Visa fullständig version : Köpa bil? Tänka på?
Slartibartfast
2007-10-22, 13:32
Hamnar kanske snart att införskaffa min första bil. Tänkte sätta ca 5000 €.
Vad bör man tänka på? Jag vet att det är viktigt att sparka på däcken när man kollar på bilar. Nåt annat?
Mitt enda krav är att den är billig i drift.
Att motorn verkar fungera, avgasröken bör inte vara alltför mörk, helst inte synlig alls, att saker sitter fast där dom ska, inte alltför mycket rost, gärna service historik.
Jag köpte själv en bil utan att ha det minsta koll egentligen. Det lär straffa sig längre fram. Om du har möjlighet att ta med någon bilkunnig, typ en pappa av något slag vanligtvis, är det guld värt.
Gärna någon som kan pruta också.
Kan du absolut inget om bilar förutom att sparka däck så kan du ränka med att du lätt kan bli "lurad" på privatköp. Tipset jag kan komma på är att du ser vilket märke och modell som du gillar och sen försöker du läsa en del om modellen och vanliga fel. Självklart kan du bli lite smålurad ändå men du kan kolla dom vanligaste felen iaf.
En säker grej kan vara att du köper via bilhandlare. Dyrare och kan vara svårt att pruta fram ett bra pris men man är bra bättre skyddad än hos köp av privatperson. Be om att få veta alla större fel på bilen, tror du har lagligt skydd då att han måste berätta om allt kritiskt.
Kolla oljan så att den inte är för sotig osv.
Kolla under motorhuven och under bilen efter rost osv.
I Sverige kan man M-testa men jag har istället lämnat in bilen på en bilverkstad som fått kolla bromsar, avgasvärden, rost och lite smålull. Det kostar några hundringar men jämfört med att få betala 10000 kr första året i reperationer så är det värt det.
Jag tycker ärligt att det är lite spännande att inte veta om bilen kommer att starta nästa gång, eller om avgasröret kommer att ramla av. Det ger lite spänning till mitt annars rätt normaltråkiga liv liksom!
J.Saarela
2007-10-22, 13:54
Börja med att inte lyssna på kvinnors tips.Ta med dig nån bilkunnig är det bästa,till att börja med.Dock är det mycket som kan vara åt helvete fast man ej upptäcker det på en gång.Det Bann säger om att bilhandlare måste säga om det är något fel stämmer i sverige iaf.Vet ej hur det är hos er.Här måste man ha en varudeklaration (tror jag det kallas för).På alla bilar som säljs över 15t.Brukar finnas vid prisskylten på framrutan i bilhallarna.
Det är ett slags test dom gjort på bilen och där står det vad som är ok och vad som ej är.Lr så skriver dom osäker funktion på nått,då är det oftast ingen funktion med andra ord.Men då är dom skyddade.
Slartibartfast
2007-10-22, 15:08
Ok, bra tips! :thumbup:
Jag kommer absolut att ta med nån som kan bilar bättre än jag. Och antagligen blir det köp via bilfirma.
Hmm.
Åk till en officiell handlare, dvs. åk till Volvo om du ska ha en Volvo, och BMW för BMW, osv.
Hmm.
Åk till en officiell handlare, dvs. åk till Volvo om du ska ha en Volvo, och BMW för BMW, osv.
Så man får betala mer för samma bil än om man köper en BMW hos Volvo och tvärtom?
NiXPhoenix
2007-10-22, 16:47
Hmm.
Fast det gäller väl mest nyare (och därmed dyrare) bilar i och för sig?
Många 740is de lär ha på Bilia t ex. :rolleyes: Kanske nån enstaka hos BMW då, men de tar nog helst inte in så gamla grejer.
Liten Men Fet
2007-10-22, 16:49
Ok, bra tips! :thumbup:
Jag kommer absolut att ta med nån som kan bilar bättre än jag. Och antagligen blir det köp via bilfirma.
Läs in dig ordentligt på vad som brukar vara fel på den modellen du kikar på. Akta dig för rost, det är så tråkigt att laga och sprider sig.
Om du köper på bilfirma kolla om dom har bättrat lacken runt skärmkanter och i dörrar och sånt, då är det stor risk att dom har lagat rost där och om dom har gjort ett halvtaskigt underarbetet så kommer det börja rosta snabbt igen.
vad för bil hade du tänkt dig? stor? liten? 2 dörrar, 4 dörrar, 28 dörrar med vingar och raketmotor?
börja med att kolla vilken storlek du vill ha. sen sök på bytbil.se eller liknande för att se ungefär vad den kostar.
och en viktig grej. gör inte som en tjej på ett annat forum gjorde. dom skulle köpa bil och 95% av forumets andvändare röstade på att hon skulle köpa volvon istället för mazdan eller vad det nu var. men hon ville inte ha volvo för det var en svensson bil som hon kallade det. det kallas för kärringfasoner och såmt vill vi inte se här! :hbang:
*flex*
finns forum för praktisktaget alla bilar nu förtiden, där det finns begagnat tips m.m besiktad är väl det viktigaste, då kan du sålla ut vissa saker som dom redan kolla på besiktningen, sen är det från bil till bil.kolla om kamremmen är bytt, om kopplingen slirar, ac o alla fläktar funkar (om bilen nu har det) att det inte läcker olja etc etc ... ta med dig nån =)
Slartibartfast
2007-10-22, 21:00
vad för bil hade du tänkt dig? stor? liten? 2 dörrar, 4 dörrar, 28 dörrar med vingar och raketmotor?
Som jag skrev i första inlägget så är mitt enda krav att den är billig i drift.
Vilket märke eller modell det sen är har ingen som helst betydelse.
Som jag skrev i första inlägget så är mitt enda krav att den är billig i drift.
Vilket märke eller modell det sen är har ingen som helst betydelse.
Då ska du ha en japsare. Billiga reservdelar, drar lite bränsle och har slitstarka motorer.
J de Koof
2007-10-22, 22:37
Då ska du ha en japsare. Billiga reservdelar, drar lite bränsle och har slitstarka motorer.
Hm. Billiga reservdelar och japanska bilar i samma mening?
Den stora poängen med japanska bilar är att de - i allmänhet - inte går sönder. Därmed blir kostnaderna låga. Beggade japanska småbilar har stark efterfrågan och kan därför vara i överkant vid själva inköpspriset, men med regelbunden service och lite tur behöver man sen inte betala mer än bensin, skatt och försäkring.
Är man sen lite hemma på att skruva själv finns det roligare val, men sannolikt inte aktuellt i denna tråd.
/J
Pepparkakssmurfen
2007-10-23, 20:47
Corolla är poppis i Finland.
Slartibartfast
2007-10-23, 20:58
Corolla är poppis i Finland.
Morsan å farsan har en corolla. Den är bra.
Slartibartfast
2007-12-25, 11:52
Hur mycket medkörd bör en bil högst vara om man köper för runt 5000€? De jag kollat på är över 20.000 mil. :krampus
K_Aronsson
2007-12-25, 12:09
stirra dig inte blind på milen, det viktiga är skicket, fördelen med att köpa en bil som har gåttt långt är att de oftast är billigare, finns ju gott om gamla leasing o företagsbilar som gått väldigt långt men som är inlämnade till punkt o prick på varenda service / servicebulletin, samt att företag brukar lämna in bilar för minsta lilla problem som en normal svensson aldrig hade orkat (haft råd med), det viktiga när du köper bil är
service historik
rost, ett bra tips om det är gamla bilar som ser helt rostfria ut är att ha med sig en magnet o kolla alla skärmkanter etc, fastnar magneten är plåten frisk, fastnar den inte så är de bara spackel o skit under o rosten kommer tillbaka som ett brev på posten
senaste besiktningar (då ser man vad det är för typ av person som ägt bilen)
sommar / vinterdäck i bra skick, är dyrt med däck pruta oförskämt om de är dåliga eller saknas
bilens skick i övrigt, ser den fräsch ut eller kanske nån konstig lukt?
det absolut viktigaste om man ska köpa en bil för lite mer pengar typ 50k är att kolla på skiten på dagen där allt syns, även om man glor på en bil i upplyst garage på kvällen ser du inte den där störiga repan som du kommer reta ihäl dig på senare
framför allt ska de kännas rätt! *cupid*
hoppas du fått lite tips, ursäkta stavfelen
Slartibartfast
2007-12-25, 12:13
Bra tips där! Tack! :thumbup:
K_Aronsson
2007-12-25, 12:22
köp gärna privat då bilhandlare ligger alltid högre i pris
Turbopropp
2007-12-25, 13:05
Billig i drift? Satsa på en japs. Här är några bilar jag varmt kan rekommendera:
Toyota Corolla
Toyota Carina
Honda Accord
Honda Civic
Nissan Almera
Nissan Primera
Det är bilar som bara går och går, men se upp för rost! Hondorna är riktigt körglada, speciellt civicen, dock är den inte speciellt krocksäker. Stirra dig inte helt blind på miltalen.
//MVH
Slartibartfast
2008-01-06, 11:03
Känns riktigt dåligt att lägga väldigt mycket pengar på en bil som man bara ska använda att köra en mil till jobbet och sen hem. Och någon helg 10 mil upp till hemstaden och tillbaka.
Hur lite vågar man lägga på en bil?
Väldigt lite, om du är beredd på att i varje fall påkosta byte av en del slitdelar hos verkstad(ifall du inte kan fixa själv). Allvarligare fel behöver man inte räkna med bara för att bilen är gammal och sliten, även om risken såklart ökar. Det handlar främst om att hitta rätt bil och då kan du säkert köra med den i flera år utan större problem.
Min första bil var en Toyota Corolla som jag betalade 8000Kr för. Jag hade den i två år och behövde bara byta stötdämpare bak på den. Då körde jag den i stort sett varje dag.
De flesta av mina kompisar har börjat med liknande bilar som de sedan kört ett tag utan några vidare problem. Det värsta brukar vara rosten. Efter ett tag, beroende lite på hur man behandlar bilen, så tar de väl helt slut, men då är det mest att slitdelarna blir såpass dyra att byta att man lika gärna kan köpa en ny bil. Motor, växellåda m.m rasar sällan om det är en bra bil, typ japs. Så är det iaf enligt min erfarenhet.
Om bilen har kamrem kan det vara bra att kolla upp när den senast är bytt. Ganska dyrt och jobbigt ingrepp på många bilar.
Det där med att kolla upp bilen på dagen är ett bra tips. Köpte min första bil (iofs en skitbil för ca 7000 kr) och sicken chock när jag för första gången såg den i dagsljus efter ha ägt den i 3 dagar. Jäkla skrothög :P
Arnesson
2008-01-06, 12:17
Min tjej har kört en Audi 80 i två år problemfritt och dessa kostar väl ca 5000kr att köpa. Så det beror ju som andra skriver på skicket på bilen, inte på prislappen på den (även om sambandet mellan dessa oftaste är starkt)
Men om du vill ha en bil som funkar och är billig är Nissan Micra ett klassiskt val.
von huff
2008-01-06, 12:54
Känns riktigt dåligt att lägga väldigt mycket pengar på en bil som man bara ska använda att köra en mil till jobbet och sen hem. Och någon helg 10 mil upp till hemstaden och tillbaka.
Köp en för 200 euro som fungerar så är det inte dyrt och det gör inget om den inte blir så använd så mycket.Sen om den går sönder så köper du en ny för 200 euro osv:)
Slartibartfast
2008-01-06, 13:16
Köp en för 200 euro som fungerar så är det inte dyrt och det gör inget om den inte blir så använd så mycket.Sen om den går sönder så köper du en ny för 200 euro osv:)
HAHA! Det skulle faktiskt kunna funka! :D
Slartibartfast
2008-02-02, 14:13
Köpte just en bil. En 96:ans Polo endast medkörd 8.600 mil. Hittade inga direkta fel på den och verkar vara perfekt för uppgiften. Kom billigt undan också. :thumbup:
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Polo1.jpg
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Polo2.jpg
Hmm.
Sämsta råd jag nånsin hört!
Märkeshandlarna vill hålla begagnatpriserna uppe på sina egna märken så en volvo är nästan alltid dyrare hos en volvo handlare än hos en BMW handlare tex.
Tänk tvärtom istället.
Slartibartfast
2008-02-06, 11:03
Hur många procent är värdeminskningen på en ny bil per år i runda slängar?
Slartibartfast
2008-02-06, 11:08
Hittade.
"En bil tappar i regel mellan 25 och 30 procent i värde första året, mellan 12 och 15 andra året, och runt 10 procent tredje året."
SEB (http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp%3FDUID%3DDUID_FE604C3F87F8F8B4 C1256E670040E7B3%26xsl%3Dsebarticle.xsl%26sitekey% 3Dseb.se%26lang%3Dse)
Det är ju sjukt! Varför skulle man i så fall köpa en ny bil??
Hittade.
"En bil tappar i regel mellan 25 och 30 procent i värde första året, mellan 12 och 15 andra året, och runt 10 procent tredje året."
SEB (http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp%3FDUID%3DDUID_FE604C3F87F8F8B4 C1256E670040E7B3%26xsl%3Dsebarticle.xsl%26sitekey% 3Dseb.se%26lang%3Dse)
Därför när man kört tillräckligt med skrotbilar som går sönder på vägen vill man ha en ny, reliable bil. Så tänkte iaf jag. Sen ser man på reg-skyltarna i england hur gammal en bil är. Osexigt med gammal bil, måste knula snela.
Slartibartfast
2008-02-06, 11:30
Därför när man kört tillräckligt med skrotbilar som går sönder på vägen vill man ha en ny, reliable bil. Så tänkte iaf jag. Sen ser man på reg-skyltarna i england hur gammal en bil är. Osexigt med gammal bil, måste knula snela.
Aha. Jo, knula moste man ju iofs.
Du köpte en Mazda 3, va? Splitterny?
Inte en ny Punto? :D
Aha. Jo, knula moste man ju iofs.
Du köpte en Mazda 3, va? Splitterny?
Inte en ny Punto? :D
Mazda2 blev det. En ny Punto lockade naturligtvis oerhört.....
jag har haft ett 70 tal fordon. å man har ju lärt sog ett och annat. om man som du tänker ha så lite problem som möjligt med bilen så på med de skitiga blrallorna och ner på knä. kolla så det är mycket kvar på bromsskivor och belägg, kolla dämpare, kika efter allmänn rost eller krocklagningar. kolla expansionskärl och ser det ut som peter north varit där så kör hem igen. då är toppackningen antagligen kass. likaså om det är grädde i oljelocket eller på stickan. annars är det bara att kolla att den e servad, känns bra och att du trivs. kolla även vilken nästa service är. för köper du franskt eller nåt sånt skit så kan det kosta 9000;- för ett kamremsbyte (renault megane blandannat) och det är ju prutläge om det är inom en snar framtid.
avgas, däck, bromsar osv är ju annat man kan pruta på.
man ser hur gammal en bil är i sverige oxå. eller nästan iaf. det har under ganska många år varit en viss begynnelsebokstav varje år. men sen skrotar ju vissa bilar och andra gamla importeras och då rör det om lite. likaså att många får skrotnummer i år och i fjol. men man kan höfta med ganska stor exakthet. eller som jag som vet när i stort sett alla modeller kom i bilvärlden och alla ändringar mellan åren de tillverkades med facelift osv. iaf de bilarna som man knula flikor med.
Slartibartfast
2008-02-06, 12:23
jag har haft ett 70 tal fordon.
Wtf! Hur går det till i praktiken?
för att det är en härlig känsla med en ny bil.
du kan dessutom bestämma all.
Senast landade jag med en bil som gått 700 mil och var 6 mån gammal.
Då slapp jag undan den värsta värdeminskningen.
Men jag fick ju inte välja färg!!!
Jag valde svart. Jag halvångrar det nu. Satan två repor redan och de syyyyyyns (om man står två decimeter ifrån).
OCH, det luktar nytt i en bil. Faktiskt precis samma lukt som när man rostar fiskpinnar i brödrosten och i ugnen.
Ondskapelsen
2008-02-06, 18:24
OCH, det luktar nytt i en bil. Faktiskt precis samma lukt som när man rostar fiskpinnar i brödrosten och i ugnen.
Den doften finns att köpa på sprayburk :).
Är det bara jag som tycker hyundai är underskattade som billig bruksbil ?
Slartibartfast
2008-02-09, 14:37
Helvete.
Jag har kört med min Polo i en vecka nu och har under tiden upptäckt ett biljud som hörs när man accelererar i växlarna 1-3 över 2500 varv. Jag tror att det har med avgasröret att göra, kanske ett hål. *gah!*
Har bilfirman något ansvar i dethär fallet? När man köper privat är det ju en annan sak, men när man som jag köper begagnat från en bilfirma så har man väl ändå någonslags garanti/konsumentskydd? (På affärsjurudikkursen på högskolan lärde vi oss i alla fall att allt som en näringsidkare säljer har sex månaders garanti oavsett vad det är.)
Eller får man helt enkelt skylla sig själv när man inte upptäckte ljudet då man provkörde bilen?
Har bilfirman något ansvar i dethär fallet? När man köper privat är det ju en annan sak, men när man som jag köper begagnat från en bilfirma så har man väl ändå någonslags garanti/konsumentskydd? (På affärsjurudikkursen på högskolan lärde vi oss i alla fall att allt som en näringsidkare säljer har sex månaders garanti oavsett vad det är.)
Eller får man helt enkelt skylla sig själv när man inte upptäckte ljudet då man provkörde bilen?
Jag tror det beror på.
Begagnat köps oftast i befintligt skick. Köper du från bilhandlare har dom i Sverige större ansvar än vid privat köp. Frågan är om du skulle ha kunnat upptäcka felet vid köpet eller inte. Det brukar vara av avgörande betydelse.
Många bilfirmor i Sverige har typ 6 mån garanti även på begagnat.
Det kanske din bilfirma har med. Då går det på garantin
Slartibartfast
2008-02-09, 15:15
Jag tror det beror på.
Begagnat köps oftast i befintligt skick. Köper du från bilhandlare har dom i Sverige större ansvar än vid privat köp. Frågan är om du skulle ha kunnat upptäcka felet vid köpet eller inte. Det brukar vara av avgörande betydelse.
Många bilfirmor i Sverige har typ 6 mån garanti även på begagnat.
Det kanske din bilfirma har med. Då går det på garantin
Ska kolla upp det med bilhandlaren. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.