Visa fullständig version : Tips på kalla maträtter, tack.
Ganescha
2007-10-20, 13:18
Hej,
Jobbar ute på byggen och inte alltid det finns micro. speciellt om det är ett litet bygge. Jag skulle bli evift tacksam om man kunde få en gäng bra tips på kalla rätter. Pasta sallad har jag kört med ett tag nu men det måste ju finnas andra än bara pasta som förövrigt blir väldigt seg tuggat. Måste klara sig i en vanlig kyl ett par dagar också.
EDIT: skit, kom i fel forums del. Ursäkta för det.
Eddie Vedder
2007-10-20, 13:22
Om ni har kyl som du säger är ju det ett jätteplus:thumbup:
Då kan du ju förvara t.ex. fil/yoghurt, keso, pålägg etc. där. Sedan är det bara att ta med bröd, müsli, havregryn o.s.v.
Annan mat som jag själv tycker fungerar jättebra kall är ju t.ex. någon form av potatissallad och ägg/tonfisk/kanske något kallskuret kött?
Kalla pannkakor med smör är gott så det skriker om det!*drool*
Animalistic
2007-10-20, 13:24
Kycklingsallad !!
kyckling, sallad, paprika, lök, ägg & tusen andra livsmedel bara att slänga i ! guudomligt
Eddie Vedder
2007-10-20, 13:25
Här har du dessutom en länk innehållande tre länkar:;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2362913&postcount=5
pajer brukar ju funka i kallt tillstånd.
Ganescha
2007-10-20, 19:29
potatis sallad har jag tänkt på men är det inte väldigt fet mat? fel fett? hade stora planer på rost biff och potatis sallad, enkelt. Ang. kyckling sallad, håller med men håller dig sig verkligen i en vanlig kyl säg i 4 dagar?
Eddie Vedder
2007-10-20, 19:35
potatis sallad har jag tänkt på men är det inte väldigt fet mat? fel fett? hade stora planer på rost biff och potatis sallad, enkelt. Ang. kyckling sallad, håller med men håller dig sig verkligen i en vanlig kyl säg i 4 dagar?
Med potatissallad tänkte jag på en du gör själv, potatis, lite olja, lite vinäger, lite lök och dill, lite fetaost etc.*drool*
Men om du syftar på sån man köper i affären är dom ju ofta rejält feta. Finns ju fettsnålare varianter, men samtidigt är ju inte fett i sig något negativt.
"Fel fett" vet jag inte ens vad det är, är det delvis härdat vegetabilsikt fett bör du se upp kanske. Annars är det ju lugnt ur fettkvalitativ synpunkt. Vilka kvantiteter fett som är "bra" beror ju helt på hur mycket energi du vill ha i dig samt hurmycket av din energi du vill ska utgöras av fett.
Men potatissallad är inte dålig mat, vare sig den köpta (oftast) eller din hemgjorda.
fyrkantig_rondell
2007-10-20, 20:29
Hej,
Jobbar ute på byggen och inte alltid det finns micro. speciellt om det är ett litet bygge. Jag skulle bli evift tacksam om man kunde få en gäng bra tips på kalla rätter. Pasta sallad har jag kört med ett tag nu men det måste ju finnas andra än bara pasta som förövrigt blir väldigt seg tuggat. Måste klara sig i en vanlig kyl ett par dagar också.
EDIT: skit, kom i fel forums del. Ursäkta för det.
hemmagjorda pizzabitar + en matig sallad.
fläskpankaka med lingon.
omelett med keso till.
fyllda baguetter.
piroger...
Ganescha
2007-10-21, 09:53
Med potatissallad tänkte jag på en du gör själv, potatis, lite olja, lite vinäger, lite lök och dill, lite fetaost etc.*drool*
Men om du syftar på sån man köper i affären är dom ju ofta rejält feta. Finns ju fettsnålare varianter, men samtidigt är ju inte fett i sig något negativt.
"Fel fett" vet jag inte ens vad det är, är det delvis härdat vegetabilsikt fett bör du se upp kanske. Annars är det ju lugnt ur fettkvalitativ synpunkt. Vilka kvantiteter fett som är "bra" beror ju helt på hur mycket energi du vill ha i dig samt hurmycket av din energi du vill ska utgöras av fett.
Men potatissallad är inte dålig mat, vare sig den köpta (oftast) eller din hemgjorda.
Ah, okej.. då köper jag ;) vill inte lägga på mig för mycket fett men det får gå för denna veckan. Rost biff, potatis sallad och bön sallad får det bli i mina mat lådor denna veckan.
Ganescha
2007-10-21, 09:54
hemmagjorda pizzabitar + en matig sallad.
fläskpankaka med lingon.
omelett med keso till.
fyllda baguetter.
piroger...
Nice.. detta gillade jag mycket. Tackar :thumbup:
Pasta, pesto, grönsaker och kallrökt/gravad lax i bitar
fyrkantig_rondell
2007-10-21, 13:55
Nice.. detta gillade jag mycket. Tackar :thumbup:
det var så lite så.;)
Psychological
2007-11-08, 21:15
Kall bulgur med tomat och lök är väldigt gott med rökt skinka till!!!
Alfred Nobel
2007-11-08, 21:21
Frysta köttbullar, eller färdiglagade Mamma scan's som man äter direkt ur förpackningen.
I sommras bestod picknickkorgen oftast av Öl-korv och ett paket med köttbullar!
Eddie Vedder
2007-11-08, 21:24
Frysta köttbullar, eller färdiglagade Mamma scan's som man äter direkt ur förpackningen.
+1
Kalla köttbullar är the shit. Pannkakor och köttbullar är mat som oftast äts varm men som jag föredrar kallt.
Dom kalla köttbullarna krönts förslagsvis med rödbetssallad, majonnäs eller ketchup ("sörjorna" är för övrigt nämnda i smakhierarkisk ordning:D).
Psychological
2007-11-08, 21:27
Kall pizza när man är bakfull "knäcker" :hbang:
Alfred Nobel
2007-11-08, 21:31
+1
Kalla köttbullar är the shit. Pannkakor och köttbullar är mat som oftast äts varm men som jag föredrar kallt.
Dom kalla köttbullarna krönts förslagsvis med rödbetssallad, majonnäs eller ketchup ("sörjorna" är för övrigt nämnda i smakhierarkisk ordning:D).
Haha du har sån stenkoll ;) Jag föredrar även snabbmakaroner som är kalla tillsammans med köttbullar och gärna lite ketchup. Kalla pannakakor är också en mega hit, fysatan vad got, med lite socker på eller varför inte smör som du säger. De två matlådorna och lite digestive-bars (sprödiga degestivekex med chokladtäcke) hade jag som variation som mindre på utflykter med klassen :D:D NOSTALGI!
Ps... Fick aldrig pannkaka av farsan på frilufts/idrotts-dagarna, då var det makaroner med köttbullar "du behöver energi för att vinna alla 60meters lopp, min son" sade han alltid när jag protesterade :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.