Hittade dessa på Clas Ohlson...Vilken ska man välja? Vilken visar mest rätt tror ni?:)
Personvåg Eks 8931VI 299kr
Med kroppsanalys som mäter kroppsfett och vatten. Max-vikt: 150 kg. Gradering: 100 g. Drivs med 2 st CR2032/3 V batterier (ingår).
Personvåg Eks 9800 695kr
med kroppsanalys. Mäter muskelmassa, benmassa, kroppsfett och vatten. Räknar även ut det dagliga kaloribehovet i kcal. Stor display. Minne för 12 personer. Max-vikt: 180 kg. Gradering: 100 g. Drivs med 2 st CR2032/3 V batterier (ingår).
Personvåg Soehnle Body Balance Comfort F5 895kr
med trådlös handenhet och stor display. BIA-teknik som noggrant mäter kroppsfett, muskelmassa, vatten och kalorier i förhållande av förbrukning eller behov. Automatisk identifiering och minne för 8 personer. Max-vikt: 150 kg. Gradering: 100 g. Drivs med 7 st LR6/AA batterier (ingår).
machine gun
2007-10-22, 15:38
Ingen av dem kommer att ge pålitliga siffror för kroppsfett, så jag skulle rekommendera att du köper en helt vanlig digital personvåg istället.
Fat tony
2007-10-22, 15:55
de kan alldrig nogrant mätta kroppsfett
zeusden1
2007-10-22, 17:02
de kan alldrig nogrant mätta kroppsfett
Eller hur! Hur mäter den det isf? Skickar den el genom kroppen? :smash:
Handcuff
2007-10-22, 17:20
Eller hur! Hur mäter den det isf? Skickar den el genom kroppen? :smash:
Ja den skickar en impuls och mäter Impedansen (motståndet). Helt värdelösa vågar.
Skickar den el genom kroppen?
Ja
Jag vet inte skillnaden mellan billigare vågar och de något dyrare bioimpedansvågarna men om man får samma mätfel varje gång så kan man i alla fall se en förändring på sikt.
Skulle jag få för mig att köpa en personvåg skulle jag troligen köpa en bioimpedansvåg eftersom tekniska prylar är kul!
Jaha, så om man vill mäta kroppsfett är de här vågarna helt värdelösa? HUr stora felmarginaler är det?
Tintomara
2007-10-22, 17:41
Har för mig att det var någon som sa att en bioimpedansvåg ger rätt så olika utslag beroende på hur mycket vatten man har i kroppen för tillfället. Vet inte om det stämmer? Har också hört att bioimpedansvågarna är särskilt misstämmande på folk med riktigt stor övervikt. Vet inte om det är sant?
Jaha, så om man vill mäta kroppsfett är de här vågarna helt värdelösa? HUr stora felmarginaler är det?
För stora för att vara tillförlitliga. Har hört olika hela tiden men kan ta exempel på någon kille som låg runt 15-17% fast vågen visade 5%. De motsatta siffrorna har också varit uppe.
blekfet2
2007-10-22, 18:30
100% rent skräp.
Paltkoma
2007-10-22, 18:53
Fick en kroppsfettsvåg för länge sedan. Har gått ned 10 kg, med start på dryga 91 kg. Enligt min kroppsfettsvåg har jag minskat 3% i kroppsfett. Fullständigt orimligt och på gränsen till elakt. Jag tänker mig en människa med skev kroppsuppfattning som verkligen skulle tro på en sådan våg. Den personens skulle tro att han/hon brännt dubbelt så mycket muskler som fett under viktnedgången, vilket så klart är fullständigt absurt i de allra flesta fall.
Ok, då blir det ingen våg då...jag som ville veta hur mycket fett jag bär omkring på. :) Det är väl jättedyrt att gå till något "proffs" antar jag.
Ok, då blir det ingen våg då...jag som ville veta hur mycket fett jag bär omkring på. :) Det är väl jättedyrt att gå till något "proffs" antar jag.
Kostar väl någon/några hundra för en bod-pod mätning. Kaliper är nog billigare.
KaptenKnäsvag
2007-10-22, 19:37
Folk är väldigt snabba med att skrot-klassa dessa vågar. Varför så negativa?
Dessa mätningar kanske inte är exakta, men de må ivarjefall ge sin ägare en idé om hur det står till egentligen.
Eddie Vedder
2007-10-22, 19:48
Dessa mätningar kanske inte är exakta, men de må ivarjefall ge sin ägare en idé om hur det står till egentligen.
Nej det är oftast där det största felet ligger. Hade dom "bara" visat inkorrekta siffror hade det varit en sak, men ofta är även resultaten inkonsekventa och då är det inte värt ett dugg eftersom man ändå inte har något att jämföra med.
internethjälten
2007-10-22, 19:49
Ja
Jag vet inte skillnaden mellan billigare vågar och de något dyrare bioimpedansvågarna men om man får samma mätfel varje gång så kan man i alla fall se en förändring på sikt.
Skulle jag få för mig att köpa en personvåg skulle jag troligen köpa en bioimpedansvåg eftersom tekniska prylar är kul!
Jag resonerade lika dant, skulle ha en ny våg då den förra var analog och ville nu ha en digital med lite funktioner.
Jag vet att den mäter fel men jag får samma fel varje gång så jag ser ju om det går åt rätt håll eller inte, sen om det är 1% fel fett och 500gr fel vikt skiter jag i.
Problemet är när man börjar väga sig på olika vågar och får för sig att man är en jo-jo bantare eller liknande :laugh:
machine gun
2007-10-23, 13:49
Eftersom bioimpedans i första hand mäter andel vatten i kroppen och utifrån det räknar ut andel fett via en ekvation, så säger det sig självt att resultatet gott och väl kan variera över ett par dagar med tanke på hur vätskebalansen kan variera, speciellt hos kvinnor.
EDIT: Bodpod-mätning lär vara det som ger mest trovärdiga resultat, det kostar ca 300 kr. Mätning med kaliper kan ge bra resultat om den som mäter är duktig på det han/hon gör. Vad det kostar vet jag dock inte.
Innan du går å sprätter pengar på Bod Pod mätningar eller annat läs detta först: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=99839&highlight=paulun
Fat tony
2007-10-24, 09:10
jag läser el och kan säga att resistansen i en kropp beror på 1000tals-saker, från vad du äter och dricker tills hur fuktig du är och hur tjock hud, du kan noggrnare mätt dig med tumme och pekfinger:smash:
Paltkoma
2007-10-24, 14:43
En bra text om olika metoder för att mäta kroppsfett:
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage
Enligt denna text är en slags röntgen, "Dual energy X-ray absorptiometry", den bästa metoden. Vad jag har förstått är denna metod den som är att föredra vid vetenskapliga experiment.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.