Logga in

Visa fullständig version : skölja äpplen

apa_ola
2007-10-19, 16:04
Hej!

hur stor skillnad blir det om man sköljer eller inte sköljer äpplena? Tänker då på besprutningsmedel, hur mycket man får i sig.

"känns" som om man in blir av med besprutningsmedel med lite vatten.

Bobbokrull
2007-10-19, 16:10
Dessutom så får du inte glömma alla 500 andra som, med skitiga händer, klämt på äpplena i affären innan just du plockade upp dem.

Skölj all frukt noga, mycket noga!

apa_ola
2007-10-19, 16:21
vad vet jag om äppelindustrin, men vore det inte märkligt med besprutningsmedel som rinner av vid minsta regn?

Alexton
2007-10-19, 16:22
Lite skit rensar magen ;D

machine gun
2007-10-19, 16:31
Besprutningsmedel försvinner inte av vatten. Då får du nog lova att skala frukten. Svenska äpplen besprutas iofs inte speciellt hårt. Anledningen till att man bör skölja frukt är ju främst att få bort smuts från den, inte bekämpningsmedel.

apa_ola
2007-10-19, 16:35
Besprutningsmedel försvinner inte av vatten. Då får du nog lova att skala frukten. Svenska äpplen besprutas iofs inte speciellt hårt. Anledningen till att man bör skölja frukt är ju främst att få bort smuts från den, inte bekämpningsmedel.

Jaså, då trodde jag rätt, men alltid sköljt av fel anledning.

Hur djupt in går bekämpn.medel i frukt?

Hur hälsovådligt är det?

Doozer
2007-10-19, 17:02
Det spelar ingen roll om du skjöljer äpplet om du inte tvättar dina händer, eller är ditt hem sterilt? *whistle*

Sverker
2007-10-19, 17:11
Jaså, då trodde jag rätt, men alltid sköljt av fel anledning.

Hur djupt in går bekämpn.medel i frukt?

Hur hälsovådligt är det?

Tjaa...det mesta sitter i vaxskiktet. Det stannar oftast där också.
Det finns gränsvärden, vilka ibland överskrids:( Finns alltså en vettig anledning att äta frukt som skalas. Ett annat knep är att äta varierat. Olika sorters äpplen/päron/körsbärs osv från olika länder.

piraten99
2007-10-19, 17:49
jag sköljer ibland och ibland inte och i vilket fall som helst så sitter jag här vid datorn och lever och gror som man brukar säga! och är aldrig sjuk.

så hur stor roll spelar det om man sköljer eller inte?

Doozer
2007-10-19, 19:19
Det spelar i princip ingen roll alls förutom att det kanske känns fräschare. Grejen är ju den att du ändå har mer skit på händerna än du har på äpplet.

Sverker
2007-10-19, 19:59
Det är därför man ska tvätta händerna innan maten:D

Betar
2007-10-21, 12:02
Vem orkar skölja sin frukt? Helt onödigt tycker jag, du märker ju knappst någon skillnad och du lär inte dö.

Det som inte dödar det härdar

mela
2007-10-21, 12:14
Vem orkar skölja sin frukt? Helt onödigt tycker jag, du märker ju knappst någon skillnad och du lär inte dö.

Mja det kan vara fräscht. Du vet inte om nån gammal gubbe gått och nyst över alla äpplen på ICA. Alla gillarinte gubbslem ;)

Eddie Vedder
2007-10-21, 13:54

Så inget som inte dödar en på studs är alltså ofarligt? Det var mer än vad jag visste.
Då är alltså t.ex. rökning helt ofarligt även det?

King Grub
2007-10-21, 13:55

Genomtänkt. :cheers:

Många gifter lagras i kroppen och ger symptom först när det är för sent att undvika skadan.

joriice
2007-10-21, 14:34

Många gifter lagras i kroppen och ger symptom först när det är för sent att undvika skadan.

Lite skit rensar magen i VISSA fall ja. Hurvida det rör sig om besprutade livsmedel vet jag inte om det ingår i ordspråket.

Finns det någon studie hurvida just "gifterna" i äpplen skulle vara skadligt, och vad skulle symptomen vara isådanfall?

Jag tycker rädslan verkar obefogad, såvida ingen kan påvisa negativa hälsoeffekter. *bs*

King Grub
2007-10-21, 14:44
"År 2005 förekom halter över gränsvärdena i 5,6 procent av totalt 1582 prov av färska eller frysta frukter och grönsaker. I prov från EU-länderna, frånsett Sverige, var överskridandet 5,1 procent och i prov från länder utanför EU 8,1 procent" enligt SLV.

Betar
2007-10-21, 14:52
Så inget som inte dödar en på studs är alltså ofarligt? Det var mer än vad jag visste.
Då är alltså t.ex. rökning helt ofarligt även det?

Båda ni missförstod mig kanske lite med "det som inte dödar det härdar". Jag menar det inte precis ordagrant utan det är mer något jag kan slänga ur mig när folk ska gnälla om små saker m.m

Sen Grub är det väl inga större mängder så.... :/ Jag äter hellre äpplen och lever med "risken". Alla gör sina egna val *punkt slut*

dessbee
2007-10-23, 00:15
Mja det kan vara fräscht. Du vet inte om nån gammal gubbe gått och nyst över alla äpplen på ICA. Alla gillarinte gubbslem ;)

Eller en snorig unge :smash: