Logga in

Visa fullständig version : fettförbränning

sissa
2007-10-18, 19:33
Undrar en grej - är det skillnad rent förbränningsmässigt om man går i en viss takt 6 km, eller om man går i samma takt men först går 3 km och vilar 15 minuter (tex)och sen går 3 km till?

sissa
2007-10-18, 19:34
eller om man vilar säg 2 timmar tex.

kanske också är skillnad i hur länge hur man vilar.

King Grub
2007-10-18, 19:54
Så länge du inte äter i pausen kommer det inte att bli någon praktisk skillnad.

Över dygnet gör promenaden ingen skillnad alls på fettförbränningen, jämfört med om du hade stannat hemma och ätit motsvarande mängd färre kalorier i stället.

sissa
2007-10-18, 21:05
Så länge du inte äter i pausen kommer det inte att bli någon praktisk skillnad.

För att om man äter så fyller man på glykogennivåerna ?

King Grub
2007-10-18, 21:13
Nej, det hinner man inte. Det tar längre tid; glykogeninlagringen hinner bara börja - det tar flera timmar innan maten ens lämnat magsäcken helt. Men insulinnivåerna stiger och fettförbränningen sjunker därmed.

sissa
2007-10-18, 21:15
Nej, det hinner man inte. Det tar längre tid; glykogeninlagringen hinner bara börja - det tar flera timmar innan maten ens lämnat magsäcken helt. Men insulinnivåerna stiger och fettförbränningen sjunker därmed.

ah! okej, tack

Haeffner
2007-10-18, 22:13
Men antalet fria fettsyror och därav den tolata fettförbränningen blir väl högre av att köra hela sträckan på en gång ist för två små? även om totala KLcal är samma

Saikyou
2007-10-19, 00:51
Så t ex springa 1 km, pausa i några min, springa en till och upprepa ytterligare 8 gånger = samma sak som att springa 1 mil förutsatt att man inte äter/på annat sätt påverkar något under pauserna? Pulsen är väl högre under pauserna då och ökar förbränningen även om det tar längre tid eller nåt? :> Isåfall blir det till att ta upp cardion igen för min del som jag försummat pga dåliga framsteg med konditionen (konditionen = flåset, right? Inte hur mycket kroppen orkar, utan andningen?)