Logga in

Visa fullständig version : Längre språkresa?

Purren
2007-10-21, 22:29
Är det någon här på forumet som har varit på en längre språkresa? Jag sitter nämligen och funderar på om jag ska åka iväg. Tidigare var det självklart, men nu känner jag mig inte lika säker på det.

De allra flesta grejerna jag kommer på som jag vill göra där kan jag göra på bara ett par veckor, är lite orolig för att jag kommer vara uttråkad resten av tiden. Jag hade tänkt att åka iväg 3 eller 6 månader. Så jag skulle vilja höra vad folk har för erfarenheter kring det här?

Tolkia
2007-10-21, 22:58
Är du någonstans i sex månader blir det som att bosätta sig där, mer än som att "åka på en resa". Det som avgör hur roligt/tråkigt det blir kommer med andra ord att vara samma saker som avgör hur roligt/tråkigt du har på hemmaplan. Det är få som tittar på sevärdheter eller simmar med delfiner i ett halvår; då lär man känna folk och gör saker (oftast rätt vanliga, typ spelar fotboll, fikar och snackar skit) ihop med dem.

Helena B
2007-10-22, 01:22
Är det någon här på forumet som har varit på en längre språkresa? Jag sitter nämligen och funderar på om jag ska åka iväg. Tidigare var det självklart, men nu känner jag mig inte lika säker på det.

De allra flesta grejerna jag kommer på som jag vill göra där kan jag göra på bara ett par veckor, är lite orolig för att jag kommer vara uttråkad resten av tiden. Jag hade tänkt att åka iväg 3 eller 6 månader. Så jag skulle vilja höra vad folk har för erfarenheter kring det här?

Jag var borta i 9 månader och studerade engelska. Jag tog ett extrajobb, på det sättet lärde jag känna fler människor och blev mindre rastlös. Men om du har möjlighet tycker jag absolut att du ska åka iväg, det är ett minne för livet. Vart har du planerat att åka?

flenders
2007-10-22, 05:23
Jag kan inget annat än att rekommendera att åka iväg. Nya upplevelser, nya människor, oftast ny mat med mera, om man nu vill åka iväg så ska man bara åka! Jag flyttade till Oslo lite på flipp med en kompis och har bott här i 6 månader, bästa tiden på länge. Här nere så umgås jag mycket med säsongare (mestadels skidåkare men även folk som surfar i asien och dylikt). Alla som jag träffat har åkt på några säsongare och alla har haft en riktigt kul tid.

En annan tjejkomips till mig har varit i Asien i ett år nu, hon drog iväg med 30 000 och ingen aning om vad hon skulle göra men hon hittade nya ställen att bo på, nya jobb och har flyttat runt och bara haft kul.

Slutsummerat, det blir en skitkul tid om du drar.