Visa fullständig version : näring efter cardio
Slartibartfast
2003-04-23, 11:26
Är det viktigt att man får i sig näring efter cardio, som efter styrketräning? Vad i så fall?
King Grub
2003-04-23, 11:40
Självklart. Är det maximal återhämtning du är ute efter så gäller precis samma sak som efter styrketräning: ca 1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt + minst 30 gram protein, gärna mer.
För fettförbränning kan du vänta 1 timme efter cardion, men bara om det varit ett kort, ca 20 minuters, HIIT-pass. Efter timslånga distanspass är det näring snabbt som gäller.
Originally posted by King Grub
Självklart. Är det maximal återhämtning du är ute efter så gäller precis samma sak som efter styrketräning: ca 1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt + minst 30 gram protein, gärna mer.
För fettförbränning kan du vänta 1 timme efter cardion, men bara om det varit ett kort, ca 20 minuters, HIIT-pass. Efter timslånga distanspass är det näring snabbt som gäller.
Varför relaterar du inte rekommenderat proteinintag till kroppsvikten också? 0.5 g/kg eller nåt.
Bara undrar...om det finns nån särskild anledning...
King Grub
2003-04-23, 11:50
Originally posted by Vänskap
Varför relaterar du inte rekommenderat proteinintag till kroppsvikten också? 0.5 g/kg eller nåt.
Bara undrar...om det finns nån särskild anledning...
En allmänt vedertagen uppfattning är väl att du har nytta av ca 30 gram protein från ett mål, på en tretimmarsperiod ungefär. Nu köper inte jag det, utan skriver minst 30 gram. Själv ligger jag säkert på runt 50 gram per mål. Hur mycket det verkligen är optimalt att äta per gång, ja, där går åsikterna isär.
Nån som enkelt kan berätta hur mycket 100 g dextropur är i cl eller dl!?
Originally posted by King Grub
En allmänt vedertagen uppfattning är väl att du har nytta av ca 30 gram protein från ett mål, på en tretimmarsperiod ungefär. Nu köper inte jag det, utan skriver minst 30 gram. Själv ligger jag säkert på runt 50 gram per mål. Hur mycket det verkligen är optimalt att äta per gång, ja, där går åsikterna isär.
Tycker det borde vara skillnad om man vägde t ex 60 kg eller 120 kg, som det är för kolhydrater.
King Grub
2003-04-23, 14:10
Jo, det är jag också övertygad om, men jag har inga säkra siffror på hur många gram protein per kilo kroppsvikt som är optimalt vid ett enskilt tillfälle. Enligt läkarvetenskapen är det ju samma, oavsett vad man väger. :rolleyes: 30 gram tror jag är en "säkerhetsnivå", medan över 50 gram antagligen bara ger kvarterets dyraste toalettbesök. Men hellre vara på den säkra sidan. Sedan har ju alla individuell proteinsyntes också.
Slartibartfast
2008-05-07, 15:50
Måste bumpa en tråd från hedenhös.
Har just börjat köra cardio regelbundet igen. 30 minuter lätt löpning de dagar jag inte är på gymmet.
Hur är det nu med mat efter cardiopass? Vill minnas att jag läst nånstans att det inte är så bråttom med mat efter cardiopasset som när det gäller styrka, men denna tråden säger ju att det är ännu viktigare. Vad är det som gäller nuförtiden?
King Grub
2008-05-07, 15:54
Det är viktigare än efter styrketräning, om det är snabb återhämtning som prioriteras. Ju snabbare, desto bättre. Men man får sätta det i relation till träningspassets intensitet och varaktighet. Efter 30 minuters lätt löpning skulle jag inte behöva något speciellt alls, bara jag åt inom rimlig tid. Hade jag kört 90 minuter intervaller skulle jag behövt 100+ gram kolhydrat direkt.
Slartibartfast
2008-05-07, 15:56
aha, ok.
Jo, återhämtningen är viktigast. Och det är alltså kolhydrater som är det viktiga? Protein är inte nödvändigt (att tillföra snabbt för återhämtning)?
Det är viktigare än efter styrketräning, om det är snabb återhämtning som prioriteras. Ju snabbare, desto bättre. Men man får sätta det i relation till träningspassets intensitet och varaktighet. Efter 30 minuters lätt löpning skulle jag inte behöva något speciellt alls, bara jag åt inom rimlig tid. Hade jag kört 90 minuter intervaller skulle jag behövt 100+ gram kolhydrat direkt.
En snabb fråga när vi ändå talar om cardio, så har jag för mig att du skrev att sprinter påverkar proteinsyntesen mer än styrketräning? Jag kan ha grovt misstolkat ditt inlägg dock, det brukar jag göra :D
King Grub
2008-05-07, 16:00
aha, ok.
Jo, återhämtningen är viktigast. Och det är alltså kolhydrater som är det viktiga? Protein är inte nödvändigt (att tillföra snabbt för återhämtning)?
Kolhydrat är det primära, men protein tillsammans med kolhydraterna effektiviserar glykogeninlagringen.
Nån som enkelt kan berätta hur mycket 100 g dextropur är i cl eller dl!?
skulle också vilja ha svar på det här:Virro
Lägg några hundralappar på en bra köksvåg.
Pulver packar sig olika. Det är inte samma densistet överst i påsen som är fluffigt jmf med botten som är hårt packat. Denciteten skiljer också från påse till påse pga naturliga variationer osv.
maaherra
2008-05-21, 11:58
skulle också vilja ha svar på det här:Virro
Lägg några hundralappar på en bra köksvåg.
Pulver packar sig olika. Det är inte samma densistet överst i påsen som är fluffigt jmf med botten som är hårt packat. Denciteten skiljer också från påse till påse pga naturliga variationer osv.
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=340018
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.