Visa fullständig version : uppsvullen hals- prata dåligt?
Började få ont i halsen i måndags och sedan dess blev det bara värre och värre. Gick till doktorn men de sa att de va ett virus. Det började dock vända i onsdags och svullnaden gick ner.
Nu gör det ont när jag sväljer osv men inte lika mycket som i onsdags. Men en sak måste jag fråga om. Igår pratade jag rätt så mycket, och nu idag när jag vakna hade jag ont på ena sidan i halsen. Svullnaden hade inte ökat så min fråga är nu om det kan bli värre om jag pratar mycket?
Nu gör det ont hela tiden på den sidan, även när jag inte sväljer. Har försökt med både kall och varm dryck men det hjälper inte. Det värker nu på ena sidan konstant. Varför? Det har ju börjat gå ner. Gjorde ondare i onsdags att svälja men nu känns de som att typ skinnet har försvunnit på ena sidan och att den är jätte skör.
Föresten, vad ska jag igentligen dricka? Varma eller kalla drycker? Jag vet att man inte kan göra nåt åt ett virus men skulle va bra att veta om jag ska försöka va tyst och inte anstränga halsen.
När jag fått ett virus på halsen (haha) så brukar jag undvika att anstränga den överhuvudtaget. Skit i att prata om du inte måste. Kommunicera med lappar. Gör det till en lek om det blir jobbigt, avlägg ett tillfälligt tystnadslöfte :p
Ok, då ska jag va tyst :)
Läste detta i en äldre tråd:
"Blanda ljummet vatten med salt, mycket salt. Typ en matsked i 1,5 dl, lösningen ska nästan bli övermättad."
Värt att prova? ;)
"Blanda ljummet vatten med salt, mycket salt. Typ en matsked i 1,5 dl, lösningen ska nästan bli övermättad."
Värt att prova? ;)
Jag personligen höll mig till varm buljong, men det kanske fungerar. Förbered dig på att det förmodligen smakar apskit.
Undvik för allt i världen varm ren äppelcidervinäger som folk gärna tipsar om. Jag har aldrig mått så dåligt som när jag blev lurad till att testa det för att bli bättre i halsen.
Värt att prova? ;)
Tja, om du gillar att kräkas så :thumbup:
Jag personligen höll mig till varm buljong, men det kanske fungerar. Förbered dig på att det förmodligen smakar apskit.
Undvik för allt i världen varm ren äppelcidervinäger som folk gärna tipsar om. Jag har aldrig mått så dåligt som när jag blev lurad till att testa det för att bli bättre i halsen.
hehe jobbigt.
Provar senare, orkar inte om det blir värre. Får räcka såhär! Ska dock va tyst nu under hela dagen och se om de blir bättre. För jag menar, det går ju åt rätt håll. Då ska det ju inte helt plötsligt göra ondare idag.
Tja, om du gillar att kräkas så :thumbup:
Jag hoppar :)
Testa "ångbad": Koka upp vatten i en kastrull, luta huvudet över kastrullen, täck hela skiten med en handduk, andas. Botar inget, men kan kännas bra.
Edit: Dricka saltlösning har hög äckelfaktor, HÖG.
Man ska för fasen inte dricka saltlösningen! Man ska gurgla den så långt bak man kan utan att svälja. Den smakar ändå primatbajs men är inte lika farligt som att svälja.
Prata inget, larynx kan vara inflammerad/irriterad och då är det bäst att hålla käft.
Värt att prova? ;)
Saltet har väl i syfte att vara antibakteriellt, så om du har ett virus så lär det inte hjälpa att gurgla saltlösning?
Annars skulle jag nog föreslå Bafucin, finns på apoteket. Både vid virus(smärtlindrande) och bakterier (antibiotikum i).
Va fasiken är det som händer? Har nu haft ont i halsen i en vecka och det blir aldrig bättre. Blir snarare lite sämre nu idag från igår då det gör mer ont på högersida.
Körtelfeber har jag ju redan haft, så va kan de vara?
Nu har till och med alvedon samt ipren slutat värka då jag har tagit de för mycket *gah!*
Jag vet ett ställe.. Där det springer runt massa gummor och gubbar i vita rockar.. Om du är orolig alltså.
Va fasiken är det som händer? Har nu haft ont i halsen i en vecka och det blir aldrig bättre. Blir snarare lite sämre nu idag från igår då det gör mer ont på högersida.
Körtelfeber har jag ju redan haft, så va kan de vara?
Nu har till och med alvedon samt ipren slutat värka då jag har tagit de för mycket *gah!*
Har du varit hos läkaren? Vad har de sagt? Har du blåsor på mandlarna? Etc.
Jag vet ett ställe.. Där det springer runt massa gummor och gubbar i vita rockar.. Om du är orolig alltså.
Vad fan ska han på en prästskola att göra?
Har du varit hos läkaren? Vad har de sagt? Har du blåsor på mandlarna? Etc.
Ja, två gånger. Först i måndags då fick jag reda på att det var virus. Dagen efter blev halsen 10 ggr värre så jag gick tillbaka dit i hopp om att det var halsfluss, men icke.
Inte mycket man kan göra åt virus. Halsen var vit från mån-tors ungifär men det är borta nu alltså. Har väl nån enstaka blåsa men inte så farligt som när jag hade körtelfeber exempelvis.
Kan man ha körtelfeber två gånger? Hört att man inte kan det, men nåt undantag måste ju finnas.
Det konstiga är att det blev bättre i torsdags men sen börjar det vända igen.
Ja, två gånger. Först i måndags då fick jag reda på att det var virus. Dagen efter blev halsen 10 ggr värre så jag gick tillbaka dit i hopp om att det var halsfluss, men icke.
Inte mycket man kan göra åt virus. Halsen var vit från mån-tors ungifär men det är borta nu alltså. Har väl nån enstaka blåsa men inte så farligt som när jag hade körtelfeber exempelvis.
Kan man ha körtelfeber två gånger? Hört att man inte kan det, men nåt undantag måste ju finnas.
Ok, då har du garanterat mer eller mindre samma skit som många på min korridor har fått.
Undvik att prata, drickt varmt, se till att få i dig bra energi, undvik söta saker (Min egen erfarenhet, inga belägg för just den), etc.
Håll dig inomhus, fukten i luften gör det mycket värre.
Ok, då har du garanterat mer eller mindre samma skit som många på min korridor har fått.
Undvik att prata, drickt varmt, se till att få i dig bra energi, undvik söta saker (Min egen erfarenhet, inga belägg för just den), etc.
Håll dig inomhus, fukten i luften gör det mycket värre.
Ok tack för tipsen. Inget sött alltså? Ajaj, dricker mycket läsk.
Men glass känns jääävligt bra för halsen.
Hur länge var du/ni sjuka då?
Fettecke
2007-10-21, 13:55
det som funkar för mig är att tippa i mig ett glas whisky mot kvällningen, dagen efter har svullnaden oftast gått ner (när den är som värst)'
det har hänt att jag blivit av med symptomen helt också.... whisky är ju som sagt livets vatten ;)
Du har inga visdomständer som är påväg ut? De har ställt till problem för mig.
http://www.ptl.se/forum/inlagg.asp?ForumtypID=2&XID=4203&SidID=26
Du har inga visdomständer som är påväg ut? De har ställt till problem för mig.
http://www.ptl.se/forum/inlagg.asp?ForumtypID=2&XID=4203&SidID=26
Lustigt att du skriver det. Har faktiskt längst bak en halvtand typ som börjat leta sig fram. Inte direkt tänkt på de innan då det är verkligen inge stort men det finns en risk att det kan vara pga det.
Happ, nu blir det besök till tandläkaren också.
Ok tack för tipsen. Inget sött alltså? Ajaj, dricker mycket läsk.
Men glass känns jääävligt bra för halsen.
Hur länge var du/ni sjuka då?
Jag satt med det i knappt två veckor, men första gången (ca 1 år sedan, då jag flyttade hit) hade jag det i en månad. Men då höll jag inte klaffen, och jag intog mycket socker.
Levde på välling de sista två veckorna och till slut kom jag på (Jag vet, idioti att inte göra det tidigare) att jag skulle vara helt tyst, inte vistas utomhus (fick kompisar att handla åt mig), inte inta socker och helt enkelt ligga still och låta det försvinna.
Jag satt med det i knappt två veckor, men första gången (ca 1 år sedan, då jag flyttade hit) hade jag det i en månad. Men då höll jag inte klaffen, och jag intog mycket socker.
Levde på välling de sista två veckorna och till slut kom jag på (Jag vet, idioti att inte göra det tidigare) att jag skulle vara helt tyst, inte vistas utomhus (fick kompisar att handla åt mig), inte inta socker och helt enkelt ligga still och låta det försvinna.
Okej! Men funkar light läsk tro?
Okej! Men funkar light läsk tro?
Jag har alltså inga belägg för att socker har en negativ effekt förutom att det verkade som om min kropp mådde bättre när jag istället intog nyttigare saker. Förmodligen så är light läsk inget problem om du är så beroende av det ;)
Fortfarande ont i halse. Gått nu 9 dagar. Gick till läkaren för tredje gången och denna gång fick jag ta blodprover. Han trodde att jag hade körtelfeber men eftersom jag redan haft det (För exakt ett år sedan) så är risken mycket mindre.
Tänk om jag har körtelfeber igen. Vore helt otroligt. Vad är oddsen att man kan få det två ggr?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.