Visa fullständig version : Har det gjorts någon riktigt bra actionfilm på 00-talet?
Startar tråd för jag vill veta om jag missat något. Tycker det varit dåligt med (noll) riktigt bra actionfilmer efter Matrix. Tyckte själv både Ong Bak och 300 var en upplevelse att se - EN gång vardera. Mao inte vad jag menar med riktigt bra.
Elektra brukar jag se om varje år minst men undrar om jag verkligen har bra smak.
Storm (actionthriller.. typ) tyckte jag var riktigt bra men tror att det temat är alldeles för smalt för att den ska gå hem hos de flesta. Schizad historia.. lika mycket kluriga klippningar som Pulp Fiction fast inte anakronisktiska.
Windtalkers tycker jag är riktigt bra men krigsfilmer ingår inte riktigt..
Terminator 3 har den bästa biljakten vad jag vet, men är inte riktigt bra.
AvP.. inte riktigt bra.
Taxi 3.. actionkomedi av en typ som jag brukar skratta åt men sen..
Bourne & Bondfilmerna.. = egen genre?
Rocky Balboa = actiondrama?
Underworld (ettan).. inte riktigt bra.
Appleseed var en animerad actionfilm som var väldigt annorlunda om inte annat, med väldigt bra drag tidvis, men jag kommer ihåg att jag somnade när vi såg den.
PS Lasse Kongos rescension av Storm. Jag håller definitivt med honom om att det e en av de absolut bästa svenska filmerna någonsin. Men förstår mycket lika väl om man inte får ut något av den. 0-100-film. *Räknar med att någon uppar tråden om den nu*
Vi var på partaj igår, blev lite sugen på att hyra film när vi kom hem så jag svängde förbi videoaffären, hittade Storm på en hylla och läste på den, verkade ju ganska bra tyckte jag, hade aldrig hört talas om filmen.
Väl hemma igårkväll så läste jag lite recensioner och vad folk tyckte om filmen, snittbetyget låg väl på typ "sämsta film någonsin, årets kalkon osv"
Så ja sade till min tjej att jag vill inte förstöra lördagskvällen med en såhär dålig film, så vi såg en annan som vi hade hemma.
Men eftersom jag iaf hade hyrt fillmen så tänkte jag att jag måste väl se den iallafall, så sagt och gjort, vi hoppade ner i soffan efter frukosten imorse och bunkrade upp med kudde o täcke och lite snacks
Måste säga att jag är OERHÖRT glad att jag såg filmen, både jag OCH min tjej tyckte den var grymt bra.
En av de bästa svenska filmerna som har producerats tom, helt underbart galet bra story+sjukt bra filmad och ett uberbra ljud för mig som är ljudbög =)
Jävligt otäck film som får en att tänka till både en och 2 ggr, filmen är ganska djup men man behöver inte gå in på djupet om man inte vill, en mentalt frisk människa fattar vad filmen handlar om ändå =)
De mesta inom svensk filmindustri är pinsamt så därför blir man lite extra stolt när man vet att denna film är "svensk"
Ni som inte sett den, SE DEN
80-talet var guldåldern för schyssta action-filmer.
Hade sååå många favoritfilmer då.
Nu är det inte riktigt samma upplevelse.
Aliens,Terminator,Tango n Cash,Flykten från NY,Rocky,Rambo,Commando etc
Underbara filmer och episka mästerverk.
Senast jag såg en film som lyckades skapa liknande "WOW-känsla" som på 80-talet måste nog ha varit Matrix. Den kändes lite speciell och nyskapande.
80-talet var guldåldern för schyssta action-filmer.
Hade sååå många favoritfilmer då.
Nu är det inte riktigt samma upplevelse.
Aliens,Terminator, Rocky
Underbara filmer och episka mästerverk.
Senast jag såg en film som lyckades skapa liknande "WOW-känsla" som på 80-talet måste nog ha varit Matrix. Den kändes lite speciell och nyskapande.
+1
Det Cameron gjorde på 80-talet kommer sent glömmas. Cameron + Giger/ Stan Winston = skitet.
JustinCredible
2007-10-21, 22:26
Bourne filmerna och Mission Impossible 3
300, xXx, Underworld, Bourne-serien, Spider-man, X-men, Gladiator.
Jag tror att problemet ligger i att det görs inga renodlade action-filmer som man såg på 80-talet.
Alla dagens är hybrids.. Action-Thriller, Action-Romantik, Action-Erotik.
99 % av alla de filmer som John Carpenter och James Cameron släppte under 80-talet var riktiga guldkorn.
Även de gamla rävarna och mästarna har tappat nu på 00-talet.
Sheogorath
2007-10-21, 22:31
Gladiator är bäst. Så är det bara. Det är actionfilmernas Hydrapro.
99 % av alla de filmer som John Carpenter och James Cameron släppte under 80-talet var riktiga guldkorn.
Även de gamla rävarna och mästarna har tappat nu på 00-talet.
Jag måste ha missat Carpenter. Men de två Van Damme-filmerna på 80-talet och i stort sett dem med Arnold eller Sly från den tiden. Alla dem går inte under 'riktigt bra' men det var en nivå över dagens i alla fall.
Ett exempel. Chuck Norris filmer, som jag inte tyckte var riktigt bra heller, var ändå på något vis bättre än Vin Diesel nu.. råare, mindre färdigtuggat.
Ett exempel som jag tycker går mot strömmen e Bondfilmerna där den enda jag sett som jag tyckte var sevärd var den med Gustav Graves (2000-tal troligen)
Arf Pingvin
2007-10-21, 22:34
Gladiator kom -00.
Kill Bill kanske för oss som gillar Tarantino.
Men nej jag håller nog med, det var bättre förr. Jag var tvungen att dra fram imdb för att komma på dessa. De två filmer som etsat sig fast på näthinnan är väl Terminator 2 och Matrix 1 för mig. Precis rätt ålder när de kom.
Sagan om ringen om man vill kalla det action/äventyr.
Edit: Sin City!
Saknar inte bara actionrullarna utan även skräckfilmerna som gjordes på 80-talet.
Ta en rulle som tex The Thing, underbara minnen.
Nuförtiden är det bara massa Scream, Jag såg vad du gjorde förra veckan etc osv
Actionfilmer har jag inte så bra koll på, men Mission Impossible 3 kan jag i alla fall minnas var bra.
För övrigt är 300, med sina pinsamma oneliners, helt överhypad. Effektful, förvisso..
Troy började ju med sköna oneliners.
Ni minns väl Brad Pitt med...
"IMMORTALITY, TAKE IT! It's yers...."
"Now you know who yer fighting!"
-
300 kom ju långt senare med sina episka one-liners såsom;
"This is Madness...This is SPARTA!"
"TONITE WE DINE IN HECK"
"Men en sak ska du veta POJKEN!!! Jag är GROV NU!!!
SÅ JÄVLA GROV SÅ DET FATTTTTTAR DU INTE!!!! Jag väger 130kg i en
form som är FIIIIN!!! Armarna mina är så att folk kör ihjäl sig i
sina bilar när dom ser mig..... Triceps är en MÄKTIG HÄSTSKO!!! &
BICEPS ÄR MIN STOLTHET!!!!!!!!"
"This is where we fight, this is where they die!"
"Haha nä.... Men HULKEN!!! Åt just upp en påse chips med dip & 1.5L PEPSI!!!
Satt & kolla på min skivstång som var LADDAD med 100kg!!!!!
Helt plötsligt RYCKER JAG TILL!!! grannarna HOPPAR OXÅ TILL, tänker nog: va ska han göra NU????"
"Our arrows will blot out the sun, then we will fight in the shade" etc osv
panzerpig
2007-10-21, 23:26
håller med Greg, det görs inte många renodlade filmer längre, har dom action så är det oftast krigsfilm, thriller, drama eller liknande inblandat.
enligt mig några bra 2000-talsfilmer med action (from the top of my head):
300
V for vendetta
Sin city
Kill Bill 1-2
3:10 to Yuma
Kung-fu hustle
Tonight we dine in.. Troy!
Ja troja borde varit med i pollen :-/
Ong Bak är en film alla verkligen borde se.
Hata GÖteborg
:laugh: Platsar i alla genrer!
Pretender
2007-10-22, 06:39
The Bourne Identity (2002)
/P
hahavaffan
2007-10-22, 08:55
80- och 90-talet födde helt klart flest och bäst actionfilmer! Men några bra har vi nog fått hittils på 2000-talet skulle jag vilja påstå. Bourne-trilogin är grym som fan!
Skulle även vilja nominera Planet Terror, Batman Begins, Smokin' Aces och om jag får klämma in en trilogi till där ena filmen kom 1998 så blir det Blade-trilogin :)
champion
2007-10-22, 09:26
Gladiator helt klart. Finns inget bättre.
Ong Bak är en film alla verkligen borde se.
Haha.. när dom springer och jagar han längst gatan och det kommer hinder hela tiden som han bara måste hoppa/volta igenom, den scenen är för rolig! :D Jag skulle lackat om jag var huvudpersonen efter typ 10e personen kommer med en glasskiva som jag måste volta över.
Bourne
Genre?
engelska wiki:
Action / Adventure / Mystery / Thriller more
Genre?
engelska wiki:
Action / Adventure / Mystery / Thriller more
Precis :D
Finns inga renodlade action-filmer..
De vill ju linda in det till något som låter coolt.
ACTION MYSTERY!!! ohhhhh.
Fultjack
2007-10-22, 10:34
Allt som Jason Statham gör ( Crank, Transporter 1&2, War lär äga också)
samt alla Jet Li rullar brukar också äga :thumbup:
MasterChief
2007-10-22, 11:37
Jag föredrar min action hårdkokt utan att allt ska skämtas bort. De var bättre förr på att röja utan att skämta. Idag är det tyvärr inte så och jag skyller nog det på Bruce Willis.
Allt som Jason Statham gör ( Crank, Transporter 1&2, War lär äga också)
samt alla Jet Li rullar brukar också äga :thumbup:
War är mycket sämre än Crank och Transporter (2:an var sämre).
hahavaffan
2007-10-22, 13:52
Genre?
engelska wiki:
Action / Adventure / Mystery / Thriller moreDär står väl Action, ellerhur? Hur många filmer finns det som enligt IMDB har Action som enda genre? Inte ens actionklassiker som Commando eller Predator har det.
pragmatist
2007-10-22, 13:57
När jag blir filmregissör då tänker jag göra en renodlad actionfilm utan en massa störande element som handling, huvudperson, dialog o.s.v. Det ska vara 2 timmar slagsmål, eldstrider, specialeffekter, explosioner, biljakter och tjejer som springer i slowmotion med bar överkropp. Det enda prat som tillåts är tuffa oneliners och eventuellt lite snack om vilka vapen som är bäst, that's it.
hahavaffan
2007-10-22, 13:58
När jag blir filmregissör då tänker jag göra en renodlad actionfilm utan en massa störande element som handling, huvudperson, dialog o.s.v. Det ska vara 2 timmar slagsmål, eldstrider, specialeffekter, explosioner, biljakter och tjejer som springer i slowmotion med bar överkropp. Det enda prat som tillåts är tuffa oneliners och eventuellt lite snack om vilka vapen som är bäst, that's it.Det är fan så det ska vara! Älskar alla gamla fina klassiker.
Där står väl Action, ellerhur? Hur många filmer finns det som enligt IMDB har Action som enda genre? Inte ens actionklassiker som Commando eller Predator har det.
Jag menar nog att det är 'spionthriller' dvs samma som James Bond. Man sitter ju inte med ögonen uppspärrade precis.. möjligen med tändstickor då..
Crank? :D
Mena, Crank är väl den ultimata Action filmen röjj hela vägen igenom!
Sin City.
Den är ju kass! Fast ändå liiite cool, men inte så att det räcker. Att den är med i diskussionen "Riktigt bra actionfilm" är ju dock ett hån mot bättre filmer som matrix et al.
>Fultjack:Transporter 2 är ju löjlig! Mycket besviken då 1:an var så bra.
Den är ju kass! Fast ändå liiite cool, men inte så att det räcker. Att den är med i diskussionen "Riktigt bra actionfilm" är ju dock ett hån mot bättre filmer som matrix et al.
Du hade nog för höga förväntningar på Sin City. :)
>Fultjack:Transporter 2 är ju löjlig! Mycket besviken då 1:an var så bra.
Kamma dig.
Sin City var en väldigt bra film.
Dock så kan det vara svårt för folk att förstå allting om man inte har läst de grafiska novellerna.
Av mig får Sin City 93%.
Pudzianovski
2007-10-22, 19:18
Allt var bättre förr ?
Jag tycker det gjorts många bra filmer på 2000 talet !! :thumbup:
reinholdsson
2007-10-22, 20:05
Crank helt klart! Så ska en actionfilm vara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.