Visa fullständig version : Energiomsättning.
kronsberg666
2007-10-19, 19:40
Hejsan.
Lönnfet gubbe undrar:
Antag att jag intar en frukost motsvarande hela min energiåtgång för ett
dygn + en påse pepparchips á 525 kcal.
Hur lång tid har jag på mig att genom extra fysisk aktivitet göra av
med dessa extra kcal innan de gör mig ännu fetare?
Eddie Vedder
2007-10-19, 19:42
Hur lång tid har jag på mig att genom extra fysisk aktivitet göra av
med dessa extra kcal innan de gör mig ännu fetare?
Ett helt liv.
Energin kommer förbrukas helt enkelt, det är inte en fråga om hur mycket tid du har på dig. Men äter du mer mat senare kommer ju den energin också behöva förbrukas.
Men vill du vara extrem kan du lägga dig på soffan och bara vänta på att lika mycket energi ska gå åt, även om det kommer ta lång tid.
kronsberg666
2007-10-19, 19:52
Antagande #2.
Jag kommer att dö om 24h.
Timme 1 intar jag ett mål mat motsvarande +500kcal utöver mitt 24h behov.
När klämtar klockan för lite fysisk aktivitet om jag inte vill att jag ska dö
lite fetare?
Antagande #2.
Jag kommer att dö om 24h.
Timme 1 intar jag ett mål mat motsvarande +500kcal utöver mitt 24h behov.
När klämtar klockan för lite fysisk aktivitet om jag inte vill att jag ska dö
lite fetare?
absolut senast du kan göra av med dina +500kcal är
(24h) - (tiden det tar att bränna 500kcal utöver basförbrukningen m.h.a vald aktivitet) - (tiden det tar att äta upp maten förutsatt att du börjar precis 24h innan) tippar jag på.
kronsberg666
2007-10-19, 20:03
Det jag undrar över är hur lång tid kroppen väntar med att lagra in den
extra energin som som fett.
När bestämmer sig kroppen för att prioritera "spara som fett för idioten tänker tydligen inte röra mer på sig idag"?
Eddie Vedder
2007-10-19, 20:06
Det jag undrar över är hur lång tid kroppen väntar med att lagra in den
extra energin som som fett.
När bestämmer sig kroppen för att prioritera "spara som fett för idioten tänker tydligen inte röra mer på sig idag"?
Det börjar lagras in successivt såfort det har absorberats från tarmen. Kroppen lagrar in fett hela tiden. Men den förbränner fett hela tiden också.
Den processen av dessa två som under en viss tid överstiger den andra avgör huruvida du totalt sett förlorar eller ökar i kroppsfett. Kroppen bestämmer sig aldrig för att "nu är det minsann överskott så nu lägger jag till lite fläsk".
kronsberg666
2007-10-19, 20:12
Tack så mycket för snabba svar!
Kan åka på bakhjulet med min hoj men har dålig kläm på hur kroppen funkar.
Trodde liksom att energin låg stand by ett tag, liksom väntandes på att få användas innan den lagrades in som fett.
kronsberg666
2007-10-19, 20:14
Det surras en del om kolhydratuppladdning inom en del sporter.
Vart laddar dom in kolisarna?
kronsberg666
2007-10-19, 20:21
Kolhydratuppladdning= fylla på fettdepåerna?
duenorth
2007-10-19, 20:28
Glykogen är kroppens sätt att lagra kolhydrater i muskler och i levern. Så genom att först tömma kroppens depåer av glykogen (ett lite längre pass + minder kolhydrater dagen före och samma dag) och sedan äta lite mera kolhydrater dom närmsta 3-6 dagarna. Då fyller du på kroppens glykogen lager och kroppen kan sedan använda sig av glykogenet under en längre tid än vad som normalt hade varit fallet utan en uppladdning.
Eddie Vedder
2007-10-19, 20:37
Det där med tömning före ger ingen extra effekt. En kolhydratuppladdning utan tidigare tömning är lika effektiv som en uppladdning efter tömning.
duenorth
2007-10-19, 20:58
Ok Eddie.
Skönt att slippa den delen före ett lopp iaf :)
Paltkoma
2007-10-22, 19:06
Sedan har man ju ett viss spann för vad man "behöver". Om du i normala fall äter precis vad kroppen behöver för att inte gå ned i vikt, så kommer en stor andel av dina 500 extra kcal att förvandlas till kroppsvärme.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.