handdator

Visa fullständig version : Godis - russin?

Durayan
2007-10-22, 09:08
Har sjukt svårt att inte köpa godis. Då sa någon att russin är ett bra substitut. Kan ju i och för sig tänkta mig att det är mer naturligt och på så vis bättre, men rent energimässigt, är en lika stor mängd russin som godis bättre eller sämre för att hålla nere kaloriintaget? (Jag vet att det bästa är att låta bli, men om man nu inte kan sluta med snask direkt...)

lectris
2007-10-22, 09:12
eh nja. russin innehåller väl ~300kcal/100g så nån gigantisk skillnad är det ju inte.. beror väl på vad det är för godis du vill ersätta också iofs. dessutom vet jag inte med dig, men jag blir iaf risig i magen av för mycket russin. *whistle*

champion
2007-10-22, 09:32
Jag brukar käka oliver när jag är sugen på godis.

Slimfit
2007-10-22, 13:59
En elelr två rutor mörk choklad brukar stoppa det värsta sötsuget för mig.

ramagoen
2007-10-22, 14:08
disciplin och vanlig mat som är god är ett bra tips.

tobb__e
2007-10-22, 22:00
drick vatten ellet ät nån frukt så går sötsuget över

blekfet2
2007-10-22, 22:01
ät massor av godis för att sedan ångra dig resten av kvällen...funkar för mig iaf.

Finns en sort på vanliga matbutiker som innehåller typ 75kcal per påse, inte så mycket i påsen men dom tar länge att äta upp.

Har några påsar nere på undervåningen men är tyvärr lite för slö för att orka kika märke just nu.

TcAnders
2007-10-23, 18:48
ät massor av godis för att sedan ångra dig resten av kvällen...funkar för mig iaf.

Finns en sort på vanliga matbutiker som innehåller typ 75kcal per påse, inte så mycket i påsen men dom tar länge att äta upp.

Har några påsar nere på undervåningen men är tyvärr lite för slö för att orka kika märke just nu.

Funkar för mig också, tills kvällen är slut.. Nästa dag är jag precis lika sugen på godis igen..

// Anders

Ayla
2007-10-23, 18:57
75kcal! Det kan inte vara mer än en eller två bitar i den påsen :)

Jag har också svårt och har inte hittat något bra substitut. Godis är ju godis, svårt att byta ut. Mitt mål är att längta efter morötter på samma sätt som godis. Har haft många diskussioner om varför man vill ha godis och varför man äter så mycket! Har inte kommit fram till något än...alltså borde man kunna skapa samma sug till morötter som till godis, handlar bara om att försöka hjärntvätta sig själv :)

Animalistic
2007-10-23, 19:02
måttlighet är väl förnuftigt. du kan äta allt bara du äter lagom *slap*

tano
2007-10-23, 19:34
Tugga tuggummi.

Personlig favorit är V6 Fresh fruit.

Fat tony
2007-10-23, 21:02
Tugga tuggummi.

Personlig favorit är V6 Fresh fruit.

dem e skit goda och innehåller en ynka 2,5 Kcal. men det räcker inte för mig idag, drog fan i mig 100g blockchocholad = 540Kcal + ett antal kakor och en massa frukt. Har en tendens att frossa i mig jävligt mycket. vet inte vad jag ska göra för att frossa så mycket.

Torwald
2007-10-23, 21:07
Om du ändå ska äta godis kan du väl äta något godare än blockchoklad, ffs? ;)

Jag kan också lätt äta väldigt mycket av något när jag väl äter det. Vanesak från när jag var liten, antar jag, hela min familj/släkt äter godis i rasande tempo (stoppar in nästa bit innan den första är färdigtuggad). Tricket är väl att verkligen smaka på det man äter, och äta långsammare. Då blir det:
1. Godare
2. Lättare att vara mer måttfull

Maharadja
2007-10-23, 23:09
haft samma svårigheter me att sluta me godis, men bestämde mig i somras för att lägga ner shitet! Mina tips är att INTE sluta helt tvärt,om du har enorma socker-cravings .. ;) Utan att först byta ut godiset mot naturgodis o russin.. Men eftersom sådant inte heller är egentligen är speciellt nyttigt och också innehåller massa socker så kommer du bara fortsätta ha sockersug. Minska även på naturgodiset mer och mer..drick mycket rooibos-té som smakar lite mer sött än övriga téer. Och ät regelbundet och mycket protein så blodsockret håller sig stabilt över dagen. Ta ett ägg och drick mycket vatten nästa gång sockerattacken kommer... good luck :)

krefre
2007-10-24, 00:38
Förvånad att ingen skrivit om russinets yngre och mindre soltorkade bror! Vindruvan! Mycket gott och fruktigt. :)

Saikyou
2007-10-24, 03:04
Vill du låta bli godis så låt bli godis helt enkelt? Lite karaktär måste man ha och suget kan man stå ut med ^^

snartspensligvegan
2007-10-27, 18:49
Vad är det där för trams? Snyggt att hetsa om att det är 300 kcal/100gram russin, som om det inte är svårt nog att äta tillräckligt hur som helst? Vad spelar det för roll om maten ger energi? Varför äter man annars? Russin är ju bättre än godis just för att det inte är fullständigt näringslöst.
Russin är ju inte särskilt gott däremot så jag skulle typ 80 ggr hellre äta sunmaids tropical trio som är en blandning av ananas, mango och papaya, grymt gott, innehåller dock socker i raffinerad form också för att de inte skall bli så klibbiga antar jag, men de är ju såååå goda. Näringsinnehållet kommer ju vara sämre än för färsk frukt pga att bl.a. c-vitaminet är helt förstört, hur det är med enzymer och så vet jag inte, en del antioxidanter lär ju finnas kvar?

Sverker
2007-10-27, 18:56
Du torkar ju frukten för att det inte ska finnas något vatten kvar som enzymerna kan arbeta i. Ett enzym måste vara löst i vatten för att fungera.

Fat tony
2007-10-28, 00:20
Du torkar ju frukten för att det inte ska finnas något vatten kvar som enzymerna kan arbeta i. Ett enzym måste vara löst i vatten för att fungera.

hmm intressant. men vad ger det för effekt på frukten? jag har tänkt torka ett par bananer

Sverker
2007-10-28, 07:30
Helt beroende på hur du ska torka bananerna.
Torkningen bör gå ganska fort. Annars möglar frukten. Torkar du med varmluft så går det fortare. Värme ökar nedbrytningen av värme känsliga vitaminer.

I båda fallen får du enzymatisk brunfärgning och bruna pinnar. Det går alltså inte helt stoppa enzymernas nedbrytning av bananerna. Lite plus är att amylaserna bryter ned stärkelsen och ger en sötare smak.

OT !
Vänta tills slutet på januari när det är -20 grader ute. Frys in bananerna och häng dem utomhus och fågelskyddat. Då får du frystorkade bananer på en vecka.