Logga in

Visa fullständig version : Lågprotein, lågkalori och motionsträning bra?

desufer
2007-10-19, 01:55
För ganska längesen läste jag någon artikel (som jag tror King Grub postade) här på kolozzeum, som påstod att en diet med lite kalorier och protein, gärna veganskt och regelbunden motionsträning skulle vara bra ur ett hälsoperspektiv om jag inte minns fel.

Någon som har länkar/information angående detta och vad det är bra för? Om det har blivit någon missuppfattning så ursäktar jag, var extremt trött när jag läste det och jag är extremt trött nu.

Har använt "Search" och googlat förut utan resultat. ;/

Edit: var tydligen så trött att jag postade detta i fel forumdel när jag skrev, ber om ursäkt för det.

Eddie Vedder
2007-10-19, 05:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2568607&postcount=9

Scratch89
2007-10-19, 09:37
Det är väl en sån där "hållbar utveckling"-diet? Verkar inte så rolig iallafall.

Eddie Vedder
2007-10-19, 09:42
Det är väl en sån där "hållbar utveckling"-diet? Verkar inte så rolig iallafall.

Vaddå "hållbar utveckling"-diet? Det handlar ju om påverkan på metabola hälsofaktorer. Inte miljöfaktorer.

Scratch89
2007-10-19, 10:10
Vaddå "hållbar utveckling"-diet? Det handlar ju om påverkan på metabola hälsofaktorer. Inte miljöfaktorer.

Fast en vegansk, lågkalorikost har betydligt mindre miljöpåverkan än en högproteinkost baserat på animalier. Har inte ni fått sån propaganda i skolan än? :D

Eddie Vedder
2007-10-19, 10:16
Fast en vegansk, lågkalorikost har betydligt mindre miljöpåverkan än en högproteinkost baserat på animalier. Har inte ni fått sån propaganda i skolan än? :D

Jo givetvis har den det, just därför äter jag som jag gör också. Men i abstracten var det ju knappast miljön det handlar om, konditionsträning påverkar ju inte sådär jättemycket vad jag vet.
Möjligt att vi löpare ökar den biologiska mångfalden genom att trampa i jorden och föra med oss frön etc. mellan olika platser.:D

Sniggel
2007-10-19, 10:36
Jo givetvis har den det, just därför äter jag som jag gör också. Men i abstracten var det ju knappast miljön det handlar om, konditionsträning påverkar ju inte sådär jättemycket vad jag vet.
Möjligt att vi löpare ökar den biologiska mångfalden genom att trampa i jorden och föra med oss frön etc. mellan olika platser.:D

Haha! Ut i spåret och rädda Världen Eddie :)

machine gun
2007-10-19, 12:00

YES! Nu vet vi vilka vi ska rikta in oss på i vår omfattande värvningskampanj :D Fast löparskor är nog inte så miljövänligt iofs... *rolleyes*

kspr
2007-10-19, 15:13
Tycker det låter väldigt bra med lågkalori-vegankost. Definitivt en norm för ett civiliserat samhälle. Långt dit dock.

Själv vill jag ha svällande muckler och kunna lyfta tunga saker, så lågkalori/lågprotein är uteslutet. Vegan kan man ju vara ändå, aliquis tycker jag byggde rätt bra på vegankost tex, men det hör inte riktigt till topic kanske.

Kan ändå tänka mig att jag i den avlägsna framtiden, när jag tröttnat på mäktiga hästskor, konverterar till hälsosam tunnis.

Sniggel
2007-10-19, 15:46
Själv tycker jag vi ska utse en världsdiktator som inför lagar som reglerar hur mycket barn det får födas i världen tills att mänsklighetens population minskat till max 1 miljard, men det är ju jag det :D

desufer
2007-10-19, 19:23
Nästan så att man funderar på att ge en lågkalori/proteindiet med konditionsträning en chans i ett par månader bara för att få egna erfarenheter kring det, spontant så tänker jag på att man är trött pga kaloriunderskott och att det är muskelnedbrytande med lågprotein, men det verkar ju vara en myt att musklerna försvinner med lågproteinkost. Vilket som så kommer jag att testa ett par månader så fort jag fått ordning på min sömn, kommer att följa upp hur det går med en träningsjournal senare. :)

Själv tycker jag vi ska utse en världsdiktator som inför lagar som reglerar hur mycket barn det får födas i världen tills att mänsklighetens population minskat till max 1 miljard, men det är ju jag det :D

Haha, jag håller med! När jag pratade om att man skulle vara tvungen att "adoptera så långt lagret räcker" för att det redan finns barn som behöver föräldrar och världen är överbefolkad, då ansåg folk att jag var för radikal. *whistle*

Eddie Vedder
2007-10-19, 19:29
Nästan så att man funderar på att ge en lågkalori/proteindiet med konditionsträning en chans i ett par månader bara för att få egna erfarenheter kring det, spontant så tänker jag på att man är trött pga kaloriunderskott och att det är muskelnedbrytande med lågprotein, men det verkar ju vara en myt att musklerna försvinner med lågproteinkost.

Tänk på att studierna som sagt handlar om hälsan, minskade risker för metabol ohälsa.
Dom hälsoeffekterna och muskeltillväxt går inte hand i hand. Det jag menar är att du mycket väl kan tappa muskelmassa med det upplägget men ändå få hälsomässiga fördelar sett till exempelvis hjärt-/kärlhälsa och minskad risk för cancersjukdomar.

Sniggel
2007-10-19, 19:59
Haha, jag håller med! När jag pratade om att man skulle vara tvungen att "adoptera så långt lagret räcker" för att det redan finns barn som behöver föräldrar och världen är överbefolkad, då ansåg folk att jag var för radikal. *whistle*

Förr eller senare kommer nog Moder Natur reglera människopopulationen på ett extremare sätt än den gör nu. Undrar om vi människor är smarta nog att reglera detta själva innan allt för mycket katastrofer händer.

desufer
2007-10-19, 21:02
Tänk på att studierna som sagt handlar om hälsan, minskade risker för metabol ohälsa.
Dom hälsoeffekterna och muskeltillväxt går inte hand i hand. Det jag menar är att du mycket väl kan tappa muskelmassa med det upplägget men ändå få hälsomässiga fördelar sett till exempelvis hjärt-/kärlhälsa och minskad risk för cancersjukdomar.

Jag är beredd att förlora en del muskelmassa, men jag har inte styrketränat särskilt länge så det är ingen större förlust då det är konditionsträning jag brinner mest för. Det som är intressant är väl att se om det är genomförbart utan att bli enormt trött och inte orka springa lika mycket, eller om man helt enkelt blir piggare och humöret svänger uppåt. Det som blir lite klurigt är nog att äta lågkalori veganskt och få i sig alla närningsämnen, men skam den som ger sig. En tråkig bieffekt av att äta lågkalori för länge är väl att BF borde kunna bli ohälsosamt lågt så att man ser ut som skelletors borttappade tvillingbror till slut.

Förr eller senare kommer nog Moder Natur reglera människopopulationen på ett extremare sätt än den gör nu. Undrar om vi människor är smarta nog att reglera detta själva innan allt för mycket katastrofer händer.

Det är nog väldigt oundvikligt, jag tror defenetivt att det kommer att bli väldigt mycket värre än nu eftersom människor inte agerar förens något extrem händer, och när folket väl fått upp ögonen så är det antagligen för sent. Därför borde man få vara väldigt radikal i miljöfrågor utan att bli kallad eko-fascist eller något liknande, tiden kommer att visa vilka som har rätt.

Knowledge
2007-10-20, 00:11
det optimala för den fysiska hälsan borde väl vara att försöka täcka näringsbehoven på så få kcal som möjligt. inget för byggare/högenergiförbrukare och folk med taskigt psyke dvs :D

Sniggel
2007-10-20, 00:23
Det är nog väldigt oundvikligt, jag tror defenetivt att det kommer att bli väldigt mycket värre än nu eftersom människor inte agerar förens något extrem händer, och när folket väl fått upp ögonen så är det antagligen för sent. Därför borde man få vara väldigt radikal i miljöfrågor utan att bli kallad eko-fascist eller något liknande, tiden kommer att visa vilka som har rätt.

Håller med dig, jag har full förståelse för "extrema" miljövänner.
Själv köper jag gärna lågenergilampor, har ingen bil och inga planer på att skaffa heller, åker kollektivtrafik eller tar cykeln beroende på avstånd. Sen har jag knappt flygit heller nån gång och ska försöka undvika det i framtiden också.
Däremot använder jag datorn mycket och den förbrukar ju en del energi. Jag äter även en hel del kött men tycker o andra sidan att man som egenskap av arten människa ska kunna göra detta och att vi helt enkelt borde minska på populationen istället för att konvertera och bli veganer så att vi kan fortsätta att bli fler och fler tills vi måste ta till fler drastiska åtgärder.

Jaja den som lever får se, frågan är bara om de största effekterna visar sig i denna livstid eller om man får vänta någon/några generationer till. Det blir "intressant" när oljan tar slut i vilket fall...

Ja jäklar nu blev det OT :D

desufer
2007-10-20, 03:13
det optimala för den fysiska hälsan borde väl vara att försöka täcka näringsbehoven på så få kcal som möjligt. inget för byggare/högenergiförbrukare och folk med taskigt psyke dvs :D

Sant, men isåfall borde VLCD (fairing complete diet för att nämna en) vara det ulitmata, komplett samansatt näringsmässigt och extremt lite kalorier. men högst 800kcal om dagen är nog lite väl lågt. ;)
Låg kalori/protein rekomenderades med konditionsträning, och det borde väl vara hög energiförbrukning? Återstår att se hur man mår efter ett par månader.

Håller med dig, jag har full förståelse för "extrema" miljövänner.
Själv köper jag gärna lågenergilampor, har ingen bil och inga planer på att skaffa heller, åker kollektivtrafik eller tar cykeln beroende på avstånd. Sen har jag knappt flygit heller nån gång och ska försöka undvika det i framtiden också.
Däremot använder jag datorn mycket och den förbrukar ju en del energi. Jag äter även en hel del kött men tycker o andra sidan att man som egenskap av arten människa ska kunna göra detta och att vi helt enkelt borde minska på populationen istället för att konvertera och bli veganer så att vi kan fortsätta att bli fler och fler tills vi måste ta till fler drastiska åtgärder.

Jaja den som lever får se, frågan är bara om de största effekterna visar sig i denna livstid eller om man får vänta någon/några generationer till. Det blir "intressant" när oljan tar slut i vilket fall...

Ja jäklar nu blev det OT ´:D

Håller med på i princip allt, däremot så är jag vegan då jag inte finner någon anledning att äta kött, främst med tanke på att det är den absolut största fienden mot miljön, och det kommer ta för lång tid att sänka invånarantalet här i världen. En till viss del bra rörelse är ju ELF (http://www.earthliberationfront.com) men det finns ju såklart dåliga grupper där också som gör det i ELFs namn.

Ska bli intressant att se hur det går när oljan försvinner, då tror jag det finns risk för WW III iallafall, USA lär ju kolapsa helt om dem inte hittar någon bra ersättning. Däremot så tror jag att samma dag oljan tar slut så kommer det ruggigt bra miljöbilar på marknaden som går ruggigt snabbt och långt på el, allt som styr är pengar. Jag menar, för cirka 40 år sedan så kunde vi åka till månen, så varför skulle vi inte kunna bygga en sketen bil som går på el utan problem idag?

Haha ja, det vart ruggigt OT. Tror jag skapar en tråd i allmänt forum istället och kopierar över det vi skrivit dit, så det går att fortsätta där istället. :D

desufer
2007-10-20, 03:28
Dem som vill fortsätta diskussionen kan kolla in "Värdsläget, miljön och sådant" i allmänt forum, så slipper man OT i denna thread. Ursäkta OT. *whistle*

skaparn
2007-10-20, 21:52

Bra påpekat. Hälsa och träningsresultat är inte samma sak och ibland kan man prioritera framgångar framför det allmänna begreppet "hälsa" (fint hår och fräsch hy, eller vad det nu kan innebära, du tog så arga exempel).
Den diet som beskrivs är om jag läst grubbens tidigare inlägg rätt förvisso ganska optimal för en konditionsidrottare, åtminste det som handlar om lågprotein. Kaloriunderskott vet jag inte om det är opti. Hoppas inte.

desufer
2007-10-21, 06:07
Jag får inte heller riktigt ihop konditionsträning med lågkalori, det måste vara riktigt jobbigt. Däremot kan det nog vara mer optimalt att käka lågprotein då, som sagt. Sen tänkte jag delvis se om man kände sig tröttare/piggare och om man mår bra på en sån här diet långvarigt, men en överdrivet lång period av lågkalori och konditionsträning då man redan har lågt BF låter som ett utmärkt sätt att bryta ned kroppen, men man vet inte förens man har provat. Mår man dåligt är det inte värre än att man äter mer, helt enkelt. :thumbup:

Eddie Vedder
2007-10-21, 08:21
Kaloriunderskott vet jag inte om det är opti. Hoppas inte.

Jag får inte heller riktigt ihop konditionsträning med lågkalori, det måste vara riktigt jobbigt.

Vill man utvecklas och prestera är det nog säkert inte optimal, det skulle jag också gissa på.
Att sedan en bra kondition och en låg kroppsvikt har visat sig hälsosamt är en annan sak. Men tränar man i annat syfte än att bibehålla en fungerande hälsa, alltså tränar för att ständigt öka och pressa sig till att bli bättre kan jag inte tänka mig att otilräckligt energiintag för det ändamålet är positivt.

Som sagt, strävan efter träningsresultat och strävan efter minimerad sjukdomsrisk behöver inte gå hand i hand per automatik.