handdator

Visa fullständig version : Familjepizza/Vanlig, fundering

mikee
2007-10-20, 23:23
Hejsan! Undrar om det är någon som vet hur mycket det skiljer i vikt eller kalorimäng mellan en orginalpizza och en familjepizza?:) Ungefär alltså, antar att det är olika från restaurang till restaurang vad gäller storlek och så vidare,

Hade gott allesammans!

mats-
2007-10-20, 23:36
Pizzan (orginal) x 2 (3,4?)

mikee
2007-10-21, 00:23
Ingen aning faktist. Har aldrig beställt en familje. Tänkte om det räcker med en familje om man är säg 2-3 personer eller om det ändå är varsin orginal som gäller:)

Eddie Vedder
2007-10-21, 05:55
Varför frågar du inte bara pizzerian istället? Dom lär ju veta bättre hur stora deras pizzor är än vad någon här vet.

z_bumbi
2007-10-21, 06:30
Ingen aning faktist. Har aldrig beställt en familje. Tänkte om det räcker med en familje om man är säg 2-3 personer eller om det ändå är varsin orginal som gäller:)

Testa, det värsta som kan hända är att ni får göra några varma mackor för att bli riktigt mätta.

Emil_Larsson
2007-10-21, 07:39
Ska jag vara ärlig så är det, enligt mig, bortkastade pengar att ens dela en familjepizza på 2 pers.

2 st vanliga pizzor är MER pizza än en familjepizza, OCH billigare dessutom så där kan man lika gärna köpa var sin.

Sen beror det på säkert vilka som äter pizzan. En 3 årig pojke kanske inte orkar en halv sån familjepizza, (kanske? han/hon orkar inte) så då kanske det är lämpligt med en sån.

Emil_Larsson
2007-10-21, 07:40

Varsin ftw!

fluff
2007-10-21, 07:42
Vad jag har märkt "tjänar" man på, i de flesta fall, att beställa fler vanliga pizzor än en familjepizza - både i storlek och således även i kalorimängd :D. Kanske bara gäller här nere i Småland dock, vet ju inte om bagarna runt om i landet har anammat samma småländska less-is-more-anda.

Sen har man ju chansen att mixa lite olika pizzor om man beställer flera vanliga istället för en familje - omväxling förnöjer.

fluff
2007-10-21, 07:43
Varsin ftw!

Du borde ju se ut som en köttbulle snart, med tanke på allt snask du stoppar i dig :D

Emil_Larsson
2007-10-21, 08:23
Du borde ju se ut som en köttbulle snart, med tanke på allt snask du stoppar i dig :D

Hahaha jo det är sant :D sakta, men säkert växer magen fram :D

Cohen
2007-10-21, 20:45
Tänk bara på att pizzaarean ökar snabbare och snabbare ju större pizzan blir. Kan tänka mig att en familjepizza därför egentligen är större än man kanske tror.

Men som sagt, om du undrar, fråga på restaurangen.

mangs
2007-10-23, 13:48
Ja, man måste ju räkna med pi.

Dock måste man ju då utgå från att kanterna är proprtionella och att mängden kcal per kvadratcentimeter är konstant. Om man utgår från att detta stämmer och en standradpizza har en diameter på 40 cm. Arean =(d/2)^2*pi

(40/2)^2 *pi = 400*pi= 1250 cm^2

För att uppnå det dubbla: 2500cm^2 krävs då en diameter på

2* (2500/pi^(1/2))= 56cm

Man kan även förenkla lite och säga att dubbla arean innebär att diametern växer "roten ur två" ur den ursprungliga.

I verkligheten upplever jag dock att familjepizzor har mer kant och mindre fyllning så jag sällar mig till skaran som hellre tar två enkla pizzor.

Exhale_
2007-10-23, 14:42
Min erfarenhet av familjepizzor här i Östersund säger mig att dessa innehåller mer fyllning än vanliga pizzor. Jag föredrar faktiskt att splitta på en familjepizza med en polare än att köpa en vanlig till mig själv.

Enligt mig är familjepizzor mycket smaskigare, fetare och framför allt bakad med mer kärlek än en vanlig orginalpizza. ;)
Sen om det bara är så här i ÖSD är en annan sak. :P

mystic[-_-]
2007-10-23, 14:48
Blir en familjepizza på lördag gött!

z_bumbi
2007-10-23, 15:42
Ja, man måste ju räkna med pi.

Dock måste man ju då utgå från att kanterna är proprtionella och att mängden kcal per kvadratcentimeter är konstant. Om man utgår från att detta stämmer och en standradpizza har en diameter på 40 cm. Arean =(d/2)^2*pi

(40/2)^2 *pi = 400*pi= 1250 cm^2

För att uppnå det dubbla: 2500cm^2 krävs då en diameter på

2* (2500/pi^(1/2))= 56cm

Man kan även förenkla lite och säga att dubbla arean innebär att diametern växer "roten ur två" ur den ursprungliga.

I verkligheten upplever jag dock att familjepizzor har mer kant och mindre fyllning så jag sällar mig till skaran som hellre tar två enkla pizzor.

Jag känner att ämnet för min framtida C-uppsats börjar utkristallisera sig. :D

LasseMan
2007-10-23, 19:48
är det någon som har en ungefärlig kolla på hur kcal ligger på en vanlig pizza ca skilljer ju sig säkert beroende på modell men?

puccini
2007-10-24, 02:08
Den finske pizzakjeden Koti Pizza har lagt ut næringsinnhold i sine ulike pizzatyper.

Familiepizza: http://www.kotipizza.fi/Default.aspx?id=509135
Normal pizza: http://www.kotipizza.fi/Default.aspx?id=509113

fluff
2007-10-24, 05:49
Den finske pizzakjeden Koti Pizza har lagt ut næringsinnhold i sine ulike pizzatyper.

Familiepizza: http://www.kotipizza.fi/Default.aspx?id=509135
Normal pizza: http://www.kotipizza.fi/Default.aspx?id=509113

Frågan är väl dock hur stora dessa pizzor är alt. hur mycket fyllning de har. Ser väldigt lite ut med en normalstor pizza och 900-1000 kcal faktiskt. En micropizza på ca 350g från affären ligger väl på i runda slängor 800 kcal och de är ju ingenting i jämförelse med vad man får hem från en pizzeria. Personligen hade jag dock räknat med 1500+ för en normal en, mer om det är sås och en sliskig jäkel på köpet. :D

Så länge man inte käkar pizza flera dagar i veckan så tycker jag dock man kan ignorera kaloriinnehållet.

fluff
2007-10-24, 05:54
Jag är dum i huvudet: skulle man vilja räkna ut storleken/vikten på Kotipizzorna är det ju bara att ta totalt näringsinnehåll dividerat med innehållet/100g och multiplicera med hundra. *smack*